Az osztrák–magyar határ mentén működő ChocoCard csokimanufaktúra alapítói nem akarnak növekedni, mert az már kompromisszumokkal járna. Foki Izabella és Koncos Zoltán magukról és a „pipikéikről” szeretnének csak gondoskodni, miközben bátorítják a potenciális vállalkozókat: készítsenek bean-to-bar csokit, vagyis ne importpasztillából dolgozzanak, hanem vegyenek friss kakaóbabot, és abból kezdjék el a csokigyártást. Mert az fenntartható, egészséges és etikus. (Ja, és finom.) […]
Az osztrák–magyar határ mentén működő ChocoCard csokimanufaktúra alapítói nem akarnak növekedni, mert az már kompromisszumokkal járna. Foki Izabella és Koncos Zoltán magukról és a „pipikéikről” szeretnének csak gondoskodni, miközben bátorítják a potenciális vállalkozókat: készítsenek bean-to-bar csokit, vagyis ne importpasztillából dolgozzanak, hanem vegyenek friss kakaóbabot, és abból kezdjék el a csokigyártást. Mert az fenntartható, egészséges és etikus. (Ja, és finom.)
Izabella: „Olyan sok a munka, hogy néha az az érzésem, elvesztettük a kapcsolatot a természettel.” Zoltán: „Amikor kijössz a házból, és átballagsz dolgozni a kerten át a csokiműhelybe, ez az érzés tör rád? Nekem nincs ilyen érzésem. Mindennap itt eszünk kint a kertben, és itt vannak a kis barátaid, a csigák meg a vakondok, akik lerágják a palántáidat.”
Albertkázmérpuszta, Futrinka utca 1. A makulátlan kert végében, a lakóház és a csokiműhely mögötti pajtában, savanykás, kellemes kakaóbabillatban beszélgetünk lassan két órája Foki Izabellával és férjével, Koncos Zoltánnal, amikor Izabella egyszer csak elbizonytalanodik. „Próbálunk mindenben fenntartható módon élni, de régen például többet túráztunk – magyarázza, miután a férje megnyugtatja. – Azt valahogy vissza kéne hozni, ha már ilyen közel van az Alpok.”
Valter Attilának nem csak üzlet a kávé. A legjobb magyar bringás különleges helyet álmodott és hozott létre a Grinta kávézó-biciklibolttal. Ajánló a Forbes.hu-ról. Egy szerdai napon vagyok először a Grintában. A kávézóba lépve meglepődök, az evőeszközök és pohárfedők mellett Valter Attila 2020-as Tour de Hongrie-trófeája áll. Biztos másolat, gondolom magamban. Nem hagy nyugodni, muszáj megkérdeznem egy baristától, eredeti-e. Ő sem tudja, csalódottan ülök […]
Valter Attilának nem csak üzlet a kávé. A legjobb magyar bringás különleges helyet álmodott és hozott létre a Grinta kávézó-biciklibolttal. Ajánló a Forbes.hu-ról.
Egy szerdai napon vagyok először a Grintában. A kávézóba lépve meglepődök, az evőeszközök és pohárfedők mellett Valter Attila 2020-as Tour de Hongrie-trófeája áll. Biztos másolat, gondolom magamban. Nem hagy nyugodni, muszáj megkérdeznem egy baristától, eredeti-e. Ő sem tudja, csalódottan ülök vissza az asztalomhoz. Pár perc múlva odajön, és közli, hogy a kupa valódi. Mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne.
Itt érzem először igazán, mi is a Grinta. Az, hogy Magyarország legnagyobb kerékpárversenyének trófeája itt a dekoráció része, mutatja, hogy ez nemcsak kávézó, hanem közösség is. A mondat második felét már nem én, hanem Valter Attila, Magyarország legjobb férfi biciklise, a Grinta megálmodója mondja. Nem viselkedik világsztárként a budai Horvát utcában: első kérdése, hogy kérek-e kávét, és ha igen, milyet.
Versenyei miatt eddig is kevés időt töltött itthon, de azóta, hogy Andorrába költözött, még ritkábban lehet elkapni. Ha viszont itt van, nagy az esély, hogy a Grintában találod – akár a kávégép mögött. Pár évvel ezelőtt elvégzett egy baristaképzést legjobb barátjával, Fetter Erikkel, egy másik profi országúti kerékpárossal. „Eredetileg egy napot beszéltünk meg, de végül ott ragadtak még négyre, annyira élvezték” – mondja Repka Péter, a Madal Cafe ügyvezetője, a Barista Campus képzés alapítója. Ati 2024 januárjában kereste meg, hogy segítsen az induló projektjében. A partnerség azóta sem ért véget, Péter csömöri vállalkozása pörköli a Grinta saját márkás termékeként árult kávét. A csomagolást Ati karrierjének emlékezetes pillanatai díszítik. Attila két éve költözött ki, amikor a Jumbo csapatához szerződött, így a Grinta napi működtetésére nincs ideje. A feladatokat unokatestvére, Kreutz Dávid vette le a válláról, a harmadik ügyvezető pedig Berta Zsófi, ő a marketinget viszi. A hely önazonosságát mi sem mutatja jobban, hogy induláskor Ati a bringázás jövedelmeiből körülbelül százmillió forintot tett a projektbe.
„Azt éreztem, az embereknek van erre igényük. Ezt nem lehet logikusan megmagyarázni – mondja Ati. – A sportban sokszor a számokra hagyatkozunk, ez viszont érzelmi alapú döntés volt, amit persze azóta az üzleti logika is támogat. De ez nem csak üzlet. Azért van, mert szeretnénk, hogy legyen.”
Nem titok, hogy a Grintával ki szeretnék használni Ati magyarországi ismertségét, ehhez azonban minőségnek kell társulnia – különösképp a kerékpároknál. „Olyan termékeket próbálunk eladni, amiket Ati is használ vagy hitelesnek tart” – mondja Dávid. Az egyetlen bicikli, ami nem eladó, a szoba közepén van kiállítva. Ezzel tekert Ati 2024 nyarán a párizsi olimpia országúti számán. Negyedik lett, a valaha volt legerősebb eredmény a magyar kerékpársportban. Írta: Maurer Kristóf
A vállalat kabalafigurája csippel a zsebében
Diszkófényvezérlőket árult a gimnáziumban, aztán feltalált valamit, amiből mára évi 1,8 milliárd dolláros (kb. 650 milliárd forintos) üzlet lett. Lassan harminc éve, hogy Martin Gren és társa feltalálta az IP-kamerát, így vált videós megfigyelőóriássá a svéd Axis Communications. Az emberi jogi és az etikai kérdésektől sem kíméltük meg a cég különc társalapítóját, amikor nemrég Budapesten járt a H1 Systems biztonságtechnikai konferenciáján. Kérdezett: Vaszkó Iván
A Kazinczy utcából az amerikai tudományos élet csúcsáig
Amerikai egyetemi laborját vezető magyar fejlődésbiológus, aki fordulatos, a történelem sebeit viselő családtörténettel, az Egyesült Államokba emigrált szüleinek bizonyítva és hálát adva futott be komoly egyetemi és kutatói karriert. Marianne Bronnerrel beszélgettünk emigrációról, családtörténetről, magyarságról, budapesti emlékekről és az élet csodáiról. Írta: Tóth-Biró Marianna
Ez egy videónapló az életünkről
Idén tizenöt éves influenszerlistánk (Forbes, 2025/5) hatodik helyezettje, a Pamkutya, Osbáth Márk és bátyja, Norbert YouTube-csatornája. Listánk legnépesebb táború youtuberei, nemrég elérték a másfél millió feliratkozót. Interjú Márkkal problémákról, munkafolyamatokról, építkezésről, nagyköveti vacsoráról, necces meghívókról és a csatorna jövőjéről is. Kérdezett: Zomborácz Iván
David Žefran nem tipikus fine dining alapanyagokból főz Michelin-csillagos fogásokat. A szlovéniai Milka séfje még a nagyanyjától tanulta a savanyítást, igaz, azért elment megnézni a dániai Nomát is, mielőtt belevágott az étteremnyitásba. Nem dobnak ki semmit, mindent felhasználnak, még a pisztráng szálkáját is. David Žefran séf lecsíp egy fenyőrügyet. A szlovéniai Kranjska Gora erdejében járunk, még hósapkás csúcsok között, a Jasna-tó partján. […]
Kovács Emese és Tóth Nelli, az MN6 Energiaügynökség alapító tulajdonosai olyan nagy cégeknek adnak tanácsot energiamenedzsment kérdésekben, mint a Wizz Air, a BMW vagy az AutoWallis, korábban dolgoztak a H&M, a Lufthansa Systems és a Burberry magyarországi leányaival is.Íme néhány példa, miből adódhat a vártnál is nagyobb energia- és költségmegtakarítás, ha egy kicsit jobban odafigyelnek a vállalatok. Vagy akár mi is, otthon. […]
Tarifák. Elnöki rendeletek. A mocsár leszívása. Mindezt másnapra. Sok milliárd dolláros állami adományok bezúzása túlzó, felesleges inklúzióra hivatkozva. A DOGE kezei között elbocsátott, majd újra felvett alkalmazottak. Várható áremelkedések, és persze tőzsdei értékelések a pincében. Donald Trump nemrég telibe trafálta a gyógyszergyártást. Még az is lehet, hogy ez végül pont a betegek hasznára válik. A felvetés meglepő, hiszen az Egyesült […]
Vége az aranyláznak, rekordok és forrásbőség helyett tisztulás és építkezés jellemzi a magyar startupközeget. Ez sokkal jobbat jelent, mint elsőre gondolnánk, de azért fennáll a kérdés: mi kell a legelszántabb magyar startupok következő nagy növekedési hullámához? Egy-két éve jelentős korrekció zajlik a technológiai piacokon. 2020 után a startuppiac túlhevült, sok esetben elszálltak az értékelések, és a könnyen megszerezhető tőke hozta magával […]
Vágó Réka volt a 2000-es évek elején az első magyar egyedicipő-dizájner, aki önálló márkát alapított. Vagány esküvői és balerinacipői ma is messziről beazonosíthatók, és közben már vagy harmincezer Batz × Rekavago lábbeli (és több tízezer más céggel közös cipő és táska) is rohangál az utcákon. A külföldi terjeszkedésre is tett egy kísérletet kockázati tőkével, de egyelőre maradt […]