Mikor vettél vagy adtál el utoljára lakást?Nézd, én úgy vagyok ezzel, hogy van egy értelmezhető ingatlanállományom, tehát nem mostanában. Legutóbb 2012-ben. Vettél vagy eladtál?11-ben vettem, 12-ben eladtam. De mivel rajongok a pénzügyekért (Sándorfi Balázs a Bankmonitor alapító tulajdonosa – a szerk.), el tudom képzelni a pénzemet a pénzügyi megtakarítások között is, és nem vagyok megszállott az ingatlan irányába. Amikor 2014-től […]
Mikor vettél vagy adtál el utoljára lakást? Nézd, én úgy vagyok ezzel, hogy van egy értelmezhető ingatlanállományom, tehát nem mostanában. Legutóbb 2012-ben.
Vettél vagy eladtál? 11-ben vettem, 12-ben eladtam. De mivel rajongok a pénzügyekért (Sándorfi Balázs a Bankmonitor alapító tulajdonosa – a szerk.), el tudom képzelni a pénzemet a pénzügyi megtakarítások között is, és nem vagyok megszállott az ingatlan irányába. Amikor 2014-től 22-ig óriási felfutást láttunk, akkor sem gondoltam, hogy minden megtakarításomat odatenném. Egyrészt jó, ha van egy egészséges arány, másrészt az ingatlan rendkívül macerás tud lenni. Bármit hoz is a piac, én most sem tervezek vásárlást.
Tavaly októberben azt mondtad a Forbes Money Summiton, hogy jó pár év stagnálásra számítasz a lakáspiacon, és ez az árakra is igaz lesz. Most hogy látod? Reálértéken ma is ezt gondolom. A korábbi felfutásban voltak túlfűtöttségi jelek elsősorban a speciális támogatási rendszernek, a támogatott hitelelemeknek köszönhetően. Ez sokkal erősebb volt nálunk, mint máshol Európában, növelte a fizetőképes keresletet és húzta az árakat. Most ennek a túloldalán vagyunk. Hatalmas a költségvetési hiány, a CSOK és a babaváró átalakítása szűkítette a lehetőségeket, az új CSOK Plusz ezt nem tudja pótolni, így kiesett egy árfelhajtó erő. Közben van egy felhalmozott eladatlan állomány, aminek ki kell ürülnie.
Buda Flóra Anna a VIII. kerületben nőtt fel, ma pedig Párizsban él. Animációs kisfilmje tavaly Cannes-ban debütált, és Arany Pálmát kapott. A Nemzeti Filmintézet mégsem kért a 27-ből.
Egészen korai emlékeket is fel tud idézni, akár az első lépéseket, vagy ahogy beszélni tanul az erkélyen. Vagy amikor a Százados úti művésztelepről a túloldali boltba igyekszik barátnőjével Michael Jackson-os nyalókát venni. Flóra azt is ugyanolyan könnyen eleveníti fel, amikor a cannes-i promenáddal szemben, szintén filmrendező barátnőjével a tengerben úszva rájönnek: napokon belül mindkettejük filmje itt fog versenyezni, és hogy ez milyen jó.
Flóra a VIII. kerületi telepen nőtt fel, és egészen sokáig otthon is maradt. „Nem akartam a szüleimet felelősségre vonni. Nem akartam, hogy róluk szóljon. Inkább azt az atmoszférát szerettem volna megteremteni, ami megmutatja, milyen felnőttként otthon élve belekényszerülni a tinédzseréletbe” – mondja díjnyertes animációs kisfilmjéről.
A 27 volt 2023 legnagyobb magyar vonatkozású fesztiválsikere. Pedig csak tíz perc, és bár nagyrészt magyar filmesek dolgoztak rajta, koprodukcióban készült – a francia Miyu Production és a magyar Boddah gyártásában –, közvetlen magyar állami támogatás nélkül (a közvetett, harmincszázalékos adókedvezményt minden itthon gyártott film megkaphatja). Flóra ennek ellenére nyert vele Cannes-ban.
A kisfilm főszereplője, a huszonhét éves Alíz már fullasztónak érzi az otthoni közeget, a család és a felnőtté válás elől a budapesti éjszakába és a testiségbe menekül. Részben életrajzi ihletésű a történet, szülei csak a cannes-i diadal után látták először. Flóra szerint tetszett nekik. A 27 a rövidfilmes Arany Pálmán túl az Annecyn is nagydíjat kapott, ez az animációs filmipar egyik legnívósabb elismerése. Az Oscaron az animációs rövidfilmek kategóriájában a tizenötös szűkített listáig jutott, de jelölést végül nem kapott. Utána azért az Egyesült Államok legfontosabb függetlenfilmes eseményére, a Sundance-re még sikerült bekerülnie, így az IMDB összesen nyolc díjat és tizenhárom jelölést sorol az alkotáshoz.
Minél groteszkebb, annál nagyobb eséllyel kerül be egy film, mondja Flóra a sundance-es versenyfilmekről. Szerinte a 27 még így is a válogatás talán legkonzervatívabb darabjának számított képi megjelenítésével és történetmesélésével – hiába ötvözte a leválás témáját szexszel, droggal, technóval.
Már kilencévesen arról írt naplójában, hogy filmrendező szeretne lenni. Először mégis divattervezőnek készült, a Kisképző bőrszakán szerzett tudását ma is kamatoztatja forma- és színválasztásaiban. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (Mome) animációt tanult, mellette pizzériának szórólapozott, statisztált, volt agrárkiállításon parkolójegyszedő, és porlevesről is készített reklámfilmet.
Gyakornoknak került a francia Miyuhoz, esténként egyedül maradt bent a stúdióban. Felettese mindig gond nélkül adta oda a kulcsot, de egy alkalommal megkérte, hogy mutassa meg, min dolgozik. Ebből lett momés diplomafilmje, az Entropia, a 2019-es Berlinale legjobb rövidfilmje. Franciaországot nemcsak az animációs filmiparban betöltött szerepe miatt választotta, de a művészeket felszínen tartó ottani szociális hálóért is. „Nem nagy összegű az állami támogatás, de ki tudod fizetni a lakbért, és tudsz enni is belőle. Gyakorlatilag szinten tart, és ez fantasztikus.” Fél év fesztiválszezon után is ide tér majd vissza soron következő projektjeivel, egész estés, animációs és élőszereplős formátumban is gondolkodik. „Voltak megkereséseim, de nem hívott fel a Netflix, hogy csináljak velük sorozatot.”
Megtisztelőnek érzi, ha egy lapon emlegetik Reisz Gáborral. Utóbbit Velencében díjazták tavaly a Magyarázat mindenre című filmért, és Flórához hasonlóan itthon sikertelenül pályázott a Nemzeti Filmintézetnél. Ehhez képest a szervezet elég ízléstelen módon, „óriási gratulációt” küldve posztolt a 27 cannes-i győzelméről.
„Nehéz fiatal rendezőként Magyarországon támogatást kapni. Kialakult egy minta, hogy a rendezőnők kevesebben jutnak támogatáshoz, az pedig, hogy a döntőbizottságban szinte semmiféle nem, korbéli vagy kulturális diverzitás nincs, nagyon elszomorít” – utal Flóra arra, hogy az öt hazai filmes bíra között egyetlen nő ül. Nem akarja a francia filmtámogatási rendszerhez hasonlítani – nagyobb a piac –, de a kinti döntéshozók kétévente cserélődnek, és különböző kultúrából érkező emberek, nők, férfiak, mindenféle rendezők. „Ez talán a legcsodálatosabb része az egésznek.”
Christina Meinl olyasmibe született bele, ami Magyarországon nincs: egy 160 éve törés- és szünetmentesen gyarapodó családi vállalkozásba. A kávés dinasztia ötödik generációját képviseli, még öt generációra tervez, és nem számolja, naponta hány kávét iszik. Sokat.
Már az államkincstárnál is vezethetünk nyugdíj-előtakarékossági számlát, méghozzá ingyen. Szerinted ez elég jó deal ahhoz, hogy az állampapírhozamokra hagyatkozz a következő húsz–harminc évben? Lenne pár kérdésem.
Iskola utáni iskola, ahol nem adnak leckét, és nem osztályoznak, viszont érdekes dolgokat tanítanak, aztán segítenek jelentkezni a legmenőbb külföldi egyetemekre. Nagyjából ez az Engame Akadémia lényege, ahová mellesleg jó társaságban bandázni is szeretnek járni.