A befektetők dollármilliárdokat szórtak el hiába használt luxusruhák forgalmazásával foglalkozó veszteséges cégekre. Egy teljesen valószerűtlen litván cég viszont megtalálta a kulcsot – a minap például azzal került be a magyarországi hírekbe, hogy egy szállítási akciója a Foxpost csomagküldő automatáit megbénító rohamot generált. A Vinted története az amerikai Forbesból.
Írta: Iain Martin / Fordította: Zsadon Béla
Thomas Plantenga egy tévéreklámra tette fel a Vinted jövőjét. Az online használtruhapiactér havonta egymillió dollárt égetett el, és már egy évre se futotta volna a pénzük, amikor Plantenga betolt 800 ezer dollárt a francia tévébe.
2016 májusa volt, Plantengát nemrég vették fel a nyolcéves litván startuphoz, hogy mentse meg a céget. A 2008-ban, egy egyetemi bulin megalapított Vinted gyors növekedéssel indult, és hamarosan tíz országból adták-vették az emberek használt ruhadarabjaikat a platformon. Csak hát a platform használata ingyenes volt, a hirdetési bevételek viszont még a szerverköltségeket se nagyon fedezték. 2014-ben ugyan megpróbáltak bevezetni egy a Poshmarkéhoz hasonló húszszázalékos jutalékot, de a kísérlet júzerlázadásba fulladt. A forgalom egyik napról a másikra majdnem lefeleződött. A Hollandiában született Plantenga 2016 májusában járt először Litvániában, amikor öt hétre szóló tanácsadói szerződését aláírta. Másfél év múlva a Vinted vezérigazgatója lett.
Bajnai Gordon világraszóló karriert fut be Londonban, miközben Magyarországon senki sem tud róla. Wortmann Gabriella, az ELTE Bölcsészkarán kínai szakon végzett, most a világ egyik legsikeresebb sportszermárkájának, a New Balance-nek az alelnöke, és a globális ellátási láncokért felel. Gauder Milán már eddig is említésre méltó karriert épített a Mastercard globális vezetésében alelnökként, és most egy Európa-szerte ismert litván startup, […]
Bajnai Gordon világraszóló karriert fut be Londonban, miközben Magyarországon senki sem tud róla.
Wortmann Gabriella, az ELTE Bölcsészkarán kínai szakon végzett, most a világ egyik legsikeresebb sportszermárkájának, a New Balance-nek az alelnöke, és a globális ellátási láncokért felel.
Gauder Milán már eddig is említésre méltó karriert épített a Mastercard globális vezetésében alelnökként, és most egy Európa-szerte ismert litván startup, a Kevin csapatát erősíti. Mi a céljuk? Hogy ki lehessen kerülni – na, mit? – a bankkártyákat. Náray Tamás egykori divattervező, ma író, festő pedig megosztja, hogy milyen nehéz volt megérkezni Spanyolországba és elölről kezdenie az életét még akkor is, ha a körülmények pazarok, és festőként is befutott.
Nem direkt tettük egymás mellé a külföldön sikeres magyarok történeteit ebben a különlegesen jól sikerült számban, de most, hogy így alakult, van üzenetük. Szeretem? Nem annyira. Náray élhetne itthon, és jó lenne, ha Gauder Magyarországon is válogathatna az unikornisvárományos startupok közül. Bajnai sem önszántából indult világnak.
Mégis, ő és Wortmann is olyan méretekkel, olyan pozíciókban dolgozik, ami Magyarországról nem lenne lehetséges – ez mégiscsak jó hír. Ahogy az is, hogy egy budapesti vagy bajai gimnáziumból is elérhető a világelit, innen is fel lehet építeni világraszóló karriereket. Innen is lehet, így is lehet. Még inspirálóbbak a történetek, ha mint Bajnai és Gauder, közben nem szakadnak el Magyarországtól, itthon jótékonykodnak, mentorálnak, hoznak haza tudást és lehetőségeket is.
Bajnai, Wortmann, Gauder mellett a Forbesban elférnek a legértékesebb influenszereink is, persze ők is mély elemzésben, számokkal, üzletről is beszélve. Idén még nagyobb a zsűri, de valami nem változott: a debreceni páros, a TheVR a legértékesebb magyar influenszer. Őket követi Whisper Ton és Nessaj, ez már újdonság. Aki ismeri őket, azért, aki nem ismeri őket, azért lapozzon legelső Social mellékletünkhöz.
Az első Influencer Summitot a Forbes Flow-val együtt május 24-én tartjuk. Találkozunk?
Globális pénzügyi tranzakciók sűrűjében mozog. Olyan nemzetközi szervezetekbe kap meghívást, ahová maroknyian jutnak a világelitből. Egy tizenkétbillió dolláros piac meghatározó arca. Itthon a legtöbben mégis csak úgy hallanak róla, mint levitézlett dollárbaloldali politikusról. Egy elbeszéletlen nagypályás karrier – hozzá némi foci, halászlé és a bajai drive.
Lássuk, mit gondolunk erről mi, magyarok 2024-ben! Egyre többen használnak hevített dohányterméket, így felmerül a kérdés, hogyan vélekednek a magyarok erről a dohányzási formáról, és milyen társadalmi normák, etikett szabályok érvényesek az új típusú dohánytermékek használóira. A JTI Hungary Zrt. elkezdett utánajárni: a 2024 januárjában végzett reprezentatív kutatás eredményeit Dr. Kibédi-Varga Katalin protokoll- és etikettszakértővel […]