Tíz mikulás, a rendszerváltás szele és Amerika is kellett, hogy a Sápi család medencebiznisze hetven fővel és két külföldi leányvállalattal ünnepelhesse jövőre a harmincadik születésnapját. Az első medencét még Sápi Miklós, az alapító építette egy grófnő udvarán, ma már kizárólag kereskedéssel foglalkozik az Aqualing, méghozzá nyáron medencéket, télen karácsonyi dekort árul.
Erőműépítés magánvállalkozásban Magyarországon biztos, hogy nem lesz. Ez volt az első gondolata Sápi Miklósnak, miután a rendszerváltás szele munkanélkülivé tette az addig az Április 4. Gépgyárban dolgozó vegyipari gépészmérnököt. A legtöbb vállalkozó ebben az időben a korábbi munkájához passzoló céget alapított, de Miklósnak gyorsan új irányt kellett keresnie.
Az új lábra állás ötletét az elbocsátása előtti évben tett ohiói látogatás adta. Miklós unokaöccse az amerikai álomnak megfelelően autógyári fizetéséből is megengedhette magának a kerti medencét. „Ugyan életemben nem építettem medencét, úgy gondoltam, belevágok, a rendszerváltás után ennek itthon biztos, hogy lesz piaca” – gondolta Miklós, és igaza lett.
A szerda tulajdonosi pihenőnap, de ezen kívül Sápi Miklós és Sápi Judit alapítók minden délelőttjüket bent töltik. Judit mögött a fiatalabb örökös, István, legelöl bátyja, Tamás
Medencéket akartunk nézni, de tele volt a bolt karácsonyfákkal és zenélő-világító díszekkel. Majdnem hanyatt estünk.
Erős optimizmussal és szándékkal vágott bele a Dorogi család, hogy újra kultüdítővé tegye a Bambit. A kádári nosztalgia marad, a cukortartalom és a szintetikus anyagok mennek.
Dorogi Évának két évbe telt megszerezni a Bambi védjegyét, de fel sem merült benne, hogy más néven lépjen be a prémium üdítők magyar piacára. Addig egy másik, hasonló védjegy tulajdonosa, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. gyártásában kis mennyiségben még fel lehetett fedezni az italt néhány helyen, például a Palatinus strandon és a pesti Ibolya presszóban.
Külföldön mindig csodáltam, hogy mennyire jó minőségű, ötletes és sokszínű italokat árulnak.
„Itthon sohasem ittam üdítőt, mert nagyon mainstreamek és cukrosak, de külföldön mindig csodáltam, hogy mennyire jó minőségű, ötletes, és sokszínű italokat árulnak. Olyan terméket akartunk létrehozni, amivel ugyanúgy fel tudjuk rakni magunkat a térképre, mint ahogy a német Fritz-Kola, az angol Fentimans vagy a lengyel On Lemon (lánykori nevén, mielőtt még Yoko Ono kiperelte a névváltoztatást: John Lemon)” – mondja az alapötletről a pénzügy szakon végzett Éva, aki egy kockázati tőkebefektető portfóliómenedzsere, majd két évig az Aeron divatmárka-ügyvezetője volt. A horvátzsidányi ásványvízpalackozóba anno még pénzügyi befektetőként szállt be a Tenning Investment Zrt.-n keresztül a Dorogi család. Főként agrártevékenységekkel foglalkoznak, de négy éve Éva vezetésével átvették a céget, ami ekkor kapta az Art Water Kft. nevet. 2016-ban indult el 1,5 milliárd forintos befektetéssel a Bambi-projekt is. A hibrid gyártósor 840 millió forintos – hitelből és saját forrásból összeálló – beruházással és 380 millió forint európai uniós és hazai támogatással épült. Öt év megtérülési idővel számolnak.
Erre a kiadásra jött még rá a termék receptúrájának kifejlesztése és az Unger Zsolt által vezetett márkaépítési terv. Zsolt elismert márkaépítőnek számít (Forbes, 2019/06): többek között a Bortársaság, a Gerbeaud, az Ilcsi, a Libri és a Sauska is az ügyfele volt.
Először rendeztük meg szeptember elején a Forbes Women’s Summitot. A járvány második hulláma ekkor még ugyan nem durrant be, de az eseményüzletág vezetői napok alatt szervezték át szabadtérre az eleve tavaszról őszre halasztott, telt házas rendezvényünket – amit nemcsak a helyszínen, de online is követhettek az érdeklődők.
Nem feltétlenül akart orvos lenni, a szocializmus, az urambátyám állami rendszer és a sokszor a hagyományokat a tudomány elé helyező szakma is kivetette magából. Nem csoda, hogy Csermely Gyula a legelsők között találta meg helyét a magánszektorban, és hogy aztán Amerikából, friss szemlélettel hazatért doktorok lettek társai a Rózsakert Medical Centerben.
Két ellentétes erő feszül egymásnak a gazdaságban a koronavírus után. Az egyik sarokban a teljes bizonytalanság, a másikban a brutális pénzbőség. Ki akar magyar cégeket venni? Megkérdeztünk három M&A-tanácsadót, mire számíthatnak az eladósorba kerülő magyar cégek a tavaszi sokk után.
Idén ősszel új épületbe költözik a Forbes. A pesti házat egy Karfunkel Salamon nevű kereskedő építtette 127 évvel ezelőtt, akinek még a telefonszámát is tudjuk: 143-39.