Négy élethelyzet, amikor fel kell venni a kék vagy rózsaszín hátizsákot, mert ez a legjobb, vagy csak egyszerűen a legkevésbé rossz döntés.
Magyar, külföldi, egyetemista, középkorú, férfi, nő. Tízezrek róják hidegben, melegben, esőben, szélben a magyar utcákat, hogy nekünk ne kelljen kimozdulnunk, ha nem akarunk. Budapesten minden harmadik futár biciklizik, a futárok negyede egyetemista, mondja a Wolt. Ők ugyanúgy jó árakért és bónuszokért versenyeznek, de csak akkor indulnak el otthonról, amikor mindenki más már bezárkózik, és akkor dühösek, amikor időben érkeznek, de mi nem nyitunk rögtön ajtót, mert azt hittük, késnek.
Pihenés, kiegészítés, utolsó mentsvár. A futársztorik mögött ezer arc, ezer élet van, és valószínűleg marad is felfedezetlenül. Gyors konklúziónak levonni, hogy az állam helyett remek utolsó lehetőség a szociálisan nehéz helyzetben lévők problémáira, legalább akkora tévedés, mint a futárappok ellen lázongani. Ugyanannyira nem old meg semmit, legfeljebb elodáz. Megoldás? Nincs: ne a játékost utáld, hanem a játékot. A probléma az, hogy itt már mindenki csak játszik: a megrendelők, az éttermek, az appok, a flottacégek, a futárok, de a magyar állam is. És a játék pedig sokszor annyit tesz: életben maradni. Egykori és aktív woltos, foodorás futárokkal beszélgettem. Négy történet az app túloldaláról, arc nélkül, őszintén.
Olívia (25) 2023 októbere és 2024 márciusa között futárkodott a Woltnál egyéni vállalkozóként. Előtte dolgozott vendéglátásban, kisállatokkal, de klasszikus gyári környezetben is lehúzott pár hónapot. Az albérlet, a mozgás szeretete és a szabadság: a három fő szempont, amiért a futárkodást választotta akkori munkahelye, a szitaüzem helyett. Általában napi négy órát volt kint, és mivel biciklizett, jellemzően Pesten dolgozott. Nagyon fontos volt, hogy ő döntse el, mikor hány órát bír, legyen az hattól tízig vagy tíztől hajnali kettőig. „De akármikor kicsekkolhattam” – mondja.
Hogyan lehet az MI-t övező villámgyors innovációt és a szabályozói, etikai kérdéseket egyensúlyba hozni úgy, hogy ne gátoljuk a fejlődést, kivált az adatbiztonság terén?Tilesch György: Jelenleg minden MI-szabályozói testület ezzel küzd, legyen az nagyvállalati, állami vagy nemzetek fölötti szereplő. Az Egyesült Államok próbálja tartani magát az innovációbarát, önkéntes alapú megfelelési megoldásokhoz, míg az EU a kockázati alapú reguláció mellett […]
Hogyan lehet az MI-t övező villámgyors innovációt és a szabályozói, etikai kérdéseket egyensúlyba hozni úgy, hogy ne gátoljuk a fejlődést, kivált az adatbiztonság terén? Tilesch György: Jelenleg minden MI-szabályozói testület ezzel küzd, legyen az nagyvállalati, állami vagy nemzetek fölötti szereplő. Az Egyesült Államok próbálja tartani magát az innovációbarát, önkéntes alapú megfelelési megoldásokhoz, míg az EU a kockázati alapú reguláció mellett tette le a voksát. Kína értelemszerűen a pártszervezetből induló felső szabályozói nyomást erőlteti. Egyelőre nem látni, melyik út fog dominálni.
Milyen konkrét lépéseket lehet tenni, hogy minimalizáljuk az MI-modellek – például demográfiai vagy rasszalapú – elfogultságát különböző témákban? Erik Slooten: Az MI-modellek elfogultsága tréningadatokból származik. A nagy nyelvi modellek önmagukban nem akarnak elfogultságot tanúsítani, de az őket tanító emberekben élnek ilyen hajlamok. Az emberi előfeltételezések is olyan vélt vagy valós információkon, következtetéseken alapulnak, amiket az emberek életük során megéltek.
A strukturálatlan adatok velejárója, hogy magukban hordozzák ennek az emberi előítélet-halmaznak a nyomait. Így fontos ezeket az adatokat tisztítani, vagy a modelleket úgy alakítani, hogy mindig a legszélesebb adatforrásra támaszkodva adjanak választ. Nagyon nehéz feladat, megoldásra vár.
T. Gy.: Az elfogultságra jó példa: az Amazon kísérleti, MI-alapú HR-eszköze 2018-ban landolt a kukában. Hogy miért? Miután a modellt a cégnél betöltött összes pozíció megismerésével tanították, csak fehér férfi munkavállalókat akart felvenni. Előítéletes volt? Nem, csupán az Amazon dolgozóinak túlnyomó többsége fehér férfi volt a cég története során.
Mik az etikai és praktikai megfontolások amögött, ha valaki mentálhigiénés céllal kommunikál MI-botokkal? T. Gy.: Ha a páciensnek tényleg mentális betegsége van, a csetbotnak körülbelül annyi értelme van, mintha a hűtővel diskurálna. A valódi mentális gyógyuláshoz érzelmi, intellektuális támaszra van szükség, ezt egyelőre még mindig csak hús-vér terapeuta tudja megadni. Azonban rengeteg megoldás létezik, ahol az MI egyfajta life coachként lép fel, és különböző szokások kialakítására trenírozza a felhasználókat, akár a mentális zavarral élőket is. Hasznosnak hasznos, de attól még aggaszt a trend, hogy csetbotoktól várunk lelki támaszt, mintha spéci tamagocsik lennének.
E. S.: Ellenkező állásponton vagyok. Rengeteg a megbízhatatlan szakember a mentálhigiénés piacon, akik sablonmegoldásokat próbálnak adni, pedig specializált MI-vel akár páciensre szabottan lehetne skálázhatóan gyógyítani. Vagy itt van a magányos felhasználókra specializálódott catfishing problémája – mennyivel jobb lenne, ha ezek a sérülékeny emberek a gondolataikat személyes MI-asszisztenssel tudnák megbeszélni! Ami pont azt mondja el nekik, és úgy, ahogy akkor arra szükségük van, és még csak nem is anyagi kizsákmányolás reményében.
Tilesch György kiterjesztettintelligencia-guru (augmented intelligence, ő ezt érti AI alatt), valamint Erik Slooten, a Deutsche Telekom IT Services volt vezérigazgatójának tapasztalataira támaszkodva indult el az EY regionális MI-tanácsadói üzletága, az EY AI Confidence – méghozzá budapesti központtal. Az alkalomhoz illően ChatGPT-vel írattam kérdéseket, ezt pötyögtem be neki: „Újságíró vagy. Lehetőséged van a világ vezető MI-szakértőivel beszélgetni. Milyen kérdéseket tennél fel nekik a témában?” Az interjú hosszabb (csetbotmentes) változata a Forbes.hu-n!
Ossza meg ismerőseivel:
ELO Digital Office
2024 November Támogatói tartalom ELO Digital Office
Az üzleti alkalmazásokba és folyamatokba beépülő generatív mesterséges intelligenciával minden eddiginél gyorsabb tempóra váltott a digitalizáció, amit egyetlen szervezet sem halogathat tovább. Horváth Szilvia, az ELO Digital Office magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója beszél digitalizációról, mesterséges intelligenciáról, vállalati tartalomkezelésről, és hogy mindez miért különösen fontos a magyar kis- és középvállalkozások számára. Miért vált sürgőssé az üzleti […]
Az elmúlt 25 évben az építőipar hatalmas kihívásokkal nézett szembe, a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Újház mégis növekedni tudott és az ország piacvezető építőanyag-kereskedelmi hálózata lett. Azt vallják, hogy egy megújult otthon egyben egy új élet kezdetét is jelenti a benne lakók számára, erre építették az „új otthon, új élet” filozófiát. Az innovációt folyamatosan […]
Legyen szó bármilyen befektetési célról, a HOLD online vagyonkezelését választók biztosak lehetnek benne, hogy pénzüket egy profi csapat döntései alapján, késlekedés nélkül kezelik. És ehhez az ügyfélnek még a telefonját sem kell felemelnie. Minden, megtakarításokkal rendelkező embernek, családnak folyamatos kihívást jelent a kérdés, hogy pontosan hogyan, mibe és mikor fektessék be pénzüket – különösen a […]