A szklerózis multiplexről először a betegség legsúlyosabb tüneteivel élők jutnak eszünkbe. Pedig sokkal többen vannak, akik a diagnózissal együtt is teljes életet élnek, kezelik a tüneteiket. Ahogy Horváth-Tanka Enikő is teszi tíz éve, és az általa létrehozott autoimmun-jógával másokat is ebben segít.
„Autoimmun-betegségnél a szervezet magának okoz problémát. Ez nemcsak rossz, hanem jó hír is: akkor a megoldás is bennem van. Nem hiszem, hogy bármi nagyobb segítséget kaphatok kívülről annál, mint amit én megtehetek magamért.” Horváth-Tanka Enikő ebben egy pillanatig nem kételkedett, amikor tíz évvel ezelőtt megkapta diagnózisát: végtagjai zsibbadását szklerózis multiplex (SM) okozza. Huszonkilenc éves volt, és köszönte szépen, nem kért az elé kirakott gyógyszerekből. Akart adni egy esélyt öngyógyító képességének.
A szklerózis multiplex autoimmun-betegség, a központi idegrendszert érinti. Károsodik az agy és a gerincvelő idegrostjait borító védőburok, a mielinhüvely, ami megzavarja az idegsejtek közötti kommunikációt. Változatos tüneteket okozhat, például látászavart, fáradtságot, a járás és az egyensúly nehézségeit, a karok és lábak zsibbadását, gyengeséget. A betegek egy része elveszítheti az önálló járás képességét is, míg mások hosszú ideig tartó, új tünetek nélküli remissziót tapasztalhatnak. Jelenleg nincs rá gyógyír, de a kezelés segíthet a tünetek kezelésében és a betegség lassításában. Világszerte több mint 1,8 millió embert érint, a fiatal felnőttek és a nők körében gyakoribb.
Enikő jogi szakvizsgájára készült, a stressz miatt koplalt és dohányzott is, ráadásul épp kisfiát szoktatta be az óvodába. Ekkor kezdtek el zsibbadni a végtagjai. Nem időszakosan, állandóan. Végigjárta a szokásos köröket, a mozgásszervi orvosokat, majd a neurológiát is. Először azt a választ kapta, hogy biztosan stresszes az élete, rossz a házassága (azt mondja, nem volt az), szedjen Xanaxot. Enikő a közhelyes megállapításokra és a gyógyszerre is nemet mondott, és ment tovább. A Honvéd Kórház neurológiai osztályán három nap alatt megkapta a diagnózist. Két hétig tartottak még az ellenőrző vizsgálatok, és megerősítették, valóban SM-ről van szó. Enikő még a vizsgálatok alatt megkérdezte az orvosát, mire számítson, mennyire lesz komoly a betegsége, folytassa-e a szakvizsgára készülést. „Abban a pillanatban, amikor jelezte, hogy nem lesz ez egy tarka tavasz, a stressz miatt inkább hagyjam abba, örömöt és megkönnyebbülést éreztem.” Tudta, hogy változtatni szeretne, mert magára erőltetett pályán halad. Otthagyta az ügyvédi irodát, és olvasni kezdte a hazai és a külföldi szakirodalmat.
Ezekben újra meg újra szembejött vele a jóga mint eszköz. „Sportos lány voltam, korábban jégkorong- és jéglabda-válogatottban is játszottam. Ha valaha jógázni hívtak, csak nevettem. Baromságnak tartottam, azt gondoltam, csak a gyengék jógáznak. Aztán a diagnózis után felhívtam a barátnőmet: ne kapj röhögőgörcsöt, de el kéne mennünk jógázni!”
Számos tényező gátolja, hogy magyar cégek az igazán nagy nyugati játékosokkal egy asztalhoz kerülhessenek. Ebben segíthet a hagyományos értékeket egy multi erőforrásaival vegyítő BH Group frissen megalapított magyar leánycége, amely bevett nyugati partnereinek keres Magyarországon új lehetőségeket. Több mint három évtized telt el a rendszerváltás óta, Magyarország és a magyar cégek pedig az uniós csatlakozással […]
Számos tényező gátolja, hogy magyar cégek az igazán nagy nyugati játékosokkal egy asztalhoz kerülhessenek. Ebben segíthet a hagyományos értékeket egy multi erőforrásaival vegyítő BH Group frissen megalapított magyar leánycége, amely bevett nyugati partnereinek keres Magyarországon új lehetőségeket.
Több mint három évtized telt el a rendszerváltás óta, Magyarország és a magyar cégek pedig az uniós csatlakozással is esélyt kaptak, hogy a nyugat-európai piacokon is jelen legyenek. Azonban közös piac ide, egységes jogi környezet oda, valójában nem egyszerű feladat bekerülni az igazán nagy cégek közé, mondjuk egy kiskereskedelmi multi beszállítóinak körébe. Ebben számos tényező szerepet játszik, de a legfontosabbak talán a megfelelő kapcsolatok kiépítésének a nehézségei.
Itt jön a képbe a BH Group Europe, illetve a csoport idén alapított magyar tagja, a BH Group Zrt. A BHG elsősorban keletről nyugati irányba történő kereskedéssel foglalkozik, és egyfajta hídként kapcsolja össze a keleti termelőket, nagykereskedőket a nyugati vevőkkel. A fő profilt az élelmiszeripar, illetve az egyszer használatos termékek, például a tisztítószerek vagy az olyan termékek, mint a szemeteszsák vagy papírtörlők jelentik.
A BHG Europe célja az volt, hogy megerősítsük a kelet-európai beszerzési oldalunkat, és ezért hoztuk létre a BHG Zrt.-t is. Ahelyett, hogy nyugati cégek vásárolnának keletről, ily módon egy helyi cég közbeiktatásával vagyunk képesek intézni a beszerzéseket.”
Charles Michael Bracegirdle, a BHG vezérigazgató-tulajdonosa
Biztonság – mindkét irányba
Ennek a megoldásnak számos előnye van. A nagy nyugati vállalatok számára ugyanis az ár csak az egyik tényező a beszerzések során, de legalább ugyanennyire fontos a biztonság is. „Ma már nem az a nehézség, mint pár évtizede, hogy miként jutunk információhoz, hiszen ott van az okostelefon a zsebünkben, hanem az információ szűrése – fogalmaz Némethy Marc, a BHG Zrt. vezérigazgatója. – Hogyan szűröm ki, hogy ki a jó beszállító, ki a jó ügyfél. Ehhez személyes kapcsolatok kellenek, de mindenkinek 24 órából áll a napja, és az a kérdés, hogy ezt az időt miként tudja a leghatékonyabban eredményekre átfordítani.”
Éppen ezért a nyugati cégek gyakran a magasabb ár ellenére is kitartanak a bevált partner mellett, hiszen egy gyártósor nem állhat le, az áru nem tűnhet el a polcról, mert az sokkal nagyobb veszteség, mint kifizetni a valamivel magasabb árat. „Én úgy látom, hogy ma már a minőséggel nincs igazán probléma Magyarországon, a legyártott termékek minősége gyakran jobb is, mint Nyugat-Európában. Csakhogy bejönnek a logisztikai kérdések, a szállítmányozás, a raktározás – és mi van, ha valamilyen előre nem látott helyzet áll elő?” – mondja Némethy Marc. És a nagy nyugati cégek még mindig látnak egyfajta kockázatot Kelet-Európában, és azon belül Magyarországon, akár csak a szomszédban zajló háború miatt is.
De a biztonság a másik irányba is fontos tényező. „Egy gyártónak az az egyik legfontosabb, hogy olyan partnerekkel tudjon együtt dolgozni, akik esetében nem kell attól félnie, holnap is lesz-e munkája. És ez a vezetőségtől egészen azokig a munkatársakig, akik mondjuk a gyártósoron állnak, így van. Ma nagy a bizonytalanság mindenhol: meddig lesz megrendelés, meddig lesz munka? Mi egy hatalmas, több mint egy évtizedes munkával felépített nyugati portfólióval dolgozunk, és ezzel olyan, korrekt elszámolásra épülő biztonságot tudunk kínálni, amelyet magyar partnerek nagyon ritkán” – mutat rá Némethy Marc, aki azt is hozzáteszi, hogy ráadásul ők egyaránt tudnak euróban és forintban is fizetni, így az árfolyamkockázat jelentette, Magyarországon fontos tényezőt is ki tudják küszöbölni.
Némethy Marc, a BHG Zrt. vezérigazgatója
Helyi tudás, nemzetközi lehetőségek
A BHG-nél Charles Michael Bracegirdle által kialakított modellben a vállalatok olyan munkatársakkal dolgoznak, akik ismerik a helyi nyelvet, gazdasági, kulturális és politikai viszonyokat, miközben egy jól működő, határokat és különbségeket áthidaló hálózatot építenek ki, amely hatékonyan képes összekötni a különböző szereplőket.
Németországban születtem, így tökéletesen beszélek magyarul és németül is. Azt látom, hogy sokszor – hiába van akár egy profi tolmács – nem értik meg egymást a német és a magyar szereplők. Mindenki a maga problémáival van elfoglalva, a saját körülményei látja. Nincs kapcsolódási pont, hiába ismerik is egymást akár a cégek. Ezért kellünk mi a rendszerbe, mert mindkét fél nézőpontját figyelembe véve képviseljük őket.”
Némethy Marc személye garancia a sikeres kommunikációhoz
A BHG más szempontból is különleges cégként működik. „Családias légkörben, tulajdonképpen családi cégként működünk, országonként kisebb, de nagyon elhivatott csapatokkal. Én magam is nagyon tisztelem a hagyományokat, az üzlet intézésének régi módját, ahol a személyes kapcsolatok számítottak, az adott szó pedig szent volt, és ha bármelyik félnél problémák léptek fel, akkor nem azon gondolkoztak, hogy lecseréljék egymást, hanem hogy segítsenek egymásnak, közösen megoldják a problémákat. De azt is látom, hogy mit csináltak rosszul régen, ezért mi használjuk a legmodernebb technológiákat, módszereket is. Mindkét világból a legjobbat hozzuk” – mondja Charles Michael Bracegirdle.
Ez abban is megnyilvánul, hogy a tulajdonos, illetve a külföldi felsővezetők személyesen vesznek részt a helyi csapatok felépítésében, sőt akár személyesen látogatnak el a helyi partnerekhez is, hogy saját szemükkel lássák, hogyan mennek a dolgok, kiépítsék a mindennél fontosabb kölcsönös bizalmat. A másik oldalon viszont a BHG rendelkezik egy multicég erőforrásaival, lehetőségeivel is. „Azért nem sok olyan kisebb, de tőkeerős vállalkozás van, ahol, ha kell, pillanatok alatt aktivizálni tudnak nagyobb összegeket” – emeli ki Charles Michael Bracegirdle.
Partnereket keresnek, nem csak termékeket
A magyarországi vezérigazgató is arról beszél, hogy a BHG olyan ajtókat nyithat meg magyar cégek előtt, amelyek másként valószínűleg zárva maradnának. „Egész más mondjuk a Bayer Leverkusen szponzoraként tárgyalni egy német nagyvállalattal, és úgy, hogy már meglévő, baráti kapcsolatokra építhetünk a hatalmas nyugati piacokon Nagy-Britanniától Németországig.”
Magyarországon jelenleg még az építkezés fázisában van a BHG, mind a saját csapat, mind a lehetséges partnerek tekintetében. „Szeretnénk hatékonyan haladni, de nem szeretnénk kapkodni, mert hosszú távra tervezünk. Az a célunk, hogy a munkatársaink összecsiszolódjanak, és megkeressük a meglévő nyugati partnereink számára azokat a gyártókat, nagykereskedelmi cégeket, logisztikai partnereket, raktározási lehetőségeket, amelyekkel eredményesen együtt tudnak dolgozni. Senki sem tudja, hogy a mostani gazdasági helyzet az egy válság, esetleg egy válság kezdete, de azt látjuk, hogy a nyugati cégek is árérzékenyebbek lettek, és jobban hajlandók kilépni a megszokott keretek közül. Ez pedig óriási lehetőség a magyar cégek számára is” – hívja fel a figyelmet Némethy Marc.
És ezt a lehetőséget a BHG nem csupán közvetítőként segíthet kihasználni. „Ha találunk egy megfelelő partnert, akkor tapasztalataink, szakértőink révén segítünk optimalizálni a folyamatokat, kiiktatni a felesleges köröket, magasabb szintre emelni a termelést. Mi nem csak termékeket, hanem partnereket keresünk, és nem fogunk váltani, ha valamit 30 centtel olcsóbban tudunk megvenni – ígéri Charles Michael Bracegirdle.
Keressük azokat a magyar beszállítókat, cégeket, amelyek nyitottak a változásra, nyitottak a beszélgetésre, és készek vagyunk arra, hogy azt a biztonságot kínáljuk számukra, amelyet a nyugati piacokon való jelenlét jelent. A következő egy-két évben biztosan lesz hatásunk nem csak magyar cégekre, de talán az egész magyar gazdaságra is.”
Doktorits László a semmiből, szemtelenül fiatalon építette fel az ország egyik vezető távfelügyeletes cégét. És itt nem tervez megállni, sem szakmai fejlődés, sem cégépítés szempontjából. Az már önmagában szép teljesítmény, ha egy, a semmiből létrehozott magyar cég 11 év alatt itthon bizonyos tekintetben piacvezető közeli helyzetbe kerül, a régióban is szép pozíciókat ér el, megveti […]
Amerikai elnökválasztás, Ukrajna még mindig háborúban, sőt már Izrael is, kényes budapesti és uniós erőviszonyok. Közben újra infláció, beragadt kamatok, elcsúszó deficit. Vannak kérdéseink.
Istvánkó Beáta a különleges kortárs képzőművészeti kiadványokra építette fel könyvesboltját, bevételéből pedig simán futtatott egy nonprofit galériát is. Az ISBN most költözik, és szélesebb profilban bizonyítja, hogy a kortárs művészet nem köldöknézős műfaj. Ferrarira azért még nem futja belőle.
A folytonosságban, a hagyományok őrzésében és a világ változásaihoz való éber igazodásban hisz Parragh László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke a helyi vállalkozókkal való közvetlen kapcsolattartásban, a vállalkozásfejlesztés „házhoz vitelében” látja a kis- és középvállalkozások erősítésének, versenyképességük növelésének zálogát. Az elnök a területi kamarák, a helyi közösségek aktivitását mint értéket a jövőben még […]