Elsők között, még az átkosban kezdték el gyártani az akkoriban úri huncutságnak tartott könyökkaros napernyőket, és ezzel fixen bebetonozták magukat a piacra – és a teraszokra is. Az árnyékolástechnikával foglalkozó Vendrey és Társa Kft. a nyugati ernyők kopizójaként indult, ma már szinte nincs ember, aki legalább egyszer ne ült volna valamelyik napernyőjük alatt.
1983-ban a Vendrey család garázsából gyakran szűrődtek ki kalapácshangok. A família egyik rokona korábban Németországban vett egy akkor itthon még ismeretlennek számító könyökkaros napernyőt, ami felkeltette a család érdeklődést. Pénzük nem volt a külföldi luxustermékre, így úgy döntöttek – kihasználva a családfő, Vendrey Dénes mérnöki tudását –, hogy az udvarban elkészítik maguknak a replikát. A vázat Dénes és sógora állította össze, a vásznat Vendrey Kata húga varrta meg a hálószobában.
Nem voltak speciális készleteik, az első barna színű, narancs csíkos Vendrey napernyő még hétköznapi anyagokból állt össze. A próbadarab híre hamar elterjedt a XII. kerületben, csodájára jártak a szomszédok, így hamar vevőre is talált. A prototípust harmincezer forintért adták el, és a sikeren felbuzdulva a család gyorsan elkészítette a második, majd a harmadik napernyőjét is.
Sok hazai grafikus van, akinek egyik kifejezőeszköze a notesz, olyan vállalkozásból azonban, ahol a füzet nemcsak egy felület, hanem a cég szíve-lelke, már jóval kevesebb. Papírból megélni 2020-ban sem lehetetlen, de az egyszeri vásárlók mellé nem ártanak a nagy, céges löketek – esetleg egy saját bolt.
Bomo Art Boldizsár Károly Árbevétel: 156 millió forint Boltok száma: 2 Boldizsár Károly anyja konyhájában, apja súlyzóival kezdte meg az egyedi naplók készítését húsz évvel ezelőtt. A Bomo Art azóta gyártott már naplókat az angol királyi család hivatalos beszállítójának, a Fortnum & Masonnak és a bécsi Belvedere Múzeumnak, tavaly pedig a Disney élő szereplős Oroszlánkirályának animációjáért felelős MPC rendelt tőle nyolcszáz noteszt a filmbemutatóra, a borítón a Szimbát magasba emelő Rafikivel. A századelős hangulatú noteszek illusztrációit Hollósi Éva képzőművész készíti, az elmúlt 19 évben több mint nyolcvanféle témával rukkolt elő. A vállalkozás bevételének közel fele exportból származik, vannak viszonteladói Nagy-Britanniában, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban, Ausztráliában és Új-Zélandon is. A kijárási korlátozások alatt megduplázódott a webes forgalom, de az árbevétel így is 90 százalékkal visszaesett.
Dot for you Baglyas Erika Árbevétel: 13 millió forint Boltok száma: 0 Baglyas Erika tizenhárom éven át foglalkozott aktívan képzőművészettel: nemcsak alkotott, de publikált, kutatott, tanított is. A Dot for You-t hat éve alapította, egy bolttulajdonos barátja raktáron maradt noteszeket mutatott neki, Erika pedig befestette, majd elkezdte árulni őket a Facebookon. Ezután szeretett bele a könyvkötészetbe. 2019-ben saját tervezésű noteszekből, naptárakból, tervezőkből több mint kétezer darabot adott el. Hotelek és kávézók mellett a Nemzeti Galéria, a Digic Pictures, a Glamour, a TEDx és a Mozinet filmforgalmazó cég számára is készített már egyedi füzeteket, utóbbit Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjéhez. Az elmúlt öt évben az alkotásra szinte semmi ideje sem maradt, a kijárási korlátozások alatt ez azonban megváltozott: „A Dot bázison, ahelyett, hogy rendbe raktam volna – tervben volt –, szanaszét pakoltam mindent, a telefonomat lehalkítottam, festékeket kevertem, pacáztam, papírokat feszítettem fel. Újra alkothattam.”
Malinovka Szolnoki-Szendrődi Judit Árbevétel: 15,7 millió forint Boltok száma: 0 „A papír és az analóg önkifejezés pont a digitalizáció miatt éli ma reneszánszát” – vallja Szolnoki-Szendrődi Judit, a Malinovka márka alapítója és dizájnere. A Momén formatervezőként végző Judit kreatív energiái kibontakoztatását füzetekkel és határidőnaplókkal kezdte, lépésről lépésre, így volt ideje ráhangolódni arra, mire van igényük a grafikáit szeretőknek. A Malinovkát 2013-ban alapította, úgy érzi, ötvözte benne a két szakmát, a forma- és grafikai tervezést. Talán ezért is van, hogy ma is egyedül végez és irányít mindent – bár számíthat közgazdász férje szakmai segítségére is. Munkáit a fekete-fehér minták és a nyers grafikák jellemzik, és nem egy interaktív kiadványt készített már: a legnépszerűbb Malinovka-termékek is épp ezek, például a Wanderlust élménygyűjtő füzet és a Befejezetlen.
Papetri Mónus Noémi Árbevétel: 12 millió forint (a Lúd Laborral együtt) Boltok száma: 1 Mónus Noémi neve ismerős lehet az előző havi Forbesból, társalapítója ugyanis a Lúd Labor nevű bulinegyedbeli papír-dizájnbolt hibridnek. Noémi azonban már sokkal régebb óta foglalkozik papírral, mint hogy barátjával megalapította volna az üzletet: eleinte magának gyártott füzeteket, később csoporttársainak is. A Papetri paperworks áttörése 2014-ben, a Dm drogérialánc megrendelésével jött el végül. Noémi szintén a Momén végzett, építőművészként, utána szabadúszóként dolgozott, többek között a Fővám és Gellért téri négyes metrómegállókat tervező Sporaarchitectsnél.
Rubidium Sipos Rebeka Árbevétel: – Boltok száma: 0 A márkát Sipos Rebeka belsőépítész alapította 2014-ben egy barátnőjével – leginkább azért, hogy kiélje kreativitását akkori munkahelye mellett, ahol sok terv „készült a fióknak”. A Rubidium számára nem üzlet, inkább szerelemprojekt, legfeljebb évi pár milliót hoz be, nagyjából annyit, mint amennyibe bele is kerül. Rebeka most is belsőépítészként dolgozik, így egy-egy húzósabb időszakban van, hogy egyáltalán nem foglalkozik a márkával. A könyvkötést nem ő csinálja, de a tervezési fázistól az átadásig követi a noteszek életét, ő tervezi a belsejüket is. „Van, hogy a szerkesztés két napig tart, de az tényleg olyan lesz” – mondja. Az elmúlt időszakban a kis szériáktól elmozdult az egyedi megrendelések felé. Úgy látja, ebben egyedibb, mint mások, mert a legtöbb márkának ez nem éri meg (bár nemrég elkészített 75 füzetet egy magániskolának). Régen több dizájnboltban is lehetett kapni a noteszeit, ma ezt már tudatosan korlátozza: jelenleg csak a Fiók és a Lúd Labor árulja őket, általában megkeresésre dolgozik.
Készíthetünk Forbes-listákat, mondta ki két határozatában is az ügyben illetékes magyar hatóság. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság szigorú az ilyen ügyekben, ezért is örültem, amikor megérkezett a több mint ötven oldalas határozat szövege. Ennyi oldalon sok minden elfér, és valóban, van más része is a döntésnek. A NAIH azt is kimondta, hogy nem tájékoztattuk a megjelenéssel elégedetlen listatagokat megfelelő […]
Rossz magyar makroadatok jöttek augusztusban, mélyebb lesz a válság a vártnál, aggódjunk? Vagy fektessünk a recesszió közepette égbe szálló technológiába? Hai Thanh Le Phuong, a Concorde Értékpapír elemzési vezetője segít.
Ne olvasd el ezt az oldalt az előtt, hogy becsuktad a szemed, és néhány percig gondolkodtál azon, mit jelent számodra az egyenlőség. Lapot kérni, széket foglalni. Megváltoztatni a játékszabályokat. Újraosztani a befolyást, újragondolni a hatalmat – ilyeneket dobáltunk be egy januári szerkesztőségi brainstormingon. Fáradtan, délután, az első Forbes Women’s Summitra készülve. Aztán aznap este az ágyban már lepergett előttem […]
Üzletember, befektető, mentor, nyilvánosbeszéd-tanár és evangélikus prédikátor – ez mind állhatna a névjegykártyáján, ha lenne neki. De nincs, és azt vallja, hogy nincs is rá szüksége, mert a beszéd, különösen a nyilvános beszéd az ember biológiai névjegye. Ő pedig már letette a sajátját. Aki ma Magyarországon modern beszédkultúrával és retorikával foglalkozik, annak biztosan nem kell bemutatni a hardverileg magyar, szoftverkészletében inkább amerikai Benkő Vilmost, a Toastmasters itthoni meghonosítóját és a Speak Academy megalapítóját. Mintegy ezer tanítványának mester, példakép, motivációs atombomba, vagy csak röviden: „A” Vili.