Forgács Mariann a BeSocial digitális ügynökség társalapítója és ügyvezetője, február óta az IAB Hungary szakmai szervezet influenszercsoportjának vezetője, egyben az influenszerlista zsűrijének oszlopos tagja. Szakmai interjúnkban kiveséztük vele a piac méretét, a hatósági vizsgálatok valós hatásait, hogy mi hajtotta fel a tartalomgyártók gázsiját, és még a Nissan nőgyalázó reklámkampányára is kitértünk. Idén is megjegyezted, hogy sajnálod, de a mi listánkra is […]
Forgács Mariann a BeSocial digitális ügynökség társalapítója és ügyvezetője, február óta az IAB Hungary szakmai szervezet influenszercsoportjának vezetője, egyben az influenszerlista zsűrijének oszlopos tagja. Szakmai interjúnkban kiveséztük vele a piac méretét, a hatósági vizsgálatok valós hatásait, hogy mi hajtotta fel a tartalomgyártók gázsiját, és még a Nissan nőgyalázó reklámkampányára is kitértünk.
Idén is megjegyezted, hogy sajnálod, de a mi listánkra is felkerülnek olyanok, akik ímmelámmal vagy sehogy sem jelölik a szponzorációkat. Az, hogy vannak, akik nem felelnek meg a Gazdasági Versenyhivatal iránymutatásának, nem inkább a piacról árul el valamit? A meglebegtetett vizsgálatok valóban rettegést keltenek az influenszerekben? Nem pont ők feszegetik a határokat? Elvégre a GVH sem frissíti túl gyakran az influenszermarketinges útmutatását – legutóbb 2022-ben tették –, nem igazán követik a trendeket. Utóbbit te mondtad ki, nem én, de egyet tudok érteni a megállapítással. A GVH tájékoztatója nem jogszabály, hanem, mint mondod, iránymutatás. Segít megérteni a hatóság jogértelmezését, hogy mi az elvárása a reklámláncolat szereplőitől. A jogszabályi környezet nem változott az influenszermarketing megjelenése óta, hanem ennek a marketingterületnek az értelmezése illeszkedett bele a meglévő jogszabályokba. A GVH tájékoztatója, és hogy azt időközönként frissítik, a hatóság segítő szándékát mutatja. Hat ismert influenszert vizsgál tavaly május óta a hatóság hasonló váddal, ugye ennek kattintásvadász ereje is lehet, mert majd többen észbe kapnak, ha kiderül, hogy a nagyok valamit rosszul csináltak.
Még jogi tudás nélkül is érthető, miért problémás, ha a fogyasztó – legyen akár egy tizennégy éves fiatal – a hírfolyamot görgetve meglát valakit ilyen vizet inni meg olyan táskával edzeni járni, de nem látja mögötte, hogy csak jófejségből tette-e ki a tartalomgyártó, vagy mert kapott érte valamit. Ezért nemcsak az influenszer, de az ügynökség és a reklámot megrendelő vállalkozás is pénzbírságot kaphat.
A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül. Ajánló a Forbes.hu-ról. Már este háromnegyed kilenc van Vietnámban, amikor felhívom Gaál Lászlót. Homályosított háttér előtt ül szobájában, több mint 8500 kilométerre Budapesttől, Đà Nẵngban. „Húsz percre innen olyan tengerpartok vannak, ahol tényleg nincs senki. A kedvenc helyem egy buddhista kolostor egy szigeten, ahova hétköznap […]
A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül. Ajánló a Forbes.hu-ról.
Már este háromnegyed kilenc van Vietnámban, amikor felhívom Gaál Lászlót. Homályosított háttér előtt ül szobájában, több mint 8500 kilométerre Budapesttől, Đà Nẵngban. „Húsz percre innen olyan tengerpartok vannak, ahol tényleg nincs senki. A kedvenc helyem egy buddhista kolostor egy szigeten, ahova hétköznap egy lélek se megy. A kultúra nagyon más, meg a közlekedés, de ezt már kezdem megszokni” – mesél mindennapjairól Laci. Már az első levélváltásunk után így írt alá, pedig nagyot nőtt az ázsiója.
Laci Vietnámban készítette el azt a speciális Porsche-reklámot is, aminek az összes képét mesterséges intelligenciával generálta. Nemcsak filmforgatás nem volt, valójában nem volt megrendelés sem, Laci a videót a maga szórakoztatására rakta össze, nem a Porsche kérésére.
Eredetileg csak a Google legújabb MI-szoftverét szerette volna tesztelni, végül azonban úgy döntött, hogy közzéteszi a videót az interneten. Ez kivételesen jó döntésnek bizonyult, a videó eljutott a legendás német autógyártóhoz, és kommentben reagált is rá: „Ez elképesztő!”
A reklám után a legváratlanabb helyekről gratuláltak. A videót a Francia Operatőrök Társasága egy kiállításon játszotta le, egy manhattani konferencián megmutatták az Egyesült Államok hatvan legbefolyásosabb marketingvezetőjének, de elismerő szavakkal illette az egyik James Bond-film operatőre is. Még a szingapúri Google-központba is meghívták Lacit, ahol több megbeszélésen vett részt, és megosztotta a szoftverrel kapcsolatos tapasztalatait.
A film kapott kritikákat is. „Fontos a konstruktív beszélgetés – mondja Laci –, viszont ebben a témában a negatív hozzászólások gyakran nagyon egyszerűek. Szerintem ezt a témát ma már nem lehet azzal lesöpörni az asztalról, hogy hülyeség. Az utóbbi két év fejlődése brutális, és attól függetlenül, hogy tetszik, vagy nem tetszik, foglalkozni kell vele.”
Amikor arról kérdezem, miért éri meg neki ilyen sok időt tölteni Ázsiában, azt válaszolja, kint nagyon máshogy állnak a mesterséges intelligenciához, mint Európában. „Kínában, Thaiföldön és Vietnámban is pezsegnek az ilyen jellegű munkák. Szingapúrnak nem titkolt célja, hogy MI-központ legyen. Szoros kapcsolatban állnak Kínával és a nyugati országokkal is – sokan náluk nyitnak irodát. Kétszer is voltam ott mostanában, és egyértelmű: nagy terveik vannak.” Írta: Maurer Kristóf
Sokan megmosolyogták, hogy mindenből szörpöt főz, de mára ez lett a hivatása
„Ebben rejlik a szépsége. Kimész, szagolgatod, kóstolgatod, kitalálod, mi legyen belőle, és nagyon kevés embernek elérhetővé teszed. Ettől van értéke” – mondja dizájnerszörpjeinek és italainak természetes alapanyagairól Gyulai Évi, a nyelviskola-tulajdonosból lett szörpszakértő. Italkreációi éttermekben és szörpkoktélbárjában (Kazincbarcikán!), de a Kéktúra útvonala mellett is megtalálhatók. Írta: Somogyi Szonja
New Yorkig meg sem állnának
A legnagyobb blokklánccégek és kriptovaluták használják közösségépítésre és ügyfélszerzésre egy magyar cég, a Zgen platformját, a Guild.xyz-t. Az alapítók, Zawiasa Brúnó (balra) és bátyja, Róbert arra a legbüszkébbek, hogy az öt legnagyobb amerikai kriptocég mindegyike az ügyfelük, egyikük, a Coinbase befektetőjük is. A magyar csapat kevesebbet fogadott el tőlük, mint amit ajánlottak, de így is milliódolláros összegről van szó. Írta: Kis Judit
Egyszerre veszítettem el a barátaimat, a gyerekkoromat és a hazámat
Sylvia Plachy nyolcvankét évesen is derűs, vagány és őszinte – éppen, mint a fotói a Capa Központ Ajándékok a XX. századból és azon túl címmel megrendezett kiállításán. Tom Waits, Brigitte Bardot, André Kertész vagy Mészáros Márta portréi és a fotóművész sok-sok utcai képe mellett fiáról, a kétszeres Oscar-díjas Adrien Brodyról készült jó pár fotója is látható augusztus végéig. Írta: G. Tóth Ilda
Különösen nehéz volt betörnie a tradicionális japán késkovácsok világába, több helyről is elutasították azzal, hogy ez férfiaknak való szakma. Michiko Kubota először csak irodai munkát kapott, mellette két éven át titokban gyakorolta a művészi gravírozást. Hat évvel később már világhírűvé vált munkáival. Ahhoz, hogy megértsük, miért nagy szó, és miért ír a Forbes arról, hogy egy japán nő […]
Péterfy Gergely és Péterfy-Novák Éva íróházaspár az utóbbi években szerteágazó független kulturális üzleti vállalkozást és egyre növekvő közösséget épített fel. A magyar kultúráért, de függetlenedve Magyarországtól – Olaszországból. Évuka, hogy is kezdődött ez az egész?” – kérdezi Péterfy Gergely kávéját kortyolgatva egy római kávéház napsütötte teraszáról, ahonnan online csatlakozik a beszélgetéshez. „Gondoltam, hogy nekem kell beszélni” – válaszol […]
Írta: Modla Zsuzsanna Miért nem válik automatikusan minden gyerekből adakozó felnőtt, miközben ott lapul mindenkiben az ehhez szükséges érzékenység? Indul a House of Giving, céljuk megmutatni minden szülőnek, pedagógusnak, hogyan ösztönözhetik a gyerekeket az adás, a kedvesség, az együttérzés kultúrájára. Lara B. Aknin pszichológus és kollégái kísérletükben azt vizsgálták, mit éreznek az alig kétéves gyerekek, amikor adnak, és […]
A Hold Alapkezelő tele van izgalmas karakterekkel és sztorikkal, nem kérdés, jó (és egyre jobb) üzlet, iszonyatos mennyiségű pénzt kezelnek, ami címlapon is jól mutat, a vezérigazgató pedig egykor a Forbes 30 sikeres 30 alatti fiatalt bemutató összeállításában is szerepelt. Mégsem ezért gondoltuk, hogy címlapon a helyük. Sokkal inkább azért, mert a Hold által kezelt 1200 milliárd annak is a sikermutatója, […]