Koronavesztesek
Waberers International
árbevétel: 225 milliárd forint (2019)
A koronavírus és a bezárkózás lecsapott a magyar cégekre, bármit is terveztek erre az évre, alaposan újra kellett számolniuk. De nem mindenkit érint egyformán: van, ahol az egész iparág leállt, más viszont nem győzi a rendeléseket. Az elmúlt másfél hónapban folyamatosan követtünk vállalkozásokat, egy részükről a Forbes.hu-n is írtunk, kicsitől a régiós multiig, adatcégtől a pékségig, hogyan hat rájuk a járvány, és hogyan reagáltak a kihívásra. Közülük válogattunk.
Koronavesztesek
Waberers International
árbevétel: 225 milliárd forint (2019)
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
„Elővettük anyukám lecsóját, és az ötlet még ott, a konyhaasztalnál megszületett.” Így indult két gépészmérnök, Kertész Éva és Tóth Gábor adalékmenteskészétel-üzlete.
Szakácsokat és konyhákat kerestünk. Nagyon sokáig néztek ránk nagyon értetlenül. Ennyire nem ismertük az élelmiszerpiacot – meséli Gábor az indulásról, amikor még nem tudták, hogy nem a konyhák, hanem a konzervtechnológia és a bérgyártás a jó irány.
Kertész Éva és Tóth Gábor még a BME gépészmérnöki karán ismerkedtek meg. Első közös vállalkozásukban ingatlanokat újítottak fel és adtak el. Egy rohanós napon lekapták a polcról Éva édesanyjának lecsóját ebédre, innen jött később a márkanév is. A boltokban is adalékmentes készételeket kezdtek keresni. Nem találtak. Hét–nyolcmillió forint saját megtakarításból elkezdték a pilotprojektet.
„Ekkor még mindig azt gondoltuk, hogy akkor lesznek nagyon finomak az ételek, ha szakácsokat keresünk, de ebből soha nem az sült ki, amit mi szerettünk volna” – mondja Éva, aki végül az első recepteket édesanyjával dolgozta ki több hónapnyi munkával. Most már egy munkatársa segít neki ebben.
Az Adalékmentesen Kft. 2017 végén indult kilencmillió forintos Hiventures-befektetéssel, fél év múlva a második körben harmincmilliót kaptak. A harmadik, 250 millió forintos befektetéssel a Hiventuresnek már 35 százalékos tulajdonrésze van a cégükben, Éváék idén a bérgyártás megőrzése mellett üzemet is nyitnak. Először csak webshopjukban értékesítettek, ma már több mint négyszáz viszonteladói együttműködésük van. Az Interspar és a Müller polcain is árulnak adalék-, tartósítószer-, tej- és hozzáadottcukor-
mentes Polczot.
A tizenkét, közte négy vegán ételhez az alapanyagokat 25 különböző beszállítótól szerzik be, amit csak lehet, Magyarországról. Néhány alapanyag adalékmentes változatáért sokat kellett kutatniuk: a kézműves mustárt egy őrségi házaspártól veszik, a füstölt tarját csak az ő kedvükért készítik csomósodásgátló nélküli sóval.
A havonta átlagosan 65 ezer legyártott üveg iránti kereslet most több, mint a duplájára nőtt. A hirtelen megjelent ételfelhamozási hullámok miatt március volt eddig a rekordhónapjuk. A webshopban és a boltokban is megnőtt a kereslet. A tíz állandó csapattag mellé több ideiglenes munkatársat is felvettek. „Nem is tudtuk gyártással lekövetni. Volt, hogy egy hétig nem lehetett kapni nálunk semmit.”
Az ételek vecsési bérgyártásban készülnek, egy üveg adalékmentes tartósítása – a hermetikus lezárás és a hőkezelés – körülbelül öt órát vesz igénybe. Arra számítanak, hogy a mostani dömping szépen lassan visszaesik, de azt remélik, hogy sok olyan vásárlót meg tudnak tartani, akik ebben az időszakban próbálták ki a polczos bolognai marhát, zöldséges lencseragut vagy füstölt tarjás babragut.
A határzárak és a kijárási korlátozások előtt kezdtek a külföldi terjeszkedésen gondolkodni. A címkéket már több nyelvre lefordították, de az exportegyüttműködések 2021-re tolódnak.
Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.
A koronavírus utáni világban a turizmus kómájából azok a helyek éledhetnek fel leghamarabb, ahova privát gépekkel érkeznek meg a felső tízezer tagjai, és akár az egész vakáció alatt nem találkoznak más vendéggel. Ez leginkább éppen ott lehetséges, ahol most a legégetőbb gazdasági probléma a turizmus kiesése: az afrikai szavannán. Vagy egy szigetországban, ahol az izoláció nyújtott valamelyest védelmet a vírustól. A járvány előtti időszámításban a legtrendibb útitervek ezeket az úti célokat ötvözték: a szafariról egyenesen a trópusi paradicsomba repítették az utazót.
Cél a hazai vállalkozásokban rejlő értékek megmentése. Ahogy mindenkit, úgy az MFB csoporthoz tartozó Hiventurest is váratlanul érte a világjárvány és az annak nyomán kialakult gazdasági válsághelyzet. Bár a koronavírus okozta gazdasági hatásokat előre nem lehetett látni, vannak, akik előzetes tapasztalatuknak és gyors reakciójuknak köszönhetően azonnal reagálni tudtak.