Ne csak nagy és nyereséges céget építs, hanem hosszú távon fenntarthatót, társadalmilag is hasznosat, értékalapon működőt. Ezt vallják a Bridge Budapest közösség tagjai, akik már negyedik éve ajánlanak egymásnak (is) könyveket. Az idei Üzleti Booklistről válogattunk.
Steven Bartlett: Egy CEO naplója – A munka és a magánélet 33 meghatározó törvénye (HVG Könyvek kiadó, 2024) Amikor először megláttam egy reptéri boltban, csak a szokásos „hogyan segíts magadon” könyvnek gondoltam. Mégis beleolvastam, és gyorsan magával ragadott. Egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége: fontos gondolatokat vet fel, amik ha közhelyesen is hangzanak, igazak. Például: „Ha valamit meg akarsz tanulni, olvass róla; ha meg is akarod érteni, írj róla; ha pedig igazán tudni akarod, tanítsd.” (Szauer Tamás vezérigazgató, HVG Kiadó Zrt.)
Robert B. Cialdini: Hatás – A befolyásolás pszichológiája (HVG Könyvek kiadó, 2024) A meggyőzéstechnika alapjait lehet megtanulni a könyvből, enélkül milliókat hagysz az asztalon. Amikor elkezdtük használni ezt a technikát az értékesítésünkben, az első évben megnégyszereztük az eredményeket. Revelatív élmény, amikor rájössz, mi van a zsigeri szinten használt technikák mögött, és hova juthatsz el, ha tudatosan és jól használod őket. (Egerszegi Krisztián tulajdonos, MiniCRM; alapító, Cégépítők)
Malissa Clark: Never Not Working – Why the Always-On Culture Is Bad for Business – and How to Fix It (Harvard Business Review Press, 2024) A munkafüggőség az egyetlen társadalmilag elfogadott, sőt elismert klinikai állapot. A könyv egyszerű, gyakorlatias önismereti kérdésekkel is segít felismerni, hogy érint minket is személyesen vagy vezetőként, és utat mutat a változás felé. (Pataki Márta leadership catalyst, MP Coaching & Development, Legacy Mentor)
A kisgyerekeket is érdekli a pénz, a pénzzel kapcsolatos kérdések, de nem könnyű az ő nyelvükön elmagyarázni az alapokat sem. Az Erste és a Pagony közös kiadásában megjelent mesekönyv rengeteget segíthet ebben. Valószínűleg minden szülő került már abba a helyzetbe, hogy gyerekének el kellett magyaráznia: a pénznek bizony értéke van, azt meg kell keresni, a […]
A kisgyerekeket is érdekli a pénz, a pénzzel kapcsolatos kérdések, de nem könnyű az ő nyelvükön elmagyarázni az alapokat sem. Az Erste és a Pagony közös kiadásában megjelent mesekönyv rengeteget segíthet ebben.
Valószínűleg minden szülő került már abba a helyzetbe, hogy gyerekének el kellett magyaráznia: a pénznek bizony értéke van, azt meg kell keresni, a bankkártya nem egy mágikus eszköz, hanem azon is csak korlátozott mennyiségű pénz van, tehát nem tudja vagy nem akarja a huszonnyolcadik valamit megvenni neki. És ez még az egyszerűbb esetek egyike. Mit mondunk akkor, ha gyermekünk egy filléres játékot cserél el egy barátjával egy drágára, vagy ha netalán előkerül a hitel vagy a kamat fogalma, akár egy reklám kapcsán.
Megtalálni az utat a legkisebbekhez
Az Ersténél nagy figyelmet fordítanak a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, ám az egészen fiatal, nagyobb óvodás, kisiskolás korosztályhoz eddig nem jutottak el. „Tudjuk, hogy minél korábban kezdünk valamit tanulni, annál könnyebb lesz később mélyíteni az ismereteket. Egy közös gondolkodás során világossá vált, hogy a legkisebbeknél is érdemes elkezdeni a pénzügyi ismeretek terjesztését, csakhogy eddig nem talált senki igazán jó utat hozzájuk” – idézi fel Murányi Linda, az Erste PR és belső kommunikációs vezetője, aki maga is egy kisgyerek édesanyja. És akkor jött az ötlet, hogy egy jó mese milyen sokat tud segíteni a szülőknek. „Könnyű visszautalni rá a gyereknek, például azt mondani: hát emlékszel, abban a mesében is az volt, hogy nem raktak rendet, aztán pedig nem találták a kedvenc játékukat.”
Innen már szinte egyenes út vezetett addig a – talán elsőre meglepőnek tűnő – végkifejletig, hogy az Erste és a Pagony kiadó közös gondozásában megjelent a Cserebere az erdőben című mesekönyv, amely pontosan ezeket a témákat segít megérteni a kisgyerekeknek. Persze fontos volt, hogy a könyv valóban a gyerekeknek szóljon. Szerencsére ehhez a bank és a kiadó megtalálta a tökéletes szerzőt a Sárkányovi-sorozatról ismert Czernák Eszter személyében.
„Én nagyon szeretem Eszter hozzáállásában, hogy elvontabb témákról is tud a gyerekek nyelvén beszélve írni” – mondja Murányi Linda. Ez most annyira jól sikerült, hogy a könyvben egyetlen egyszer sem szerepel leírva mondjuk a pénz, a hitel, vagy a kamat szó, mégis szól ezekről is. „Ez a könyv egy mankó lehet ahhoz, hogy a gyerekekkel már ilyen idősen is el tudjunk kezdeni beszélgetni ezekről a dolgokról. Nem tudásanyag, de szemléletformálás szempontjából nagyon hasznos.”
Maguktól alakultak a témák
A könyv attól lett igazi mesekönyv, hogy Czernák Eszter pontosan úgy írta meg, ahogy bármelyik másik könyvét. Miután közösen eldöntötték, hogy a szereplők erdei állatok lesznek, elkezdett róluk anyagot gyűjteni. „Második lépésként otthon elkezdtem gondolkodni, hogy milyen témák jöhetnek elő ezekkel az állatokkal kapcsolatban úgy, hogy ne legyen túlságosan erőltetett – mondja az írónő. – Aztán ahogy a saját ötleteimnél is szokott, persze a fele sem úgy lett, ahogy előre elképzeltem, de végül kialakult az öt téma.”
Mi a pénz? Mit jelent az eltérő érték fogalma? Mi az a kölcsön és mi az a kamat? Mit jelent a megtakarítás? Mi az, hogy befektetés? Vannak sajnos csalók, de miből lehet esetleg gyanakodni, hogy csalóval van dolgunk? Ezekről a témákról szólnak a Cserebere az erdőben meséi, de úgy, hogy első olvasásra felnőttként sem „lóg ki a lóláb”, egyszerűen csak jó meséket olvashatunk állatokról, akiknek az életét négy évszak során követhetjük nyomon, egy tölgyfa tövében.
„Nagyon nehéz volt választani egy állatot, hogy akkor ő legyen a csaló – én nagyon szeretem majdnem az összeset” – meséli Czernák Eszter, aki végül a mosómedvét választotta, egyrészt jellegzetes, maszkhoz hasonló mintája miatt, másrészt mert ez az állat Magyarországon is egyre inkább elszaporodik, és veszélyezteti az őshonos állatokat.
Jövőre a boltokban, idén a bankban
Ha valaki már most megszerezné a Szert-Szabó Dorottya illusztrációival készült mesekönyvet, annak tudnia kell, hogy egyelőre a Cserebere az erdőben című kötetet az Erste Cseperedő bankszámlát nyitók kapják ajándékba a számlavezetés mellé december 15-ig. Murányi Linda azonban jó hírekkel szolgálhat: „Az Erste folyamatosan foglalkozik a pénzügyi tudatosság fejlesztésével, egy alapítvánnyal közösen értelmi fogyatékkal élők számára készítettünk pénzügyi kisokost, gyermekotthonokban futtatunk patrónusprogramot. Nagyon szeretnénk, hogy legyen folytatás, a Cserebere az erdőben fogadtatása nagyon jó, jövő nyártól pedig megvásárolható lesz könyvesboltban is.”
A péntek, ami évről évre egyre hosszabb és egyre feketébb. Mit tett az infláció a vásárlás ünnepével, egyáltalán van-e mit ünnepelni rajta 2024-ben, az internetes csalók korában?
ELO Digital Office
2024 November Támogatói tartalom ELO Digital Office
Az üzleti alkalmazásokba és folyamatokba beépülő generatív mesterséges intelligenciával minden eddiginél gyorsabb tempóra váltott a digitalizáció, amit egyetlen szervezet sem halogathat tovább. Horváth Szilvia, az ELO Digital Office magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója beszél digitalizációról, mesterséges intelligenciáról, vállalati tartalomkezelésről, és hogy mindez miért különösen fontos a magyar kis- és középvállalkozások számára. Miért vált sürgőssé az üzleti […]
Virtuális irodák, felhők, közösségi terek ide vagy oda, az íróasztal még mindig stabil pont, még azoknak is, akik fejlett technológiai megoldásokra (is) támaszkodva alkotnak, dolgoznak, építik karrierjüket. Dizájnert, befektetőt és startuppert kérdeztünk az asztalánál – az asztaláról.
A Forbes.hu rovata, nem csak e-kereskedőknek. Hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal, a Forbes főmunkatársával.
Tavaly a listán szereplők ötöde képtelen volt a növekedésre, idén a trend megfordult: száz cégből mindössze tizenhétnek csökkent a becsült értéke 2022-ről 2023-ra. A top 100 idén majdnem 6,5 billió forintot ér összesen, ami jelentős, harmincszázalékos növekedés egy év alatt. Továbbra is húz az építőipar, növekedésükben dominálnak az állami megrendelések, és elképesztő számokat produkáltak az üzlet és a politika metszeténél hizlalt cégcsoportóriások, mint amilyen Tiborcz Istváné és Mészáros Lőrincé. Azonban még mindig bőven akad olyan nemzetközileg is sikeres, itthon mégis ismeretlen cég, amelyik üzleti bravúroknak, okos növekedésnek, innovációknak köszönhetően tartozik az élvonalba. Jó őket megmutatni.