Írta: Modla Zsuzsanna Miért nem válik automatikusan minden gyerekből adakozó felnőtt, miközben ott lapul mindenkiben az ehhez szükséges érzékenység? Indul a House of Giving, céljuk megmutatni minden szülőnek, pedagógusnak, hogyan ösztönözhetik a gyerekeket az adás, a kedvesség, az együttérzés kultúrájára. Lara B. Aknin pszichológus és kollégái kísérletükben azt vizsgálták, mit éreznek az alig kétéves gyerekek, amikor adnak, és […]
Írta: Modla Zsuzsanna
Miért nem válik automatikusan minden gyerekből adakozó felnőtt, miközben ott lapul mindenkiben az ehhez szükséges érzékenység? Indul a House of Giving, céljuk megmutatni minden szülőnek, pedagógusnak, hogyan ösztönözhetik a gyerekeket az adás, a kedvesség, az együttérzés kultúrájára.
Lara B. Aknin pszichológus és kollégái kísérletükben azt vizsgálták, mit éreznek az alig kétéves gyerekek, amikor adnak, és mit, amikor kapnak. A huszonkét hónapos kicsiket a kutatók három különböző helyzetben figyelték meg: először édességet kaptak, majd azt látták, hogy a kísérletvezető ad egy darabot egy plüssmajomnak, végül maguk is odaadhatták a cukorkájukat a majomnak – egyszer úgy, hogy egy extra darabot adtak oda, aztán pedig a magukét osztották meg a játékkal.
Írta és szerkesztette: Vaszkó IvánSzámolta: Golovics Milán és Vaszkó Iván Levakarhatatlan arcok a TikTokról, médiabirodalmat építő videósok a YouTube-ról és a Twitchről, tévés főműsoridőig jutó közösségimédia-sztárok. Újra itt vannak az ország legértékesebb tartalomgyártói, azok, akik ismertségüket valós üzleti sikerré és értékké tudták kovácsolni. Kit tekintünk influenszernek?Azt a digitális tartalomgyártót, aki a magyar piacon meghatározó befolyással képes hűséges követőtáborának véleményét formálni, […]
Írta és szerkesztette: Vaszkó Iván Számolta: Golovics Milán és Vaszkó Iván
Levakarhatatlan arcok a TikTokról, médiabirodalmat építő videósok a YouTube-ról és a Twitchről, tévés főműsoridőig jutó közösségimédia-sztárok. Újra itt vannak az ország legértékesebb tartalomgyártói, azok, akik ismertségüket valós üzleti sikerré és értékké tudták kovácsolni.
Kit tekintünk influenszernek? Azt a digitális tartalomgyártót, aki a magyar piacon meghatározó befolyással képes hűséges követőtáborának véleményét formálni, és bevételt hozó személyes tartalmai mellett üzleti megfontolásból népszerűsít termékeket, szolgáltatásokat is, akár nagy márkákét, akár sajátot. Az utóbbi időben a celebek is rákapcsoltak online jelenlétük szponzortartalmakkal való kiaknázására, őket viszont a hozzájuk igazított módszertannal rangsoroljuk a legértékesebb magyar celebek listáján. A pusztán digitális tartalomgyártásból híressé váló influenszereket tehát elkülönítjük a korábbi teljesítményükből, ismertségükből, hírnevükből építkező celebektől.
MÓDSZERTAN
1. A Favikon nevű influenszer-adatbázis mutatója, az Authority Score segítségével, valamint a SullyGnome nevű Twitch-adatbázis magyar ranglistájának adatai alapján – módszertani definíciónk mentén – először negyven főre szűkített névsort készítettünk. Az Authority Score három, egyenlően súlyozott szempont (közönség, aktivitás, elérés) alapján méri a tartalomgyártók csatornáit.
2. A névsort ezután a SentiOne online médiafigyelő platformmal, a HypeAuditor influenszer-adatbázissal, illetve a magyar influenszerpiaccal foglalkozó szakértőkkel értékeltük négy kategóriában:
Követőbázis: az összes releváns közösségi médiumon elért követőszámukat, valamint azok kiegyensúlyozottságát vettük figyelembe. A HypeAuditor segítségével mértük az influenszerek közönségének minőségét, valódiságát és növekedési trendjét, aztán egy komplex mutatószámot számoltunk belőlük.
Kedveltség: a SentiOne Brand Health Indexet és az eléréshez kapcsolódó mutatóit használtuk. A Brand Health Index a szereplőkről szóló pozitív és negatív tartalmak arányát – azaz énmárkájuk egészségét, kedveltségét – mérte.
Aktivitás: az adott influenszer követőtáborának interakcióit mértük a HypeAuditor analitikáival, azt pontoztuk, mennyire képesek aktivizálni követőtáborukat (a lájkok átlagos száma és a tartalmak közötti eloszlása; a kommentek száma, valódisága; a lájkok és kommentek aránya).
Piaci visszajelzés: a média, a reklámügynökségek, valamint a közösségi médiás és influenszerkampányokkal gyakran foglalkozó márkák képviselőiből álló, huszonnégy fős zsűri pénztermelő képesség, ismertség-láthatóság, valamint tartalmi igényesség és profizmus szempontjából pontozott.
3. Az adatpontokat ezután normalizáltuk a négy kategóriában, számtani átlagukból áll össze az adott influenszer üzleti és márkaértékének mutatója, a Forbes Influenszerindex. Így állt végül össze a húszas rangsor.
ZSŰRI Vállalatok Bazsali-Németh Flóra PR-szakmai vezető, Magyar Telekom Blaumann Bence ügyvezető, Rejoy Nagy Szabolcs marketingigazgató, Scitec Nutrition és Shop.Builder Pörzse Norbert alapító-ügyvezető, Vágyaim.hu Tímár Rita szenior régiós marketingmenedzser, SkyShowtime Varga Anita Ágnes marketingvezető, Rossmann Magyarország Vida Annamária szenior márkamenedzser, Coca-Cola Magyarország
Reklámügynökségek Bozsik Dóra influenszermarketing-igazgató, PFR Group Farkas Dániel ügyvezető, Star Network Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial Hajagos Rita (és csapata) ügyvezető partner, Red Lemon Media Katona Zsombor és Luczy Martin társalapítók, Kalu Kiss Ágota közösségimédia- és tartalomigazgató, ACG Novák Péter, a Httpool magyarországi igazgatója, a Magyar Reklámszövetség elnöke Steiner Bianka PR-specialista, Socially
Média Gabnay Máté producer, Kráss Kontent Hajdú Gábor szakmai igazgató, Project029 Magyarország Hering András főszerkesztő, Nosalty és Refresher Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes, RTL Magyarország Lipták Tímea, a Women and Lifestyle üzletág vezetője, a női digitális- és magazinüzletág igazgatója, Central Médiacsoport Papp Olivér szerkesztő, Kreatív Sipka Bertalan közösségimédia-szerkesztő, Forbes Takó-Bencze Vivien, a Sztárok rovat vezetője, NLC Várhelyi Zoltán, a Sztárvilág rovat vezetője, Blikk
Mesterhármas a lista csúcsán: harmadszor is a debreceni csapat Magyarország legértékesebb tartalomgyártója. Végtelen videójátékozás a legnézettebb Twitch-csatornán (az április 22-vel záruló tizenkét hónapban a SullyGnome adatai szerint majdnem 2,3 millió órát nézték őket). Emellett van élvonalbeli reggeli műsoruk (Happy Hour), népszerű podcastbeszélgetéseik a magyar internet kedvelt arcaival, látványos tech videóik, miközben a YouTube-on faviccpárbajoznak, a TikTokon pedig minden gyorséttermi hamburgert felzabálnak.
Utóbbi megérte, kevesen mondhatják el magukról, hogy ilyen piszok menő együttműködést üthettek nyélbe a Mekivel – saját menüvel, saját dizájnos dobozzal, csúcsminőségű reklámszpottal. Ez már rég médiabirodalom, az alapítókkal, Fábián Istvánnal és Komzsik Jánossal együtt már öten építik. (Portré: Forbes Tech, 2022/11)
Tavaly Tóth Katicával megnyerte a TV2-féle Dancing With The Starst, bizonyítva, hogy a TikTok stílusteremtő – és nem kevésbé megosztó – alakja a tévében is megállja helyét. Még ha ellentmondásos is, hogy az önazonosságot és elfogadást hangsúlyozó influenszer hírműsorában kirekesztő narratívákat, kormányzati lejáratókampányokat közvetítő csatornán tűnt fel. Strenner Antal közösségi médián túli értékét az influenszerpiac nagy bekattanása, az üdítőgyártás mellett (márkája a Sparkly) országjáró turné erősíti, ahol személyesen találkozik és táncol rajongóival.
Még mindig készít animációkat jellegzetes, nagyfejű karakterével, de már lassan öt éve, hogy az arcát is megmutatta a kamerának. A márkáknak azóta sokkal csábítóbb vele dolgozni, a Samsung például rendszeresen szponzorálja tartalmait. Kiss Tamás azonban nem engedte el az őt híressé tevő rajzolt figurát sem, cégtársával és vágójával, Duszka Petivel márkát építettek rá, és a BlackSpot webáruházban árulják ajándéktárgyaikat, valamint JustVidman kézműves üdítőjét és sörét, amit a Monyo kraftsörfőzdével álmodott meg közösen. Több listással is egy irodatérbe költözött: a Cérnagyárban közösséget alkot Nessajjal, Pamkutyáékkal, a Jólvanezíggyel, Szirmai Gergővel és Radics Petivel.
Forró Csongi megbízhatóan hozza a laza erdélyi srác karakterét a YouTube-on, idén januárban átlépte az egymillió feliratkozót. Több mint tizenkét éve videózik, és azóta természetesen Sepsiszentgyörgyről Budapestre költözött. Kacattesztjeitől a kültéri kalandozásokon át a legelborultabb kihívásokig (például: „24 óráig csak halloween színű dolgokat vehettem”) stabilan hozza a több százezres, olykor milliós nézettségeket. A nevét pólón, tornazsákon, bögrén is viszontláthatjuk, márkaszponzorációi azonban az utóbbi időben megritkultak, pedig korábban olyan brandek is hirdettek nála, mint a Pringles vagy a KFC.
Az ország egyik legnépszerűbb Twitch-streamere stabilan a lista élmezőnyében tanyázik. Pusztai Tamás a videójátéktól a friss netes trendeken át a fociig széles mosollyal és kiirthatatlan jókedvvel szállít megbízható minőséget. Ennek köszönhetően ma is olyan csúcsmárkákkal dolgozik, mint a Disney vagy a Sony. Ajándéktárgyait – Nessaj-logós vagy „Pingvinek” feliratú termékeit (így hívják a közösségét) – webshopjában kínálja, még Nessaj FC-s sál is kapható. Ahogy az Instagram-biójában is írja: kezdő családapa.
Osbáth Márk és Norbert – ahogy azt 2020-as Testvérem című dalukban is megénekelték – testvérek. Tizenöt éve hangalámondásos kutyás videókkal és vicces paródiákkal indították YouTube-csatornájukat. Azóta csaknem másfél millió feliratkozót gyűjtöttek, csatornájuk szórakoztató ismeretterjesztéssé és világjáró tartalommá fejlődött, profi márkává nőtte ki magát, útját olyan cégek is kísérik, mint a Samsung. Márkopédia néven könyvet és kártyajátékot is megjelentettek. Márk idén a 30/30-as listánkra is felkerült.
Kevés listásunk mondhatja el magáról, hogy TEDx-színpadon állt, pedig a félig mongol, félig magyar Csingisz épp ott mesélte el öt éve először, hogyan zaklatták őt az iskolában – amiben természetesen nem kis szerepet játszott a származása. A GymBeam influenszercsapatának tagja, a szponzortartalmak mellett (például Coca-Cola, Nespresso) anyának öltözve készít paródiákat a TikTokon. Nemrég bevallotta, hogy ezeknek a videóknak van valóságalapjuk, és összefüggnek gyerekkori traumáival.
Dordzsceren Csingisz
Dordzsceren Csingisz
Whisper Ton után az utóbbi évek másik irtó népszerű tiktokkere, de legalább annyira vitatott is a személyisége (pedig méréseink szerint énmárkája makkegészséges). Zsombornak ráadásul az édesanyjából is közösségi médiás híresség lett, akire fia „ikonként” tekint. „Megosztó? Megosztó! Ki nem?” – mondta anyjáról a Refreshernek. Azt is elmondta, hogy szedték már ki influenszerkampányból, csak mert megosztó és meleg (tavaly coming outolt). Felbukkant az RTL-es Kabát FC-ben, és a hajápolástól (Matrix) az élelmiszerig (Fanta, Lidl) sok termékkategóriában bevethető.
Már a harmadik évadát tapossa az ország egyik kedvenc reggeli internetes műsora – és az abból vágott YouTube-videók – Nagy Ádámmal, a Fókuszcsoport atyjával és azzal a Szabó Mártonnal, alias Csokival, aki tavaly százezres tömeg előtt szónokolt a tartalomgyártók gyermekvédelmi tüntetésén. A márkák itthon még mindig óvatosak a közéleti és politikai témákat érintő influenszerekkel, pedig a páros rendszeres videókkal és ismert vendégekkel vált méréseink szerint a lista egyik legkedveltebb szereplőjévé. A streamben tavaly még Azahriah is megfordult.
Parókás, köntösös alteregója, a tudálékos, zsörtös anyuka még a Mekibe is beül McFloatot szürcsölni a gyorsétterem szponzorálta posztban. Rövid videóit a Coca-Cola is szívesen támogatja, és gyakran tűnik fel mellette egy másik listás tiktokker, Makk Adrienn is. Tavaly nagy visszhangot váltott ki, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség több külföldi és magyar influenszert is luxuskörútra vitt a fővárosban. Patrik egy zárt Instagram-csoportban zokogva kért bocsánatot a követőitől, amiért részt vett a rendezvényen.
Nincs annál metább, mint amikor a listaötödik Nessaj reklámozza szponzorált posztban Zsozé energiaitalát, az Nbert – méghozzá a limitált, Nessajtos Limonádé ízűt (nem elütés). Nem ez a két Twitch-streamer első közös akciója, ahogy Kövér Attilának sem ez volt az egyetlen meredek dobása. A SPAR húsüzeme tavaly húszezer darabot gyártott a nevével fémjelzett Regnum párizsiból, a Zsárizsiból.
Júliusban élőben közvetítette, hogy YouTube-csatornája átlépi az egymillió feliratkozót. Az erdélyi származású tartalomgyártó tavaly is igyekezett kimozdulni a monitor elől, a gamingtartalmak mellett egycsillagosra értékelt túlélőfelszereléseket tesztelt, vagy bezárt tizenkét nézőt egy hangárba, hogy egymillió forintért küzdjenek. Közben hol Nescaféval pörgeti fel, hol Sprite-tal hűsíti magát, természetesen szponzorációval.
Az előbb bemutatott Alexszel az utóbbi években több közös videót is készítettek – legutóbb a netflixes Squid Game feladatait játszották újra. A YouTube utolsó generációjának alakja hosszú előkészület után tavaly szállt be az influenszeritalos őrületbe, elmondása szerint a Quick bevezetése után öt nappal megtérült a befektetés. Bár tavaly új ízeket ígért, a lista írásakor hiába próbáltunk rendelni, minden íz kifogyott. Továbbra is a Scitec egyik nagykövete.
Hoppá, a Stumpf Patrikról szóló szócikkből kimaradt: kettejüknek még közös (bár nem túl aktív) csatornájuk is van, The Dinamit Duo néven. Adri a Whisper Ton-féle TikTok-generáció egyik legismertebb alakja lett, követőtábora már a milliós határt súrolja. Tartalmaiban hol a Wolt támogatja a kajarendelését, hol a Fornetti hirdeti, hogy Adri két nagy táskányi péksüteményt visz az Élelmiszerbanknak.
1,2 millió követővel nemcsak a lista, hanem a – módszertanunk szerint mért – teljes hazai influenszerpiac legnépszerűbb tiktokkerei. Párkapcsolati humoruk a tábor méretéből adódóan is megosztó, kedveltségben és piaci visszajelzésekben inkább a mezőny hátsó felében szerepelnek. Tartalomgyártási tempójuk viszont elképesztő: a The Last of Us második évados premierjétől az Oreo keksz Minecraft-filmes kampányáig néha heti több szponzorált videó is kimegy.
Tíz éve youtube-ozik, de nem ott, hanem az Instagramon nőtt igazán nagyra – a listán szereplők közül a legnagyobbra, 591 ezer követővel. Itt Pöttyös proteinrudit visz magával az edzésre, estére a Notinóról választ parfümöt, dobozos Pepsi Maxszal a kezében karácsonyozik, vagy adatforradalomra buzdít a Yettel új tarifacsomagjának nagyszabású bevezetőkampányában, méghozzá Pumped Gabo társaságában.
Körcsönyei Polla
Körcsönyei Polla
Tavaly nem fért be a húszba, idén visszakerült. YouTube-csatornája, a Videómánia továbbra sem ismer tabukat: utánozhatatlan stílusban száll bele mindenbe, ami mozog – vagy legalábbis mozgókép –, legyen az film, tévéműsor vagy celebek, influenszerek videói. Ennek ellenére akad néha olyan, aki hirdet nála, például dellaleckéket készített a Pénzmúzeum szponzorálásában.
A YouTube jó öreg filmkritikusa (és világjárója) nemcsak magához képest aktív évet produkált, de a streamingszolgáltatók (Disney+, SkyShowtime) is egyre több potenciált látnak benne, és támogatják a videóit. A Hollywood Hírügynökség atyja a közös mozizásokon túl máshol is kamatoztatja, hogy élőben is jól működik, és kíváncsiak is rá, nemrég a szórakoztató önismereti est, a Hoppá! Show vendége volt.
A Douglas idén több magyar influenszert is kivitt az amerikai Coachella fesztiválra – köztük volt a szépséginfluenszer is, aki majd félmillió TikTok-követővel a kategória egyik legnagyobbjának számít. A kozmetikai márkákon túl a Lidl és a GymBeam is dolgozik Tíciával, aki nemrég házasodott. Ezt persze nem is kellene megemlítenünk, ha a férje nem jelenne meg rendszeresen a videóiban.
A szinkronparódiák és a Facebook-idióták videósorozat ördögi zsenije. Csúnyán beszél, politikusokat gúnyol, a márkák ezt sosem szokták csípni, de nem baj, az online tér mellett a való életben is megtalálja közönségét. Év elején dupla előadásban, majdnem ezer embernek prezentálta a Lurdy moziban exkluzív, 45 perces videóját, hogy aztán az ott lévők segítségével boncolgasson ostoba kommenteket és posztokat. Évek óta követelik, hogy ő legyen Shrek magyar hangja. A másik listás Radicsnak csak névrokona
Forgács Mariann a BeSocial digitális ügynökség társalapítója és ügyvezetője, február óta az IAB Hungary szakmai szervezet influenszercsoportjának vezetője, egyben az influenszerlista zsűrijének oszlopos tagja. Szakmai interjúnkban kiveséztük vele a piac méretét, a hatósági vizsgálatok valós hatásait, hogy mi hajtotta fel a tartalomgyártók gázsiját, és még a Nissan nőgyalázó reklámkampányára is kitértünk. Idén is megjegyezted, hogy sajnálod, de a mi listánkra is […]
Írta: William Baldwin / Fordította: Zsadon Béla MICHAEL TAYLOR virológus önkéntes munkával segít a rákbetegeknek.Egészségügyi részvényekből válogat. „Még nem vettem észre, hogy túl sok jót tettek volna a színleg a köz javára üzletelők” – mondta Adam Smith. A Simplify Health Care tőzsdén kereskedett alappal (ETF-fel) lehet, hogy kivételt tett volna. Az alap 0,5 százalékos díjbevételét, a költségek levonása után, egy az […]
Írta és fotózta: H. Tóth Judit Mintha Az Ezeregyéjszaka legszebb meséibe vagy egy paradicsomi állapotot idéző fantasy díszletei közé csöppennél. Ramadán idején ugyanez turistatömegek nélkül. Megvolt a teljes útiterv, elintéztünk mindent, aztán véletlenül rájöttünk, hogy az egész márciusi ománi utazásunk az egy hónapos szent ünnep időszakára esik. És Ramadán idején a muszlimok napkeltétől napnyugtáig böjtölnek. A turistáknak lefordítva: gyakorlatilag bezár […]
Írta és rajzolta: Jelinek Míra India városainak utcáin körüllengett a füstölő, a bazár, a curry és a tehenek szaga vagy illata.Két hét kintlét után, hazajöttömkor nagyon hiányzott Delhi vibrálása, az ételek, a ruhák és a sok-sok hagyomány. Elindultam felfedezni Budapest utcáit teljesen új szempontból, autentikus indiai helyeket keresve. Amikor a Kashmirt (azóta kedvencemet) megtaláltam, ujjongva jártam végig a tömött, fűszeres sorokat, kerülgettem a turbános […]
Nem is kérhettünk volna izgalmasabb időpontban bebocsátást a holdosok legendás heti titkos gyűlésére, mint amit az élet – és Donald Trump – elénk sodort. Mit csinál egy alapkezelő csapata, amikor éppen összeomlanak a világ tőzsdéi? Hogy néz ki ez az évtizedek óta gyakorolt intellektuális szeánsz, amit úgy hívnak: agyvihar? túléltük, majd elmélyültünk az általuk kezelt alapok grafikonjaiban, […]