Koronavesztesek
Waberers International
árbevétel: 225 milliárd forint (2019)
A koronavírus és a bezárkózás lecsapott a magyar cégekre, bármit is terveztek erre az évre, alaposan újra kellett számolniuk. De nem mindenkit érint egyformán: van, ahol az egész iparág leállt, más viszont nem győzi a rendeléseket. Az elmúlt másfél hónapban folyamatosan követtünk vállalkozásokat, egy részükről a Forbes.hu-n is írtunk, kicsitől a régiós multiig, adatcégtől a pékségig, hogyan hat rájuk a járvány, és hogyan reagáltak a kihívásra. Közülük válogattunk.
Koronavesztesek
Waberers International
árbevétel: 225 milliárd forint (2019)
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
            
            
    A BiotechUSA megveszi a Scitec Nutritiont, szinte bagóért. Élesedik a verseny az étrendkiegészítők piacán, a két magyar alapítású cégből pedig az előbbi bírta jobban a strapát. A Lévai család európai szinten is nagyobb súlycsoportba lép, de komoly meló lesz gatyába rázni a Scitecet.
Mi a deal?
A Forbes.hu-n hoztuk elsőként a hírt, hogy a BiotechUSA megveszi a konkurens Scitec Nutritiont. Ezzel a magyar alapítású Scitec lengyel, majd dél-afrikai tulajdonosi kitérő után újra száz százalékban magyar kézbe kerül. A vételár ötmillió euró (1,8 milliárd forint), töredéke annak a 170 millió eurónak, amennyiért még 2016-ban megvásárolták.
Miért csak ennyiért?
A vételárból is látszik, hogy nincs jó bőrben a Scitec: az árbevétel évek óta csökkent, a legutóbbi félévet 5,3 millió eurós veszteséggel zárta. A Scitec anyacége, a dél-afrikai Ascendis legutóbbi jelentésében azt írja, hogy a növekvő verseny miatt árengedményeket tettek, egy új termékcsalád bevezetését is elhalasztották, emellett leépítettek a központi irodában. Az Ascendis 2018 nyarán minden más étrendkiegészítős cégét eladta (Evox, Supashape, Muscle Junkie, Nutrimax), de akkor még azt írták, a Scitec nem eladó. Végül mégis emellett döntöttek. Érthető: csak vitte a dél-afrikaiak pénzét, míg a cégbirodalom összes kötelezettségének harmadát nyögte, mintegy 78 milliárd forintot.
Mit nyernek vele?
A vásárlással a Biotech kétszer akkorára nő, ha a 23,5 milliárdos forgalmuk mellé tesszük a Scitec 25,2 milliárdos bevételét. Az élesedő verseny a BiotechUSA-n is látszott, 2017-ről 2018-ra csökkent az adózott eredmény, de még így is egyévi profitból ki tudják köhögni a vételárat.
A két cég között egyértelműen vannak párhuzamosságok, de a márkák valamelyest elkülönülnek. A Scitec főleg a testépítésre, fitneszre koncentrál, a Biotech erősebben nyitott az egészséges táplálkozás, a különféle vitaminok és az étrendkiegészítők felé, például cukorbetegeknek, laktózérzékenyeknek is van termékük.
Lévaiék európai szinten is nagyobb súlycsoportba lépnek a vásárlással, most az a feladatuk, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, egy kalap alá hozzák a gyártást, a készletezést és a disztribúciót, okosan elkülönítsék a termékvonalakat, és kitalálják, mit kezdjenek a Scitec adóssághegyével.
            
            
    „Anna az egész világot képes felfogni. Ez Juhász-örökség” – mondja Juhász Annáról Csányi Vilmos etológus, Anna esetében pótapa. Juhász Ferenc költő lánya úgy lépett ki híres édesapja árnyékából, hogy maga is az irodalom területén ért el szép sikereket. Írás helyett ő az írókkal és az életművekkel foglalkozik, irodalmi estjeivel pedig leporolta a hazai kávéházi kultúrát.
            
            
    Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.
            
            
    „Elővettük anyukám lecsóját, és az ötlet még ott, a konyhaasztalnál megszületett.” Így indult két gépészmérnök, Kertész Éva és Tóth Gábor adalékmenteskészétel-üzlete.