Rövidfilmek, egész estés sikermozik, animáció, standup, színház, egyetem. Osváth Gábor tíz éve mint tehetséges producer került látóterünkbe, aki egyszer még sokra viheti. Azóta a legkülönbözőbb projektek mögött tűnt fel, legyen az romantikus vígjáték, rendszer- és társadalomkritikus dráma vagy akár Cannes-ban díjazott animáció. Mikor került a listára?2015-ben.Mit írtunk róla?„Filmes tehetségekkel most sem állunk rosszul. Itt van például Osváth […]
Rövidfilmek, egész estés sikermozik, animáció, standup, színház, egyetem. Osváth Gábor tíz éve mint tehetséges producer került látóterünkbe, aki egyszer még sokra viheti. Azóta a legkülönbözőbb projektek mögött tűnt fel, legyen az romantikus vígjáték, rendszer- és társadalomkritikus dráma vagy akár Cannes-ban díjazott animáció.
Mikor került a listára? 2015-ben. Mit írtunk róla? „Filmes tehetségekkel most sem állunk rosszul. Itt van például Osváth Gábor, aki sok szakmabeli szerint ma az egyik legreménytelibb feltörekvő magyar filmproducer. Ő maga is csak néhány éve tudja, hogy producerkedéssel szeretne foglalkozni.” Mit mondott akkor? „Mindent a célért – ez Gábor egyik mottója. – A minőség mindennél előbbre való – ez meg a másik.”
Szakmailag kevés hiányérzetem lehet” – fogalmaz szerényen a 2021-es Nagykarácsony és a tavalyi Fekete pont egyik producere, Osváth Gábor. Mindkét film körülbelül 130-130 ezer nézőig jutott a magyar mozikban. A Nagykarácsony után azt gondolta, egy-két évente lesz csak hasonlóan nagyszabású lehetősége, de produceri működésének alig maradt szelete, amiben ne alkotott volna maradandót az utóbbi tíz évben. „Voltak előttünk és utánunk is független filmek, voltak ennél aktuálpolitikusabbak is, és az is igaz, hogy az oktatási rendszer tízmillió ember közös élményanyaga. De nem néznek meg minden iskolában játszódó filmet 130 ezren.”
Erős kérdéssel indítok, gondolom. Velem szemben a Forbes Deal podcast stúdiójában Wirtz Ágnes ül. Először megkérdezem, hány gyereket mentett meg, aztán meg majd azt, hogy a magánvagyonából mennyit áldozott erre. A koncepció azonnal megbukik. Mennyi gyereket mentettél meg? „Semennyit.” Gyors újratervezés. A stúdióban eltöltött másfél óra alatt aztán kibontakozik előttem, ami Ágnes fejében van. Én kívülről annyit látok ugyanis: […]
Erős kérdéssel indítok, gondolom. Velem szemben a Forbes Deal podcast stúdiójában Wirtz Ágnes ül. Először megkérdezem, hány gyereket mentett meg, aztán meg majd azt, hogy a magánvagyonából mennyit áldozott erre. A koncepció azonnal megbukik. Mennyi gyereket mentettél meg? „Semennyit.” Gyors újratervezés. A stúdióban eltöltött másfél óra alatt aztán kibontakozik előttem, ami Ágnes fejében van. Én kívülről annyit látok ugyanis: az általa vezetett Világszép Alapítvány több száz gyermeket mentett meg a szomorú vagy szegény sorstól, adott nekik örömöt, hitette el velük, hogy van egy másik élet. Mi ez, ha nem gyerekek megmentése?
De Ágnes pontos és őszinte, mint mindig, akkor is, ha így sokkal nehezebb elmagyarázni a támogatói közegnek, mi a missziójuk, és mire kérnek pénzt. Ahogy a gyerekeknek sem ígér olyat, amit nem tud teljesíteni, úgy a támogatói körüknek sem. Nem tudja vállalni, hogy megmenti a rábízott gyerekeket. Nem is akarja. Okkal.
Mit csinál akkor Ágnes? A megmentés hazug ígéreténél sokkal többet. Lehetőséget ad. Amilyen egyszerűen hangzik, olyan emberfeletti küzdelem hosszú távon, újra és újra, következetesen lehetőséget teremteni másoknak. Kicsit olyan dolog ez, mint a népmesében a só. Mik lennénk lehetőségek nélkül? A Világszép Alapítvány arra ad lehetőséget, hogy gyermekotthonban nevelkedő gyerekek kapcsolódhassanak másokhoz, és fedezzék fel az ebben rejlő erőt. Nem nagyon van ennél jobb deal. Bojár Gábor – két héttel később ugyanabban a stúdióban – más oldalról, de ugyanezt mondja: van rá eszköz, hogy lehetőséget adjunk, úgy hívják, tisztességes közoktatás.
A politikának nem dolga kitalálni, mit hoz a jövő, ezt a kockázatot fussák csak meg a vállalkozók a piacon. Érvényesülni kell őket hagyni, nem erővel elővásárolni.
Amikor lehetősége adódott, Majka is élt vele. Ma már látjuk, önmagában a valóságshow-szereplés és az azzal járó hirtelen országos ismertség nem garancia a – hosszú távú – sikerre. Bele kell rakni a melót – ezt üzeni az idei celeblistánk, amin Majka az első helyen végzett. A lap épp nyomdába ment, amikor a debreceni Campus Fesztiválon elhíresült mozdulatában a propaganda meglátta a gyilkosságra való felbujtást. (Az összeesküvés-elméletek kedvelőinek mondom, a lista jóval hamarabb elkészült az „ügy” kipattanásánál.) Úgy tűnik, a Majka-univerzum elbírta ezt is. Szépen elválik ebben a történetben a politika két manifesztációja: a hatalmi logikával működő, fentről irányított változat, és ami alulról tör fel, ami kérdez, számon kér, elvárásokat fogalmaz meg.
Elszoktunk tőle, hogy az utóbbinak kell hangosabbnak lennie. Egyre több területen látjuk, hogy ez a fajta politizálás megjelenik, hol nyersebben, hol finomabban. Nem kivétel ez alól a szórakoztatóipar sem, de nagy kérdés, a márkák mit profitálnak majd ebből. Mert ipar ez, ahol a profit még mindig számít, és pénzben mérik. De nem kell mindent pénzben mérnünk, mert nem feltétlenül szükséges mindenhol a piaci logikának érvényesülnie. A közös ügyeink ilyenek, a közösbe összedobott pénzünk pedig többek között erre is van. A lehetőség megadása persze profitban is mérhető, de annál sokkal többet ad egy közösségnek – és amit visszakapunk, az nem csak csurran vagy cseppen. Elönt minket, és lendületet ad.
Tizennyolc év, több mint hatvanezer eladott matrac. Ebben a tempóban építette fel az ország egyik legnagyobb matrackereskedését Hahn Gábor. Bár ha őt kérdezed, valójában mit árul, a válasz az lesz: pihentető alvást. Most az foglalkoztatja, mi történik a Matrackuckóval, ha hátrább lép. A válaszért nem kell messzire mennie. „Igazából az, hogy egy matrac fehér, rózsaszín vagy zöld, teljes mindegy. […]
Isten hozott a Coelho család rendkívüli történetében – egy történetben, amely kétkontinens két kultúrája között szövődött, és amelyet a közös, megingathatatlan hit tartössze abban, hogy kemény munkával, szeretettel és hittel bárhol gyökeret verhetnek éskivirágozhatnak az álmok. A nevem Carlos Alberto Coelho. Magyarországi kalandom egy kaliforniai utazást követőenkezdődött, egy látogatás alkalmával, amely örökre megváltoztatta az életemet. […]
Ritkán látható igényességgel, a legkisebb részletekig megújult a balatonfüredi századelő egyik legelegánsabb épülete, az egykori Rodostó-villa, ma Petit Bois Hotel. A butikhotel épületét hangulatos kert veszi körül, két, százévesnél idősebb fával, a tető feszített tükrű medencéjéből pedig még a Balaton türkizkékje is szebbnek tűnik. A reformkori városrész és a kiserdő határán álló villát jól ismerte mindenki a városban. A visszaemlékezések szerint ez volt […]