Még sehol sem volt a világjárvány, amikor a Cápák között második évadára kishalakat toboroztak, és a műsort is koronavírus előtt vették fel. A második évadban kevesebb volt a szórakozott professzor és a flegma, blöffölő jelentkező, sértődések viszont jócskán akadtak. Pedig a show készítői esküsznek: senkit sem akartak nevetségessé tenni, megalázni.
A cápák szerint az első évadban nagyon sok kishal volt felkészületlen. Láttok javulást?
Nagyon sokat, ahogy ezt a formátumtulajdonosok tapasztalata alapján vártuk is. Nagy-Britanniában például, ahol már a 17. évad ment le, egészen mások a történetek most, mint az első években. Nálunk tavaly sok volt a találmány meg a szórakozott professzort idéző startupper, idén azt láttuk, hogy egyre inkább próbálkoznak komolyabb, már sikereket elért vállalkozások is, mert éppen szeretnének egy grádicsot ugrani, és ehhez partnert keresnek.
Idén kétszer annyian jelentkeztek, mint tavaly, az első körben kiszűrtük azokat, akiknek biztosan nem lenne esélyük, utána már lényegében komoly felkészülés folyt. Abban is kaptak segítséget a vállalkozók az RTL Klub Varró Szabolcs vezette kreatív csapatától, hogy hogyan pitcheljenek, milyen show-elemeket használjanak. Szerencsére a szereplők látták a tavalyi műsorokat, tudták, hogy nem érdemes mellébeszélni, így most kisebb volt a felkészületlenség amplitúdója.
A BiotechUSA megveszi a Scitec Nutritiont, szinte bagóért. Élesedik a verseny az étrendkiegészítők piacán, a két magyar alapítású cégből pedig az előbbi bírta jobban a strapát. A Lévai család európai szinten is nagyobb súlycsoportba lép, de komoly meló lesz gatyába rázni a Scitecet.
Mi a deal?
A Forbes.hu-n hoztuk elsőként a hírt, hogy a BiotechUSA megveszi a konkurens Scitec Nutritiont. Ezzel a magyar alapítású Scitec lengyel, majd dél-afrikai tulajdonosi kitérő után újra száz százalékban magyar kézbe kerül. A vételár ötmillió euró (1,8 milliárd forint), töredéke annak a 170 millió eurónak, amennyiért még 2016-ban megvásárolták.
Miért csak ennyiért?
A vételárból is látszik, hogy nincs jó bőrben a Scitec: az árbevétel évek óta csökkent, a legutóbbi félévet 5,3 millió eurós veszteséggel zárta. A Scitec anyacége, a dél-afrikai Ascendis legutóbbi jelentésében azt írja, hogy a növekvő verseny miatt árengedményeket tettek, egy új termékcsalád bevezetését is elhalasztották, emellett leépítettek a központi irodában. Az Ascendis 2018 nyarán minden más étrendkiegészítős cégét eladta (Evox, Supashape, Muscle Junkie, Nutrimax), de akkor még azt írták, a Scitec nem eladó. Végül mégis emellett döntöttek. Érthető: csak vitte a dél-afrikaiak pénzét, míg a cégbirodalom összes kötelezettségének harmadát nyögte, mintegy 78 milliárd forintot.
Mit nyernek vele?
A vásárlással a Biotech kétszer akkorára nő, ha a 23,5 milliárdos forgalmuk mellé tesszük a Scitec 25,2 milliárdos bevételét. Az élesedő verseny a BiotechUSA-n is látszott, 2017-ről 2018-ra csökkent az adózott eredmény, de még így is egyévi profitból ki tudják köhögni a vételárat.
A két cég között egyértelműen vannak párhuzamosságok, de a márkák valamelyest elkülönülnek. A Scitec főleg a testépítésre, fitneszre koncentrál, a Biotech erősebben nyitott az egészséges táplálkozás, a különféle vitaminok és az étrendkiegészítők felé, például cukorbetegeknek, laktózérzékenyeknek is van termékük.
Lévaiék európai szinten is nagyobb súlycsoportba lépnek a vásárlással, most az a feladatuk, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, egy kalap alá hozzák a gyártást, a készletezést és a disztribúciót, okosan elkülönítsék a termékvonalakat, és kitalálják, mit kezdjenek a Scitec adóssághegyével.
A magyar tulajdonú, második generációs családi vállalkozás itthon nemzetközi márkák, külföldön pedig világsikerre törő hazai megbízók kiállítási és rendezvénymegjelenésein dolgozik, s emellett még saját rendezvényes innovációs fejlesztésekre is marad idejük.
Balogh Péter szívesen mentorál picike, egyszemélyes cégeket is, most, a járvány idején pedig attól a legboldogabb, ha cégei gyorsan reagálva, másokat megelőzve fordulnak új irányba. A válság felértékeli a csótánymodelljét.
Jó időzítés, importszimat és rendszerezés – Rajnai Richárd az egykori családi kötélbolt alapjaira építette fel az ország legnagyobb kötél- és védőhálógyártó cégét. A Kötéltechnika a koronavírus miatt sem áll le, sőt alpinistái között hamarosan drónok is lehetnek.
A Hetedik Műterem projektjeiben a jelen és a múlt egységesítésével olyan új értékek születnek, amik minden kor számára jelenthetnek valamit. Szabó Levente és egykori tanítványa, mai üzlettársa, Biri Balázs munkái nemcsak a szakma, hanem a nagyközönség figyelmét is felkeltik.