A Route4U a kerekesszékkel, babakocsival közlekedőket vagy valamilyen mozgáskorlátozottsággal élőket segíti applikációjával. Új céljuk az akadálymentes turizmus támogatása. És nem ebből akarnak meggazdagodni.
Ha csak azt vesszük, mennyibe kerülhet akadálymentesíteni például egy kereszteződést, ahhoz képest egy város vagy kerület feltérképezése elenyésző összegbe kerül. Cserébe olyan eszközt adunk a mozgásukban korlátozottak kezébe, ami megkönnyíti az életüket” – mondja Bodó Péter, a Route4U alapítója. „Persze a legjobb az lenne, ha mindent felújítanának, de a százszázalékos akadálymentesség utópia” – idézi fel kollégája, az egyébként kerekesszékes, tehát tapasztalati szakértő Vincze Zoltán szavait. „Szép lassan halad, és sokat fejlődött Magyarország, de azért mindig lesznek ezzel problémák” – teszi hozzá.
Péter akkor került szembe az akadálymentesség hiányának problémájával, amikor először kellett babakocsit tologatnia a váci macskaköveken még 2014-ben. A geológus és hobbikódoló ötlete nyomán maroknyi csapat hozta össze a Route4U-t. Az applikáció feltérképezi egy adott terület útvonalait és a felbukkanó akadályokat. Így kínál használható utakat kerekesszékkel, babakocsival közlekedő vagy mozgásukban más okból korlátozott felhasználóinak. Akik persze állandóan fejlesztik az alkalmazást, hiszen maguk is adatokat szolgáltatnak.
A térképészeti adatmunkát önkéntesek segítették, a prototípus lefejlesztését egy angyalbefektető. Az újabb verzió elkészítésébe beszállt az Aquincum Inkubátor és a Virgo Systems. 2019-re ott tartottak, hogy zsebükben – vagyis a felhasználók zsebében – volt a budapesti belváros és Zugló járdahálózata, az utcai bejáratok paramétereivel, megközelíthetőségeivel. Készítettek alkalmazást a kerekesszékes fesztiválozóknak a Szigetről, és külföld felé vették az irányt. Térképre került a dublini Dokknegyed, volt egy projektjük Portsmouthban, és dolgoztak a franciaországi Angers városának.
Épp egy londoni workshopról jöttek haza, ahol a brit akadálymentesítési miniszterrel vettek részt panelbeszélgetésen, amikor a covid miatt minden leállt. Pedig jöttek a pozitív visszacsatolások Barcelonából, Lisszabonból, Tallinnból. Szerencsére a járvány okozta sokk túlélésében nagy segítséget nyújtott Várkonyi Attila medtech befektető és filantróp.
A covid alatt csak a terjeszkedés pihent, hétköznapi munkájuk mellett a csapat a járvány hozta nehézségek megoldásában igyekezett segíteni. Kidolgoztak egy olyan idősellátó adminisztratív felületet, ami az önkormányzatokat segítette az élelmiszerek és gyógyszerek kiszállításában. Ezt a szolgáltatást ingyen nyújtották, a területek feltérképezésére azonban már igazi szerződéseket kötnek. Már amikor. „Nekünk az önkormányzati választási évek eleve nehezek – mondja Péter –, a régi gárda már nem köt új szerződést, az újaknak meg nem ez a legfontosabb. Illetve a legtöbben annyira ki vannak éheztetve, hogy nem tudnak ilyen plusz dolgokra forrást biztosítani.”
Pedig sok sérült nagy lendülettel kezd bele az új életébe, aktívak akarnak lenni. „Aztán elindulnak egyszer, kétszer, háromszor, és csalódások sorozata éri őket. Magyarországon a sérültek kilencven százaléka passzív életet él, Nyugat- és Észak-Európában jóval kisebb ez az arány. A mi célunk az, hogy ha nem is egy-két év alatt, de tíz-húsz éven belül ez változzon meg, és sokkal többen élhessenek itthon teljes életet. Akit holnap ér motorbaleset, annak már könnyebb legyen.”
A Route4U az angyalföldi önkormányzattal már sokadik alkalommal működik együtt a fenntartható közlekedést támogató kampányukban. Aki az általuk kifejlesztett Step2Stop applikációban dokumentálja, hogy gyalog, biciklivel, tömegközlekedéssel járta a várost aznap autó helyett, pontokat gyűjt, és nyereményjátékon vesz részt. Nemrég zárult le egy ilyen három hónapos kampány, de készülnek már a következőre.
„A kampány révén mi részletes forgalmi adatokat kapunk, hogy merre gyalogolnak, és merre bicikliznek az emberek. Milyen sebességgel haladnak, hol kényszerülnek megállásra, hol használják illegálisan az infrastruktúrát, hol vannak veszélyes gócpontok. Ezáltal látjuk az igényeket, hol van szükség fejlesztésre.” Ráadásul most kilátásban van egy a BKK-val közös együttműködés is, amiben ezek a gyalogosforgalomra és infrastruktúrára vonatkozó információk kiemelt szerepet játszhatnak a gyalogosstratégia kidolgozásában.
A Route4U időközben idén elkészült egy teljes ország feltérképezésével. Bár a legkisebbével, a Vatikánéval, azért ez megnyithatja a kapukat Olaszország felé. „Ferenc pápa sokszor hangsúlyozta, hogy aktívan segíteni kell a fogyatékkal élőket. Mi úgy gondoltuk, hogy ennek a felhívásnak eleget teszünk, az ő emlékére készült el a Vatikán térképe.”
Vannak önkénteseik Brazíliában, Spanyolországban és Olaszországban is, de első körben az olasz értékesítéssel foglalkoznak, értékesítőjük júniusban elkezdte az aktív munkát. Főleg a tengerparti részekre irányul a figyelem, bár ezek a részek laposak, nincs feltétlenül jól kiépítve az infrastruktúra, ellenben sok a turista.
„Az akadálymentes turizmus az új célpontunk. Mert míg az általános turizmus növekedése éves szinten tíz százalék alatt van, addig az akadálymentes turizmus harminc százalékkal növekszik. Ha az aktív életet élők társaságukkal elutaznak, mindenki nyaralását az ő igényeik határozzák meg.”
Az igényeket pedig Péterék alaposan felmérték. Számításba vették, mennyire eltérő képességekkel rendelkeznek a kerekesszékesek. „Van, aki csak sima felületen tud közlekedni, van, aki felmegy a padkán, vagy egykerekezve papírfecniket vesz fel a földről, mint Fenyvesi Zoli. Az sem mindegy, hogy elektromos széked van, vagy manuális.”
Konkurenciától nem tartanak, speciális algoritmussal dolgoznak. Amikor elkezdtek foglalkozni vele, nem akadt hasonló, mostanra azonban már van ilyen kezdeményezés az olaszoknál, Franciaországban, Írországban, Szingapúrban és az USA-ban. Mégsem látni rajtuk bizonytalanságot.
„A missziónk mindig az volt, hogy láthatóvá váljon a világ fizikai akadálymentessége – mondja Péter. – Most megpróbáljuk skálázhatóvá tenni a felmérésünket. Nem az eredményt fogjuk eladni, hanem felmérő eszközt adunk az önkormányzatoknak. Onnantól saját forrásból végezhetik az adatgyűjtést, így gyorsabban terjed az információ. Ha sikerül fennmaradni, megyünk tovább. De ez sosem arról szólt, hogy ebből akarnánk meggazdagodni.”