Környezettudatos szemléletmódjukról ismert hazai hírességeket, hiteles véleményformálókat kértünk meg, hogy ajánljanak olyan könyveket, amelyek nagy hatással voltak rájuk, és mutassák meg kedvenc „zöld” tárgyukat. Döbrösi Laura, Litkai Gergely, Ljasuk Dimitrij, McMenemy Márk és Ürge-Vorsatz Diána mesélt.
Döbrösi Laura színésznő
Rengeteg, környezetvédelmi aktivizmusról vagy zöld praktikákról szóló könyvet olvastam, de mégsem egy ilyet ajánlanék, hanem Daniel Chamovitz Mit tud a növény? című művét. Ez a legfrissebb botanikai kutatásokat mutatja be közérthetően, és arról szól, hogyan tájékozódnak, kommunikálnak és érzékelnek a növények. Egy picit antropomorfizálja a növényeket, és ezzel közel hozza őket hozzánk, emberekhez.
Ez azért fontos, mert a környezetvédelem ott kezdődik, hogy empatikusan, szeretettel, tisztelettel és érdeklődően közelítünk a természethez. Nem erőforrást látunk benne, hanem az életet. Ez az a szemléletmód, amiért én egyáltalán nem érzem lemondásnak vagy áldozatnak a környezettudatos életet.
A Disfrutar Ferran Adrià legendás éttermének, az El Bullinak közvetlen örököse, és az elődhöz hasonlóan az utód sem tréfál. A sokadik látogatás ellenére még mindig tudnak meglepőt mutatni, sohasem állnak le a kísérletezéssel.
Az örökség gyakran súlyos teher. A katalán szupersztár, Ferran Adrià egészen 2011-ig vitte végtelenül kísérletező éttermét, az El Bullit, majd a stafétabotot három korábbi fejlesztőszakácsa vette át. Ők végül befektetői segítség nélkül, Barcelonában alapították meg éttermüket, a Disfrutart.
Disfrutar, azaz élvezd – már az étterem neve is erre bátorítja a vendéget. Itt tényleg mindent elkövetnek, hogy csillogó szemeket lássanak. A hangulat laza, inkább vendéglős, de cseppet sem nyomasztó, az ételekbe legalább annyi energiát fektetnek, mint a legkomolyabb, gyakran ünnepélyes ceremónia helyszínként működő éttermek.
Disfrutar
Itt találod:
C. de Villarroel, 163, Barcelona
Ennyibe kerül:
290 euró/menü
Disfrutar
Itt találod:
C. de Villarroel, 163, Barcelona
Ennyibe kerül:
290 euró/menü
Az örökség a molekuláris gasztronómia terepe, az étellel, az alapanyagokkal való játék legfelső foka. Itt semmi sem az, aminek látszik, még a halmazállapot sem. Néha beérik azzal is, hogy a valóság játékosságát mutassák be: a különböző növényi csírák megdöbbentően erős ízeket sorakoztatnak fel, a garnéla pedig a maga egyszerűségében tökéletes.
Záporoznak az emblematikus fogások is, mint a technológiai bravúrral készülő, csodálatos ízű panchino fánkocska prémium kaviárral töltve, vagy az asztalnál készülő füstölt cider, a légbuborékokból álló „vajfelhő”. Természetesen a kutató-fejlesztő szekció újdonságaiból villantanak párat. A mandula a legkülönbözőbb módokon bukkan fel, a töltött paprika valójában folyékony, a nagy spanyol klasszikus, a szardellás pirított kenyér pedig posztmodern változatban jelenik meg.
A technológia iránti rajongás néha már kicsit sok is, a sorozatos tűzijátékba bele lehet fáradni, de egyszer mindenképp érdemes megnézni, mire képes három játékos kedvű séf, ha teljesen szabad kezet kapnak. Például három Michelin-csillagra, és könnyen lehet, hogy mire ezek a sorok megjelennek, a barcelonai Disfrutar lesz a világ legjobb étterme a World’s 50 Best listáján. A Las Vegas-i díjátadóról én is beszámolok majd.
A kert nemcsak azért van, hogy dolgozzunk, hanem hogy gyönyörködjünk és pihenjünk benne, sőt elsősorban arra van, vallja Szomoru Miklós kertészmérnök, és ennek megfelelően alakította ki Pilisszentkereszten talaj- és ökotudatos angolkertjét. Az ehhez szükséges szaktudást Angliából hozta, egyre bővülő díszkertjéből pedig időközben márkát és vállalkozást épített.
Stadionkoncert, Európa-turné, ruhakollekció, mozifilm. Azahriah portréját nehéz megírni, mert még íródik. A huszonkét éves Baukó Attila naponta ér új csúcsokra, rajongóival alapjaiban változtatta meg a hájpkultúrát. „Róla közvetít a tévé meg a Blikk, Bors meg a sok más suttyó címlapsztori, bocsáss meg, ha most egy darabig nem hívlak vissza, sorry!” – énekli új dalában. Minket visszahívott. Ilyen még nem volt: leültünk vele és menedzsmentjével, a magyar zenepiac másik sikertörténetével, a Supermanagementtel, és a Puskásba is bejutottunk. Tripla telt ház, 140 ezer vendég, két és fél milliárd forint. A sztori üzleti és emberi oldala, ahogy sosem olvastad.