A Trump 2.0 korszak felvirradtával az amerikai politikai univerzum megint Palm Beachen összpontosul. Rocksztárok, politikusok és üzleti nagykutyák tanyái az USA 45. – és 47. – elnökének portája körül. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Chase Peterson-Withorn Fordította: Zsadon Béla
Mar-a-Lagóban nagy volt a nyüzsgés az elnökválasztás éjszakáján. Az aranyozott bálteremben szavazatait számoló Donald Trump körül ott lebzselt Tucker Carlson, Elon Musk és az MMA-milliomos UFC-főnök Dana White is. Trumpnál bulizott a szomszédság egy része, így a bányamágnás Gina Rinehart vagy a kaszinómilliárdos Steve Wynn is. White, a leggazdagabb ausztrál 66 millió dollárért vett meg (harmincmilliárd dollárnyi vagyonából) 2022-ben egy közeli kúriát, Wynn csak 13 millió dollárt csengetett ki 3,7 milliárdjából egy alig félholdas vízparti ingatlanért Mar-a-Lagóval átellenben.
A floridai Palm Beach Amerika leggazdagabbjainak paradicsoma, mióta a Standard Oil-tajkun Henry Flagler az 1890-es években megépítette a floridai keleti parti vasutat és a szimbólummá lett Breakers szállót. Az exkluzív város – kilencezer-kétszáz állandó lakossal – a napfény, a homok és mérsékelt adókulcsok mámorító elegyével bódította el notabilitások sorát: Vanderbiltéket, Kennedyéket meg Sylvester Stallonét. A városban jó, ha két és fél ezer ház van, és csak egy részük bír a hőn áhított tengeri kilátással.
43 Forbes-licenc magazin jelenik meg világszerte. Hat kontinensen, 69 országban, 31 nyelven teljesítik közös küldetésüket: a vállalkozói kapitalizmust ünneplik, annak minden formájában.
Összeállította: Katherine Love / Fordította: Zsadon Béla
Ecuador
MAKE OVER p10
A 67 éves Patricio Ortiz vezette cuencai családi vállalkozás, a Go Corp élelmiszerboltnak indult 1953-ban. Az apjáról, Gerardo Ortizról elnevezett holding vállalatai ma már változatos üzleti területeken működnek a szeszes italoktól a műanyagokon át a motorkerékpárokig. Összességében a vállalkozás majdnem egymilliárd dolláros éves forgalmat bonyolít, és tízezer embert foglalkoztat.
Bulgária
A Forbes Bulgária „csúcsbefektetőnek” minősíti Roszen Ivanovot (balra), a BlackPeak Capital négy alapítójának egyikét. A Szófia melletti Vitosa hegység legmagasabb csúcsáról, a Cserni-vrahról elnevezett céget 2014-ben hozták létre, és ma már 164 millió dollárnyi eszközállományt kezel. Tavaly a cég a globálisan exportorientált délkelet-európai vállalatokra fogadva 25 százalékos éves hozamot ért el. Portfóliójában olyan cégek vannak, mint a részletfizetési megoldásokat kezelő szlovén LeanPay vagy a 27 országba e-kereskedelmi megrendeléseket kiszállító bolgár futárcég, az euShipments.
Georgia
A sacramentói (Kalifornia) Elven Technologies startupot 2019-ben alapították Tbilisziben, a cég tűzálló akkumulátorburkolatot gyárt olyan villanyautó-gyártóknak, mint a Tesla vagy a Lucid. Burkolataik a járművekben használatos – néha maguktól kigyulladó – lítiumion-akkumulátorokat veszik körül. Egy ilyen akkumulátortűzzel járó extrém hőmérséklet különösen megnehezíti a tűzoltók munkáját. „Nem célunk, hogy megoldjuk az akkumulátor-öngyulladások problémáját, ezzel más vállalatoknak kell megbirkózniuk. A mi burkolataink akkor védik az életet és a tulajdont, amikor már ég egy akkumulátor” – magyarázza az Elven vezérigazgatója, Farid Ismayilzada.
Izrael
„Nem gondoltam, hogy az antiszemitizmus mai probléma – mondja Bill Ackman milliárdos hedge fund titán. – Azt hittem, ez már a múlté.” A Wall Street-aktivista a Forbes Izraelnek adott interjújában elmondta, hogyan szólalt fel a zsidógyűlölet ellen 2024-ben az Izrael–Hamász-konfliktus közepette, és hogyan vonta ki cégét az amszterdami Euronext tőzsdéről, miután tavaly erőszakos támadások értek izraeli futballszurkolókat Amszterdamban. Ackman arról is beszélt, hogyan lett régi demokrata adományozóból Donald Trump-támogató. Szólt 2024 legjobb befektetéséről is: 25 millió dollárt költött egy olyan 4,9 százalékos pakettre a tel-avivi tőzsdén, ami mára százszázalékos hozamot hozott.
Kazahsztán
A Forbes Kazahsztán 30/30-as listájának alumnusai, Kaszim Kabilgali (balra) és Daniil Mackevics 2021-ben alapítottak egy, a közösségi gazdaságra alapuló startupot. Az almati székhelyű Squares bérelhető rendezvényhelyszíneket közvetít például céges összejövetelekhez, lakodalmakra, coworkingre, és szolgáltatásokat, például dizájnt vagy cateringet is kínál kétezer helyszínen, Kazahsztán és Georgia tíz városában. Az ötlet Mackevics marketingigazgatóban merült fel korábbi munkahelyén, egy marketingügynökségnél, miután nehezen talált a kliensfotók elkészítésére képes stúdiókat. A következő helyszínek: Kirgizisztán, Üzbegisztán és Mackevics lakóhelye, Texas lesznek.
Lengyelország
Az ElevenLabsot két varsói középiskolai barát, Mati Staniszewski (jobbra) és Piotr Dąbkowski alapította 2022-ben. A vállalat mesterségesintelligencia-alapú audioeszközöket készít és licencel harminckét nyelven – mondjuk, az ügyfél élénk ír férfi narrátort szeretne egy hangoskönyvhöz, nyugalmat sugárzó instruktornőt egy a tengerentúlról meditáció felvételéhez vagy élethű podcastszinkront angolról hindire. A startup százmillió dollárt vonzott be egymilliárd dollár feletti cégérték mellett olyan befektetőktől, mint az Andreessen Horowitz vagy a Sequoia Capital. Nemrég tízmillió dolláros kötelezettséget vállaltak egy lengyelországi iroda megnyitására.
Szlovákia
„A kockázatitőke-befektetésnél nehezebb üzletággal nem foglalkoztam soha” – mondja Ján Kasper. A 69 éves szlovák sorozatvállalkozó telekommunikációs és mobilitási cégeket alapított, és beszállt ingatlan- és energetikai vállalkozásokba is, mielőtt 2020-ban belépett a kockázatitőke-piacra, akkor lett a Zaka társalapítója. A prágai cég eddig tizenkétmillió dollárt fektetett be hatvan, egészségügyben és élettudományokban utazó, korai (magvető, előmagvető) fázisban lévő startupokba. Kasper a startupbefektetések jelentős kockázatairól beszél, és az európai vállalkozói ökoszisztémának a szilícium-völgyihez képest nehéz helyzetéről. „Nem vagyunk egységes, egynyelvű piac – mondja. – Egyszerűen kulturális és nyelvi korlátok hátráltatják az exponenciális növekedést.”
Dél-Afrika
Becslések szerint Afrikában a felnőttek ötöde vállalkozó, ez az arány az összes többi földrészen kisebb. A Forbes Afrika tizenöt solopreneurt mutat be, azaz a kisvállalkozói terepen egyedül vagy csak kevés alkalmazottal boldoguló vállalkozót – de foglalkozik a vállalkozói munkahelyteremtést támogató rendszerekkel is. Thando Makhubu (jobbról a második) például 2020-ban állami munkanélküli-támogatással nyitotta meg a Soweto Creamery nevű fagylaltozót. Az üzletnek ma már hatvanezer Instagram-követője van. Glorinah Khutso Mabaso (középen) színes törzsi motívumokkal díszített, egyedi tapétákat, dekorációkat és ruhákat készít, a pretoriai székhelyű Renaissance Design márka működtetését csak egy virtuális asszisztens segíti.
Svájc „Ha újra és újra nagy dolgokkal próbálkozol, gyakran veszítesz. Olyankor mindig fel kell állnod, és akár egy sportolónak, még keményebben kell tréningezned.”
Ezt vallja David Allemann abban a reményben, hogy zürichi vállalata, az On a világ vezető sportruházati márkája lesz. A teniszlegenda Roger Federerrel tervezett cipőkollekciót is áruló tizenöt éves vállalat bevételei 2024-ben meghaladták a kétmilliárd dollárt (Federernek részesedése van az Onban). A társalapító és ügyvezető társelnök Allemann-nak nyolcszázmillió dolláros pakettja van a New York-i tőzsdén jegyzett cég részvényeiből.
Mi a közös a vicces animációkat készítő youtuberben, a legmenőbb londoni stúdió hangmérnökében, az agykutatóban, a Barcelona utánpótláscsapatának kapusában és a mesterséges intelligenciára építő vállalkozóban? Mind olyan legfeljebb harmincéves magyarok, akik már most nagyot alkottak a maguk területén. A Forbes idei 30/30-as listáján bemutatott arcokra is érdemes lesz odafigyelni.
„Ennyi pénzből akár nyolc-tíz párizsi vagy bécsi éttermet nyithattunk volna” – mondják a magyar Simon’s Burger tulajdonosai, Tóth Máté és öccse, Simon. A fiúk gyerekkori álma minden Excel-táblát felülírt, és márciusban New York közepén nyitnak hamburgerezőt. Saját forrásból, befektető nélkül. Egyelőre egyik almárkájukat, a Smashyt viszik ki az Egyesült Államokba, és ha bejön, megalapozhatja a fő márka, a Simon’s Burger külföldi terjeszkedését.
Valószínűleg ez van a legtávolabb a néhai csehszlovákiai sízés élményétől. Tülekedésben (annak hiányában), luxusfokozatban, árazásban és eleganciában. St. Moritz százhatvan éves történelme és 2025-ös valósága.