Árak, bérleti díjak, forgalom, túl- és alulértékeltség. Tíz fontos adat a lakáspiacról 2024 őszén.
1.Újra van kereslet 30% Ennyivel több lakás-adásvételi szerződést kötöttek Magyarországon 2024 első negyedévében, mint egy évvel korábban. Igaz, volt honnan visszajönni, 2023 első fele rég nem látott mélypont volt. A lendület Budapesten volt a legnagyobb: itt 50 százalékkal jobban indult az év, havi 3000–3500 lakás talál új gazdára.
Harminc éve indultak, róluk írt címlapsztorink óta nyolc év telt el. A Bortársaság nem tankönyvi cég, így is működik.
A Bortársaság különös, különleges története 2016-ban a Forbes címlapját is megjárta. Akkor azt is írtuk: „Ha egy multis szervezetfejlesztő rápillantana a történetre, akkor vagy könyvet írna róla, vagy újra kellene indítani a szívét. Nincs leírás a márkáról, nincs fedélzeti tréning a belépéskor, nincs szövegkönyv az eladóknak.”
Tálos Attiláék cége valóban nem a hétköznapi értelemben működtetett üzleti vállalkozás. Rengeteg helye van az intuíciónak, a személyes kapcsolatoknak, a döntések mögött sokszor nem mélyelemzések, hanem megérzések húzódnak – a rendszer pedig működik. A Bortársaság önálló narratívát hozott a hazai borpiacra, nem fél megújulni, de közben a vezérfonalat sem engedi el. Amellé áll oda, amiben hisz.
A covid alatt szerencsés helyzetbe kerültek. Az éttermeket be lehetett zárni, de borra attól még volt igény, így a kiskereskedelmi eladások kilőttek az égbe. A járvány lecsengésével azonban vissza kellett ereszkedni a földre. „Mint tulajdonos és a számok embere nehéz volt látni, hogy az a növekedési ütem, amit akkor tapasztaltunk, nem maradt meg” – mondja Palotai Zoltán, a cég egyik tulajdonosa, a kiskereskedelemet irányító vezető.
A járvány utáni időszak a borászokat hozta nehezebb helyzetbe, az energiaárak növekedése, az infláció minduntalan emelésre kényszerítette a viszonteladókat is. „Lehetett látni, hogy ez nem tárgyalási stratégia, hogy jobb üzletet csináljanak – mondja Zoltán. – Az üveg ára a háromszorosára emelkedett, fizetniük kellett a számlákat. Ilyen környezetben mi csak annyit emeltünk a borok árán, amennyit a borász emelt nekünk, nem növeltük a marzsot.” Az üzletekben a borok ára kétezer forintnál kezdődik, szerintük ez az az összeg, aminél már felelősen tud eljárni a borász és a kereskedő is.
Az évek alatt a cég kínálata a fogyasztók ízlésével változott, noha valószínűleg sosem lesz kimondva egyértelműen, hogy a vásárlók ízlése határozza-e meg a szortimentet, vagy a kínálat vezeti-e azt. Egy biztos: a Bortársaság vevőköre egyre kifinomultabbá válik, a nagyon egyértelmű megoldások után megjelent az igény az újdonságokra. Vörösborból például öt év alatt tíz százalékot csökkent a kereslet, sőt a korábban jolly jokernek számító rozé is kezd veszíteni a vonzerejéből.
Csizmadia Bence választékért felelős vezető (head of wine) szerint az emberek ma máshogy ítélik meg a jó bort. „Az élvezeti értéket már nem erőben fogalmazzák meg, hanem abban, ami valójában jólesik, ami elegáns, nem telít el. Az utóbbi öt évben látványosan nőttek a sauvignon blanc-ok és a pezsgők eladásai is.”
Típusok eladási arányának változása az utóbbi öt évben – fehérborok: +32% – rosék: −5% – vörösborok: −10% – pezsgők: +39%
Idén bejárták Chilét és Argentínát is, az utakon nemcsak a jó borokat keresik, de inspirálódnak is, és a korábbiaknál jobban figyelnek az analitikus hozzáállásra, amikor új bort hoznak be a kínálatba. 2016 óta tíz új helyet nyitottak, ezzel üzleteik száma huszonötre bővült a már meglévő webshop mellett. Utóbbi aránya az árbevételben stabil tizenöt százalék évek óta, a covid alatt is csak húsz százalékig ment fel a bolti értékesítés mellett.
A közeljövőben nem a növekedésre, inkább az elmélyedésre figyelnek majd, hogy megmaradjon a hitelesség. „Egyszerűen van egy gondolatunk a világról és a borról – mondja Zoltán –, és úgy akarjuk átadni, hogy közben nem tesszük nevetségessé magunkat azzal, hogy pátoszosan, bikkfanyelven fogalmazunk.”
Budapest Bortársaság Kft. Tulajdonosok: Tálos Attila (43,16%), Thomas Brinley Howells (27,35%), Tálos Gábor (16,22%), Dely Csanád (7,25%), Palotai Zoltán Frigyes (6,02%) Létszám: 157 fő Árbevétel (milliárd forint) 2020: 7,8 2021: 9,2 2022: 11,8 2023: 13,0 Adózott eredmény (millió forint) 2020: 340,0 2021: 576,7 2022: 710,4 2023: 669,3 Forrás: Credit Online
Ha egy négyzetméter nem kerül legalább egymillió forintba, az már kimondottan olcsó a budapesti új építkezéseknél, de így is van rájuk kereslet. Térképen a legnagyobb projektek, főszerepben idén: Újbuda.
Takács Szabolcs nyolc évvel ezelőtt felmondott a munkahelyén, nyugdíjazta magát, azóta a megtakarításainak hozamaiból és szerelemprojektjeiből él. A harmincas nyugdíjas blog és előadásai a covid óta szünetelnek, ő feleségével és gyermekével – már negyvenen túl – egy Tolna megyei faluban telepedett le. Meglátogattuk.
Idén is fehér abrosz mellett gáláztunk neves magyar családi vállalatok tulajdonosaival, hallgattunk színpadi beszélgetést hosszú, derűs életről és pénzügyi sikerekről, meg persze koccintottunk új generációkra, üzleti összefonódásokra, örökségekre.
Majoros Zita először grafikai ötleteit szerette volna termékekre applikálni, lényegében ebből született meg a Printa ruhamárka tizenöt éve. Már akkor is fontos volt a hulladékmentesség és a fenntarthatóság, amikor az még nem volt divatos törekvés. Ma a Netflixen is felbukkan Printa cucc, méghozzá Benedict Cumberbatch viseli.
Van két varázsszó, amivel a semmi közepén a luxus luxusába jutsz, ahol aztán nincs más dolgod, mint hagynod, hogy elvarázsoljon a minden. Pár nap a Seychelle-szigeteki lapos Plattén, ahol a recepciós elejtette a füzetét, a diónyi rákok eliszkoltak előlünk, és időnként több száz teknős bukkan fel a tojásaival.