A magyar űrstratégiáról három, de inkább négy fontos kérdés merül fel. Kell-e űrprogram egy olyan országnak, amelyik vasutat se tud üzemeltetni? Számíthatunk-e bármilyen megtérülésre? Miért lett ez annyira fontos a magyar államnak? És vajon kiderül-e, hogyan nő a paprika az űrben?
Az űrszektorba áramló állami pénz és befolyás a fellendülő kutatás-fejlesztés mellett vicces jeleneteket is hozott. Ilyen volt például, amikor egy értekezleten szóba került, hogy milyen tárgyakat küldjenek fel az új magyar űrhajóssal, Kapu Tiborral a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Az egyik résztvevő teljesen komolyan felvetette, hogy a gömböc tökéletes lenne, hiszen magyar találmány, magyar gyártmány. Csak hát az egyik szakmai résztvevő ironikusan megjegyezte: „A gravitációt meg majd dobozban küldik fel hozzá.”
A nagy kép Nagyon izgalmas időszak zajlik az űrkutatásban. Most érnek az űrtechnológiák a tömegtermelési fázisba, ráadásul a visszatérő rakétafokozatoknak köszönhetően drasztikusan csökkentek a kilogrammra vetített startköltségek. Tehát minden korábbinál olcsóbban lehet például műholdat feljuttatni, és ezzel a lehetőséggel egyre többen élnek is, Kína például 2030-ig tizenötezer műholdat állítana pályára. Ezzel együtt felélénkült az égboltért folyó verseny, illetve elérhető közelségbe került a Hold. Egyre több ötlet születik, hogyan lehet kivitelezni egy állandó holdbázist, vagy hogyan lehetne kiaknázni a naprendszerben lévő erőforrásokat.
A gömböc az első olyan ismert homogén test, aminek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van. Ha leteszed az asztalra, a kettő között billeg. Az űrben, gravitáció híján, persze csak lebegne.
A gömböc az első olyan ismert homogén test, aminek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van. Ha leteszed az asztalra, a kettő között billeg. Az űrben, gravitáció híján, persze csak lebegne.
Az űr nemcsak technológiai értelemben problémás, de szabályozások terén is. Ferencz Orsolya űrkutatási miniszteri biztos úgy ragadta ezt meg nekem, hogy „jogilag vadnyugat zajlik a fejünk felett”. Ugyanis eddig egyetlen, mindenkire érvényes jogszabályt sem tud felmutatni az emberiség. Vannak egyezmények, de eleve kevesen írták alá őket, és a betartatásukra sincs módszer. Rengeteg a tisztázatlan terület, például az űrszemét, az űrforgalom vagy az űrfegyverek ügye, és egyelőre nincs egyetértés a jelenleg legerősebb szereplők között.
Egyszerre épít a már közismert megbízhatóságára és a forradalmian új tervezési eljárásokra és technológiai megoldásokra a Kia, hogy az autózás fenntartható, de egyben kényelmes jövőjét építse. A márka hamarosan egy új szegmensben is megmutatja, hogyan lehet kihasználni a fejlődés kínálta lehetőségeket. Másfél évtized nem túl hosszú idő egy autógyártó életében, de a Kia mind globálisan, […]
Egyszerre épít a már közismert megbízhatóságára és a forradalmian új tervezési eljárásokra és technológiai megoldásokra a Kia, hogy az autózás fenntartható, de egyben kényelmes jövőjét építse. A márka hamarosan egy új szegmensben is megmutatja, hogyan lehet kihasználni a fejlődés kínálta lehetőségeket.
Másfél évtized nem túl hosszú idő egy autógyártó életében, de a Kia mind globálisan, mind Magyarországon elképesztő utat járt be ennyi idő alatt. „Az elmúlt 15 évben Magyarországon is bebizonyítottuk azt, hogy nagyon megbízható és biztonságos autókat gyártunk. Ezt azzal a hétéves garanciával társítottuk, amely szinte egybeforrt a márkával, és kifejezi, hogy mi is rejlik a Kia márkanév mögött” – tekint vissza Nagy Norbert, a Kia Hungary ügyvezető elnöke. Állítását a piac is visszaigazolta, hiszen a Kia az első öt legnépszerűbb márka között szerepel a hazai személyautó piacon, sőt a magánvásárlók körében egyenesen a harmadik helyen áll, a kompakt középkategóriában (C1 szegmens) pedig a Ceed modell piacvezető.
Időközben azonban a Kia rég túlnőtt azon, hogy egyszerűen csak megbízható és biztonságos autókat gyártson, a mai Kia modellek fejlesztése során nagy hangsúlyt kap a design és a csúcstechnológia. „Talán a Kia az egyetlen autómárka a világon, amelynek minden modellje nyert valamilyen dizájndíjat az elmúlt években valamelyik kontinensen, és talán mindezek közül kiemelkedik, hogy az EV6-ot választották 2022-ben Európában az Év autójának” – mondja el Nagy Norbert.
Teljes paletta
Az EV6 a bemutatásakor a jövőt képviselte, de a Kia nem egy-egy modellel, hanem tudatosan felépített stratégiával és modellpalettával igyekszik az átalakuló piacon továbbmenni a megkezdett úton. Ennek jegyében az eddigi elektromos hajtással kapható modellek, a Niro EV, az EV6 és az EV9 mellé már idén év végén érkezik az EV3, majd jövőre az EV4, illetve az EV5 is, közben pedig az EV6-ból egy modellfrissítés is befut majd.
Ezzel az alsó középkategóriától egészen a prémium SUV szegmensig már eleve elektromos autóként tervezett modelleket választhatnak a vásárlók, ennek minden előnyével. „A Kia nagyon korán felismerte, hogy nem az a jó út, hogy az elektromos hajtást beleerőlteti a hagyományos autókba, hanem létrehozta az E-GMP platformot, és már az EV6-ot is erre a moduláris platformra építette” – magyarázza Nagy Norbert.
Ugyanennek a stratégiának a jegyében jövőre egy teljesen új szegmensbe is tisztán elektromos modellel lép be a Kia: érkezik ugyanis a PBV, azaz a Platform Beyond Vehicle, egy elektromos haszongépjármű is. A PBV többfajta verzióban és többfajta kialakítással, átalakítási lehetőségekkel lesz kapható, továbbgondolva azt, miben is lehet más, jobb egy elektromos haszongépjármű a hagyományosnál.
A kulcsszó a fenntarthatóság, de Nagy Norbert szerint nem lesz egyszerű és zökkenőmentes az elektromos átállás.
„Nem igaz, hogy 2035-re minden autó elektromos lesz. Az biztos, hogy a jövő autóinak nagy része elektromos lesz, de helyet kapnak majd más hajtásláncok is, például a hibrid, plug-in hibrid, vagy a hidrogénnel hajtott modellek.”
Szintén jó példa a fenntarthatóságra, hogy a Kia az elektromos modellek esetében is vállalja a hétéves garanciát, amely az akkumulátorok esetében is garantálja, hogy ezek hét év múlva is legalább 80 százalékos állapotban lesznek. Időközben folyamatosan bővül a már 32 ponton elérhető magyarországi szervizhálózat, az új, elektromos modellekkel kapcsolatos ügyekben pedig egy külön, központi háttércsapat segíti a márkaszervizek dolgát. Az ilyen lépések, és a jól átgondolt modellpaletta is segíthet abban, hogy az autózás egy fenntarthatóbb útra kerüljön. (x)
A HOP Technology Office Park egy egyedülálló technológiai irodapark Budapest szívében az idén 25 éves WING-től, amely tökéletesen illeszkedik a modern ipari vállalatok igényeihez. Az idei évben technológiai irodaparkká alakult át a Hungária Office Park, új nevén HOP Technology Office Park a Hungária körút és Gizella út között elterülő 3 hektáros területen. A 2018 óta […]
A CIB Bank prémium banki szolgáltatása, a Magnifica támogatja az ügyfeleket a rövid, közép és hosszú távú pénzügyi céljaik elérésében. Vasas Norbert, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetője betekintést nyújtott a Magnifica működésébe és előnyeibe, a ingyenes bankári tanácsadástól a 24 órás telefonos ügyfélszolgálaton át a prémium bankkártyák nyújtotta lehetőségekig. A […]