Telt házzal futott a harmadik Money Summit rendezvényünk a Corinthia Budapestben. Nem győztük kapkodni a fejünket a magyar pénzügyi világ fontos arcainak jótanácsai közt, íme tíz tanulság.
„Én maradok az inflációkövető állampapírban, újra emelkedő inflációra számítok. De ebben van egy lustasági faktor is. Lehet, hogy lesz egy rossz évem, de utána megint jó lehet” – Varga Zoltán
(Central Médiacsoport).
„Én maradok az inflációkövető állampapírban, újra emelkedő inflációra számítok. De ebben van egy lustasági faktor is. Lehet, hogy lesz egy rossz évem, de utána megint jó lehet” – Varga Zoltán
(Central Médiacsoport).
„Magyarország határmenti ország. Egy órán belül át tudsz menni bárhová, és ott vásárolnak az emberek. Ezért esik ki a fogyasztás egy része” – Jaksity György (Concorde Értékpapír).
„Magyarország határmenti ország. Egy órán belül át tudsz menni bárhová, és ott vásárolnak az emberek. Ezért esik ki a fogyasztás egy része” – Jaksity György (Concorde Értékpapír).
„Aszimmetrikusak a kockázatok. Sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy 25 százalékot gyengül a forint, minthogy ugyanennyit erősödik” – Zsiday Viktor (Hold Alapkezelő).
„Az aranyban továbbra is nagy potenciál van, a jegybankok veszik, mint a cukrot, ömlik a pénz az aranyalapokba” – Virovácz Péter (ING).
„Az aranyban továbbra is nagy potenciál van, a jegybankok veszik, mint a cukrot, ömlik a pénz az aranyalapokba” – Virovácz Péter (ING).
„A fejlett kötvényekben most kisebb potenciál van, a német, amerikai kötvényekben 2025 második, harmadik negyedévében trendforduló jön” – Trippon Mariann (CIB).
„A fejlett kötvényekben most kisebb potenciál van, a német, amerikai kötvényekben 2025 második, harmadik negyedévében trendforduló jön” – Trippon Mariann (CIB).
„Az átsúlyozás a román piacról a lengyel és a magyar irányba igenis időszerű” – Fazekas Gábor (OTP Global Markets). Bal szélen Ács Gábor házigazda, középen Bukta Gábor elemzési vezető (Concorde Értékpapír).
„Az átsúlyozás a román piacról a lengyel és a magyar irányba igenis időszerű” – Fazekas Gábor (OTP Global Markets). Bal szélen Ács Gábor házigazda, középen Bukta Gábor elemzési vezető (Concorde Értékpapír).
„Ha nem tudsz tíz érvet felsorakoztatni egy cég mellett vagy ellene, akkor nem tudsz eleget a cégről, ne is foglalkozz vele” – Szabó László (Hold Alapkezelő).
„Ha nem tudsz tíz érvet felsorakoztatni egy cég mellett vagy ellene, akkor nem tudsz eleget a cégről, ne is foglalkozz vele” – Szabó László (Hold Alapkezelő).
„Nem hiszek abban, hogy a háromezer milliárd lejáró állampapír 27 százaléka az ingatlanpiacra áramlik” – Sándorfi Balázs (Bankmonitor).
„Nem hiszek abban, hogy a háromezer milliárd lejáró állampapír 27 százaléka az ingatlanpiacra áramlik” – Sándorfi Balázs (Bankmonitor).
„Úgy mutat gyorsuló tendenciát az áremelkedés az ingatlanpiacon, hogy még meg se csapta az orrunkat a pénzeső illata” – Balogh László (Ingatlan.com).
„Úgy mutat gyorsuló tendenciát az áremelkedés az ingatlanpiacon, hogy még meg se csapta az orrunkat a pénzeső illata” – Balogh László (Ingatlan.com).
„A véleményem nem a kriptóról változott meg, hanem a hagyományos pénzről. Egyre kevesebbet ér, e tekintetben egyre jobban hasonlít a kriptóra” – Péterffy Tamás, a leggazdagabb magyar (Interactive Brokers) távolról. Kérdezi: Ács Gábor és a főszerkesztő, Galambos Márton.
„A véleményem nem a kriptóról változott meg, hanem a hagyományos pénzről. Egyre kevesebbet ér, e tekintetben egyre jobban hasonlít a kriptóra” – Péterffy Tamás, a leggazdagabb magyar (Interactive Brokers) távolról. Kérdezi: Ács Gábor és a főszerkesztő, Galambos Márton.
Folytatás Forbes Tech Summit november 14., Corinthia Budapest Forbes Afterwork december 3., DNB Budapest (Marriott Hotel) Forbes Flow All Stars december 11., Corinthia Budapest A programváltozás jogát fenntartjuk, friss infók a forbes.hu/esemenyek aloldalon!
A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, […]
Írta: Halácsy Péter
Írta: Halácsy Péter
A Fekete pont című film megrázóan mutatja be a magyar iskolák sok generációnak ismerősen nyomasztó hangulatát. Egy jelenet különösen megmaradt bennem. Juci néni, a lelkes és kreatív fiatal tanár modern módszerekkel próbálja megszerettetni a gyerekekkel az irodalmat. Aztán jön az agresszív apa, aki a semmiből, fogadóóra előtt tör be az osztályterembe, és követeli, hogy Juci néni csak a kötelező verseket, a munkafüzet feladatait tanítsa. Ne kreatívkodjon, ne térjen el a megszokottól. Juci néni pár másodpercig próbál magyarázkodni, de a szülő hangja egyre fenyegetőbb. Nincs már helye diskurzusnak, az apuka szerint a tanterv szigorú követése az egyetlen módja, hogy a gyerek sikeres felvételit írjon a hatosztályos gimnáziumba.
Négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon. Decemberben új szerző jön!
Az apa csúnyán beszél Juci nénivel, és ez a viselkedés végigkíséri az egész filmet. Azt látjuk, hogy az emberek konfliktusos helyzetben mennyire természetesnek veszik a durva beszédet, a másik eltiprását. Ezért is olyan kényelmetlen a film. Most mégsem a mindennapi bántásokról akarok írni – hanem hogy a rendszer maga szüli a konfliktust.
A múlt századi felvételi követelmények és a hatosztályos, az általános iskolát lefölöző kisgimnáziumok anomáliái olyan helyzetet teremtenek, amiben a szülők és tanárok szemben állnak egymással. Ez nem szimplán a rossz kommunikáció vagy a személyes viselkedés problémája, hanem strukturális hiba következménye, és szinte elkerülhetetlenné teszi a konfliktusokat.
A felvételin nem a tudás élvezete vagy annak gyakorlati haszna számít, nem az élethez szükséges boldogságot és egészséget támogató képességek, de még csak nem is a munkaerőpiacon keresett kompetenciák a fontosak. Ehelyett az a feladat, hogy a diákok képesek legyenek – általában iskola utáni időben, külön tanárral – begyakorolni a zárt kérdésekben megfogalmazott, algoritmusokra és lexikális tudásra épülő feladatokat. A feleletválasztós tesztek, a zárt kérdéseken alapuló vizsgák a 20. században terjedtek el, különösen az ipari forradalom és a tömeges oktatás igényeinek hatására. Az Egyesült Államokban például a Scholastic Aptitude Test (SAT) és más hasonló vizsgák azzal a céllal jöttek létre, hogy objektíven, mérhetően értékeljék a diákok teljesítményét. Az objektivitás és mérhetőség iránti vágy természetes reakció abban a társadalomban, amelyik nagy tömegeket próbál hatékonyan, „igazságosan” értékelni. Magyarország is ezt az utat követte, a központi felvételik, az érettségi is ezt a mintát követik.
A rendszer azonban figyelmen kívül hagyja modern világunk egyre fontosabb képességeit – a soft skilleket. A kreativitás, a kritikai gondolkodás, az érzelmi intelligencia, a csapatmunka mind elengedhetetlenek a munkaerőpiacon vagy a mindennapi életben. Ezeket a zárt kérdésekre épülő tesztek nem mérik, így a szülők és a szülőknek megfelelni próbáló tanárok sem követelik igazán a fejlesztésüket. Ehelyett a rendszer a lexikális tudásra, a begyakorolható feladatokra helyezi a hangsúlyt. A diákok sokszor unalmas, élettelen információkat memorizálnak ahelyett, hogy élvezettel tanulnának. Velünk szemben számos helyen felismerték már, hogy ez nem elegendő a diákok potenciáljának mérésére. Az Egyesült Királyságban esszékkel, motivációs levelekkel, portfóliókkal kell bizonyítani felkészültségüket a felvételiken, de hasonló feladatokkal, projektmunkákkal dolgoznak Finnországban, Hollandiában és Franciaországban is, amivel lehetőséget adnak a diákoknak, hogy mélyebb gondolkodást, érvelési készségeket mutassanak be.
A magyarok mindig is kreatívak voltak, és azok is maradnak. Az oktatási rendszer azonban nem követi a modern világ igényeit, és ezzel egyre veszít a relevanciájából. Ha az iskolák nem alkalmazkodnak, háttérbe fognak szorulni a fontos képességek fejlesztésében. Ezért kellene megszabadulnunk a jelenlegi központi felvételi vizsgától. Alakítsuk át általános iskolai záróvizsgává, kötelező kisérettségivé, amire a diákok együtt készülnek az osztályban, és így mindenki ugyanolyan feltételekkel zárhatná az iskolát. Mindenki tisztában lenne az elvárásokkal, Juci néni és a szülők nem kerülnének konfliktusba. Még jobb lenne, ha a gyerekek középiskolai felvételijét az általános iskolai eredmények, ajánlások és projektek alapján döntenénk el, jobban értékelve az egyéni teljesítményt és képességeket. Ez nemcsak a gyerekek terheit csökkentené, hanem a kreativitás és az egyedi képességek fejlődésének is kedvezne. A valódi tudásuk kerülne előtérbe, és nem az, amit bemagoltak.
A szerző a Budapest School magániskola, valamint a Prezi társalapítója.
A Forgó eddigi tagjai: Árvai Eszter, Nagy Szabolcs, Halácsy Péter.
A magyar űrstratégiáról három, de inkább négy fontos kérdés merül fel. Kell-e űrprogram egy olyan országnak, amelyik vasutat se tud üzemeltetni? Számíthatunk-e bármilyen megtérülésre? Miért lett ez annyira fontos a magyar államnak? És vajon kiderül-e, hogyan nő a paprika az űrben?
Hermán Benedek megbukott anatómiából. Természetesen appot fejlesztett rá: mesterséges intelligencia, tanulókártyák, felugró értesítések – és voilà, máris évfolyamelső lett! Tizenötezren használják a Voovo nevű tanulóalkalmazást, de még csak a négyes-ötös tanulók, a csapat most demokratizálni akarja a módszert. Friss befektetéssel a zsebükben több egyetemet is megcéloznak világszerte.
Egyszerre épít a már közismert megbízhatóságára és a forradalmian új tervezési eljárásokra és technológiai megoldásokra a Kia, hogy az autózás fenntartható, de egyben kényelmes jövőjét építse. A márka hamarosan egy új szegmensben is megmutatja, hogyan lehet kihasználni a fejlődés kínálta lehetőségeket. Másfél évtized nem túl hosszú idő egy autógyártó életében, de a Kia mind globálisan, […]