Még sehol sem volt a világjárvány, amikor a Cápák között második évadára kishalakat toboroztak, és a műsort is koronavírus előtt vették fel. A második évadban kevesebb volt a szórakozott professzor és a flegma, blöffölő jelentkező, sértődések viszont jócskán akadtak. Pedig a show készítői esküsznek: senkit sem akartak nevetségessé tenni, megalázni.
A cápák szerint az első évadban nagyon sok kishal volt felkészületlen. Láttok javulást?
Nagyon sokat, ahogy ezt a formátumtulajdonosok tapasztalata alapján vártuk is. Nagy-Britanniában például, ahol már a 17. évad ment le, egészen mások a történetek most, mint az első években. Nálunk tavaly sok volt a találmány meg a szórakozott professzort idéző startupper, idén azt láttuk, hogy egyre inkább próbálkoznak komolyabb, már sikereket elért vállalkozások is, mert éppen szeretnének egy grádicsot ugrani, és ehhez partnert keresnek.
Idén kétszer annyian jelentkeztek, mint tavaly, az első körben kiszűrtük azokat, akiknek biztosan nem lenne esélyük, utána már lényegében komoly felkészülés folyt. Abban is kaptak segítséget a vállalkozók az RTL Klub Varró Szabolcs vezette kreatív csapatától, hogy hogyan pitcheljenek, milyen show-elemeket használjanak. Szerencsére a szereplők látták a tavalyi műsorokat, tudták, hogy nem érdemes mellébeszélni, így most kisebb volt a felkészületlenség amplitúdója.
A Müüska Design tudatosan extrémeknek kortárs magyar festők alkotásait antik- és limitált kiadású új bútorokra nyomtatja.
„Néhány művészben averziót kelthet, hogy a festményének reprodukciója egy fotelre kerül, és ráülnek. Ennek az előnye és a hátránya is az, hogy új kategória. A festmény leugrik a falról, és használati tárgy lesz belőle” – mondja Vandlik Júlia, az oroszul egérkét jelentő Müüska Kft. alapítója.
A művészek kilencven százaléka azonban igent mond a megkeresésére, látja és érti a másodlagos felhasználásban rejlő lehetőségeket. Júlia galériák segítségével figuratív, progresszív, látványos és néha kicsit polgárpukkasztó alkotásokat keres. Ilyen például az Ördög Noémi képével díszített franciaágy, amin Minnie egér domina változata látható.
Júlia több év reklámügynökségi munka után alapította meg cégét 2008-ban. Az alapító azért vállalt projekteket, hogy abból kiállításokat, rendezvényeket szervezhessen, aztán a Müüska szépen lassan bútoros céggé vált. Az elején még a reklámszakmából ismert grafikusok munkáit tette bútorokra, de szerette volna másokkal is megszerettetni a kortárs művészetet, és úgy gondolta, ha funkciót ad a képeknek, azzal közelebb hozhatja őket azokhoz is, akik nem mennek be galériákba. 2015-ben már az amerikai–magyar kereskedőház megnyitóján is volt Müüska.
A kereskedőház három hónappal később bezárt, de Júlia megfogadta a New Yorkban kapott tanácsot: azóta csak validált kortárs festők képeivel dolgozik, az alkotók minden bútor után egyedi megegyezés szerint jogdíjat kapnak. „A lakberendezés része lehet a kortárs festészet. Ritka az ilyen megkeresés, mindig örülök neki. Az én festményeimet egy másik együttműködés kapcsán nyomtatták már ruhákra is” – mondja Ördög Noémi.
Van, hogy a festmény a negyedik nyomtatásra illeszkedik csak jól a bútorra. Ehhez a türelemhez az elején nehéz volt megtalálni a megfelelő alvállalkozókat, de mára már megvan a tökéletes szövetnyomó, kárpitos és asztalos. Az antikokat restaurátoroktól szerzi, új irány a limitált kiadású frissen gyártott változat. Ezekből legfeljebb huszonöt darab készül. Az egyedi, antik bútorok hétszáz- és kilencszázezer forint között kaphatók, az új, Kare Designnal közösen gyártatott ágyak hatszázezer forintba kerülnek. Júlia jövőbeli tervei közé tartozik más országok kortárs művészeinek bemutatása, és a butikhoteleknek való bútorkészítés.
Vásárlóiról azt mondja: „Ezekben az otthonüléssel töltött időkben megfelelő kommunikációs stratégiával olyan embereket tudunk elérni, akiket a szokásos életritmusukban nem tudtunk volna.”
A magyar tulajdonú, második generációs családi vállalkozás itthon nemzetközi márkák, külföldön pedig világsikerre törő hazai megbízók kiállítási és rendezvénymegjelenésein dolgozik, s emellett még saját rendezvényes innovációs fejlesztésekre is marad idejük.
A BiotechUSA megveszi a Scitec Nutritiont, szinte bagóért. Élesedik a verseny az étrendkiegészítők piacán, a két magyar alapítású cégből pedig az előbbi bírta jobban a strapát. A Lévai család európai szinten is nagyobb súlycsoportba lép, de komoly meló lesz gatyába rázni a Scitecet.
„Elővettük anyukám lecsóját, és az ötlet még ott, a konyhaasztalnál megszületett.” Így indult két gépészmérnök, Kertész Éva és Tóth Gábor adalékmenteskészétel-üzlete.
A 2008-as pénzügyi válság után a négy Bányai testvér sikeresen kivezette a gödörből a szülőktől frissen átvett családi céget, a Bányai Bútorokat. Részben talán emiatt is magabiztosak a mostani válsággal kapcsolatban, bár az is kapóra jön nekik, hogy az elmúlt évtizedekben több külföldi piacon is megvetették a lábukat.