A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, […]
Írta: Halácsy Péter
Írta: Halácsy Péter
A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, a munkafüzet feladatait tanítsa. Ne kreatívkodjon, ne térjen el a megszokottól. Juci néni pár másodpercig próbál magyarázkodni, de a szülő hangja egyre fenyegetőbb. Nincs már helye diskurzusnak, az apuka szerint a tanterv szigorú követése az egyetlen módja, hogy a gyerek sikeres felvételit írjon a hatosztályos gimnáziumba.
Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon. Decemberben új szerző jön!
Az apa csúnyán beszél Juci nénivel, és ez a viselkedés végigkíséri az egész filmet. Azt látjuk, hogy az emberek konfliktusos helyzetben mennyire természetesnek veszik a durva beszédet, a másik eltiprását. Ezért is olyan kényelmetlen a film. Most mégsem a mindennapi bántásokról akarok írni – hanem hogy a rendszer maga szüli a konfliktust.
A múlt századi felvételi követelmények és a hatosztályos, az általános iskolát lefölöző kisgimnáziumok anomáliái olyan helyzetet teremtenek, amiben a szülők és tanárok szemben állnak egymással. Ez nem szimplán a rossz kommunikáció vagy a személyes viselkedés problémája, hanem strukturális hiba következménye, és szinte elkerülhetetlenné teszi a konfliktusokat.
Egyszerre épít a már közismert megbízhatóságára és a forradalmian új tervezési eljárásokra és technológiai megoldásokra a Kia, hogy az autózás fenntartható, de egyben kényelmes jövőjét építse. A márka hamarosan egy új szegmensben is megmutatja, hogyan lehet kihasználni a fejlődés kínálta lehetőségeket. Másfél évtized nem túl hosszú idő egy autógyártó életében, de a Kia mind globálisan, […]
Egyszerre épít a már közismert megbízhatóságára és a forradalmian új tervezési eljárásokra és technológiai megoldásokra a Kia, hogy az autózás fenntartható, de egyben kényelmes jövőjét építse. A márka hamarosan egy új szegmensben is megmutatja, hogyan lehet kihasználni a fejlődés kínálta lehetőségeket.
Másfél évtized nem túl hosszú idő egy autógyártó életében, de a Kia mind globálisan, mind Magyarországon elképesztő utat járt be ennyi idő alatt. „Az elmúlt 15 évben Magyarországon is bebizonyítottuk azt, hogy nagyon megbízható és biztonságos autókat gyártunk. Ezt azzal a hétéves garanciával társítottuk, amely szinte egybeforrt a márkával, és kifejezi, hogy mi is rejlik a Kia márkanév mögött” – tekint vissza Nagy Norbert, a Kia Hungary ügyvezető elnöke. Állítását a piac is visszaigazolta, hiszen a Kia az első öt legnépszerűbb márka között szerepel a hazai személyautó piacon, sőt a magánvásárlók körében egyenesen a harmadik helyen áll, a kompakt középkategóriában (C1 szegmens) pedig a Ceed modell piacvezető.
Időközben azonban a Kia rég túlnőtt azon, hogy egyszerűen csak megbízható és biztonságos autókat gyártson, a mai Kia modellek fejlesztése során nagy hangsúlyt kap a design és a csúcstechnológia. „Talán a Kia az egyetlen autómárka a világon, amelynek minden modellje nyert valamilyen dizájndíjat az elmúlt években valamelyik kontinensen, és talán mindezek közül kiemelkedik, hogy az EV6-ot választották 2022-ben Európában az Év autójának” – mondja el Nagy Norbert.
Teljes paletta
Az EV6 a bemutatásakor a jövőt képviselte, de a Kia nem egy-egy modellel, hanem tudatosan felépített stratégiával és modellpalettával igyekszik az átalakuló piacon továbbmenni a megkezdett úton. Ennek jegyében az eddigi elektromos hajtással kapható modellek, a Niro EV, az EV6 és az EV9 mellé már idén év végén érkezik az EV3, majd jövőre az EV4, illetve az EV5 is, közben pedig az EV6-ból egy modellfrissítés is befut majd.
Ezzel az alsó középkategóriától egészen a prémium SUV szegmensig már eleve elektromos autóként tervezett modelleket választhatnak a vásárlók, ennek minden előnyével. „A Kia nagyon korán felismerte, hogy nem az a jó út, hogy az elektromos hajtást beleerőlteti a hagyományos autókba, hanem létrehozta az E-GMP platformot, és már az EV6-ot is erre a moduláris platformra építette” – magyarázza Nagy Norbert.
Ugyanennek a stratégiának a jegyében jövőre egy teljesen új szegmensbe is tisztán elektromos modellel lép be a Kia: érkezik ugyanis a PBV, azaz a Platform Beyond Vehicle, egy elektromos haszongépjármű is. A PBV többfajta verzióban és többfajta kialakítással, átalakítási lehetőségekkel lesz kapható, továbbgondolva azt, miben is lehet más, jobb egy elektromos haszongépjármű a hagyományosnál.
A kulcsszó a fenntarthatóság, de Nagy Norbert szerint nem lesz egyszerű és zökkenőmentes az elektromos átállás.
„Nem igaz, hogy 2035-re minden autó elektromos lesz. Az biztos, hogy a jövő autóinak nagy része elektromos lesz, de helyet kapnak majd más hajtásláncok is, például a hibrid, plug-in hibrid, vagy a hidrogénnel hajtott modellek.”
Szintén jó példa a fenntarthatóságra, hogy a Kia az elektromos modellek esetében is vállalja a hétéves garanciát, amely az akkumulátorok esetében is garantálja, hogy ezek hét év múlva is legalább 80 százalékos állapotban lesznek. Időközben folyamatosan bővül a már 32 ponton elérhető magyarországi szervizhálózat, az új, elektromos modellekkel kapcsolatos ügyekben pedig egy külön, központi háttércsapat segíti a márkaszervizek dolgát. Az ilyen lépések, és a jól átgondolt modellpaletta is segíthet abban, hogy az autózás egy fenntarthatóbb útra kerüljön. (x)
A CIB Bank prémium banki szolgáltatása, a Magnifica támogatja az ügyfeleket a rövid, közép és hosszú távú pénzügyi céljaik elérésében. Vasas Norbert, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetője betekintést nyújtott a Magnifica működésébe és előnyeibe, a ingyenes bankári tanácsadástól a 24 órás telefonos ügyfélszolgálaton át a prémium bankkártyák nyújtotta lehetőségekig. A […]
Hogyan lehet az MI-t övező villámgyors innovációt és a szabályozói, etikai kérdéseket egyensúlyba hozni úgy, hogy ne gátoljuk a fejlődést, kivált az adatbiztonság terén?Tilesch György: Jelenleg minden MI-szabályozói testület ezzel küzd, legyen az nagyvállalati, állami vagy nemzetek fölötti szereplő. Az Egyesült Államok próbálja tartani magát az innovációbarát, önkéntes alapú megfelelési megoldásokhoz, míg az EU a kockázati alapú reguláció mellett […]