Mikor vettél vagy adtál el utoljára lakást?Nézd, én úgy vagyok ezzel, hogy van egy értelmezhető ingatlanállományom, tehát nem mostanában. Legutóbb 2012-ben. Vettél vagy eladtál?11-ben vettem, 12-ben eladtam. De mivel rajongok a pénzügyekért (Sándorfi Balázs a Bankmonitor alapító tulajdonosa – a szerk.), el tudom képzelni a pénzemet a pénzügyi megtakarítások között is, és nem vagyok megszállott az ingatlan irányába. Amikor 2014-től […]
Mikor vettél vagy adtál el utoljára lakást? Nézd, én úgy vagyok ezzel, hogy van egy értelmezhető ingatlanállományom, tehát nem mostanában. Legutóbb 2012-ben.
Vettél vagy eladtál? 11-ben vettem, 12-ben eladtam. De mivel rajongok a pénzügyekért (Sándorfi Balázs a Bankmonitor alapító tulajdonosa – a szerk.), el tudom képzelni a pénzemet a pénzügyi megtakarítások között is, és nem vagyok megszállott az ingatlan irányába. Amikor 2014-től 22-ig óriási felfutást láttunk, akkor sem gondoltam, hogy minden megtakarításomat odatenném. Egyrészt jó, ha van egy egészséges arány, másrészt az ingatlan rendkívül macerás tud lenni. Bármit hoz is a piac, én most sem tervezek vásárlást.
Tavaly októberben azt mondtad a Forbes Money Summiton, hogy jó pár év stagnálásra számítasz a lakáspiacon, és ez az árakra is igaz lesz. Most hogy látod? Reálértéken ma is ezt gondolom. A korábbi felfutásban voltak túlfűtöttségi jelek elsősorban a speciális támogatási rendszernek, a támogatott hitelelemeknek köszönhetően. Ez sokkal erősebb volt nálunk, mint máshol Európában, növelte a fizetőképes keresletet és húzta az árakat. Most ennek a túloldalán vagyunk. Hatalmas a költségvetési hiány, a CSOK és a babaváró átalakítása szűkítette a lehetőségeket, az új CSOK Plusz ezt nem tudja pótolni, így kiesett egy árfelhajtó erő. Közben van egy felhalmozott eladatlan állomány, aminek ki kell ürülnie.
A kínai BYD autógyártó lenyomta a Teslát,
és most Szegedről folytatja a világuralomra törést.
A győri Audi Hungaria Magyarország exportjának nyolc százalékát adja, ezért ha kiesik egy műszak, vagyis lassul a termelés, már telefonálnak is Budapestről, hogy miben segíthet a kormány. A német pozíciót gyengíti majd az árversenyben merész, akkumulátortechnológiában jelentős BYD. A kínai autógyártó 2023 harmadik negyedévében globálisan már bő negyvenezerrel több elektromos autót szállított le, mint a Tesla, és ezzel a világ legnagyobb villanyautó-gyártójává lépett elő.
Karácsony óta már azt is tudjuk, hogy százezres kapacitással Szegeden épül fel a BYD első európai gyára. A huszonkét éve baloldali vezetésű város több milliárd eurós beruházáshoz jutott, a helyi infrastruktúra pedig úgy alkalmazkodik majd a kínai gyárhoz, mint a szegedi villamossínek a túlsúlyos tram-trainhez. Először ropogva, majd megerősítve.
Szegeden egyébként a főpályaudvar előtt találkozik a lengyel és a cseh villamos a svájci, ám valójában Spanyolországban gyártott tram-trainnel, vagyis a MÁV 406-os sorozatával, és ugyanebbe a megállóba gurul be a Volánbusz BYD K9UD elektromos busza is, amiből nyolc került Szegedre a BYD komáromi gyárából. A beszerzési költség hetven százalékát ugyancsak az EU fizette.
BYD Dolphin
Itthon olcsó elektromos autónak számít.
BYD Dolphin
Itthon olcsó elektromos autónak számít.
Yangwang U9
A BYD elektromos szupersportautója.
Yangwang U9
A BYD elektromos szupersportautója.
Megérkezett Warren Buffett A korábban ismeretlen kínai autómárkák rohamosan terjednek Nyugat-Európában, és kis csúszással Magyarországon is. Itt az MG, a BYD, talán jön a Nio, és idővel biztosan kapunk egy négybetűset is, mint amilyen mondjuk a Lynk & Co a Geely kalapjából. Addig is kapható a Dongfeng, készletről. A BYD tavaly 334 százalékkal tudta növelni exportját 2022-höz képest, így hetven országba már 242 765 autót adott el. A hazai piaccal együtt a BYD 2023-as rekordja hárommillió autóról és ezen belül az utolsó negyedévben több mint félmillió tisztán elektromos jármű legyártásáról szól.
A BYD huszonkilenc éves cég, míg a BYD Auto csak huszonegy, amennyiben elegánsan nem számoljuk bele az előd Qinchuan Automobile korábbi másfél évtizedes ténykedését. A BYD ötlete az előzőleg kémikus kutató Vang Csuan-fu fejéből pattant ki 1995-ben, és mobiltelefon-akkumulátorokkal tört be a piacra, majd a technológiaváltásokat korán felismerve nőtt még kínai mértékkel is nagyon gyorsan akkorára, hogy hét év után egy komplett autógyárat is felvásárolhasson. A Qinchuan akkoriban egy fegyvergyártó cég autós részlege volt, és Suzuki alvázra épített olcsó városi kisautókat. Az Alto technológiáját újracsomagolva 2001-ben piacra dobott Qinchuan Flyer így lett 2005-re a BYD Flyer.
A világ legnagyobb autós piacán, Kínában mások a játékszabályok. A BYD sem elektromos autókkal kezdte, hanem tudatosan válaszolt a helyi igényekre, miközben számos feltörekvő kínai autómárka ugyanazzal a lendülettel megszűnt. 2005-ben a BYD Auto első önálló fejlesztése, az F3, teljesen átlagos ázsiai formavilágú benzines szedán volt, vagyis a Toyota Corolla lazán kezelt másolata. Később lett belőle hibrid, miközben a BYD addig elemezte és fejlesztgette a Mitsubishi motorjait, hogy 2008-ra egy nagyobb limuzint is piacra mert dobni. A BYD F6 egyszerre koppintotta le a Honda Accord és a Mercedes-Benz S osztály karosszériáját, de plug-in hibrid hajtáslánccal is árulták, majd jött Warren Buffett, és kifizetett 230 millió dollárt a BYD részvényeinek tíz százalékáért.
Egy évvel később kilőtt a részvényárfolyam, és kész lett a BYD első elektromos autója, a LiFePO4-akkumulátorokkal szerelt egyterű e6 is. A cég csak ezután kezdett elektromos buszokat gyártani, az összeszerelést rögtön három kontinensen szervezték meg. Az Egyesült Államokban a Tesla Model S négy évvel a BYD e6 kínai forgalmazása után jelent meg.
Nagy különbség, hogy a BYD csak 2022-ben döntött a csak benzines hajtásláncok megszüntetéséről, 2008 és 2020 között pedig óriási pénzeket zsebelt be a népköztársaságnak abból a hibrideket és villanyautókat is támogató keretéből, amivel a környezetvédelmi váltást gyorsította a Kínai Kommunista Párt. Az sem mellékes, hogy miközben villanyautós cég lévén akaratlanul is a Teslával vetik össze, a BYD almárkák egész hadával rendkívül széles közönséget tud majd megszólítani.
Az eredetileg a Mercedes-Benzzel alapított Denza, a teljesítményorientált Fangchengbao és a csúcstechnológiát luxussal ötvöző Yangwang mind a BYD már bevezetett brandjei a különböző piacokra. Magyarországon egyelőre a kompakt BYD Dolphin, az ötajtós Seal és a tömegcikknek szánt Atto 3 crossover jelentik a kínálatot, három budapesti szalonból.
Az első BYD szállítóhajó
Hétezer jármű fér rá, megannyi kritikus alkatrésszel együtt.
Az első BYD szállítóhajó
Hétezer jármű fér rá, megannyi kritikus alkatrésszel együtt.
BYD Seal
BYD Seal
Sokak fantáziáját megmozgathatja
az európai piacon is.
Az EU első kínai villanyautógyára Build Your Dreams – olvashattuk a BYD modellek hátulján egészen addig, míg a piackutatás Európában le nem radírozta a semmitmondó szlogent. A márkanév eredete tipikus kínai történet. Pusztán földrajzi okokból Yadi Electronics lett a bejegyzett NiCd-akkumulátorgyártó, majd mikor eljött az NiMH- és Li-ion-technológiák ideje, Vang Csuan-fu hozzácsapott egy B betűt is, hogy az expókon a névlisták elejére kerüljön a vállalata. Így lett BYD, majd jött a rövid életű Valósítsd meg álmaid! szlogen is, nagyjából akkor, mikor Vang Csuan-fu Kína leggazdagabb embere lett.
A BYD januárban megvillantotta hétezer járművet is szállítani képes hajóját, az BYD Explorer No.1-t. Szegeden akkumulátorgyártás helyett összeszerelésre készülnek, mivel az akkumulátorok részegységeit hajón és vasúton Európába juttatni nem drágább, mint a helyi cellagyártás importált nyersanyagokból. A vasúthálózat bővítésére is szükség lesz a szintén kínai hitelből, a tervezettnél jóval lassabban készülő Budapest–Belgrád-vasútvonal eléréséhez. Ha csak azt vesszük alapul, hogy az esztergomi Suzuki a gyártás mellett logisztikai központként 123 országba szállít autókat, könnyű elképzelni a szegedi BYD szerepét mint az EU-n belüli első kínai villanyautógyárét.
Vang Csuan-fu nem juthatott volna ilyen magasra a kínai állam segítsége nélkül, így mindenki maga döntse el, nemzetbiztonsági szempontból milyen kockázatokkal járhat a magyar belépő. Az biztos, hogy az akkumulátorszakértő BYD nem ütközik majd olyan beszerzési problémákba, mint az európai autógyártók.
A Tesla ellen eddig a BMW válaszai a legmeggyőzőbbek, a Debrecenből startoló újgenerációs Neue Klasse pedig nem is jöhet elég korán. Győrben az Audi már átszerelt a villanymotorok gyártására, a Stellantis pedig ugyanerre készül a szentgotthárdi üzemében, hiszen nem is tehet mást. A kecskeméti Mercedes-Benz mögötti Daimler AG is közelről figyeli a BYD magasabb árfekvésű terveit, a Suzuki pedig az elérhető kategóriában számíthat egyre komolyabb küzdelemre az összes Magyarországot is tesztelő kínai autómárkával.
A lemaradásnak vége, a szabálykönyv eldobva, a dizájn merész, a háttér hatalmas. Szegeden már keresik a bombákat és régészeti értékeket a gyárnak kiszemelt szántóföldön, a potenciális vevőknek meg már csak azt kell eldönteniük, hogy négykerekű delfint vagy fókát szeretnének a világ legnagyobb elektromos autógyártójától.
Távolról képeslapsziget türkiz tengerrel és fehér homokkal. Ha belenagyítasz, nehezen viselhető klíma és küzdelmes élet vidám és barátságos emberekkel. Zanzibár egyértelműen felkerült a magyar turisták térképére, és ha már így alakult, érdemes mellé tenni a szárazföldi Tanzániát is.
Hokizseni pszichológusjelölt, Skóciában befutott lézerguru, állatorvos, a Simon’s Burger alapítója, fogathajtó-világbajnok és rapper is van idei 30/30-as listánkon. Mind olyan egyéniségek, akik 2023-ban nagyot alkottak saját területükön. De nem csak tavaly. A következő oldalakon az is kiderül, a sikerek mögött milyen előzmények húzódnak meg, akár már gyerekkorban is mennyi munka van, és közben milyen átalakulással jár az elismerés.
A Naturtex márkáról ismert cégcsoportot a második generáció képviseletében immár Ákos és Balázs irányítja. Annyira a céges operatív dolgok vannak náluk a fókuszban, hogy a vagyon mint fogalom mibenlétére vonatkozó kérdésre automatikusan céges tartalommal válaszolnak. Keveset jut eszükbe, hogy vagyonosak, inkább azon törik a fejüket, hogyan lehet a céggel előre menni. Még ők is építkeznek: […]