„Ennyi pénzből akár nyolc-tíz párizsi vagy bécsi éttermet nyithattunk volna” – mondják a magyar Simon’s Burger tulajdonosai, Tóth Máté és öccse, Simon. A fiúk gyerekkori álma minden Excel-táblát felülírt, és márciusban New York közepén nyitnak hamburgerezőt. Saját forrásból, befektető nélkül. Egyelőre egyik almárkájukat, a Smashyt viszik ki az Egyesült Államokba, és ha bejön, megalapozhatja a fő márka, a Simon’s Burger külföldi terjeszkedését.
Pár percenként furcsa suhogást hallok jobbról, a kanapé melletti üvegvitrin tetejéről. Már fél órája beszélgetünk Tóth Mátéval és Simonnal, a Simon’s Burger tulajdonosaival, de még mindig nem jöttem rá, mi lehet a hang. Megállítom az interjút, hogy rákérdezzek, és kiderül, hogy egy számláló, valós időben, kétpercenként frissül rajta a 2022 végi nyitás óta eladott Simon’s burgerek száma. „Nagyon inspiráló, ahogy kattog” – mondják. A számláló mellett hatalmas képernyő, rajta a tizennégy étterem forgalma.
„Néha már nekünk is puskáznunk kell, olyan sok van” – mondja Simon és a telefonjára pillant, miközben Mátéval éttermeiket sorolják. A terjeszkedés látványos: 2023 év végén négy, tavaly már tizennégy Simon’s volt, idén további hatot terveznek megnyitni. Idén év végére legalább húsz éttermük lesz, ezzel lefedik az egész országot. Pedig kezdetben sok kritikát kaptak, hogy ezt a terméket nem lehet eladni Budapesten kívül. „Mi nem ezt látjuk. Vidéken is a várakozásokon felüliek az eladásaink.”
A 2023-as, egymilliárd forintot megközelítő árbevételüket tavaly több mint triplájára növelték. A siker egyik titka, hogy a nyitás óta nem emeltek árat, és továbbra sem szeretnének, hiába szaladt meg az infláció az utóbbi években. „Ezt Máté úgysem fogja magától elmondani, de a beszállítóinkkal nagyon kedvező árakat tud kitárgyalni” – mondja Simon. Hamburgerárakban a McDonald’s mellé próbálnak majd idővel bemenni, jelenleg a kicsit drágább Burger Kinggel konkurálnak.
Valószínűleg ez van a legtávolabb a néhai csehszlovákiai sízés élményétől. Tülekedésben (annak hiányában), luxusfokozatban, árazásban és eleganciában. St. Moritz százhatvan éves történelme és 2025-ös valósága.
Írta: Cseke Eszter és S. Takács András
Az olasz–svájci határ hatalmas hegyei között bújik meg Tirano, az álmos kisváros, ahonnan a Bernina Express indul. Az Alpokban kanyargó vonat az UNESCO Világörökség része, sokak szerint Európa legszebb hegyi vonatútja vár ránk. Talán ezért tűnik egy fokkal elegánsabbnak a reggeli utazóközönség, mint mondjuk egy római vagy milánói vonaton. Egy pályaudvarhoz képest már-már emelkedett a hangulat a panorámaablakos piros szerelvények mellett. Mi is mintha egy fokkal halkabban üvöltenénk a gyerekekkel, hogy ne rohangáljanak a peronon, miközben a Bernina Express harmadik vagonjába rámoljuk fel koffereinket.
Mert St. Moritzba az ember kofferrel, és nem bőrönddel utazik. Legalábbis él egy ilyen századfordulós romantikus kép a fejünkben a svájci síparadicsomról, ahol valaha Európa királyi családjai csúszkáltak fából faragott síléceiken, aztán a legnagyobb amerikai filmcsillagoknak terítették le a vörös szőnyeget. A vonaton hamar pofán csap a 2025-ös „valóság”: előttünk is, mögöttünk is szilikonmellű orosz modellek szelfiznek az ablakban két órán át, gyakorlatilag megállás nélkül. Az ablakon túli világ viszont tényleg lenyűgöző. A végeláthatatlan fenyveserdők, a befagyott hegyi tavak és az Alpok egymás mögött tornyosuló hófedte csúcsai azonnal megteremtik a varázslatos téli mesevilágot – mindazt, amiért útra keltünk.
Félúton St. Moritz felé a vonat megáll tíz percre. Az egészen elképesztő panorámában és a verőfényes napsütésben rendíthetetlenül fotózzák egymást az orosz manökenek. Mi lesz itt a sípályán? – sopánkodunk egymásnak. Már Svájcban vagyunk, de a restiben még igazi olasz eszpresszót főznek. A peronon hörpintjük fel, körülbelül kétezer méteren, majd a sínekről félrekotort hóból hógolyókat gyúrunk, de mielőtt belemelegednénk, már robog is tovább a Bernina Express.
Vodkabár és londinerek Ahogy beérünk St. Moritzba, balra a hatalmas befagyott tó látványa fogad, jobbra a hegyoldalba épült városé, ahonnan őrtoronyként emelkednek ki az emblematikus Art Nouveau szállodák. Magunk mögött hagyjuk a belvárost, mi ugyanis egy még régebbi szállodába tartunk, amit 1864-ben építettek a Mauritius-forrás mellé, amikor St. Moritz még a gyógyvizeiről volt messze földön híres, és a téli hónapokra teljesen kiürült. De 160 évvel ezelőtt beállítottak az első téli vendégek, és azóta nincs megállás.
Az 1882-es műkorcsolya-Európa-bajnokság végleg feltette a várost a téli európai térképre, aztán jött az 1928-as téli olimpia, egy évvel később pedig megnyílt az első svájci síiskola – hol máshol, mint St. Moritzban. Ezzel kezdetét vette a téli üdülés aranykora. Ezt a kort próbálja megidézni a Grand Hotel des Bains Kempinski az év nyolc hónapjában, amikor megnyitja kapuit a vendégek előtt. Ősszel és tavasszal zárva vannak, ahogy a legtöbb szálloda St. Moritzban.
A Kempinski hotellánc története is a 19. század végére nyúlik vissza, így a 160 éves palota kapujában egészen természetesnek hat a filmszerű jelenet, amint a zubbonyos londinerek kitárják előttünk a szálloda hatalmas, nehéz üvegajtaját. De arra nem számítunk, hogy egyikük magyarul köszön ránk. A siklósi férfi hosszú évek óta fogadja a Kempinski vendégeit St. Moritzban, mint mondja, van köztük egy-két magyar család is, évről évre visszajárnak.
A szállodába belépve folytatódik a filmjelenet: jobbra egy ultraortodox zsidó pár üldögél a lobbiban, balra egy nagy arab család, a nők kendőjéből ítélve talán Szaúd-Arábiából jöhettek. A recepción előttünk egy indiai vendég csekkol be épp, pár méterrel arrébb pedig a vonatról ismerős Instagram-modellek tűnnek fel két koktél fölött – nincs mit tenni: az oroszok már a bárban vannak. De még milyen bárban! A hotel előtt az egyik vodkamárka támogatásával három iglut építettek, itt a kinti mínusz 17 fokból belépve tényleg meg lehet melegedni, különösen az almás rétes nevű, forraltbor-illatú koktél segítségével.
Vodkabár ide, vodkabár oda, az újgazdag orosz St. Moritz-i vendégkör valójában ma már csak egy Instagram-mítosz: a háborús szankciók miatt alig van orosz vendég a városban, ugyanis gyakorlatilag csak azok az oroszok jutnak be Svájcba, akiknek van máshonnan is útlevelük. A legtöbb vendég most Európából és Ázsiából jön, és leginkább repülővel. A tó körül sétálva nem telik el úgy tizenöt perc, hogy ne szállna el fölöttünk egy magánrepülőgép.
A Kempinski londinereinek szabadkozunk, hogy négy napra négy bőrönddel jövünk, csak épp Ázsia felé tartunk, ezért téli és nyári holmit is kellett pakolnunk, de a magyarázkodásra a zubbonyos férfiak csak legyintenek: „Ma önök érkeztek a legkevesebb csomaggal! Az előző családnak huszonnyolc bőröndöt hoztunk fel a lakosztályba!” És nem viccelnek. A Grand Hotel des Bains Kempinski külön szárnyat szentel a több hálószobás rezidenciáknak, ahol éjszakánként 5–10 ezer euróért szállásolják el a nagyobb családokat.
Mi is egy ilyen lélegzetelállító, három hálószobás lakosztályban kötünk ki a Kempinski vendégeiként, két terasszal, gyümölcstállal, Veuve Clicquot pezsgővel és megszámlálhatatlan makaronnal. Csak épp egy párologtató hiányzik, derül ki hajnali három körül, amikor majd’ megfulladunk a híresen száraz St. Moritz-i levegőtől. A hotelt nem lepi meg a köhögőroham, azonnal beüzemelnek három párásító gépet, és mint kiderül, van olyan szálloda is a városban, amelyik már nem is ad ki szobát enélkül. Ez valahogy az Instagram-sztorikból kimarad, de a negyedik nap végére olyan száraz a bőrünk, mintha a sivatagi showból léptünk volna elő. Pedig csak Európa legelőkelőbb síparadicsomába merészkedtünk el.
Ötcsillagos síkölcsönzés Reggel az étteremben magyaros tojásrántottát kapunk egy kedves magyar szakácstól, akinek ez a harmadik szezonja itt. Egy temesvári román pincér magyarul kíván jó étvágyat, és a szlovák étteremmenedzser asszisztens is megvillantja csekély, de annál bájosabb magyar tudását, amikor épp az émelyítően isteni vaníliás tejberizst próbáljuk meg beénekelni a gyerekek szájába. Svájciak alig dolgoznak a hotelben, leginkább olaszok és portugálok, illetve a már említett közép- és kelet-európaiak. Talán még a zongorista is olasz, aki már reggel 8-tól kíséri a reggeliző, újságot lapozgató vendégek emésztését a bálteremben, mielőtt a sífelvonók felé vennék az irányt.
A síelés egyetlen igazán kellemetlen része a síkölcsönzéssel járó bumli, különösen kisgyerekekkel. Órák mennek el vele, miközben egyre nyűgösebb a gyerek, frusztráltabb a szülő és idegesítőbb a jóképű olasz síkölcsönzős csávó. Közben megállíthatatlanul telnek a síbérlet első értékes órái, és mire sorra kerülsz, és megvan a megfelelő felszerelés az egész családnak, a gyerekek újra megéheznek, így a hóesésben visszacipeled a felszerelést a szállásra, majd mire megebédeltek, a snowboardosok már letolták a friss havat a pályáról, kicsúsznak a lécek, és az orrod előtt bezáró felvonó előtt arra gondolsz, hogy biztosan megéri-e ez az egész. Nos, itt mindez másképp van!
Zokniban és papucsban slattyogunk le a szobából a hotel földszintjén található síkölcsönzőbe. Öt perc harminc másodperc alatt rajtunk van életünk legkényelmesebb és legprofibb síbakancsa, vállunkon a léc, és már gördül is a bejárat elé a Mercedes kisbusz, hogy elfuvarozzon minket a két percre levő felvonóhoz. A kölcsönző munkatársa még felajánlja, hogy holnap felviszik előre a felszerelést, és a felvonó tetején várnak ránk. De nem élünk az ajánlattal, így sem jutunk szóhoz. A számla kézhez vételekor sem: a síkölcsönzés pont kétszer annyiba kerül, mint Ausztriában, Olaszországban vagy Franciaországban. És mint kiderül, dinamikus árazás van, tehát a csúcsszezonban még drágább lenne. Hasonló a helyzet a síbérlet árával is. És valószínűleg a legnagyobb luxus is az árakból következik: úgy síelünk Európa egyik leggyönyörűbb pályarendszerén, hogy néha egész pályákon csúszunk le anélkül, hogy egy árva lelket látnánk.
A legtrendibb hüttékbe bezzeg csak foglalással lehet bejutni. Az első számú, a Paradiso tényleg úgy van berendezve, mint egy luxus lodge Patagóniában, és a kilátás is felejthetetlen, biztosan ezért gondolják úgy, hogy a gyerek bolognai spagettiéjért elkérhetnek 38 svájci frankot. De a sokkterápia nem ér véget: az egész napi síelés után Kempinskiék rábeszélnek a Cryo Saunára, ahol mínusz 110 Celsiusra hűtik a jégszaunát két egész percre, hogy a gyulladáscsökkentő hatásnak hála a drága vendégnek másnap kevésbé legyen izomláza. És működik. A szaunavilág pedig megint csak egyedülálló: a szénaszaunában például négy-öt teljesen elszeparált rész van, a vendégek nem is látják egymást, és külön homokóra méri az elfolyó időt, mielőtt belevetnénk magunkat a hóba a szauna melletti kis belső kertben.
Utolsó esténken lovasszekéren kerüljük meg a nagy tavat az erdőn át, közben feljön mögöttünk a telihold. Akár romantikus is lehetne a hatalmas lovaspokrócba burkolózva, de már egy órája utazunk mínusz 17 fokban, úgyhogy mire visszaérünk a hotelhez, már az egész család vacog. Amikor végre mindenki nyugovóra tér, a teraszunkról bámuljuk a hófedte hegyeket a holdfényben, egy bögre gőzölgő meleg teával, egy minden tekintetben egyedülálló síszünet lezárásaképp. St. Moritz 160 éve a téli sportok fellegvára, és bizonyára az is marad, túlélve az európai arisztokráciát, a hollywoodi filmsztárokat, az orosz oligarchákat és még ezt a magyar útibeszámolót is.
Híres filmes családba született, és bár szülei megpróbálták lebeszélni a szakmáról, Jancsó Dávid mára világhírnevet szerzett vágó. Mundruczó Kornél rendező fedezte fel a főiskolán, azóta több százmilliós utómunkás cége lett, most pedig A brutalista vágásáért Oscar-díjra jelölték.
(A díjkiosztót lapzártánk után tartják.)
Ömlik a gigakamat a kisbefektetőkre, közben Trump épp felrúgja a fél évszázados világrendet. Móricz Dániel, a Hold Alapkezelő befektetési igazgatója arról is beszél, hogy mikor váltanak devizára a magyar megtakarítók, illetve változnak-e a profik befektetési módszerei a nagy zajban.
Erdélyből, kemény gyerekkort maga mögött hagyva a lehető legmesszebbre és legnyugatabbra vágyott. Román útlevéllel ez akkor Győr lehetett, ott valósította meg minden álmát: Bedő Emesének kétmilliárdos forgalma, tizenkét kamionja
és sztereotípiákat törő története van.