Lesz elég sztori Magyarországon? A „mi a siker titka?” kérdésen kívül főszerkesztőként talán erre kellett legtöbbször válaszolnom. Mindig úgy gondoltam, hogy lesz. Lett.Itt van Krúbi, Azahriah, Szoboszlai – három név idei címlaposaink közül, akiket három–öt éve alig vagy egyáltalán nem ismertünk. És ők csak a sztárok, a legismertebbek. Volt címlapon Rácz Judit, a Skinsmart birodalom felépítője, Axente Vanessa nemzetközi topmodell. […]
Lesz elég sztori Magyarországon? A „mi a siker titka?” kérdésen kívül főszerkesztőként talán erre kellett legtöbbször válaszolnom. Mindig úgy gondoltam, hogy lesz. Lett. Itt van Krúbi, Azahriah, Szoboszlai – három név idei címlaposaink közül, akiket három–öt éve alig vagy egyáltalán nem ismertünk. És ők csak a sztárok, a legismertebbek. Volt címlapon Rácz Judit, a Skinsmart birodalom felépítője, Axente Vanessa nemzetközi topmodell.
De az a mondat is olvasható volt a címlapon, hogy „itt az új startupgeneráció”. És tényleg itt van: Bitrise, Craft, Colossyan, Seon. Ez is itt történik, ez is velünk történik, sőt mint két huszonkét éves szupersztárunk, Azi és Szobo példája mutatja, veled is megtörténhet akár pár év múlva is. Oké, a tehetséget, amit mindkettőjükbe csurig töltött az élet, nem lehet levenni a polcról, de a kemény munkát és az elszántságot igen.
Olyan se volt korábban, hogy Forbes Flow × Influencer Summit, de idén májusban megszerveztük az elsőt. Ezt az új generációt hívtuk oda, startupostul, betonhofistul. Schwarcz Ádám (alias Beton.Hofi) és T. Danny is arról beszélt, milyen fontos volt a sikerükben, hogy sokszor elképzelték, össze fog jönni a tervük. Vizualizálták, és ez segített, hogy valóban meg is tudják valósítani.
Hatalmas lehetőség nyílik meg a METU diákjai, oktatói, de maga az egyetem számára is a világ egyik legjobb egyetemével indított együttműködéssel. A megállapodáshoz és a lehetőségek kihasználásához is Magyarországon még szokatlan szemlélet vezetett és vezethet. „Kinyitja a világot” – válaszolja Wenczel Richárd, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) elnök-vezérigazgatója arra a kérdésre, mit is jelent az […]
Hatalmas lehetőség nyílik meg a METU diákjai, oktatói, de maga az egyetem számára is a világ egyik legjobb egyetemével indított együttműködéssel. A megállapodáshoz és a lehetőségek kihasználásához is Magyarországon még szokatlan szemlélet vezetett és vezethet.
„Kinyitja a világot” – válaszolja Wenczel Richárd, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) elnök-vezérigazgatója arra a kérdésre, mit is jelent az intézmény számára az Arizona State Universityvel (ASU) kötött együttműködési megállapodás. Ez nagyon szépen hangzik, de nagyon is kézzel fogható konkrétumokat takar. „Ha az egyetem vezetőségéből húsz embert megkérdeznénk, hogy mi a jó egy magyar egyetemnek ebben a lehetőségben, húszból húszan mind egy picit mást mondanának. És én azt gondolom, hogy mindenkinek igaza lenne.”
Versenyképes tudás
A METU diákjainak például azt jelenti, hogy a hazai diploma mellett megszerezhetnek egy amerikai diplomát is, akár alap-, akár mesterképzésről legyen szó. És nem is akármilyen diplomát. Az ASU alapképzésein végző hallgatóinak nagyjából 90 százaléka 90 napon belül állást talál. Ha a hallgató a képzés egy részét az Egyesült Államokban végzi el, akkor a diplomához automatikusan legalább egy év munkavállalói vízum is jár – nem is kell mondani, ez milyen lehetőségeket tartogat.
„Ha valaki azonban nem akar utazni, azt a lehetőséget akkor is megkapja, hogy a legaktuálisabb, legkurrensebb tananyagokhoz hozzáfér” – folytatja Wenczel Richárd, aki azt is elmondja, hogy az ASU-n az online oktatást is máshogy kell elképzelni, mint megszokhattuk. „Az ASU-n létezik például virtuális, kiterjesztett valóság alapú oktatás. Erről volt egy elképzelésem, hogy milyen is lehet, de aztán amikor kipróbáltam, kiderült, hogy mennyire korlátozott volt a fantáziám ezen a terén.”
Hiába, az ASU-t nem véletlenül választják meg kilencedik éve a leginnovatívabb amerikai egyetemnek. Azonban ahogy az egyetem más oktatási innovációi, úgy ez sem öncélú, hanem kutatások bizonyítják, hogy a mai diákok így hatékonyabban képesek tanulni, márpedig Wenczel Richárd szerint egy egyetemnek azt kell a középpontba helyeznie, hogy mi szolgálja a diákok érdekeit.
Központban az ügyfél
„Magyarországon én sokszor hallottam olyat, hogy a diák az egyetem terméke. Személy szerint ezzel nem értek egyet. A diák az egyetem ügyfele. És nekünk úgy kell működnünk, hogy az ügyfél legyen elégedett, és olyan szolgáltatást kapjon, amilyet megkövetel, mondjuk a diploma konvertálhatóságában” – fejti ki az elnök-vezérigazgató.
Valójában itt talált igazán egymásra a METU és az ASU, ahol ez az ügyfélközpontú gondolkodás képezi mindennek az alapját. „Ez az, amiben mi újat szeretnénk mutatni, és szerencsére egy olyan csapat állt össze, amelynek tagjai elkötelezettek abban, hogy az egyetemet ebbe az irányba mozdítsuk” – fogalmaz Wenczel Richárd, rámutatva például arra is, hogy a „kemény” tudás mellett nagy hangsúlyt fektetnek a „puha” képességek fejlesztésére is, javaslatokat tesznek a diákjaiknak arra, milyen tréningek, kurzusok, vagy akár coaching segíthet nekik abban, hogy megfeleljenek a munkaerőpiaci elvárásoknak, vagy éppenséggel sikeres vállalkozók lehessenek.
Meghatározott és meghatározó célok
Wenczel Richárd a METU elnök-vezérigazgatójaként más szempontból is az üzleti világból hozott szemléletet követ. „Ahogy egy startupnál mindig fel kell tenni azt a kérdés, hogy egy lehetőség segít-e elérni a célokat, úgy tettük fel a kérdést, hogy az ASU-val való együttműködés illeszkedik-e a mi céljainkba, hogy mind minőségben, mind mennyiségben fejlesszük a METU által nyújtott szolgáltatást. És mivel száz százalékosan illeszkedik, ezért belevágtunk.”
És hogy konkrétabban mik ezek a célok? Wenczel Richárd magasra teszi a lécet: „Tíz éves távlatban ennek a közép-európai régiónak a legnagyobb, legmeghatározóbb és leginnovatívabb magánegyeteme kívánunk lenni. És az biztos, hogy ennek az egyetemen, a hallgatóinkon és oktatóinkon is túlmutató pozitív hatásai lesznek az ország, illetve a régió számára is.”
Öt éve van a REAL School Budapesten. Mennyit sikerült a bali Green Schoolban látottakból megvalósítani?A Dream vagy a Green Schoolból? (Nevet.) Igazából egy csomó mindent nem is akartunk átvenni, csak inspirációnak használtuk. Az egyre jobban megy, hogy mi is arra neveljük a gyerekeket: úgy valósítsák meg az álmaikat, hogy közben a világot is jobbá tegyék. Minden projektünk környezetvédelmi vagy társadalmi hatásról […]
Semmiben nem tökéletesek: nem is natúrok, nem is organikusok és nem is vegánok az angol Lush kozmetikai portékái. Mert a cég vezetői két lábbal járnak a földön, de amit tudnak, így is megtesznek a környezetért, a rászorulókért és az energiatakarékosságért. Ruth Andrade, az első számú környezetvédelmi vezető Budapesten járt, és beszélt velünk csicseriborsó-főzőléről, Human Rights nevű tusfürdőről, valamint pisztáciahéjról és mangóbőrről is.
Mindenki a hidrogénvonatokról beszél, nem véletlenül: pár év múlva már világszerte a személy- és áruszállítás alapját adhatják. Azt, hogy mégis miért nem valószínű, hogy a jövőben ilyenek lepnék el nálunk az országot (míg más országokat igen), Kiss Csaba, a Stadler magyarországi vezérigazgatója magyarázta el.
Környezettudatos szemléletmódjukról ismert hazai hírességeket, hiteles véleményformálókat kértünk meg, hogy ajánljanak olyan könyveket, amelyek nagy hatással voltak rájuk, és mutassák meg kedvenc „zöld” tárgyukat. Döbrösi Laura, Litkai Gergely, Ljasuk Dimitrij, McMenemy Márk és Ürge-Vorsatz Diána mesélt.
Hideg Nyalat. Így hívták Kiss Enikő egykori válogatott hétpróbázó első fagylaltmárkáját. Aztán bejött mellé többek között a mindenmentes brownie, az almás pite és a málnás kesudiókrémes torta, azóta pedig a Vegaföl, a kókuszgurt, no, meg Enikő személyes kedvence, az édesburgonya-gnocchi. A paleo és vegán kombó meg a vevőknek jött be.