Delfin és fóka

A győri Audi Hungaria Magyarország exportjának nyolc százalékát adja, ezért ha kiesik egy műszak, vagyis lassul a termelés, már telefonálnak is Budapestről, hogy miben segíthet a kormány. A német pozíciót gyengíti majd az árversenyben merész, akkumulátortechnológiában jelentős BYD. A kínai autógyártó 2023 harmadik negyedévében globálisan már bő negyvenezerrel több elektromos autót szállított le, mint a Tesla, és ezzel a világ legnagyobb villanyautó-gyártójává lépett elő.


Karácsony óta már azt is tudjuk, hogy százezres kapacitással Szegeden épül fel a BYD első európai gyára. A huszonkét éve baloldali vezetésű város több milliárd eurós beruházáshoz jutott, a helyi infrastruktúra pedig úgy alkalmazkodik majd a kínai gyárhoz, mint a szegedi villamossínek a túlsúlyos tram-trainhez. Először ropogva, majd megerősítve.


Szegeden egyébként a főpályaudvar előtt találkozik a lengyel és a cseh villamos a svájci, ám valójában Spanyolországban gyártott tram-­trainnel, vagyis a MÁV 406-os sorozatával, és ugyanebbe a megállóba gurul be a Volánbusz BYD K9UD elektromos busza is, amiből nyolc került Szegedre a BYD komáromi gyárából. A beszerzési költség hetven százalékát ugyancsak az EU fizette.