Lukács József és Lukács Réka mindig is vállalkoztak, és ami nem jött össze a csoda ablakmosó szerkezettel és a garázsbolttal, azt sikerre vitték a játszótéri elemekkel. A Nádland cégcsoport egymilliárdos bevételével ma a piac meghatározó szereplője, a házaspár nemrég mégis úgy döntött, hogy átadja a vezetést.
Nem gondolom, hogy egy diplomás teológus ne tudna felépíteni egy több mint egymilliárd forint árbevételű cégcsoportot, de ahhoz sem kell statisztikusnak lenni, hogy belássuk, a magyar vállalkozók között nem tolonganak a hittudósok. Pedig a Nádlandnél rögtön kettő is van: az alapító-tulajdonosok, Lukács József és Lukács Réka mindketten teológia szakon diplomáztak, noha első közös vállalkozásuk kudarca után József elvégezte a vállalatirányítás szakot is a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. Ezzel valószínűleg ő az egyetlen ember Magyarországon, akinek a diplomájába a következő van írva: MBA szakos teológus. „Ez sok mindent el is mond rólunk” – mondja.
Beszélgetésünk helyszíne a Nádland kőbányai telephelye. A távolságtartás jegyében abban maradunk, hogy a szabadban leszünk, és bár egy szóval sem tiltakoztam volna, ha a mászókáknál vagy a hintáknál verünk tábort, végül az irodaépület melletti, szintén saját gyártású szaletliben ülünk le. Egy közeli fán az interjú alatt végig egy poszáta mondja a magáét, legalább olyan hangosan, ahogy a házaspár is beszél. Az idilli csivitelés minket nem zavar, de az egyik alkalmazottnak már a mentális egészségét veszélyezteti a hetek óta tartó éles, ritmikus, bőven magas C feletti éles csipogás – az illető rá is kapott újabban a fülhallgatóra. „Ez a madarászat sötét oldala” – mondja nevetve József.
A Netflixtől a Yeezy-cipőkig – avagy hogyan duzzasztották az idei év legjobban kereső világsztárjai 6,1 milliárd dolláros biznisszé a celebséget, alig kétszáz millióval maradva el a tavalyi értéktől.
Minden idők egyik legnagyobb celebüzlete volt, amikor tavaly novemberben Kylie Jenner eladta a Kylie Costmetics 51 százalékát a szépségipari óriásnak, a Cotynak. Az amerikai Forbes becslései szerint 540 millió dollár ütötte a markát (adózás előtt). Ez több, mint amennyit a cég a Wall Street szerint ért, és több mint elég ahhoz, hogy Kylie elnyerje az év legjobban kereső sztárja címet. A lista második helyén a sógora áll: Kanye West 170 millió dollárra becsült adózás előtti bevételét – 10 millió híján – Yeezy néven futó luxuscipőmárkájával hozta össze.
A pénzcsináló klán szívesebben áradozik milliárdokról, mint milliókról. „Minden, amit a Kardashian–Jenner család tesz, túl van méretezve. Hogy megtartsák az imidzsüket, mindennek nagyobbnak kell tűnnie, mint amekkora valójában” – mondja Stephanie Wissink, a Jefferies pénzügyi tanácsadó vállalat fogyasztásicikk-elemzője. Kanye nem hiába tárta fel a pénzügyeit az amerikai Forbesnak még áprilisban: be akarta bizonyítani, hogy milliárdos. Az elküldött dokumentumokban a hip-hop zseni felvázolta az Adidastól származó hatalmas jogdíjbevételét, valamint vagyonának összes részletét, egészen egy 297 ezer dollár értékű állatállományig Wyoming állambeli tanyáján. A Forbes ekkor 1,3 milliárd dollárra becsülte vagyonát. Kanye azt állítja, hogy ennek a duplájánál is többet ér.
De minek erőltetni a papírmunkát? Nos, az ilyen megalomán kijelentésnek jobb utánajárni. A Cotyval kötött üzlet alátámasztotta a Forbes becslését, hogy a Kylie Cosmetics értéke alapján Kylie Jenner volt a világ legfiatalabb self made milliárdosa. (Vagyona már egymilliárd dollár alatt járt, amikor a Forbes a pandémia közepette újraértékelte üzleti tevékenységét.) De a Coty legújabb bejelentései leleplezték a család egyik legjobban őrzött titkát: a cég jóval kisebb, mint ahogy ő mondta. Kylie és anyja, Kris Jenner, aki segít az üzletvezetésben, váltig állították, hogy a Kylie Cosmetics 2016 óta minden évben 300 millió dollár fölötti bevételt generál. Ezt bizonyítandó, még az aláírt adóbevallásukat is elküldték a Forbesnak azzal, hogy benyújtották az Amerikai Szövetségi Adóhivatalhoz (IRS). Nem lehet egyértelműen bizonyítani, hogy ezek a dokumentumok hamisak volnának, de nyilvánvaló, hogy Kylie és csapata nem mondtak igazat. Az iratok szerint a cégnek 2018-ban csak 125 millió dollár bevétele volt, nem pedig 360 millió dollár, ahogyan képviselői korábban állították. És akkor ott van még Kylie bőrápolási termékvonala, ami szerintük tavaly alig két hónap alatt százmillió dollár bevételt generált. A legújabb adatok szerint viszont éppen csak „jó úton haladt”, hogy az évet 25 millió dolláros bevétellel zárja.
Amikor az amerikai Forbes magyarázatot keresett az ellentmondásokra, az amúgy beszédes Jennerek rájuk nem jellemző módon reagáltak: többé nem válaszoltak a kérdésekre.
1. Kylie Jenner 590,0 Millió dollár • híresség
2. Kanye West 170,0 • zenész
3. Roger Federer 106,3 • sportoló
4. Cristiano Ronaldo 105,0 • sportoló
5. Lionel Messi 104,0 • sportoló
6. Tyler Perry 97,0 • híresség
7. Neymar 95,5 • sportoló
8. Howard Stern 90,0 • híresség
9. LeBron James 88,2 • sportoló
10. Dwayne Johnson 87,5 • színész
11. Rush Limbaugh 85,0 • híresség
12. Ellen DeGeneres 84,0 • híresség
13. Bill Simmons 82,5 • híresség
14. Elton John 81,0 • zenész
15. James Patterson 80,0 • író
16. Stephen Curry 74,4 • sportoló
17. Ariana Grande 72,0 • zenész
18. Ryan Reynolds 71,5 • színész
Ryan Reynolds
A Netflix-féle Six Underground (Hatan az alvilágból) és a Red Notice akciófilmek főhősét alakító hollywoodi nagyágyú tavaly 48,5 millió dollárt zsebelt be a streamingóriástól – többet, mint bárki más ezen a listán. A lista filmsztárjai együtt összesen 220 millió dollárral gazdagodtak a Netflixből. Ez kétszáz százalékos növekedés tavalyhoz képest, ötéves összesítésben pedig közel 600 millió dollár.
19. Gordon Ramsay 70,0 • híresség
20. Jonas Brothers 68,5 • zenészek
21. The Chainsmokers 68,0 • zenészek
22. Dr. Phil 65,5 • híresség
23. Ed Sheeran 64,0 • zenész
24. Kevin Durant 63,9 • sportoló
25. Taylor Swift 63,5 • zenész
26. Tiger Woods 62,3 • sportoló
27. Kirk Cousins 60,5 • sportoló
28. JK Rowling 60,0 • író
29. Post Malone 60,0 • zenész
30. Ryan Seacrest 60,0 • híresség
31. Carson Wentz 59,1 • sportoló
32. Rolling Stones 59,0 • zenészek
33. Mark Wahlberg 58,0 • színész
34. Tyson Fury 57,0 • sportoló
35. Marshmello 56,0 • zenész
35. Russell Westbrook 56,0 • sportoló
37. Ben Affleck 55,0 • színész
37. Diddy 55,0 • zenész
39. Shawn Mendes 54,5 • zenész
40. Vin Diesel 54,0 • színész
40. Lewis Hamilton 54,0 • sportoló
42. Jay-Z 53,5 • zenész
43. Billie Eilish 53,0 • zenész
Billie Eilish
Az idei ötszörös Grammy-díjas énekesnő When We All Fall Asleep, Where Do We Go? című debütáló albuma az Év albuma volt 2019-ben, összesen 3,9 millió darabot adtak el belőle. Állítólag 25 millió dollárt kapott az Apple-től az életéről és karrierjéről szóló dokumentumfilmért, és ha a koronavírus nem töri derékba arénaturnéját, most valószínűleg a húsz legértékesebb celeb között virítana.
44. Rory McIlroy 52,0 • sportoló
45. Simon Cowell 51,0 • híresség
45. Jerry Seinfeld 51,0 • humorista
47. BTS 50,0 • zenészek
48. Kim Kardashian West 49,5 • híresség
49. Drake 49,0 • zenész
49. Jared Goff 49,0 • sportoló
49. Judy Sheindlin 49,0 • híresség
52. Akshay Kumar 48,5 • színész
53. Conor McGregor 48,0 • sportoló
54. James Harden 47,8 • sportoló
55. Giannis Antetokounmpo 47,6 • sportoló
56. Jennifer Lopez 47,5 • zenész
57. Anthony Joshua 47,0 • sportoló
57. Pink 47,0 • zenész
59. Deontay Wilder 46,5 • sportoló
60. David Copperfield 46,0 • bűvész
60. Rihanna 46,0 • zenész
62. Lin-Manuel Miranda 45,5 • színész
62. Luke Bryan 45,5 • zenész
64. Backstreet Boys 45,0 • zenészek
64. Tom Brady 45,0 • sportoló
64. Phil Collins 45,0 • zenész
67. Drew Brees 44,8 • sportoló
68. Novak Djokovic 44,6 • sportoló
69. Will Smith 44,5 • színész
70. Blake Shelton 43,5 • zenész
71. Sean Hannity 43,0 • híresség
71. Sofia Vergara 43,0 • színész
73. Celine Dion 42,0 • zenész
74. Kyrie Irving 41,9 • sportoló
75. The Eagles 41,0 • zenészek
75. Adam Sandler 41,0 • színész
77. Phil Mickelson 40,8 • sportoló
78. Julio Jones 40,5 • sportoló
78. Metallica 40,5 • zenészek
80. Jackie Chan 40,0 • színész
80. Rafael Nadal 40,0 • sportoló
82. Heidi Klum 39,5 • híresség
82. Travis Scott 39,5 • zenész
Travis Scott
Bár a Super Bowl szünetében ingyen zenélt, az Astroworld turnéja – az év legfontosabb hip-hop roadshow-ja – 53,5 millió dollárt hozott neki a konyhára. Amikor beütött a járvány, ingyenkoncertet adott a Fortnite platformján – amivel 27 millió nézőt ért el, sokkal többet, mint ahányan az Astroworldöt látták –, ezzel is támogatva Cactus Jack márkanéven futó termékeinek (például cipők és különféle akciófigurák) értékesítését.
84. Kevin Hart 39,0 • humorista
85. Klay Thompson 38,8 • sportoló
86. Katy Perry 38,5 • zenész
87. Bon Jovi 38,0 • zenészek
87. Lady Gaga 38,0 • zenész
87. U2 38,0 • zenészek
90. Naomi Osaka 37,4 • sportoló
Naomi Osaka
A japán–haiti származású teniszcsillag vérfagyasztó fonákjaival minden marketinges álma. A tokiói olimpiára készülve a Nike, a Nissan és még egy tucatnyi cég kérte fel reklámarcának a 22 éves sztárt. Kétszeres Grand Slam győzelmének és masszív tengerentúli rajongótáborának köszönhetően Osaka idén először lett a legjobban kereső sportolónő.
91. Canelo Álvarez 37,0 • sportoló
91. Damian Lillard 37,0 • sportoló
91. Paul McCartney 37,0 • zenész
91. Oprah Winfrey 37,0 • híresség
95. DJ Khaled 36,5 • zenész
95. Kiss 36,5 • zenészek
97. Sebastian Vettel 36,3 • sportoló
98. Serena Williams 36,0 • sportoló
99. Angelina Jolie 35,5 • színész
100. Mohamed Salah 35,1 • sportoló
Szerkesztette: Zack O’Malley Greenburg és Rob LaFranco. Összeállította: Kurt Badenhausen, Kellen Becoats, Madeline Berg, Dawn Chmielewski, Hayley Cuccinello, Abigail Freeman, Chase Peterson-Withorn, Christina Settimi, Ariel Shapiro és Chloe Sorvino.
Módszertan: A lista a reflektorfényben álló celebeket rangsorolja 2019 június és 2020 május közötti, adózás előtti bevételeik alapján, a menedzserek, ügyvédek és ügynökök díjának levonása előtt. A számok a Nielsen Music / MRC Data, a Pollstar, az IMDB, az NPD BookScan és a ComScore adatain, valamint iparági szakértőkkel és magukkal a celebekkel készített interjúkon alapulnak.
Görbe Tamás és Hans Melo nem ismeri a távolság fogalmát, iparáguk legfrissebb és legjobb koponyáira vadásznak, hogy kvantumszámítógépekkel segítsenek megtervezni a jövő gyógyszereit. A Szilícium-völgy nagyágyúja, a Koshla Ventures és a Y Combinator is hisz víziójukban. Piacuk és a kockázatok is hatalmasak. Történetüket a Forbesnak mondták el először.
Kiran Mazumdar-Shaw sörfőzőmesternek tanult, 1978-ban mégis egy enzimtechnológiai cégnek lett társalapítója. Első irodája a garázsa volt, a Biocon ma már 4,4 milliárd dollárt ér, Mazumdar-Shaw pedig ezzel India leggazdagabb üzletasszonya lett. Idén ő nyerte az EY World Entrepreneur Of The Year díját, ennek apropóján exkluzív interjút adott a Forbes.hu-n.
Legfontosabb borvidékünk elsőszámú női arca lett még azelőtt, hogy nők a szakmában csoportosan megjelentek volna – ráadásul külföldi létére. Berecz Stéphanie előtt bőven álltak akadályok, de franciás eleganciával vette őket szépen sorra.