A Forbes.hu rovata, nem csak e-kereskedőknek. Hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal, a Forbes főmunkatársával.
A Temu-aktákkal már fél éve térképezem fel a magyar e-kereskedelmet, a kínai online piactér utáni romokat. Próbálom megismerni a Temu erősségeit, az ellene bevethető védekezési stratégiákat, első kézből, szakértőktől, vállalkozóktól. A magyar kkv-k összetartanak, látni több inspiráló szakmai közeget is, ahol mindennap áramlik a tudás, a tapasztalat, amivel akár versenyképesnek, profitábilisnek lehet maradni a Temu és a többi globális kereskedőóriás árnyékában. Mutatok néhány időtálló cikket a rovatból, szerintem bármikor érdemes őket felcsapni ihletért, megoldásért.
Sehogy Ezt írta nekem interjúnk előtt Forray Niki. Lufis, partikellékes nagykereskedésével, a Balloon Worlddel így fogja felvenni a versenyt Kína műanyag lufijai ellen. Nyilván, hiszen ha valaki, akkor ő fog elvérezni, nem a Temu. Azt vallja, más vizekre kell evezni. Önreflexió, tanulságos gondolatok a Temu-hatás egyik vesztesétől.
Az adat, amire vártunk 130 milliárd forint – ekkora lesz a Temu 2024-es forgalma a magyar piacon. Helyezzük kontextusba: 2023-ban a tizenhárom legnagyobb, száz százalékban magyar e-kereskedő összforgalma alig több 156 milliárdnál! Rémisztő, nem? Pedig itthon most minden ötödik online rendelés külföldről jön.
A hónap üzlete és még több sztori
a Forbes.hu-ról.
Elkelt a magyar digitális piac és e-kereskedelem kulcsfigurája. Egy hatfős piackutató és tanácsadó cégről beszélünk, én is alig tudok úgy beszámolni a magyar e-kereskedelem mozgásairól, vagy akár a Temu hódításairól, hogy ne az ő részletes, hiteles méréseikre támaszkodjak.
„A háromlábú szék tipikus esete. Egy lábat kirúgsz, a szék felborul” – mondják magukról.
„A háromlábú szék tipikus esete. Egy lábat kirúgsz, a szék felborul” – mondják magukról.
A GKID-re alig haraphatott volna rá nagyobb hal, mint a magyar PwC, a Big Four tanácsadó cégek egyike. Egy évig tartó folyamat után zárult a tranzakció, korábban kétszer pattant le a PwC a csapatról. A harmadik próbaharapásra mondott csak igent a GKID, és kezdtek el tárgyalni a részletekről.
A felvásárlás talán legérdekesebb aspektusa, hogy a három tulajdonos, pontosabban ez a három digitális koponya az, akire igazán le akartak csapni, és nem feltétlenül a márkanévre. A GKID azt a tudást, reputációt és kapcsolati hálót fémjelzi, amit a hármas sok év munkájával szerzett a digitális piacon. Azon az e-kereskedelmi piacon, amivel együtt fejlődtek, együtt nőttek fel. Cserjés-Kopándi Ildikó, Madar Norbert és Timár Szabolcs papíron új üzleti egységet kaptak a PwC-ben (digitális kereskedelem és piackutatás). Magas szinten, szenior menedzserekként léptek be, felülről – a partner és az igazgató alatt – a harmadik legmagasabb pozíció, amit kaphattak. „A PwC nem gyártósort vett – foglalja össze frappánsan Norbi. – Hanem unikális ismeretet. Csapatot. Nálunk van minden forrás, személyes kapcsolat, ami összegezve ki tudja adni a piacképet.”
A tranzakció értékét egyik fél sem kívánta közölni. A GKID oldaláról annyit azért elárulnak: nyilván a világ egyik nagy könyvvizsgáló cégéről beszélünk, a vevő a lehető legtudományosabban lemodellezte, mennyit fizetne. „Mondtuk nekik, hogy jó, értjük, csak mi meg eredetileg nem is akartuk eladni a céget, szóval megmondtuk, mennyit kérünk. Amikor az összegünkre indoklást kértek, csak annyit mondtunk: mert a mienk – mondja Ildikó. – Végül meg is kaptuk, amit kértünk.”
Ismerősen csenghet a GKID, nem véletlenül lett az a tanácsadó és kutatócég neve, ami. „A pénteki utolsó aláírással döbbentem rá: huszonhárom évet töltöttem GKI kezdetű cégekben” – Szabolcs a hármasból a legkimértebb, leghalkabb figura, klasszikus számember. Itt együtt nevet fel a többiekkel. Hívták már őket mindenhogyan a huszonhárom év alatt, mígnem 2021-re teljesen kivásárolták a maguk divízióját a GKI-ból. A teljes sztorit keresd a Forbes.hu-n! Írta: Vaszkó Iván
A Repont nyertese
Új lakó költözött a sarokba, a visszaváltható palackokkal teli IKEA-s szatyor. Az állapot a legtöbb háztartásban válságos, jó hír viszont, hogy van megoldás: egy régi sztori új köntösben, versenyképes áron. Robbanás előtt az önkormányzati tulajdonú Fény utcai piac új vállalkozása, a Budaszóda. Az ötlet Pozsonyból jött, meséli Mihalik Zoltán, a piac igazgatója. Kérdezett: Lits Benedek
Kutya idők járnak
Sebő Gyula, a kutyahámokról ismert Julius-K9 alapítója öt éve volt címlaposunk. Azóta jött a covid, kitört a háború, na és megjelent a Temu, a három együtt fenekestül forgatta fel az egész online kereskedelmet. Visszavonulás helyett inkább új fronton veszik fel a harcot, már most úgy viselkednek, mint amivé holnap szeretnének válni. Kérdezett: Zomborácz Iván
Londonban nem lehet lébecolni
Feloszlott az együttesük, miután megszűnt a taotámogatás, de a magyar házaspár, Gyulai Júlia és Potornai Norbert nemrég a világ legnagyobb kulturális fesztiválján, az edinburgh-i Fringe-en rukkoltak elő zenés produkciójukkal. A Savoy! – Everybody’s Doing It operettslágerekkel dobja fel a párkapcsolati problémákról szóló mai történetet, a fesztiválsiker után Londonban is bemutatnák. Írta: G. Tóth Ilda
„Könyvelő Ruthie.”
Egymás között így nevezték az FBI-ügynökök Ruth Madoffot. Találóan, hiszen Bernie Madoff felesége – majd hatvankét éven át voltak házasok – úgy hazudott a 60 Minutes hírmagazinban, mint maffiózó a tanúk padján. Ritka alkalom volt, férjénék 2008-as halála óta nemigen adott interjút.
Tavaly a listán szereplők ötöde képtelen volt a növekedésre, idén a trend megfordult: száz cégből mindössze tizenhétnek csökkent a becsült értéke 2022-ről 2023-ra. A top 100 idén majdnem 6,5 billió forintot ér összesen, ami jelentős, harmincszázalékos növekedés egy év alatt. Továbbra is húz az építőipar, növekedésükben dominálnak az állami megrendelések, és elképesztő számokat produkáltak az üzlet és a politika metszeténél hizlalt cégcsoportóriások, mint amilyen Tiborcz Istváné és Mészáros Lőrincé. Azonban még mindig bőven akad olyan nemzetközileg is sikeres, itthon mégis ismeretlen cég, amelyik üzleti bravúroknak, okos növekedésnek, innovációknak köszönhetően tartozik az élvonalba. Jó őket megmutatni.
Sok gazdag ember szórja el a vagyonát a politikai karrierjére. De egyetlen amerikai sem csinált annyi magánvagyont a politikából, mint Donald J. Trump. Mivel már tömegek hajlandók megvenni tőle bármit, részvényt is, kerül, amibe kerül, politikai híre-neve milliárdokká változott.