Cseh és szlovákiai testvérlapjaink friss milliárdoslistával jelentkeztek. Nézzük az első tíz-tíz helyezett becsült vagyonát, és hogy hányszor körözik le vele a magyar gazdagokat. Spoiler: elég sokszor.
Csehország A százfős gazdaglista szereplőinek összvagyona már 2,6 billió korona (41,3 billió forint) felett. Tizenegyen közülük dollármilliárdosok, ők tavasszal felkerültek az amerikai Forbesnak a világ leggazdagabbjait soroló listájára is.
1. Renáta Kellnerová és családja 386 milliárd korona (6,14 billió forint) A 2021-ben helikopterbalesetben elhunyt Petr Kellner özvegye és családja maradt az első, a vagyon oroszlánrészét a régiós telekommunikációs óriásban, a PPF csoportban megörökölt tulajdonrész adja. Renáta Kellnerová a cseh Forbes szerint a legbefolyásosabb nő az országban.
2. Daniel Křetínský 290 milliárd korona (4,6 billió forint) A hőerőműveket üzemeltető EPH csoport főtulajdonosa. Nagy szenvedélye a futball, tulajdonos a cseh Sparta Prahában és az angol West Ham Unitedben, és vinné a patinás brit királyi postát is (1,6 billió forint körüli ajánlattal).
A péntek, ami évről évre egyre hosszabb és egyre feketébb. Mit tett az infláció a vásárlás ünnepével, egyáltalán van-e mit ünnepelni rajta 2024-ben, az internetes csalók korában?
1. Honnan ered? 1869: Fekete pénteknek hívják az 1873-as gazdasági válságot előrejelző, szeptember 24-i tőzsdei pánik napját az Egyesült Államokban. 1961: A hálaadás hagyományosan a negyedik novemberi csütörtökre esik Amerikában, a rá következő pénteket bolondították meg a vásárlóhordák és a forgalmi káosz. A philadelphiai rendőrök elkezdték fekete pénteknek hívni. 1966: A helyi önkormányzat a kereskedőkkel PR-akcióba fogott, a sajtóban sikerrel vették át a fekete péntek szimbólumát, és fordították át a negatív jelentést, összekötötték a karácsonyi bevásárlás kezdetével. 1975: Philadelphián túl is elkezdett terjedni a jelenség, és már ekkor extrém tüneteket produkált: 24 órán át nyitva tartó boltokat és elviselhetetlen sorokat. 2005: Bejön a cyber monday is a képbe, a Shop.org sajtóközleménye hívta így először a black friday utáni hétfő online akcióit.
2. Melyik napra esik? Hagyományosan a hálaadás utáni első péntekre. Idén: november 29. A valóságban már rég nem egyetlen napra, van, aki egész novemberben így hívja az akcióit.
3. Mennyit költünk?
És jó ez? Nos, tavaly novemberben a 2022. évihez képest 5,4 százalékos volt a csökkenés. A bázishatás miatt idén kicsit talán erősödni fog, de a magyar kiskereskedelem inkább stagnál, mint nő.
4. Csak az online? Nem egészen. A covid után lendületét vesztette az e-kereskedelem, a vásárlóerőt erősen csökkenti az infláció. A november jellemzően így is az év legerősebb hónapja, az éves online forgalom 14–16 százalékát hozza.
5. Óriási kedvezmények? Nem igazán, az infláció miatt minden átalakult, mára a szolidabb, 10–30 százalékos akciók a jellemzők. Luxuscikkek HELYETT inkább alapvető termékekre vadászunk, tartalékolunk. A webshopok nagy mínuszok HELYETT inkább az akciók mennyiségét bővítik. A pszichés nyomás HELYETT szigorodnak az árazási szabályok, a GVH is résen van. A visszaesés miatt nincs pénzszórás, a boltok alig mernek a profitból áldozni.
6. Megjön időben? Inkább arra készülj, hogy nem. A Temu óta brutális a terhelés a magyar logisztikai és csomagküldő cégeken, az ünnepi szezonban ez csak fokozódhat. Csakhogy a fogyasztó egyre türelmetlenebb, mindent azonnal akar.
2022-ről 2023-ra házhoz szállítások mennyisége: +22,9% házon kívüli, fix pontos átvétel: +103,4% csomagautomatás átvétel: +190,8% Már minden ötödik rendelést házon kívül kézbesítettek!
7. Pénzkidobás? Ne vegyél elavult gagyit, csak mert leárazták, sokan ilyenkor akarnak túladni a beragadt készleteken. Például ezekben a kategóriákban:
8. Hogyan vásárolj még olcsóbban?
9. Hogyan védd magad? Sok a megtévesztő akció. – Mindig csekkold, mennyit takarítasz meg az eredeti árhoz képest. – Nézd meg más boltban, webshopon is a kiszemelt terméket, lehet, ott olcsóbb! – Olvasd el alaposan a kedvezmény feltételeit – bizony, az apró betűs részt is! – Adj hozzá mindent az árhoz: szállítási díj, csomagolás, adminisztrációs költség. Na, most is megéri?
10. Ne kattints ész nélkül! Néhány szabály az internetes csalók ellen. – Ha gyanús a link, ne klikkelj, győződj meg, hogy megbízható-e! Lehet, hogy kémszoftvert tesz az eszközödre. – Ellenőrizd kétszer is az URL-t, mielőtt bármilyen személyes adatot megadnál. Legyen ott a böngészősorban a kis lakat, ez jelzi, hogy az oldal biztonságos. – Kerüld a szokatlan szájtokat! Ha valahol irreálisan alacsony árakat látsz, az nem véletlen, a hamis oldalak így rántanak be. Ha helyesírási hibák vagy furcsa karakterek vannak az oldal címében, vagy ha a bolt nevét más hiteles forráson nem találod, tuti átvernek. – Nézz utána a szájtról szóló felhasználói véleményeknek, értékeléseknek más független fórumokon, platformokon. Ha nem találsz ilyet, vagy ha lehúzzák, inkább nézelődj más webshopban. – Ha vásárlás közben kapsz üzenetet a gyanús linkről, járj utána, hogy a feladó valóban az-e, akinek állítja magát! Akár írj rá, vagy hívd fel, hogy igazolja magát. – Ha gond adódik a fizetéssel, közvetlenül a banki szolgáltatóddal vedd fel a kapcsolatot! Sokszor a bűnözők adják ki magukat nagy online áruházak vagy bankok képviselőinek. – Ha azt kapod, hogy utalásod elakadt az eladó irányába, és azt kérik, hogy frissítsd az adatait, vagy erősítsd meg az azonosítást, először is nyugi! A csalók szándékosan késztetik kapkodásra az áldozatot, ignoráld az ilyen kéréseket! – Ha valaki bankszolgáltatónak kiadva magát azzal fenyeget, hogy odalesz a pénzed, vagy befagyasztják a számládat, ha nem mondod el a kért adataid, ne dőlj be. A legális intézmények nem kommunikálnak így. – Többszintű azonosítás? Hasznos, de nem teljeskörű megoldás. A magukat álcázó csalók is küldhetnek megerősítést kérő üzenetet, mert lehet, hogy korábbi adatlopásból már megvannak az adataid. Csak olyan helyen add meg az igazolókódot, amit már ismersz.
Forrás: BCG, Blackfriday.hu, Gazdasági Versenyhivatal, Központi Statisztikai Hivatal, Money.hu, Pepita, PwC (GKID).
A Forbes.hu rovata, nem csak e-kereskedőknek. Hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal, a Forbes főmunkatársával.
Az influenszerek véleménye, különösen a nagy elérésű tartalomgyártóké, sok esetben nagyobb befolyással bír bizonyos márkák, események megítélésére, mint a hagyományos média. A talent menedzsmenttel is foglalkozó PFR csoport ezt az trendet már 2014-ben felismerte. Csiszár Gergő vezetésével egy olyan működési modellt alakítottak ki, amiben bár a kreátorok kapják a központi szerepet, az együttműködések hatása mind […]
Horváth Tibor renitens volt már a főiskolán is, aztán a maga művészi eszközeivel évekig előszeretettel kritizálta az aktuális hatalmi viszonyokat – pártállástól függetlenül. Végül annyira megelégelte a magyarországi közállapotokat, hogy Berlinbe költözött, és elment kiállításépítőnek. Esténként azért rajzolgatott, a covid alatt pedig elkezdett vicces faragványokat készíteni és fotózni. Zöldségből és gyümölcsből.