A hormonális betegségek világszerte népbetegséggé váltak. Mit tehetünk, ha a hormonrendszerünk működését felborító anyagok a méhlepénytől az elviteles műanyag dobozokon át a csapból kiengedett ivóvízben, de még a levegőben is ott vannak? Márkus Zsolttal és Tűű Lászlóval, az Endocare Kft. társtulajdonosaival beszélgettünk az endokrin környezetszennyezésről és a meddő párok esélyeiről.
„Ez nem olyan, mint a füstölő kémény vagy a habzó patak, amit látunk és érzünk. Ezek nanométeres tartományban szennyező molekulák. Még mérni is nehéz őket, nemhogy elmagyarázni” – mondja Márkus Zsolt, az Endocare endokrinológiai központ társtulajdonosa és a Jemefy Technologies cégcsoport (Veresi paradicsom, Dymex, Cleanme.life) alapítója a hormonrendszerünket megzavaró anyagokról.
Az úgynevezett endokrin diszruptorok többféleképpen is becsapják a bonyolult hormonrendszert. Működésbe hozhatnak hormonreceptorokat, máskor blokkolni tudják bizonyos hormonok hatását, vagy csapdába ejtik a hormont, esetleg valamilyen kötő- és szállítófehérjén változtatják meg a helyzetét.
Eddig körülbelül ezerötszáz endokrin diszruptort fedeztek fel, de számuk a kutatások előrehaladásával egyre nő. Vannak ismertebbek, például egyes régi növényvédőszerek, műanyagadalékok (a korábban gyermekjátékokban is használt lágyítók, a ftalátok, valamint a biszfenol), de a mikro- (öt milliméternél kisebb) és ennek további bomlásából származó nanoműanyagok legalább ennyire ártalmasak. Utóbbiak önmagukban is képesek bevinni a szervezetbe bizonyos vegyületeket.
A biszfenol hiába endokrin diszruptor, sőt rákkeltő is, mégis tízéves huzavona volt, mire a műanyaggyártásban gyakran használt verzióját, a biszfenol A-t (BPA) kitiltották a játékokból és a cumisüvegekből. Egyéb termékekben ma is ott van. A kozmetikumok és a tisztítószerek is tele vannak diszruptorokkal (ilyenek az arckrémben a parabének), és a műanyag csomagolások is. Az Egyesült Államokban sokat cikkeznek a „tartós szerves szennyezőnek”, „örökvegyszernek” (persistent organic pollutants, forever chemicals) bélyegzett perfluor- és polifluor-akril-származékokról (PFAS). Ezek az USA vezetékes ivóvízkészletének hatvan százalékában kimutathatók, az emberi szervezetben (és a környezetben) tartósan megmaradnak, és számos egészségügyi problémát okoznak.
Számos tényező gátolja, hogy magyar cégek az igazán nagy nyugati játékosokkal egy asztalhoz kerülhessenek. Ebben segíthet a hagyományos értékeket egy multi erőforrásaival vegyítő BH Group frissen megalapított magyar leánycége, amely bevett nyugati partnereinek keres Magyarországon új lehetőségeket. Több mint három évtized telt el a rendszerváltás óta, Magyarország és a magyar cégek pedig az uniós csatlakozással […]
Számos tényező gátolja, hogy magyar cégek az igazán nagy nyugati játékosokkal egy asztalhoz kerülhessenek. Ebben segíthet a hagyományos értékeket egy multi erőforrásaival vegyítő BH Group frissen megalapított magyar leánycége, amely bevett nyugati partnereinek keres Magyarországon új lehetőségeket.
Több mint három évtized telt el a rendszerváltás óta, Magyarország és a magyar cégek pedig az uniós csatlakozással is esélyt kaptak, hogy a nyugat-európai piacokon is jelen legyenek. Azonban közös piac ide, egységes jogi környezet oda, valójában nem egyszerű feladat bekerülni az igazán nagy cégek közé, mondjuk egy kiskereskedelmi multi beszállítóinak körébe. Ebben számos tényező szerepet játszik, de a legfontosabbak talán a megfelelő kapcsolatok kiépítésének a nehézségei.
Itt jön a képbe a BH Group Europe, illetve a csoport idén alapított magyar tagja, a BH Group Zrt. A BHG elsősorban keletről nyugati irányba történő kereskedéssel foglalkozik, és egyfajta hídként kapcsolja össze a keleti termelőket, nagykereskedőket a nyugati vevőkkel. A fő profilt az élelmiszeripar, illetve az egyszer használatos termékek, például a tisztítószerek vagy az olyan termékek, mint a szemeteszsák vagy papírtörlők jelentik.
A BHG Europe célja az volt, hogy megerősítsük a kelet-európai beszerzési oldalunkat, és ezért hoztuk létre a BHG Zrt.-t is. Ahelyett, hogy nyugati cégek vásárolnának keletről, ily módon egy helyi cég közbeiktatásával vagyunk képesek intézni a beszerzéseket.”
Charles Michael Bracegirdle, a BHG vezérigazgató-tulajdonosa
Biztonság – mindkét irányba
Ennek a megoldásnak számos előnye van. A nagy nyugati vállalatok számára ugyanis az ár csak az egyik tényező a beszerzések során, de legalább ugyanennyire fontos a biztonság is. „Ma már nem az a nehézség, mint pár évtizede, hogy miként jutunk információhoz, hiszen ott van az okostelefon a zsebünkben, hanem az információ szűrése – fogalmaz Némethy Marc, a BHG Zrt. vezérigazgatója. – Hogyan szűröm ki, hogy ki a jó beszállító, ki a jó ügyfél. Ehhez személyes kapcsolatok kellenek, de mindenkinek 24 órából áll a napja, és az a kérdés, hogy ezt az időt miként tudja a leghatékonyabban eredményekre átfordítani.”
Éppen ezért a nyugati cégek gyakran a magasabb ár ellenére is kitartanak a bevált partner mellett, hiszen egy gyártósor nem állhat le, az áru nem tűnhet el a polcról, mert az sokkal nagyobb veszteség, mint kifizetni a valamivel magasabb árat. „Én úgy látom, hogy ma már a minőséggel nincs igazán probléma Magyarországon, a legyártott termékek minősége gyakran jobb is, mint Nyugat-Európában. Csakhogy bejönnek a logisztikai kérdések, a szállítmányozás, a raktározás – és mi van, ha valamilyen előre nem látott helyzet áll elő?” – mondja Némethy Marc. És a nagy nyugati cégek még mindig látnak egyfajta kockázatot Kelet-Európában, és azon belül Magyarországon, akár csak a szomszédban zajló háború miatt is.
De a biztonság a másik irányba is fontos tényező. „Egy gyártónak az az egyik legfontosabb, hogy olyan partnerekkel tudjon együtt dolgozni, akik esetében nem kell attól félnie, holnap is lesz-e munkája. És ez a vezetőségtől egészen azokig a munkatársakig, akik mondjuk a gyártósoron állnak, így van. Ma nagy a bizonytalanság mindenhol: meddig lesz megrendelés, meddig lesz munka? Mi egy hatalmas, több mint egy évtizedes munkával felépített nyugati portfólióval dolgozunk, és ezzel olyan, korrekt elszámolásra épülő biztonságot tudunk kínálni, amelyet magyar partnerek nagyon ritkán” – mutat rá Némethy Marc, aki azt is hozzáteszi, hogy ráadásul ők egyaránt tudnak euróban és forintban is fizetni, így az árfolyamkockázat jelentette, Magyarországon fontos tényezőt is ki tudják küszöbölni.
Helyi tudás, nemzetközi lehetőségek
A BHG-nél Charles Michael Bracegirdle által kialakított modellben a vállalatok olyan munkatársakkal dolgoznak, akik ismerik a helyi nyelvet, gazdasági, kulturális és politikai viszonyokat, miközben egy jól működő, határokat és különbségeket áthidaló hálózatot építenek ki, amely hatékonyan képes összekötni a különböző szereplőket.
Németországban születtem, így tökéletesen beszélek magyarul és németül is. Azt látom, hogy sokszor – hiába van akár egy profi tolmács – nem értik meg egymást a német és a magyar szereplők. Mindenki a maga problémáival van elfoglalva, a saját körülményei látja. Nincs kapcsolódási pont, hiába ismerik is egymást akár a cégek. Ezért kellünk mi a rendszerbe, mert mindkét fél nézőpontját figyelembe véve képviseljük őket.”
Némethy Marc személye garancia a sikeres kommunikációhoz
A BHG más szempontból is különleges cégként működik. „Családias légkörben, tulajdonképpen családi cégként működünk, országonként kisebb, de nagyon elhivatott csapatokkal. Én magam is nagyon tisztelem a hagyományokat, az üzlet intézésének régi módját, ahol a személyes kapcsolatok számítottak, az adott szó pedig szent volt, és ha bármelyik félnél problémák léptek fel, akkor nem azon gondolkoztak, hogy lecseréljék egymást, hanem hogy segítsenek egymásnak, közösen megoldják a problémákat. De azt is látom, hogy mit csináltak rosszul régen, ezért mi használjuk a legmodernebb technológiákat, módszereket is. Mindkét világból a legjobbat hozzuk” – mondja Charles Michael Bracegirdle.
Ez abban is megnyilvánul, hogy a tulajdonos, illetve a külföldi felsővezetők személyesen vesznek részt a helyi csapatok felépítésében, sőt akár személyesen látogatnak el a helyi partnerekhez is, hogy saját szemükkel lássák, hogyan mennek a dolgok, kiépítsék a mindennél fontosabb kölcsönös bizalmat. A másik oldalon viszont a BHG rendelkezik egy multicég erőforrásaival, lehetőségeivel is. „Azért nem sok olyan kisebb, de tőkeerős vállalkozás van, ahol, ha kell, pillanatok alatt aktivizálni tudnak nagyobb összegeket” – emeli ki Charles Michael Bracegirdle.
Partnereket keresnek, nem csak termékeket
A magyarországi vezérigazgató is arról beszél, hogy a BHG olyan ajtókat nyithat meg magyar cégek előtt, amelyek másként valószínűleg zárva maradnának. „Egész más mondjuk a Bayer Leverkusen szponzoraként tárgyalni egy német nagyvállalattal, és úgy, hogy már meglévő, baráti kapcsolatokra építhetünk a hatalmas nyugati piacokon Nagy-Britanniától Németországig.”
Magyarországon jelenleg még az építkezés fázisában van a BHG, mind a saját csapat, mind a lehetséges partnerek tekintetében. „Szeretnénk hatékonyan haladni, de nem szeretnénk kapkodni, mert hosszú távra tervezünk. Az a célunk, hogy a munkatársaink összecsiszolódjanak, és megkeressük a meglévő nyugati partnereink számára azokat a gyártókat, nagykereskedelmi cégeket, logisztikai partnereket, raktározási lehetőségeket, amelyekkel eredményesen együtt tudnak dolgozni. Senki sem tudja, hogy a mostani gazdasági helyzet az egy válság, esetleg egy válság kezdete, de azt látjuk, hogy a nyugati cégek is árérzékenyebbek lettek, és jobban hajlandók kilépni a megszokott keretek közül. Ez pedig óriási lehetőség a magyar cégek számára is” – hívja fel a figyelmet Némethy Marc.
És ezt a lehetőséget a BHG nem csupán közvetítőként segíthet kihasználni. „Ha találunk egy megfelelő partnert, akkor tapasztalataink, szakértőink révén segítünk optimalizálni a folyamatokat, kiiktatni a felesleges köröket, magasabb szintre emelni a termelést. Mi nem csak termékeket, hanem partnereket keresünk, és nem fogunk váltani, ha valamit 30 centtel olcsóbban tudunk megvenni – ígéri Charles Michael Bracegirdle.
Keressük azokat a magyar beszállítókat, cégeket, amelyek nyitottak a változásra, nyitottak a beszélgetésre, és készek vagyunk arra, hogy azt a biztonságot kínáljuk számukra, amelyet a nyugati piacokon való jelenlét jelent. A következő egy-két évben biztosan lesz hatásunk nem csak magyar cégekre, de talán az egész magyar gazdaságra is.”
Az eredetileg videójátékokhoz tervezett félvezető-alkatrészek funkcióváltásával az Nvidia leuralta a mesterségesintelligencia-csipek piacát. Most egy nyolcéves kis startup, a Groq eleve célorientáltan MI-funkciókra tervezett csipekkel száll versenybe a világ egyik legtöbbre értékelt vállalatával.
Ki gondolná, hogy ennyien vannak, és már ekkorák? Persze nem mindegyik komplett kórház, sok a valamilyen speciális területtel foglalkozó, vagy csak járóbetegeket ellátó intézmény, de egyre több a magát klinikának valló vidéki szolgáltató is. Szaporodnak, mert tömeges igény van rájuk. Az ötven legnagyobb, és még öt trend a magánegészségügy piacán 2024-ben.
Reggelente a munkahelyemre érve, a recepciónál szép, színes fal fogadott. Rajta nyolc gondosan megfogalmazott érték mondta el, miért lesz itt jó nekem. Nem mondom, hogy mindegyiknél megdobbant a szívem, de volt köztük egy kedvencem. Itt a harmadik Forgó-csapat! Szeptembertől új négyfős véleménycsapat váltja egymást hónapról hónapra a pódiumon egy éven át. Nem azért, mert jó voltam benne, sokkal inkább, mert […]
A folytonosságban, a hagyományok őrzésében és a világ változásaihoz való éber igazodásban hisz Parragh László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke a helyi vállalkozókkal való közvetlen kapcsolattartásban, a vállalkozásfejlesztés „házhoz vitelében” látja a kis- és középvállalkozások erősítésének, versenyképességük növelésének zálogát. Az elnök a területi kamarák, a helyi közösségek aktivitását mint értéket a jövőben még […]
Doktorits László a semmiből, szemtelenül fiatalon építette fel az ország egyik vezető távfelügyeletes cégét. És itt nem tervez megállni, sem szakmai fejlődés, sem cégépítés szempontjából. Az már önmagában szép teljesítmény, ha egy, a semmiből létrehozott magyar cég 11 év alatt itthon bizonyos tekintetben piacvezető közeli helyzetbe kerül, a régióban is szép pozíciókat ér el, megveti […]
A Visa exkluzív szolgáltatáscsomagja olyan ügyfelek számára jelenthet megoldást, akiknek fontos, hogy utazásaik és mindennapjaik is a lehető legnagyobb kényelemben teljenek, és minél kevesebb időt kelljen olyan dolgokkal foglalkozni, amelyek elviszik a fókuszt a legfontosabb teendőikről és terveikről. A Visa Gold, Platinum, Infinite lakossági és üzleti kártyákkal kényelmesen és biztonságosan fizethetünk szerte a világon, ugyanakkor […]