A magyar űrstratégiáról három, de inkább négy fontos kérdés merül fel. Kell-e űrprogram egy olyan országnak, amelyik vasutat se tud üzemeltetni? Számíthatunk-e bármilyen megtérülésre? Miért lett ez annyira fontos a magyar államnak? És vajon kiderül-e, hogyan nő a paprika az űrben?
Az űrszektorba áramló állami pénz és befolyás a fellendülő kutatás-fejlesztés mellett vicces jeleneteket is hozott. Ilyen volt például, amikor egy értekezleten szóba került, hogy milyen tárgyakat küldjenek fel az új magyar űrhajóssal, Kapu Tiborral a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Az egyik résztvevő teljesen komolyan felvetette, hogy a gömböc tökéletes lenne, hiszen magyar találmány, magyar gyártmány. Csak hát az egyik szakmai résztvevő ironikusan megjegyezte: „A gravitációt meg majd dobozban küldik fel hozzá.”
A nagy kép Nagyon izgalmas időszak zajlik az űrkutatásban. Most érnek az űrtechnológiák a tömegtermelési fázisba, ráadásul a visszatérő rakétafokozatoknak köszönhetően drasztikusan csökkentek a kilogrammra vetített startköltségek. Tehát minden korábbinál olcsóbban lehet például műholdat feljuttatni, és ezzel a lehetőséggel egyre többen élnek is, Kína például 2030-ig tizenötezer műholdat állítana pályára. Ezzel együtt felélénkült az égboltért folyó verseny, illetve elérhető közelségbe került a Hold. Egyre több ötlet születik, hogyan lehet kivitelezni egy állandó holdbázist, vagy hogyan lehetne kiaknázni a naprendszerben lévő erőforrásokat.
Az űr nemcsak technológiai értelemben problémás, de szabályozások terén is. Ferencz Orsolya űrkutatási miniszteri biztos úgy ragadta ezt meg nekem, hogy „jogilag vadnyugat zajlik a fejünk felett”. Ugyanis eddig egyetlen, mindenkire érvényes jogszabályt sem tud felmutatni az emberiség. Vannak egyezmények, de eleve kevesen írták alá őket, és a betartatásukra sincs módszer. Rengeteg a tisztázatlan terület, például az űrszemét, az űrforgalom vagy az űrfegyverek ügye, és egyelőre nincs egyetértés a jelenleg legerősebb szereplők között.
A péntek, ami évről évre egyre hosszabb és egyre feketébb. Mit tett az infláció a vásárlás ünnepével, egyáltalán van-e mit ünnepelni rajta 2024-ben, az internetes csalók korában?
1. Honnan ered? 1869: Fekete pénteknek hívják az 1873-as gazdasági válságot előrejelző, szeptember 24-i tőzsdei pánik napját az Egyesült Államokban. 1961: A hálaadás hagyományosan a negyedik novemberi csütörtökre esik Amerikában, a rá következő pénteket bolondították meg a vásárlóhordák és a forgalmi káosz. A philadelphiai rendőrök elkezdték fekete pénteknek hívni. 1966: A helyi önkormányzat a kereskedőkkel PR-akcióba fogott, a sajtóban sikerrel vették át a fekete péntek szimbólumát, és fordították át a negatív jelentést, összekötötték a karácsonyi bevásárlás kezdetével. 1975: Philadelphián túl is elkezdett terjedni a jelenség, és már ekkor extrém tüneteket produkált: 24 órán át nyitva tartó boltokat és elviselhetetlen sorokat. 2005: Bejön a cyber monday is a képbe, a Shop.org sajtóközleménye hívta így először a black friday utáni hétfő online akcióit.
2. Melyik napra esik? Hagyományosan a hálaadás utáni első péntekre. Idén: november 29. A valóságban már rég nem egyetlen napra, van, aki egész novemberben így hívja az akcióit.
3. Mennyit költünk?
És jó ez? Nos, tavaly novemberben a 2022. évihez képest 5,4 százalékos volt a csökkenés. A bázishatás miatt idén kicsit talán erősödni fog, de a magyar kiskereskedelem inkább stagnál, mint nő.
4. Csak az online? Nem egészen. A covid után lendületét vesztette az e-kereskedelem, a vásárlóerőt erősen csökkenti az infláció. A november jellemzően így is az év legerősebb hónapja, az éves online forgalom 14–16 százalékát hozza.
5. Óriási kedvezmények? Nem igazán, az infláció miatt minden átalakult, mára a szolidabb, 10–30 százalékos akciók a jellemzők. Luxuscikkek HELYETT inkább alapvető termékekre vadászunk, tartalékolunk. A webshopok nagy mínuszok HELYETT inkább az akciók mennyiségét bővítik. A pszichés nyomás HELYETT szigorodnak az árazási szabályok, a GVH is résen van. A visszaesés miatt nincs pénzszórás, a boltok alig mernek a profitból áldozni.
6. Megjön időben? Inkább arra készülj, hogy nem. A Temu óta brutális a terhelés a magyar logisztikai és csomagküldő cégeken, az ünnepi szezonban ez csak fokozódhat. Csakhogy a fogyasztó egyre türelmetlenebb, mindent azonnal akar.
2022-ről 2023-ra házhoz szállítások mennyisége: +22,9% házon kívüli, fix pontos átvétel: +103,4% csomagautomatás átvétel: +190,8% Már minden ötödik rendelést házon kívül kézbesítettek!
7. Pénzkidobás? Ne vegyél elavult gagyit, csak mert leárazták, sokan ilyenkor akarnak túladni a beragadt készleteken. Például ezekben a kategóriákban:
8. Hogyan vásárolj még olcsóbban?
9. Hogyan védd magad? Sok a megtévesztő akció. – Mindig csekkold, mennyit takarítasz meg az eredeti árhoz képest. – Nézd meg más boltban, webshopon is a kiszemelt terméket, lehet, ott olcsóbb! – Olvasd el alaposan a kedvezmény feltételeit – bizony, az apró betűs részt is! – Adj hozzá mindent az árhoz: szállítási díj, csomagolás, adminisztrációs költség. Na, most is megéri?
10. Ne kattints ész nélkül! Néhány szabály az internetes csalók ellen. – Ha gyanús a link, ne klikkelj, győződj meg, hogy megbízható-e! Lehet, hogy kémszoftvert tesz az eszközödre. – Ellenőrizd kétszer is az URL-t, mielőtt bármilyen személyes adatot megadnál. Legyen ott a böngészősorban a kis lakat, ez jelzi, hogy az oldal biztonságos. – Kerüld a szokatlan szájtokat! Ha valahol irreálisan alacsony árakat látsz, az nem véletlen, a hamis oldalak így rántanak be. Ha helyesírási hibák vagy furcsa karakterek vannak az oldal címében, vagy ha a bolt nevét más hiteles forráson nem találod, tuti átvernek. – Nézz utána a szájtról szóló felhasználói véleményeknek, értékeléseknek más független fórumokon, platformokon. Ha nem találsz ilyet, vagy ha lehúzzák, inkább nézelődj más webshopban. – Ha vásárlás közben kapsz üzenetet a gyanús linkről, járj utána, hogy a feladó valóban az-e, akinek állítja magát! Akár írj rá, vagy hívd fel, hogy igazolja magát. – Ha gond adódik a fizetéssel, közvetlenül a banki szolgáltatóddal vedd fel a kapcsolatot! Sokszor a bűnözők adják ki magukat nagy online áruházak vagy bankok képviselőinek. – Ha azt kapod, hogy utalásod elakadt az eladó irányába, és azt kérik, hogy frissítsd az adatait, vagy erősítsd meg az azonosítást, először is nyugi! A csalók szándékosan késztetik kapkodásra az áldozatot, ignoráld az ilyen kéréseket! – Ha valaki bankszolgáltatónak kiadva magát azzal fenyeget, hogy odalesz a pénzed, vagy befagyasztják a számládat, ha nem mondod el a kért adataid, ne dőlj be. A legális intézmények nem kommunikálnak így. – Többszintű azonosítás? Hasznos, de nem teljeskörű megoldás. A magukat álcázó csalók is küldhetnek megerősítést kérő üzenetet, mert lehet, hogy korábbi adatlopásból már megvannak az adataid. Csak olyan helyen add meg az igazolókódot, amit már ismersz.
Forrás: BCG, Blackfriday.hu, Gazdasági Versenyhivatal, Központi Statisztikai Hivatal, Money.hu, Pepita, PwC (GKID).
Az agrárszektor teljesítményének visszaesésére és az ágazatban lezajló változásokra reagál innovatív, digitális megoldásokkal a Kramp, így biztosítva a mezőgazdaságban és az építőiparban dolgozó ügyfelei növekedését, amihez nem csak nemzetközi alkatrész nagykereskedőként, hanem szakmai partnerként is hozzájárul. Bedekovits Csaba, a Kramp Hungary kereskedelmi igazgatója az agrárszektor jelenlegi kihívásairól és az azokra adott válaszlépésekről is beszélt. Szót […]
Telt házzal futott a harmadik Money Summit rendezvényünk a Corinthia Budapestben. Nem győztük kapkodni a fejünket a magyar pénzügyi világ fontos arcainak jótanácsai közt, íme tíz tanulság.
Tavaly a listán szereplők ötöde képtelen volt a növekedésre, idén a trend megfordult: száz cégből mindössze tizenhétnek csökkent a becsült értéke 2022-ről 2023-ra. A top 100 idén majdnem 6,5 billió forintot ér összesen, ami jelentős, harmincszázalékos növekedés egy év alatt. Továbbra is húz az építőipar, növekedésükben dominálnak az állami megrendelések, és elképesztő számokat produkáltak az üzlet és a politika metszeténél hizlalt cégcsoportóriások, mint amilyen Tiborcz Istváné és Mészáros Lőrincé. Azonban még mindig bőven akad olyan nemzetközileg is sikeres, itthon mégis ismeretlen cég, amelyik üzleti bravúroknak, okos növekedésnek, innovációknak köszönhetően tartozik az élvonalba. Jó őket megmutatni.