Bő öt év alatt lett piacvezető Magyarországon a CTP az ipari csarnokok területén. A nemzetközi ingatlanbefektető vállalat 2021 végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak, a folyamatos építkezés mellett pedig a létesítmények emberi oldaláról sem feledkezik meg.
Remon L. Vos, holland üzletember néhány partnerével együtt a csehországi Humpolec városában saját szükségletük miatt felépített egy ipari csarnokot, majd bérlői igények jelentkezése okán további csarnokok fejlesztésébe is belevágtak. Az 1998-as indulás óta mára több mint 6,6 millió négyzetméternyi kiadható területtel és tőzsdei jegyzéssel büszkélkedhetnek, alig több mint öt évnyi működés után pedig idén Magyarországon is piacvezetővé tudtak válni.
Ez a CTP története dióhéjban, ám a gyakorlatban ennél sokkal kacskaringósabb út vezetett ahhoz, hogy a cég mostanra csak Magyarországon év végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak. „2016-ban zárultak le az első magyarországi akvizíciók, melynek keretében Biatorbágyon és Üllőn vásároltunk meg egy-egy ipari létesítményt” – mesél a kezdetekről Huszlicska Dávid, a CTP magyarországi vezetője. Az ezt megelőző időszakban a logisztika igazi mostohagyerek volt: a bérleti díjak rendkívül alacsonyak voltak és rengeteg csarnok állt üresen.
Anekdotákból tudjuk, hogy a gazdasági válság után voltak olyan ipari parkok, ahol akkoriban úgy vitte körbe a bérbeadó a potenciális bérlőket a csarnokok között, hogy tetszőlegesen választhatott az épületekből, hiszen mindben volt szabad terület.
25 évvel ezelőtt, szakorvosi tapasztalattal és gyakorlattal a hátuk mögött egy szegedi orvos házaspár úgy gondolta, gyógyszerek és kiváló minőségű, gyógyító hatású és megelőzést támogató készítmények fejlesztésével többet tudna tenni a páciensekért, mint a kórházi orvosi gyakorlatban. Tapasztalataik lehetővé tették, hogy felmérjék az igényeket és olyan készítményeket fejlesszenek, melyekre a pácienseknek szükségük van és a piacon hiánypótló megoldási lehetőséget kínálnak összetétel, ár vagy minőség szempontjából. A semmiből váltak meghatározó piaci szereplővé, miközben – kezdetben – távol álltak az üzleti szférától. Dr. Jójárt Ferenc és felesége, Dr. Kardos Mária 1997-ben hozták létre saját, 100 százalékban magyar gyógyszeripari vállalkozásukat, mely mára meghatározó a páciensek ellátásának biztosításában. A Goodwill Pharma az ő sikertörténetük.
BIZTOS ALAPOK
A jelentős befolyással bíró vállalat az elmúlt 25 évben a semmiből jutott el odáig, hogy intenzíven növekvő, középméretű gyógyszercéggé váljon.
„Kicsit fordítva indultunk, mint a többi piaci szereplő. Előbb voltunk forgalmazók és később váltunk termékfejlesztővé és gyártóvá, amikor már láttuk, hogy az egészségügyi ellátók és a fogyasztók mit keresnek, mire van szükségük, és azt miért nem találják meg másoknál” – mondta Dr. Jójárt Ferenc.
A Goodwill Pharma ebben a szemléletben tervez, amikor újabb és újabb brandekkel jelenik meg a vényköteles és recept nélkül kapható gyógyszerek kínálatában.
Európai terjeszkedésük folyamatos. A Szerbia Goodwill több mint 15 éve sikeresen működik, az utóbbi években pedig leányvállalatot regisztráltak be Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában és meghódították a Balkánt is.
STABIL NÖVEKEDÉS
A növekvő paletta mellett, kiváló minőségű vitaminjaik és táplálékkiegészítőik ismertségének köszönhetően, évente kétszámjegyű a növekedésük. A világjárvány megjelenésével a fókuszok átrendeződtek a cég portfóliójában. Az orvos-beteg találkozók ritkulásával számos területen csökkent a gyógyszerfelírás. A strukturált választéknak és fejlesztésnek köszönhetően nem volt visszaesés, az immunrendszert támogató vitaminok és táplálékkiegészítők iránt megnőtt a kereslet.
A cég életében meghatározó a lényeglátás és a gyors döntés. Ha valami nem egyértelműen igen, az egyértelműen nem.
Egy ilyen méretű cégnek megvan az az előnye is, hogy gyorsan tud reagálni a piac változásaira, míg a mamutok lassabban lépnek. Bár a gyógyszerpiacon a Goodwill közepes méretű, jelentős tűzereje van, nagyon gyorsan irányba tudja fordítani az „ágyúkat”, hogy fókuszálni tudjon a legfontosabb kihívásokra. Így került kifejlesztésre a pandémia alatt új termékük, az immunrendszert támogató Cedezin Forte+szelén étrendkiegészítő, mely nagy dózisú C-, és D-vitamint, cinket és a védelem szempontjából különösen jelentős szelént is tartalmaz.
Az elmúlt két évben több fejlesztés is történt: 2019-ben új logisztikai központot nyitottak, 2020-ban egy modern gyártóüzemük kezdte meg a működését, szintén Szegeden. Nemrégiben vásároltak egy régi iskolaépületet, ahol modern üzletközpontot alakítanak ki. A raktárkapacitás megháromszorozása is napirenden van.
ÉLETMINŐSÉG…
Sokakban él a tévhit, miszerint a gyógyszeripar generálja a betegségeket, azonban a történelmi tények az ellenkezőjét bizonyítják. Pont az orvos- és gyógyszertudomány fejlődésének köszönhető, hogy a valaha végzetesnek számító kórok ma már a megfelelő kezelésekkel túlélhetők.
Az életvitel problémákat generál.
Jelenünk életvitele nem összehasonlítható még a pár évtizeddel ezelőttivel sem. Például egy sportosabb egyén beül az autóba, elmegy kondizni, ahol szűrt levegőben edz. Nincs D-vitamin, kevesebb az oxigén. Valószínűbb az edzés utáni instant vagy feldolgozott élelmiszer fogyasztása is. Ez egy egészen másféle egészség, mint a természetben való mozgás volt régebben. Az életvitel által generált problémák megoldása sokszor a gyógyszeripar feladata.
TRENDHATÁS
Felmérések szerint a bezártsággal nőtt a kilóink száma, ez extra terhelést jelent a szervezetnek. Fokozódott a porckopás és az ízületek romlása. Hazánk sajnos elöl szerepel a rangsorban túlsúlyosság szempontjából, de a vírus előtt sem álltunk túl jól. A ránk is jellemző amerikai trend egyértelműen mutatja, hogy a jövőben a mozgást és az egészséges étkezést szolgáló termékek fejlesztésére van szükség.
Az életkor előrehaladtával egyre tudatosabban kell gondoskodni az egészség fenntartásáról. Bár a tudománynak köszönhetően betegen is lehet sokáig élni, de ez túl sok életörömmel nem jár.
„A jó minőségű, aktív életért tennünk kell!”
A Goodwill Pharma célja, hogy minél több, komplex segítséget nyújtó étrendkiegészítőt fejlesszen, mely az aktivitást és a jó életminőséget szolgálja.
MEGGYŐZŐDÉS A BRANDEK MÖGÖTT
A Goodwill Pharma már ötször nyerte el a Magyar Brands-díjat, 2021-ben pedig Superbrands-díjasok is lettek. A vállalat kiemelt stratégiája, hogy a gyártás és a fejlesztés a legmagasabb minőségbiztosítási tervek szerint működjön.
„Először nekünk kell elhinni, hogy a termék, amit fejlesztettünk, a lehető legjobban szolgálja a fogyasztók egészségét. Meggyőződésünkkel és a magunkba vetett hitünkkel száz százalékosan elköteleződünk, hogy sikerre vigyük készítményeinket” – mondta Dr. Kardos Mária.
SZENT-GYÖRGYI ALBERT NEVÉVEL FÉMJELEZVE
Minden cégnek van egy zászlóshajója, amivel különlegesnek számít az iparágon belül. A Goodwill Pharma életében ez akkor született meg, amikor a cég törekvései találkoztak a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert filozófiájával. Így jött létre a professzor nevét viselő brand és a vitamincsalád fejlesztése. A magyar Nobel-díjas az élet biokémiai rejtélyeit vizsgálta, célja a kóros folyamatok megelőzése volt. A Goodwill Pharma is ezt az irányt követi. A professzor nevének gondozásán túl, melyben benne van az egészséges és tartalmas élet példaállítása is, a hazai gyártással és munkahelyekkel a fenntarthatóság mellett is kiállnak.
VILÁGPIACI UGRÁSRA KÉSZ A GOODWILL PHARMA
A közelmúltban szerbiai gyógyszergyáruk megkapta a legmagasabb minősítést, az európai GMP gyártási tanúsítványt, a szegedi üzemben pedig az étrend-kiegészítők GMP szerinti gyártása zajlik, mellyel új lehetőség nyílik a Goodwill termékek világpiaci megjelenése terén.
„A GMP tanúsítvány nagyon magas minősítési szint, ami azt is jelenti, hogy rendkívül intenzív, ugrásszerű növekedés vár ránk. Nagy kihívás, hogy mit és mennyit gyártsunk ebben az üzemben, hogy termékeink a hazai és a külföldi piacokon is kiszolgálják az igényeket és a polcokon legyenek” – mondta Dr. Jójárt Ferenc.
Elég ritka, hogy tehetős magyar magánszemélyek több évtizeden át, következetes koncepció mentén, magánvagyonuk terhére egy jól menedzselt pénzalapból és annak kamataiból díjazzák a tudományos élet sztárjait. Lantos Csaba, a magyar Nobel-díjként is emlegetett Bolyai-díj egyik alapítója szerint az oltásellenesség is ráerősít, hogy 23 éve helyesen döntöttek, mert a tudományos ismeretek elfogadottságát még mindig növelni kell. Az idei díjazott nevén nem volt vita.
Klément Éva és Nádasy Zoltán parányi belvárosi üzletében hazai és külföldi tervezők természetes anyagokból készült, kis szériás portékái sorakoznak a polcokon. Éppen olyan a miliő, mintha a nagymama tipp-topp otthonában lennénk.
Mindannyian traumákat hordozunk, de képtelenek vagyunk megértéssel fordulni egymás felé. Pedig ha nem tanulunk meg újra kis közösségekben együttműködni, nem jutunk ki a közösen összehozott kríziseinkből. Ehhez nem ártana, ha nem tabusítanánk a szexnél is jobban a pénzt, és ha Wahorn Andrást is inkább megérteni, és nem eltörölni akarnánk. Orvos-Tóth Noémivel beszélgettünk frusztrációról, bizonytalanságról és a lehetőségekről, amik elnyomnak.