Horváth Tibor renitens volt már a főiskolán is, aztán a maga művészi eszközeivel évekig előszeretettel kritizálta az aktuális hatalmi viszonyokat – pártállástól függetlenül. Végül annyira megelégelte a magyarországi közállapotokat, hogy Berlinbe költözött, és elment kiállításépítőnek. Esténként azért rajzolgatott, a covid alatt pedig elkezdett vicces faragványokat készíteni és fotózni. Zöldségből és gyümölcsből.
„Jött a Járvány, ő meg beszorult otthonra, és azzal kellett dolgoznia, amit a konyhában talált. Vagyis zöldségekkel és gyümölcsökkel.” Szily László újságíró így nyitotta meg szeptember végén Horváth Tibor Ehető legjobb című pécsi kiállítását – meg persze még sokkal viccesebben, bázisdemokrata trash arttal, beaperolspriccezett káderfeleségekkel és teknősön rágott lyukkal. A tizedik éve Berlinben élő képzőművészt társadalomkritikus, botrányos műalkotásiról lehetett ismerni korábban, most igazi összművészeti tárlatot hozott össze a Művészetek és Irodalom Házában. A gyümölcs- és zöldségfaragványairól készült fotóiból hatvankilenccel körberakott egy öt méter átmérőjű asztalt, és miközben a sötét kiállítótérben szól a zene, mindig egy-egy képre esik a fény. Arra, amelyik az éppen lejátszott zenei hangnak felel meg.
A demokrácia perselye „Minek?” Lényegében ezt az egyszerű, cinikus kérdést tette fel magának Tibor, amikor 2013-ban úgy döntött, végleg Berlinben marad. Merthogy úgy érezte, a magyar közéletben ő már rákérdezett mindenre, amire csak lehetett, ám reménytelen szélmalomharcot vívott. Feladta azt a szokását, hogy a maga eszközeivel kritizálja, kigúnyolja a magyarországi társadalmi és hatalmi viszonyokat – mindegy, hogy éppen milyen kormány volt hatalmon.
Készített például műalkotást The Prime Minister of Hungary címmel: a fekvő ládába egy résen benyúlva meg lehetett simogatni a benne fekvő, életnagyságú Orbán Viktort. Nem alaptalan provokáció volt, az inspirálta, hogy korábban a Vakok Intézetében gipszbe öntötték a miniszterelnök arcmását, hogy a vakok tapintásukkal megismerhessék a vonásait – és a fej még mesélt is magáról.
A hónap üzlete és még több sztori
a Forbes.hu-ról.
Elkelt a magyar digitális piac és e-kereskedelem kulcsfigurája. Egy hatfős piackutató és tanácsadó cégről beszélünk, én is alig tudok úgy beszámolni a magyar e-kereskedelem mozgásairól, vagy akár a Temu hódításairól, hogy ne az ő részletes, hiteles méréseikre támaszkodjak.
A GKID-re alig haraphatott volna rá nagyobb hal, mint a magyar PwC, a Big Four tanácsadó cégek egyike. Egy évig tartó folyamat után zárult a tranzakció, korábban kétszer pattant le a PwC a csapatról. A harmadik próbaharapásra mondott csak igent a GKID, és kezdtek el tárgyalni a részletekről.
A felvásárlás talán legérdekesebb aspektusa, hogy a három tulajdonos, pontosabban ez a három digitális koponya az, akire igazán le akartak csapni, és nem feltétlenül a márkanévre. A GKID azt a tudást, reputációt és kapcsolati hálót fémjelzi, amit a hármas sok év munkájával szerzett a digitális piacon. Azon az e-kereskedelmi piacon, amivel együtt fejlődtek, együtt nőttek fel. Cserjés-Kopándi Ildikó, Madar Norbert és Timár Szabolcs papíron új üzleti egységet kaptak a PwC-ben (digitális kereskedelem és piackutatás). Magas szinten, szenior menedzserekként léptek be, felülről – a partner és az igazgató alatt – a harmadik legmagasabb pozíció, amit kaphattak. „A PwC nem gyártósort vett – foglalja össze frappánsan Norbi. – Hanem unikális ismeretet. Csapatot. Nálunk van minden forrás, személyes kapcsolat, ami összegezve ki tudja adni a piacképet.”
A tranzakció értékét egyik fél sem kívánta közölni. A GKID oldaláról annyit azért elárulnak: nyilván a világ egyik nagy könyvvizsgáló cégéről beszélünk, a vevő a lehető legtudományosabban lemodellezte, mennyit fizetne. „Mondtuk nekik, hogy jó, értjük, csak mi meg eredetileg nem is akartuk eladni a céget, szóval megmondtuk, mennyit kérünk. Amikor az összegünkre indoklást kértek, csak annyit mondtunk: mert a mienk – mondja Ildikó. – Végül meg is kaptuk, amit kértünk.”
Ismerősen csenghet a GKID, nem véletlenül lett az a tanácsadó és kutatócég neve, ami. „A pénteki utolsó aláírással döbbentem rá: huszonhárom évet töltöttem GKI kezdetű cégekben” – Szabolcs a hármasból a legkimértebb, leghalkabb figura, klasszikus számember. Itt együtt nevet fel a többiekkel. Hívták már őket mindenhogyan a huszonhárom év alatt, mígnem 2021-re teljesen kivásárolták a maguk divízióját a GKI-ból. A teljes sztorit keresd a Forbes.hu-n! Írta: Vaszkó Iván
A Repont nyertese
Új lakó költözött a sarokba, a visszaváltható palackokkal teli IKEA-s szatyor. Az állapot a legtöbb háztartásban válságos, jó hír viszont, hogy van megoldás: egy régi sztori új köntösben, versenyképes áron. Robbanás előtt az önkormányzati tulajdonú Fény utcai piac új vállalkozása, a Budaszóda. Az ötlet Pozsonyból jött, meséli Mihalik Zoltán, a piac igazgatója. Kérdezett: Lits Benedek
Kutya idők járnak
Sebő Gyula, a kutyahámokról ismert Julius-K9 alapítója öt éve volt címlaposunk. Azóta jött a covid, kitört a háború, na és megjelent a Temu, a három együtt fenekestül forgatta fel az egész online kereskedelmet. Visszavonulás helyett inkább új fronton veszik fel a harcot, már most úgy viselkednek, mint amivé holnap szeretnének válni. Kérdezett: Zomborácz Iván
Londonban nem lehet lébecolni
Feloszlott az együttesük, miután megszűnt a taotámogatás, de a magyar házaspár, Gyulai Júlia és Potornai Norbert nemrég a világ legnagyobb kulturális fesztiválján, az edinburgh-i Fringe-en rukkoltak elő zenés produkciójukkal. A Savoy! – Everybody’s Doing It operettslágerekkel dobja fel a párkapcsolati problémákról szóló mai történetet, a fesztiválsiker után Londonban is bemutatnák. Írta: G. Tóth Ilda
Az agrárszektor teljesítményének visszaesésére és az ágazatban lezajló változásokra reagál innovatív, digitális megoldásokkal a Kramp, így biztosítva a mezőgazdaságban és az építőiparban dolgozó ügyfelei növekedését, amihez nem csak nemzetközi alkatrész nagykereskedőként, hanem szakmai partnerként is hozzájárul. Bedekovits Csaba, a Kramp Hungary kereskedelmi igazgatója az agrárszektor jelenlegi kihívásairól és az azokra adott válaszlépésekről is beszélt. Szót […]
A péntek, ami évről évre egyre hosszabb és egyre feketébb. Mit tett az infláció a vásárlás ünnepével, egyáltalán van-e mit ünnepelni rajta 2024-ben, az internetes csalók korában?
Cseh és szlovákiai testvérlapjaink friss milliárdoslistával jelentkeztek. Nézzük az első tíz-tíz helyezett becsült vagyonát, és hogy hányszor körözik le vele a magyar gazdagokat. Spoiler: elég sokszor.
Sok gazdag ember szórja el a vagyonát a politikai karrierjére. De egyetlen amerikai sem csinált annyi magánvagyont a politikából, mint Donald J. Trump. Mivel már tömegek hajlandók megvenni tőle bármit, részvényt is, kerül, amibe kerül, politikai híre-neve milliárdokká változott.