Hogyan kezeled, ha első számú vezető vagy, és rákos leszel? Mit mondasz a kollégáknak? Hogyan és mennyit adsz le a munkádból? Mikor térsz vissza, hogyan találod meg újból a motivációd és új helyed a cégben, ami amúgy nélküled is jól elműködött? Gazsi Zoltán Eisberg-főnök betegségének és gyógyulásának tanulságai.
Sürög-forog óbudai konyhájában, még épp befejez egy telefont, de már kávét csinál nekem. Ismerem a történetét, tudom, hányszor, hányféle rákbetegségen, műtéten és durva kezelésen esett át az elmúlt néhány évben, de nem látom rajta. Energikus, mosolygós és pozitív, mint mindig, rám is olyan hatással van, mint azokra, akik közösségi médiás posztjait követik, friss könyvét olvasták, vagy üzleti közösségekben beszélni hallották: feltölt. Tavaly ősz óta negatív CT-leleteket produkál, és igen hosszú távú tervei is vannak, olyan kék zónává szeretné tenni Magyarországot, ahol átlagon felüli arányban érik meg a százéves kort. De előbb még megajándékoz egy gluténmentes zsömlével, amint megtudja, hogy lisztérzékeny vagyok.
„Néha érdemes az életünkre úgy tekinteni, mint egy nagy szabadulószobára. Tele van megoldandó izgalmas rejtélyekkel, utcákkal és zsákutcákkal. Időnként zárt ajtókat találunk, de ha megfejtjük a kódokat, mindig tovább tudunk haladni, és végül érdekes, értékes, szeretettel teli élet lesz a jutalmunk. Életem aktuális fejezetének, az elmúlt négy évnek a Betegség-szabadulószoba címet is adhatnám. Igyekeztem jó döntéseket hozni, megváltoztatni a működési módomat, időt nyerni és kiszabadulni. Súlyos ajtókon félelmetesnek tűnő lakatok függtek, de összekapaszkodtunk a családommal, és végül megtaláltuk a kijáratot. Az én szabadulószobám nagyszerű példa rá, mennyivel többek vagyunk együtt.”
(Idézet a könyvből)
„Néha érdemes az életünkre úgy tekinteni, mint egy nagy szabadulószobára. Tele van megoldandó izgalmas rejtélyekkel, utcákkal és zsákutcákkal. Időnként zárt ajtókat találunk, de ha megfejtjük a kódokat, mindig tovább tudunk haladni, és végül érdekes, értékes, szeretettel teli élet lesz a jutalmunk. Életem aktuális fejezetének, az elmúlt négy évnek a Betegség-szabadulószoba címet is adhatnám. Igyekeztem jó döntéseket hozni, megváltoztatni a működési módomat, időt nyerni és kiszabadulni. Súlyos ajtókon félelmetesnek tűnő lakatok függtek, de összekapaszkodtunk a családommal, és végül megtaláltuk a kijáratot. Az én szabadulószobám nagyszerű példa rá, mennyivel többek vagyunk együtt.” (Idézet a könyvből)
Amikor diagnosztizálták nálad a rákot, műtét és kemoterápia előtt álltál, majd amikor időről időre a tested újabb részén ütötte fel a fejét a betegség, akkor mint cégvezető, milyen gondolatok kavarogtak benned? Mennyire voltál kész rá, hogy elengedd a munkád, hogy átadd az irányítást, és egyáltalán, megfordult a fejedben, hogy meddig tudod vagy akarod ezt csinálni? Én mindig mindent úgy próbáltam megoldani, hogy legyen B tervem. Olyan esetekre, amikor nem jön be a kamion, amikor át kell szervezni az embereket, áramszünet van, kiesik egy beszállító, bármi előfordulhat, ez a vezetők élete. Egy betegségnél viszont, és ez nagy tanulság volt, nem tudsz előre gondolkodni. Mindig CT-ről CT-re, orvosról orvosra haladsz, és hiába kérdezed, hogy doktor úr, mi lesz majd, ha a CT ezt vagy azt mutatja, senki sem válaszol. Majd megnézzük, ha odaérünk.
Tehát el kellett fogadnom, hogy nem tudom úgy alakítani és szervezni a dolgokat, ahogy megszoktam, mert az emberi szervezet egyszerűen túl bonyolult. Nem lehet látni, hogy pontosan mekkora az a folt mondjuk a májon, hogy hova terjed át, szóródik, nem szóródik, ezer fontos részlet van, nem tudod az összes vonalat felfejteni. És ilyenkor nem tehetsz mást, fölfekszel a szörfdeszkára, és hagyod, hogy vigyen a víz, majd meglátod, merre sodor.
A pofás külső még a leghervasztóbb tartalmú könyvet is képes helyrepofozni és arra biztatni az olvasót, hogy az időnként unalmas szövegek helyett a könyv vizuális értékeit falja. A Magyar Könyvtervezés díj évről évre összegyűjti a magyar könyvkiadás legszínvonalasabban megtervezett és kiadott kiadványait. Ebben a könyvajánlóban kivételesen fontosabb a külső, mint a belbecs. 2024 legmutatósabb kiadványai kategóriánként, a Szakirodalom duplázásával.
Elmélet és tudomány a művészeti gyakorlatban – Szöveggyűjtemény a művészeti kutatásról 2023, Magyar Képzőművészeti Egyetem, nem került kereskedelmi forgalomba
Tervező: Visnyai Zoltán Kategória: szakirodalom A nem kimondottan izgató cím egy meglehetősen száraz, művészetelméleti tanulmánykötetet takar, igencsak vagány köntösbe csomagolva. Külsejét tekintve kifogástalan, a tipográfia, a képhasználat és a tördelés is egységes színvonalú, és a kiadvány a visszafogott színhasználat ellenére is karakteres. Sajátos, de egyáltalán nem zavaró kötészeti és formanyelvi megoldás, hogy a könyv sarkai le vannak csapva. A puhakötésű, mégis masszív kiadványt textúrált anyag borítja.
Öt munka, lassítva – Egy performatív építészeti kutatás kibontása 2023, szerzői kiadás, 10 000 forint
Tervezők: Szmolka Zoltán, Bene Tamás Kategória: egyéb Az egyéb kategória nyertese Bene Tamás doktori disszertációjának könyvváltozata. A szöveges, rajzos és fotós anyagot Szmolka Zoltán tervezte kiadvánnyá. Már a külsejével felhívja magára a figyelmet: a vörös vászonkötés és az imakönyv méret szakrális hatást ad a könyvnek. A hatszáz oldal 50 grammos bibliapapírra van nyomtatva, és ugyan nem az olvashatóság a legerősebb része, de a többi részlet ezt felülírja.
No room – Materialista vigasztalások 2023, Su\curesale, 4990 forint
Tervező: Nagy-Balogh Györgyi Kategória: szépirodalom Szabó Marcell kötetének egész anyaghasználata, formátuma és a kézbevehetősége kiemelkedő, a tervezői koncepció a borítón és a belíven át az egész könyvtesten következetes. A tervező a francia könyvkiadás esztétikai hagyományaihoz nyúlt vissza, kevés eszközzel dolgozik. Az egyetlen szín a törtfehér, amivel a könyv pont, hogy kiemelkedik a könyvesbolti kavalkádból, és az izgalmasan tördelt belív segít, hogy az olvasó ne is rakja vissza. A kötet a tavaly alapított Su\curesale kiadó első kiadványainak egyike.
TechnoCool – Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989–2001) 2023, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, 5800 forint
Tervező: Kazsik Marcell Kategória: album, katalógus A Petrányi Zsolt szerkesztette könyv alapja egy, a 90-es évek művészeti és popkulturális szcénájával foglalkozó nemzeti galériás kiállítás volt. Nem próbál meg úgy tenni, mintha a 90-es években készült volna. Kellemes mennyiségben él a korszakra jellemző stílusjegyekkel, így a talpas betűkkel, a színhasználattal és az olyan gesztusokkal, hogy a képaláírások fájlnévként jelennek meg. Ugyan tele van a korszakra irányuló utalásokkal, még sincs túltolva, sok elem, például a tipográfia kimondottan maiak.
Solidarity Must Be Defended 2023, több kiadó, 25 euró
Tervezők: Salát Zalán Péter, Hepke Alajos Miklós Kategória: szakirodalom Szakács Eszter és Naeem Mohaiemen tanulmánykötete a szolidaritási mozgalmakkal kapcsolatos esszéket, tanulmányokat és elméleti szövegeket foglalja össze vizuális segédanyagokkal – fesztiválplakátokkal, tiltakozóplakátokkal vagy archív anyagokkal – megtámogatva. Egyedi kötészeti megoldás, hogy a jó minőségű papírra nyomtatott könyv minden második íve kihajtható. Ez izgalmas együttállásokat eredményez, és többféle módon lehet ugyanazt nézni.
Unfinished – Alternatív színező kortárs művészek vázlataival 2023, Magyar Nemzeti Galéria, 6900 forint
Tervezők: Bényi Lilla, Venekei Dóra Kategória: gyerekkönyv, ifjúsági könyv Bényi Lilla és szerkesztőtársai kortárs művészeket kerestek meg, és nemcsak anyagokat kértek tőlük, hanem műveik redukált változatát is. Az így kapott rajzokat mindenki ízlése szerint kiszínezheti, közben az alkotók idézeteit olvashatja. A könyv legizgalmasabb része a kötés, a nyers szürkelemezből készült fedelek puritánsága és a színes kötészeti cérna játékossága.
Óriási a piac, de Polgárdi Ákos szerint a magyar könyvkiadás könyvtervezési szempontból nincs túl jó állapotban. A Magyar Könyvtervezés díj alapítójával a magyar könyvtervezés helyzetéről és a díjról a Forbes.hu-n beszélgettünk hosszabban.
Egyre nagyobb érték a közösség, nem csak a közönség. Újra itt a legsikeresebb tartalomgyártók listája: kik azok, akik a több száz ezres követős profilokból valós üzleti értéket tudnak mutatni a hirdetői piacnak? Mi történik egyáltalán ezen a piacon?
Globális pénzügyi tranzakciók sűrűjében mozog. Olyan nemzetközi szervezetekbe kap meghívást, ahová maroknyian jutnak a világelitből. Egy tizenkétbillió dolláros piac meghatározó arca. Itthon a legtöbben mégis csak úgy hallanak róla, mint levitézlett dollárbaloldali politikusról. Egy elbeszéletlen nagypályás karrier – hozzá némi foci, halászlé és a bajai drive.
A Youtube aranygenerációjából indult, még ma is az egyik legértékesebb influenszer (idei listánkon a tizenhatodik). Barni több tízmilliós vállalkozást húzott a tartalomgyártásra, és nem csinál titkot belőle, miért hasznos trendeket utánozni. Van, aki médiabirodalmat épít, ő inkább italmárkát akart, befektetett szorgalma napok alatt kifizetődött.
Három nő, akik az anyaságot övező milliónyi kérdést már három éve személyesítik meg, figurázzák ki, és teszik társadalmi üggyé csatornáikon több tízezer követőnek. Három politizáló közéleti influenszer anya. A Nemakarokbeleszólni alapítói, Fancsikai Eszter, Bányai Judit és Tapasztó Orsi szervezőként, grafikusként és felszólalóként is alakították a tartalomgyártók százötvenezres februári demonstrációját. Az Odakint most szörnyek járnak nevű kiállással csaknem kétszázhúszmillió forintot gyűjtöttek az Utcáról Lakásba Egyesületnek, és ez csak a kezdet.