Három nő, akik az anyaságot övező milliónyi kérdést már három éve személyesítik meg, figurázzák ki, és teszik társadalmi üggyé csatornáikon több tízezer követőnek. Három politizáló közéleti influenszer anya. A Nemakarokbeleszólni alapítói, Fancsikai Eszter, Bányai Judit és Tapasztó Orsi szervezőként, grafikusként és felszólalóként is alakították a tartalomgyártók százötvenezres februári demonstrációját. Az Odakint most szörnyek járnak nevű kiállással csaknem kétszázhúszmillió forintot gyűjtöttek az Utcáról Lakásba Egyesületnek, és ez csak a kezdet.
@nemakarokbeleszolni 183 E követő
Változott valami az utóbbi két hónapban? Tapasztó Orsi: A legnagyobb változás az, hogy kiléptünk az online térből. Hát, meg Judit épp most öregedett egy évet, de ezenkívül semmi. Bányai Judit: De azt nem egy hónap alatt! Fancsikai Eszter: Most lett huszonhét. Megérett rá. De arra vagy kíváncsi, hogy a tüntetés óta? Vagy hogy egyáltalán miért lett tüntetés?
Mindkettőre. Igaziból arra, hogy ki kell-e lépniük az influenszereknek a társadalmi térbe? Eszter: Mi eddig is ott mozogtunk. Csak eddig online keretek között foglalkoztunk társadalmi ügyekkel. Ilyen, jelentősebb társadalmi szerepvállalásunk offline nem volt, de azért mind az oldalainkon, mind a közös videókban nagyon sokszor foglalkoztunk közügyekkel. Judit: Persze, az más tészta, amikor előre tudunk agyalni a videókon, emiatt szerintem nagyon nagy ugrás volt a tüntetés. Azzal, hogy a lányok beszédet mondtak, azért szintet léptek. Az online térben könnyebbség, hogy ha valamit elcseszek, vagy máshogy akarok mondani, akkor máshogy hangsúlyozhatom, vagy újra felvehetem. Itt erre nem volt lehetőség. Pozitívan megdöbbentő volt látni, ahogyan ők készültek rá, illetve azt is, milyen fokozott felkészültséget kívánt tőlük ez az egész helyzet. Judit, nem szólaltál fel, de te is benne voltál a szervezésben, a teljes grafikai háttér a te munkád. Tehát a kérdés mindhármatokhoz szól. Milyen a közélet alakítójává válni, és nem csak kommentálni? Judit: Nyilván hatalmas felelősség. Offline sok szempontból jobban érezzük a súlyát, mint online. Persze, bármilyen közéleti témáról kommunikálva utóbbinál is hatalmas nyomás, hogy jó minőségben tedd, hogy tényleg elérjen oda az üzenet, ahova szeretnéd, ahogy azért is, mert az influenszernek azért bevételt hoz a követőbázisa, az elérése. Közügyekkel foglalkozni mindig kockázatos. Mi az elejétől úgy vagyunk vele, hogy ezer milliószor inkább kockáztatok, mint hogy befogjam a számat, és csak a vicces tartalmakat gyártsam. Eszter: Ezt tudtuk, beleszámoltuk, és teljesen oké nekünk. De közben nagyon érdekes jelenség, ahogyan megmutatkozik vagy realizálódik ez a kockázat. Tök szuper, hogy ezzel a megmozdulással és a társadalmi ügy felkarolásával az influenszert mint szitokszót egy kicsit sikerült kirántani a posványból. Ugyanakkor nem fogjuk letagadni, hogy mi, szervezők, és akik ebbe beleálltunk, a többiekkel együtt mind vesztettünk egy csomó potenciális együttműködést. Aki tehát úgy szeretne gondolni az influenszerre, ahogy eddig, annak ez nem feltétlenül jön be vagy fér bele. Sokszor hallottuk mostanában, hogy magánemberként támogat, vagy egyetért velünk valaki, de mint cég sajnos már nem teheti meg. Persze, nem lepett meg minket, de azért nehéz megélni, hogy tényleg így működik.
A Youtube aranygenerációjából indult, még ma is az egyik legértékesebb influenszer (idei listánkon a tizenhatodik). Barni több tízmilliós vállalkozást húzott a tartalomgyártásra, és nem csinál titkot belőle, miért hasznos trendeket utánozni. Van, aki médiabirodalmat épít, ő inkább italmárkát akart, befektetett szorgalma napok alatt kifizetődött.
„Öt nap alatt megtérült.” Abosi Barna két éve Amerikában kóstolta meg Logan Paul és KSI közös sportitalmárkáját. A Prime nálunk is berobbant, a mániára itthon is szép számmal ülnek fel a tizenévesek, több ezer forintot sem sajnálnak (a szülők pénztárcájából) a rikító palackos löttyökért. „Vonzott, hogyan lehet terméket létrehozni. Ahol senki sem dirigál, hogyan beszéljek róla, vagy milyen színű pólóban.” Csinált is egy prémium árkategóriás márkát, majdnem tízmillió forintot tett a projektbe. Ez térült meg öt nap alatt.
Barni már tíz éve gyártja videóit. Nem leplezi, hogy ezen a piacon néha másolni kell, trendvideókkal kell kiszolgálni az algoritmust. Valami hasonlóba vágott a Quickkel is tengerentúli mintára. Több éve ígérgeti nyolcszázezer követőjének, hogy lassan tényleg piacra dobja üdítőmárkáját, videókban számolt be a fejlesztési folyamatról. Nem üdítőt főzni tanult meg, hanem minden mást, ami ahhoz kell, hogy üdítőt hozhasson létre és árulhasson, a koncepciótól a kóstoláson át a bevizsgálásig. Nehéz volt? Azt mondja, nyugodtan csillagozzam ki a szopás szót.
Pedig azt mondják Barniról, hogy youtubertől tényleg ritka az a türelem, érdeklődés, alázat, ahogyan beletanult a tőle idegen szakmába. „Ha valaki úgy állna be mögé, hogy értéket nem ad hozzá, persze kipukkad a lufi. Barni nem ilyen” – mondja Cserniczky Botond sörfőző, ő szállt be dobozba álmodni a projektet. Sörös lévén Barnival együtt kellett megtanulnia az üdítőipart. Új piac nyílt meg előtte, többen is keresik kézműves üdítőért, nemrég a Simon’s Burgernek is készített egyet. „Nem hittem, hogy ebben is lesz művészet, sőt a sörhöz képest sokkal nagyobb a vászon.”
Három íz, a legcukrosabb verzióban is csak két gramm cukor decinként, az is a gyümölcsvelőből származik. Emeljük ki újra, hogy egy trendi youtube-os üdítőről beszélünk látványos színekbe csomagolva. Így értelmezd az infót, hogy 440 milliliterben, dobozonként 890 forintért, és csak hatos tálcánként rendelheted. A sarokra még ne ugorj le érte, de később lehet, meg tud állapodni valamelyik üzlettel.
A Quicket közvetve a Száraz Istvánhoz – volt Origo-tulajdonoshoz – tartozó Hübrisben gyártják. A sörgyár az elmúlt években sok százmilliós uniós támogatást kapott az üzemi berendezésre, a hazai gerillasörfőzők, akiknek nincs üzemük, szeretnek is ide visszajárni főzni a gördülékeny munkafolyam, a korszerű technológia és az automatizált logisztika miatt.
Szóval 890 forint. „Abban a tekintetben tiszta a lelkiismeretem, hogy az alapanyagok miatt kerül ennyibe. Két–három év múlva is szeretném megtartani ezt az árat” – Barni ennyit még elárul. Azt viszont nem, mekkora marzzsal dolgozik. „Nem vagyok nagyravágyó, nem a következő üdítőmilliárdos akarok lenni. Úgy vágtam bele, mint a videózásba. Megadom a lehetőséget, hogy kinője magát.”
Meg lehet kövezni
2024. január másodika. Napfény árad be otthon a gyerekszobába. Barni Worms Reloadedot játszik, videót rögzít belőle a barátaival. Kukacháború!!! – ez az első videó címe. Elvétve halljuk a hangját, még a webkamerát se kapcsolta be. Kevesen nézték, cserébe negatív komment se jött, így emlékszik vissza rá tíz évvel később a pesti Bajcsy-Zsilinszky úton, hogy mi vitte rá a folytatásra.
A stúdiót barátaival, alkotótársaival bérli, Henry Kettnerrel és Török Ábellel közös podcastjuk, a Trió itt próbálkozik most reggeli Twitchélőzéssel a TheVR és a Jólvanezígy mintájára. Pár hónap alatt nyilván nem sikerült akkora nézettséget összehozni, mint az élen járó másik két csapatnak. Barni azért így is a 2010-es youtuber-generáció egyik nagy túlélője, a platform- és szponzorációs bevételekre (főleg utóbbira), valamint most már az üdítős bizniszre is sikeres vállalkozást épített.
„Gamerként kezdte, összeszedett belőle egy bitang erős követőtábort. Ezt egészítette ki más jellegű tartalmakkal, szélesebb közönséggel, a hirdetői piacot tekintve szinte bármit le tud fedni” – Henry Kettner szerint ebben a sokoldalúságban rejlik Barni értéke. A legendás, sokakat megosztó Youtube-legenda, PewDiePie motiválta először Barnit. „Játszik, közben fent a sarokban az arca, és milliók követik. Láttam, hogy ebből pénzt keres. Én nem ezért vágtam neki, de három év után se már azért hajtottam, hogy hátha majd jön belőle valami. Hanem mert tudtam, hogy meg lehet belőle élni.”
Sopronban idővel visszajutott Barni fülébe, hogy gáz, amit videózás címszó alatt csinál. Kicsit megállt, újragondolta, beszerzett egy Goprót, majd elment vele a Volt fesztiválra. A Wormst így váltotta a való élet, a reakcióvideók, a trendek lekövetése – de csak amíg magát adhatja. „Amikor Ausztriába jártam iskolába – mondja Barni –, próbáltam lemásolni egy német youtubert. Nem működött itthon. Rájöttem, hogy ez nem én vagyok, nem tudom más stílusát utánozni.”
A Nem nevetheted el magad! kihívás volt az első trend, amivel milliós nézettség fölé ment. „Meg lehet kövezni, de aki hosszú távon szeretne videózni, annak fenn kell tudnia tartani a számokat.” A hőskorszak videósai ma már nem hozzák a stabil milliós nézettségeket, Barni szerint régen egy hónap alatt ötvenezer követőt is gyűjtött, most négyezret. Ma is él az aranyszabály: érjen el egy videó százezret, és akkor minden rendben. 150–200 ezres átlagnézettségével elégedett ennyi év után és ennyire heterogén követőbázissal is (tizennégytől harmincöt éves korig nagyon vegyes, hatvan százalékban férfi). „Szerintem sok cég nem figyel ezekre, és szürreálisan sokat fizet valakiért, csak mert lát nála félmillió feliratkozót, hiába nézik csupán tíz–húszezren a videóit.”
Persze, ma már nem csak trendekre épít. Jöttek a személyesebb jellegű vlogok, úti videók, a sport- és életmódtartalmak, és ez a nagy sport- vagy étrendkiegészítő-márkáknak is érték. Nemcsak az elérés vagy a valós (nem vásárolt) követők aránya miatt, hanem mert tényleg benne van a témában, és rendszeresen edz. „Csak azokat a termékeinket mutatja meg, amiket maga is használ. Akkor reklámoz őszintén egy influenszer, ha nem ráerőltetik a dolgokat” – mondja Körmendy Zsolt, a Scitec Nutrition marketingkommunikációs vezetője, Barnival január óta dolgoznak együtt.
Előtte négy évig Huawei-nagykövet volt, most nemrég a Helly Hansen Finnországba vitte ki. Kétfajta brief szokott befutni hozzá: itt a keret, csinálj belőle bármit; vagy pedig ezt és ezt szeretnék bemutatni, mit javasolsz és mennyiért. „Olyat nem vállalok pénzért vagy termékért cserébe, hogy valamiről azt kéne mondjam, hogy a kedvencem.”
Eleinte a Bug TV nevű ügynökség menedzselte, majd az beolvadt 2018-ban a Post for Rentbe, a magyar influenszerpiac vezető szereplőjébe, ahová Barni is átment. Az ügynökség mögötti hátszél (az állami Hiventures több százmillió forint kockázati tőkéje és NER-közeli alapítók) ellenére valós szakmai tudással és hozzáadott értékkel bíró ügynökségként tekint rájuk a piac, a legértékesebb magyar influenszerek közül többel is leszerződtek. „Láttam, hogy innen jönnek a munkák, reális százalékot kérnek érte cserébe, és nem csak a hitegetés ment, mint máshol” – Barni ezért dolgozik velük.
Politikáról nem beszél videóiban, a Post for Rentet érintő döntését sem ez befolyásolta. Ez a fajta apátia kritika a tartalmaival szemben, de szerinte a nézői is örülnek, hogy nem politizál. „Van egy határ, amin túl már nem fér bele az együttműködés, mert mondjuk a cég annyira közel áll valamilyen politikai helyzethez vagy párthoz. A hirdetőktől is azt látom, hogy itthon olyanokat keresnek, akik nem vesznek részt politikában.” Utóbbit nem keverné össze a közélettel, mert annak az ő csatornáján is megvan a helye. Egyik reggel például Twitch-élőben kértek elnézést, amiért pártpolitizálástól tartottak, és emiatt nem adták nevüket a februári tartalomgyártói tüntetéshez. Belátták, hogy tévedtek. „Érdekes szituáció volt, tudod? Sokkal nagyobb savat kapsz, ha egy ilyen helyzetet nem reagálsz le. Van, hogy rá kell szánni öt–tíz percet, és azzal le van tudva a téma.”
Adózás előtti bevétel (millió forint) 2018 9,9 2019 27 2020 32,1 2021 50,3 2022 54,5 Egyéni vállalkozáson keresztül. Forrás: Dun & Bradstreet
Nemcsak a készpénz kopik ki a kezünkből, de a telefonos érintéses fizetésekkel elvileg már a bankkártya is kiiktatható lenne. Ez az egyik alapgondolata a Kevin nevű litván fintechnek. Ha átviszi, amit kitalált, úgy forradalmasítja a pénzforgalmat, hogy a mezei emberek szinte semmit se vesznek észre. Európai piacszerzésében és a kártya nélküli világ építésében az a magyar ex-topmenedzser is élen jár, aki az előző húsz évében pont egy globális kártyatársaság szekerét tolta.
Az elmúlt hónapokban alighanem minden budapesti autós találkozott már a CityNext ledfalaival. A közcélú tartalom mellett kereskedelmi reklámokat is megjelenítő eszközök nem csak, hogy jobban vonzzák a tekintetet, de segítségükkel az eddigi 10-12 naposmunkafolyamatot egypercesre sikerült rövidíteni. Horváth Márton egy közterületi médiacég fejlesztési igazgatója volt, majd öt év után gondolt egy merészet, és otthagyva biztos […]
Légrádi Gergelynél sokáig megfért egymás mellett, hogy ügyvédkedik és közben ír is. Némileg megborult a harmónia, amikor elkezdte az Eszínházat, azóta sakkoznia kell, hogy továbbra is legalább százkét százalékos erőbedobással tudjon elvégezni mindent. Márpedig ő így szereti csinálni.