Átvette a hatalmat az Y generáció a Wall Streeten, az ingyenkereskedést kínáló Robinhood tréderei elképesztő magasságba hajtják a legmenőbb részvényeket a koronaválság közepén. Csúnya vége lesz, de vajon mikor?
Vlad Tenev és Baiju Bhatt ötletének finanszírozását 75 kockázatitőkés pattintotta le 2013-ban. De ők nem adták fel. Még messze voltak attól, hogy a termékük elkészüljön, de rögtön tömegek iratkoztak fel a várólistára, hogy szeretnék kipróbálni. A webszájtjukon mindössze ennyi szerepelt: ingyen tőzsdei kereskedés, ne fizess kötésenként 10 dollárt. Még mindig 2013-at írtunk, amikor Vlad felkerült az amerikai Forbes 30 sikeres 30 év alatti fiatalt bemutató 30/30 listájára. Idén, 2020-ban a sokadik tőkebevonási kör árazása alapján a Robinhood 11,2 milliárd dollárt ér. Nemcsak hogy ők a koronaválság egyik nagy nyertese, de felrobbantottak egy iparágat. Pár éve a nagykutyák által lesajnált lúzerek voltak, ma a Wall Streetnek őket kell követnie, ha tudni akarják, hova hordják a pénzüket a befektetők.
Baiju szülei Indiából jöttek, Vlad ötéves volt, amikor közgazdász szülei kivándoroltak Bulgáriából. A Stanfordon találkoztak, és kezdtek vállalkozni, pont a nagy pénzügyi válság idején. Abban mindig biztosak voltak, hogy meg akarják változtatni a pénzügyi rendszert, és hamar ki is találták, hogy hol van erre a legnagyobb igény. Mivel behatóan ismerték a bankok és a pénzügyi piacok működését, látták, hogy mekkora díjakat markolnak a szolgáltatók a kereskedésért, holott ha nagy összegek mozognak, költségmentesnek álcázva más helyről is le tud csippenteni tisztes bevételeket a szolgáltató.
Ők vették észre először, hogy az emberek mindenféle interakciója és tevékenysége az okostelefonokra terelődik, ebből állt össze a sikerrecept. Ingyenesnek blöffölt kereskedés a telefonodról. Tök egyszerűen, mintha csak játszanál. Csak nem madarakra lövöldözöl, hanem részvényekre. De ha jól célzol, itt valódi jutalmat is kapsz.
A United Consult megalakulásakor még valóságos sci-finek tűnt az önvezető autó vagy éppen az arcfelismerés, és az óriási digitális adathalmazok is csak a Mátrix filmek futurisztikus látványvilágából lehettek ismerősek az átlagember számára. Ezek azonban mára mindennapjaink részévé váltak, az idén húszéves budapesti IT-cég pedig továbbra is a jövő technológiáit keresi és építi a jelenben.
Az immár Super-brands-díjas United Consult Kft. egy baráti társaságból fejlődött sok területen piacvezető középvállalattá az elmúlt két évtizedben. Indulásukkor még betárcsázós neten keresztül kommunikáltak ügyfeleikkel, ma pedig már az 5G van segítségükre, amikor a különböző streaming szolgáltatások révén valós időben keresnek innovatív megoldásokat partnereik üzleti problémáira. A fejlődés elképesztő léptékű az ágazatban, és a ma már közel háromszáz főt foglalkoztató cég nem csupán lépést tart a trendekkel, hanem – saját ügyfeleit jelentős versenyelőnyhöz segítve – sokszor meg is előzi azokat.
Egyik legújabb partnerük Amerika legnagyobb telekommunikációs cége, amely a számlázási rendszer teljes körű ráncfelvarrásával bízta meg a magyar céget: egyedülálló fordítóprogramjuk segítségével a 21. század igényeire szabják az óriásvállalat kapcsolódó szoftvereit. Ennek presztízsértéke hatalmas, mégis kijelenthető, hogy ez a megbízása csupán egy a United Consult számtalan izgalmas szakmai vállalása közül. Húsz éve stabil partnerük például a Pannon GSM-ből időközben Telenorrá lett hazai szolgáltató is.
Mivel a cég vezetői és munkatársai számára egyaránt fontos, hogy üzleti sikereik mellett társadalmi haszonnal is bírjon a munkájuk, kiemelt figyelmet fordítanak az egészségügy területére is. Egyik most futó projektjükben például olyan eszközökhöz fejlesztenek szoftvert, amelyek sok betegség – így a rák, a stroke vagy éppen az Alzheimer-kór – korai diagnosztizálásában is átütő eredményeket hozhatnak akár már a közeli jövőben. Állandó ügyfeleik között ott vannak a hazai telekommunikációs piac legfőbb szereplői, illetve a pénzügyi szektor legnagyobb cégei is.
„Az elmúlt két évtized tapasztalata nagyon fontos számunkra, ám a jelenben nem alapozhatunk kizárólag arra a tudásra, amit húsz éve szereztünk, és persze a jelenlegi ismereteink sem lesznek elegendőek öt-tíz-húsz év múlva. A legnagyobb érték a 21. században a technológiai nyitottság, a folyamatos fejlődés és a megújulás képessége” – szögezi le Gertner Roland, a United Consult CEO-ja. A cég innovatív szellemisége és kollégái kreativitása kapcsán hozzáteszi: „Ha valamiben perspektívát látunk, akkor a cégen belül létrehozunk egy startupként működő kis egységet, saját költségvetéssel. Amikor feltűnik egy új terület, egy új megoldás, még nem lehet tudni, mi lesz belőle. Vállaljuk ezt a kockázatot, hiszen nem csak elemi érdekünk, de szenvedélyünk is az új szektorok, kompetenciák, technológiák kutatása.”
Így kerültek kapcsolatba a CRM-rendszerek új generációját fejlesztő Salesforce céggel is – melynek ma már aranyszintű partnerei –, illetve az elmúlt három évben egy ilyen, néhány innovatív kolléga ötletéből indult „pilot” projektből nőtte ki magát önálló divízióvá a big data üzletáguk is. Ezek létjogosultságát az azóta egyre növekvő piaci igények is bizonyítják. Öt éve például még nem is létezett, mára viszont megkerülhetetlen iparági szereplővé vált a Cloudera legújabb, az adatfeldolgozást még gyorsabbá, hatékonyabbá és pontosabbá tevő rendszere, a CDP (Cloudera Data Platform), melyet a United Consult világszinten is az elsők között kezdett szakértőként bevezetni.
A folyamatos tanulás, kutatás és innováció egyfelől ügyfeleik javát szolgálja, másfelől pedig saját érdekük is, mondhatni: sikereik kulcsa a gyorsan változó IT-szektorban. Gertner Roland konklúziója afféle iparági mottó is lehetne: „Ha ma nem tekintünk előre és nem járunk két lépéssel a piac előtt, akkor egy darabig még tovább visz a lendület, de aztán megállunk és végünk. Kollégáink professzionalitása, hivatástudata és nyitottsága révén továbbra is azon az organikus fejlődési pályán kell maradnunk, amelyen eddig voltunk, és amely egyértelműen a jövőbe vezet.” A húsz év szakmai tapasztalatán túl talán éppen ez az innovatív hozzáállás az, amiért évről évre egyre többen bízzák projektjeiket a United Consult csapatára.
Boross Dávid legkorábbi céges munkáját tinédzserkorában kapta: növényeket locsolt az első, kissé rozoga Oázis-üvegházban. Kertészmérnök szülei egyplatónyi növénnyel kezdték a családi kertészeti céget, de az országos léptékű növekedést már a legidősebb fiú irányításával érték el. Boross István váratlan halála után fia sikeresen vette át a cég irányítását, de Dávid már korábban is bizonyított. Reformjai, a franchise-hálózat és a progresszív márkaépítés vérfrissítést hozott az Oázisba. Ideje volt, mert a közel harminc év alatt nemcsak a cég váltott generációt, hanem a piac is.
Ballainé Krikker Zsuzsanna dandártábornok, a magyar honvédség első tábornok asszonya történelmet írt, mégsem érzi úgy, hogy ideje kérni az obsitot. A Honvédelmi Minisztérium Védelemgazdasági Hivatalának főigazgatója csúcsmenedzseri hozzáállással és a dolgozói kapcsolatok erősítésével tenné le a keze nyomát.
Baleseti túlélőknek nyújt lelki segítséget egy budapesti szervezet, ami még kicsi, de nagy tervei vannak. A Traumaambulancia ambíciói végtelenek, ahogy az egyesület dolgozóinak kitartása is. Ők tudják, mit jelent legyőzni a legyőzhetetlent: sokan maguk is súlyos baleseteket éltek túl.