Mindenki a hidrogénvonatokról beszél, nem véletlenül: pár év múlva már világszerte a személy- és áruszállítás alapját adhatják. Azt, hogy mégis miért nem valószínű, hogy a jövőben ilyenek lepnék el nálunk az országot (míg más országokat igen), Kiss Csaba, a Stadler magyarországi vezérigazgatója magyarázta el.
Ahhoz, hogy megértsük a hidrogénvonat-forradalmat, azzal tisztában kell lennünk, hogy milyen technológiák vannak most a piacon, és mik az előnyeik, hátrányaik. De látnunk kell az egyes régiók adottságait is, hogy megértsük, mikor milyen vonatra lenne szükség, és hogy mit szeretnénk elérni ezzel a technológiával.
Világszínvonal Szolnokon A személyvonatok meghajtásuk szerint ötfélék lehetnek: közlekedhetnek hálózati árammal (felsővezeték), akkumulátorral, gázolajjal, LNG-vel (cseppfolyósított földgázzal) és hidrogénnel. A meghajtás helye szerint pedig vannak a klasszikus, mozdonyból és kocsikból álló vonatok, valamint a mozdony nélküli motorvonatok.
A zöld célok eléréséhez le kell cserélni a dízeles és a szórványos LNG-vonatokat. Előbbiekkel itthon gyakran a klasszikus mozdonyos verzióban találkozhattunk (sokáig a Balaton északi partján), de motorvonatok formájában is közlekedtek (vidéki kis piros vonatok). Külföldön mindkét üzemanyag el van terjedve, bár a dízel jóval gyakoribb.
Az Amazonason úszkáló luxus-üdülőhajón nemcsak a kajmánles az izgalmas, hanem a konyha is,
az egyik főfogás például egy különleges, izmos hal.
Sok Dél-Amerikában játszódó bugyuta kalandfilm kulcsjelenete, amikor a folyóba pottyanó főgonoszt falánk ragadozóhalak felfalják. Én is beugrottam közéjük, de vagy nem vagyok elég gonosz, vagy ez is csak egy hollywoodi találmány: még egy kis zsírleszívás se jött össze, rám se hederítettek. A kellemetlenebb ok, hogy egyszerűen nem tűntem elég finomnak, bezzeg amikor pecázni mentünk, a bélcsalira ráfanyalodtak.
Történt mindez a világ második leghosszabb folyóján, az Amazonason, és ugyan szívesen kérkednék a nomád körülményekkel, de az a helyzet, hogy a négynapos kaland egy ultrakényelmes luxusszálloda-hajón zajlott. Ez a világ első Relais & Chateaux minősítésű, azaz nagyon különleges minőséget nyújtó üdülőhajója, ehhez méltó körülményekkel.
A Delfin III a vadregényes, több ezer kilométeren tekergő Amazonas perui szakaszán közlekedik, a Pacaya-Samiria nemzeti parkban. A kabinok minden kényelemmel fel vannak szerelve, a szabadtéri kismedence is remek élmény a fedélzeten, de izgalmasak a motorcsónakos kirándulások és a szafarik is. A vadvilágot éjjel-nappal megfigyelhetjük, láthatunk kajmánt, rózsaszín delfint, mindenféle majmokat és ragadozó madarakat is. Mindezt szakértő kísérettel, még a látóhatáron álló hatvanméteres fán csimpaszkodó lajhárt is kiszúrják menet közben.
De mégis csak a gasztronómia a fő profilom. A koszt eleve nagyon rendben van, de hát a világ egyik legizgalmasabb gasztrokultúrájú országában vagyunk, ahol a természet hihetetlen gazdag választékban kínál friss alapanyagokat. A szint emelkedik, amikor a világ ötven legjobb éttermének egyike, a limai Mayta étterem séfje, Jaime Pesaque a meglepetésvendég, és ő készíti el a vacsorát. Természetesen helyi alapanyagokból főz, például az Amazonasban élő gigászi halból, az arapaimából. A helyiek által csak paiche néven emlegetett halnak különlegesen izmos, feszes és ízletes húsa van. A séf számos csavart belevisz az olyan egyszerű ételekbe is, mint a klasszikus perui fogásnak számító, citrusfélékben pácolt halból vagy kagylóból készülő ceviche. De a kakaó sós rokona, a mocambo bab is bekerül a menübe. A kakaós desszert sem felel meg az európai sztereotípiáknak, az édesség helyett inkább a gyümölcsösség dominálja.
Talán még soha nem változott ilyen gyorsan, hogy hol és hogyan dolgozunk, mint az elmúlt években. A modern vállalatoknak is alkalmazkodniuk kell az új ritmushoz és igényekhez, hogy versenyképesek maradjanak és megfeleljenek a munkavállalók elvárásainak. Ebben a dinamikusan változó környezetben olyan irodai szolgáltató kell, aki képes gyorsan alkalmazkodni és mindenre van válasza. Ilyen a Qubes […]
A szigligeti Villa Kabala egyszerre otthonos és exkluzív, és amikor a kreatív konyha tündököl, nagyon jó is. A nyári szezon kezdetén megkíséreltük belőni, kinek érdemes meglátogatni őket.
A Disfrutar Ferran Adrià legendás éttermének, az El Bullinak közvetlen örököse, és az elődhöz hasonlóan az utód sem tréfál. A sokadik látogatás ellenére még mindig tudnak meglepőt mutatni, sohasem állnak le a kísérletezéssel.