A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, […]
Írta: Halácsy Péter
Írta: Halácsy Péter
A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, a munkafüzet feladatait tanítsa. Ne kreatívkodjon, ne térjen el a megszokottól. Juci néni pár másodpercig próbál magyarázkodni, de a szülő hangja egyre fenyegetőbb. Nincs már helye diskurzusnak, az apuka szerint a tanterv szigorú követése az egyetlen módja, hogy a gyerek sikeres felvételit írjon a hatosztályos gimnáziumba.
Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon. Decemberben új szerző jön!
Az apa csúnyán beszél Juci nénivel, és ez a viselkedés végigkíséri az egész filmet. Azt látjuk, hogy az emberek konfliktusos helyzetben mennyire természetesnek veszik a durva beszédet, a másik eltiprását. Ezért is olyan kényelmetlen a film. Most mégsem a mindennapi bántásokról akarok írni – hanem hogy a rendszer maga szüli a konfliktust.
A múlt századi felvételi követelmények és a hatosztályos, az általános iskolát lefölöző kisgimnáziumok anomáliái olyan helyzetet teremtenek, amiben a szülők és tanárok szemben állnak egymással. Ez nem szimplán a rossz kommunikáció vagy a személyes viselkedés problémája, hanem strukturális hiba következménye, és szinte elkerülhetetlenné teszi a konfliktusokat.
A péntek, ami évről évre egyre hosszabb és egyre feketébb. Mit tett az infláció a vásárlás ünnepével, egyáltalán van-e mit ünnepelni rajta 2024-ben, az internetes csalók korában?
1. Honnan ered? 1869: Fekete pénteknek hívják az 1873-as gazdasági válságot előrejelző, szeptember 24-i tőzsdei pánik napját az Egyesült Államokban. 1961: A hálaadás hagyományosan a negyedik novemberi csütörtökre esik Amerikában, a rá következő pénteket bolondították meg a vásárlóhordák és a forgalmi káosz. A philadelphiai rendőrök elkezdték fekete pénteknek hívni. 1966: A helyi önkormányzat a kereskedőkkel PR-akcióba fogott, a sajtóban sikerrel vették át a fekete péntek szimbólumát, és fordították át a negatív jelentést, összekötötték a karácsonyi bevásárlás kezdetével. 1975: Philadelphián túl is elkezdett terjedni a jelenség, és már ekkor extrém tüneteket produkált: 24 órán át nyitva tartó boltokat és elviselhetetlen sorokat. 2005: Bejön a cyber monday is a képbe, a Shop.org sajtóközleménye hívta így először a black friday utáni hétfő online akcióit.
2. Melyik napra esik? Hagyományosan a hálaadás utáni első péntekre. Idén: november 29. A valóságban már rég nem egyetlen napra, van, aki egész novemberben így hívja az akcióit.
3. Mennyit költünk?
És jó ez? Nos, tavaly novemberben a 2022. évihez képest 5,4 százalékos volt a csökkenés. A bázishatás miatt idén kicsit talán erősödni fog, de a magyar kiskereskedelem inkább stagnál, mint nő.
4. Csak az online? Nem egészen. A covid után lendületét vesztette az e-kereskedelem, a vásárlóerőt erősen csökkenti az infláció. A november jellemzően így is az év legerősebb hónapja, az éves online forgalom 14–16 százalékát hozza.
5. Óriási kedvezmények? Nem igazán, az infláció miatt minden átalakult, mára a szolidabb, 10–30 százalékos akciók a jellemzők. Luxuscikkek HELYETT inkább alapvető termékekre vadászunk, tartalékolunk. A webshopok nagy mínuszok HELYETT inkább az akciók mennyiségét bővítik. A pszichés nyomás HELYETT szigorodnak az árazási szabályok, a GVH is résen van. A visszaesés miatt nincs pénzszórás, a boltok alig mernek a profitból áldozni.
6. Megjön időben? Inkább arra készülj, hogy nem. A Temu óta brutális a terhelés a magyar logisztikai és csomagküldő cégeken, az ünnepi szezonban ez csak fokozódhat. Csakhogy a fogyasztó egyre türelmetlenebb, mindent azonnal akar.
2022-ről 2023-ra házhoz szállítások mennyisége: +22,9% házon kívüli, fix pontos átvétel: +103,4% csomagautomatás átvétel: +190,8% Már minden ötödik rendelést házon kívül kézbesítettek!
7. Pénzkidobás? Ne vegyél elavult gagyit, csak mert leárazták, sokan ilyenkor akarnak túladni a beragadt készleteken. Például ezekben a kategóriákban:
8. Hogyan vásárolj még olcsóbban?
9. Hogyan védd magad? Sok a megtévesztő akció. – Mindig csekkold, mennyit takarítasz meg az eredeti árhoz képest. – Nézd meg más boltban, webshopon is a kiszemelt terméket, lehet, ott olcsóbb! – Olvasd el alaposan a kedvezmény feltételeit – bizony, az apró betűs részt is! – Adj hozzá mindent az árhoz: szállítási díj, csomagolás, adminisztrációs költség. Na, most is megéri?
10. Ne kattints ész nélkül! Néhány szabály az internetes csalók ellen. – Ha gyanús a link, ne klikkelj, győződj meg, hogy megbízható-e! Lehet, hogy kémszoftvert tesz az eszközödre. – Ellenőrizd kétszer is az URL-t, mielőtt bármilyen személyes adatot megadnál. Legyen ott a böngészősorban a kis lakat, ez jelzi, hogy az oldal biztonságos. – Kerüld a szokatlan szájtokat! Ha valahol irreálisan alacsony árakat látsz, az nem véletlen, a hamis oldalak így rántanak be. Ha helyesírási hibák vagy furcsa karakterek vannak az oldal címében, vagy ha a bolt nevét más hiteles forráson nem találod, tuti átvernek. – Nézz utána a szájtról szóló felhasználói véleményeknek, értékeléseknek más független fórumokon, platformokon. Ha nem találsz ilyet, vagy ha lehúzzák, inkább nézelődj más webshopban. – Ha vásárlás közben kapsz üzenetet a gyanús linkről, járj utána, hogy a feladó valóban az-e, akinek állítja magát! Akár írj rá, vagy hívd fel, hogy igazolja magát. – Ha gond adódik a fizetéssel, közvetlenül a banki szolgáltatóddal vedd fel a kapcsolatot! Sokszor a bűnözők adják ki magukat nagy online áruházak vagy bankok képviselőinek. – Ha azt kapod, hogy utalásod elakadt az eladó irányába, és azt kérik, hogy frissítsd az adatait, vagy erősítsd meg az azonosítást, először is nyugi! A csalók szándékosan késztetik kapkodásra az áldozatot, ignoráld az ilyen kéréseket! – Ha valaki bankszolgáltatónak kiadva magát azzal fenyeget, hogy odalesz a pénzed, vagy befagyasztják a számládat, ha nem mondod el a kért adataid, ne dőlj be. A legális intézmények nem kommunikálnak így. – Többszintű azonosítás? Hasznos, de nem teljeskörű megoldás. A magukat álcázó csalók is küldhetnek megerősítést kérő üzenetet, mert lehet, hogy korábbi adatlopásból már megvannak az adataid. Csak olyan helyen add meg az igazolókódot, amit már ismersz.
Forrás: BCG, Blackfriday.hu, Gazdasági Versenyhivatal, Központi Statisztikai Hivatal, Money.hu, Pepita, PwC (GKID).
Az elmúlt 25 évben az építőipar hatalmas kihívásokkal nézett szembe, a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Újház mégis növekedni tudott és az ország piacvezető építőanyag-kereskedelmi hálózata lett. Azt vallják, hogy egy megújult otthon egyben egy új élet kezdetét is jelenti a benne lakók számára, erre építették az „új otthon, új élet” filozófiát. Az innovációt folyamatosan […]