Bő öt év alatt lett piacvezető Magyarországon a CTP az ipari csarnokok területén. A nemzetközi ingatlanbefektető vállalat 2021 végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak, a folyamatos építkezés mellett pedig a létesítmények emberi oldaláról sem feledkezik meg.
Remon L. Vos, holland üzletember néhány partnerével együtt a csehországi Humpolec városában saját szükségletük miatt felépített egy ipari csarnokot, majd bérlői igények jelentkezése okán további csarnokok fejlesztésébe is belevágtak. Az 1998-as indulás óta mára több mint 6,6 millió négyzetméternyi kiadható területtel és tőzsdei jegyzéssel büszkélkedhetnek, alig több mint öt évnyi működés után pedig idén Magyarországon is piacvezetővé tudtak válni.
Ez a CTP története dióhéjban, ám a gyakorlatban ennél sokkal kacskaringósabb út vezetett ahhoz, hogy a cég mostanra csak Magyarországon év végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak. „2016-ban zárultak le az első magyarországi akvizíciók, melynek keretében Biatorbágyon és Üllőn vásároltunk meg egy-egy ipari létesítményt” – mesél a kezdetekről Huszlicska Dávid, a CTP magyarországi vezetője. Az ezt megelőző időszakban a logisztika igazi mostohagyerek volt: a bérleti díjak rendkívül alacsonyak voltak és rengeteg csarnok állt üresen.
Anekdotákból tudjuk, hogy a gazdasági válság után voltak olyan ipari parkok, ahol akkoriban úgy vitte körbe a bérbeadó a potenciális bérlőket a csarnokok között, hogy tetszőlegesen választhatott az épületekből, hiszen mindben volt szabad terület.
Idén augusztusban újabb áttörést ünnepelhetett a magyar űripar: Föld körüli pályára állt a C3S műholdfejlesztő első – a magyarok ötödik – kisműholdja, a Radcube. Az Európai Űrügynökséggel közös nemzetközi koprodukció után elérkezhet a fordulópont a vállalkozás életében: a sikeres technológiai demonstráció után a hamarosan megjelenő, valódi üzleti igények kiszolgálására készülnek.
em gondoltam volna, hogy a világűr megközelítéséhez a Lurdy Ház egyik liftjébe kell beszállnom. Persze nem arra a pár méteres vertikális emelkedésre gondolok, ami ugyan a szó szoros értelmében valóban közelebb visz a kozmoszhoz, de bármelyik felvonóval ellátott épületből megismételhető. Hanem arra a már tényleg kézzelfogható kapcsolatra, amit a liftből kilépve néhány balra és jobbra fordulás után, öt perccel később műholdmodellek tapogatásával átélek a pláza mellett levő Complex Systems & Small Satellites, vagyis a C3S Kft. irodájából.
Gyermeki lelkesedéssel vágok neki az izgalmas terepszemlének. Széll Alexandra, a cég üzletfejlesztési vezetője mutatja az utat, a legsikeresebb magyar fiatalokat soroló idei listánkról ismerős Milánkovich Dorottyával, a C3S projektmenedzserével követjük. Hiába a péntek késő délutáni interjúidőpont, több asztalnál még kemény mérnöki munka folyik. „A koronavírus előtt azért többen dolgoztunk bentről” – mondja Szandra, miközben bepillantást nyerek a Bloomberg-terminálokhoz hasonló, hatalmas megfigyelőrendszerekkel telepakolt tárgyalóba vagy a kábelrengeteg lepte összeszerelő helyiségbe. „Ez itt a flat sat — kiterített műhold – mutat Szandra egy asztalra. – Ezen tudunk tesztelni bármit, mielőtt tényleg módosítanánk a Radcube-on.”
Kapcsolatban a kozmosszal – a Lurdy Ház tetejéről.
A Radcube a gyártó C3S (és a magyar űrgazdaság) egyik nagy büszkesége. A gyors körbemutatás után – kiegészülve Németh Péterrel, a C3S mérnökségvezetőjével, valamint a minőségbiztosításért és gyártásért felelő Kiss Gergővel – ülünk le feleleveníteni az augusztusi start sikersztoriját.
Kockakirakós A C3S csapata még a 2007 és 2012 között készülő és üzemelő első magyar kisműhold, a Masat–1 fejlesztőcsapatából jött létre. Az akadémiai terepet a sikeres pályára állás után azonban hamar maguk mögött hagyták, a mai formájában működő cég már egészen korán megnyerte az Európai Űrügynökség (ESA) pályázatait. Fő tevékenységük a Masathoz hasonló, az ESA terminológiája szerint nanoműholdak fejlesztése és gyártása. Az általában alig tízkilós, nagyobb cipősdoboz alakú műholdak egyre nagyobb szerepet kapnak az űrkutatásban, kis méretük révén ugyanis jelentősen csökkentik a világűrbe juttatási költségeket. Így a technológia új alkalmazási területeknek teret nyitva sokkal elérhetőbb mind az akadémiai, mind az üzleti élet számára.
Utcai surranókat levenni! Gergő, Szandra és Péter a kábelrengeteg előtt – itt gyártják és demózzák a nanoműholdakat.
Az augusztusban, Francia Guyanából elstartolt Radcube is ilyen cipősdoboz – vagy Szandra hasonlatával élve, kis hajó: a rakományt az ügyfelek hozzák. Ők a platformért, vagyis a fedélzeti számítógépért, a Földdel kapcsolatot teremtő kommunikációs modulért, az energiaellátásért, valamint az adatok érthető nyelvre való lefordításáért felelnek. A hasznos teher – vagy angolosan a payload – úgy illeszkedik ebbe a vázba, mintha a Rubik-kocka hiányzó elemeit pótolnánk: a kockaelemek egymással kommunikálva küldik a Földre, a Lurdy tetején lévő C3S-antennákra tudományos méréseik eredményeit.
A hatalmas technológiai kihívás már magyarázatot sem kíván – általában minden harmadik felbocsátott kisműhold néma marad, nem kommunikál a Földdel.
Ide érkezik a Radcube-ról is a Föld körüli sugárzást és a mágneses tér változásait mérő műszer adathalmaza. A magyar–angol–lengyel koprodukció tudományos területen is áttörés. „A részben magyar fejlesztésű űridőjárás-mérő eszköz ebben a méretben először üzemel kisműholdon. Ez nem csak a mi sikerünk, hanem egy nemzetközi konzorcium, az Energiatudományi Kutatóközpont és az ESA sikere is” – mondja Dóri. A közös dicsőséget a Radcube szoftverében elrejtett névsorral is ünnepelték: döbbenetesen hosszú lett a lista azokról, akik pár napot vagy akár több évet dolgoztak azon, hogy a nanoműhold Föld körüli pályára állhasson. A kisműholdak piacán jellemzően még az Űrügynökség az ügyfelük, de a sikeres technológiai demonstráció után a C3S vállalati szereplők megjelenő igényei felé mozdulna. „Például egy mezőgazdasági vállalat termelését is javíthatjuk a technológiával, ugyanis speciális spektrumú kamerák felhasználásával pontosabban megállapítható, hogy mikor érdemes aratni egy többhektáros birtokon. Ehhez hasonló valós, új üzleti igények kezdenek felbukkanni, és jelenleg még kevés olyan szereplő van, aki kiszolgálná őket” – mondja Szandra.
Az ESA támogatását élvező tizenhárom kisműholdprojekt legtöbb szereplője tudományos intézet, a legjelentősebb versenytárs egy – három projektben is részt vevő – kereskedelmi vállalat, a dán Gomspace lehet. A három „kockaegységet” szállító műholdplatform piaci ára 250 ezer euró körül van, de nagyban befolyásolják egy-egy misszió részletei (például hogy milyen műszer kerül a payloadba, és milyen üzemeltetési feladatok tartoznak hozzá).
A 22-es csapdája Kiforrott, gondosan kidolgozott rendszerek, bejáratott vállalati kapcsolatok összességét látom, de Szandráék szerint közel sem volt evidens, hogy végig tudnak menni ezen a pályán. Sok nagy bálnát kellett meggyőzni: az Űrügynökség mellett működő nagyvállalatok (például az Airbus vagy a Thales Alenia) komolyan felépített, az autóiparból ismerős rangsorolt értékláncába hosszú megfelelési procedúrák után lehet bekerülni.
Ráadásul az ESA és a privátszféra is sokszor olyan belépő referenciákat kérnek, amiket külsős nehezen hoz össze. A megpályázott területen korábbi projektet kell felmutatni, de ebben van egy 22-es csapdája: hogyan tud egy cég úgy előrehaladni, ha nincs konkrét projektfeladat, amin fel tudna nőni, de elvárják, hogy már azon a szinten csatlakozzon be?
Űrpillangó – a napelemszárnyaival és antennacsápjaival nagyra nőtt robotrovarra emlékeztető Radcube modelljét mutatja Milánkovich Dóri.
Felnőni pedig a magyar űripar kezdeti hiányosságai miatt is nehezebb volt. „Magyarországon pár cégen kívül az űripar gyártási oldalon még nem létezik. Vannak egyetemi, kutatóintézeti szereplők, de az ipari oldal ökoszisztémája nincs kiépítve. Ezért sok mindent nekünk kellett a fejlesztési oldalon lefednünk” – mondja Péter. A kisműholdakat az iroda erre a célra elkülönített részén rakják össze, de másik fókuszterületüknél, a nagyműholdas alkatrészeknél már külföldi üzleti partnereikkel gyártatnak.
A hatalmas technológiai kihívás már magyarázatot sem kíván – általában minden harmadik felbocsátott kisműhold néma marad, nem kommunikál a Földdel. „A műholdfejlesztés önmagában egy kicsit vakrepülés is. Mindent megpróbálsz megtenni, amit lehet, szabad és logikus – aztán vagy sikerül a küldetés, vagy nem. Borzalmasan sok energiát tettünk bele, szeretném azt hinni, hogy nem a szerencsén múlott” – mondja Szandra. Péter rázza a fejét: „Ennyi minden már nem múlhat a szerencsén.”
Miért érzi fontosnak egy bank a fenntarthatóságot? Mit tesz és mit tehet egyáltalán egy pénzintézet a témában? Erről kérdeztük Tóth Balázst, az UniCredit Bank elnök-vezérigazgatóját.
Sikerült nekik? Elbuktak? Új bizniszbe kezdtek? Ezentúl minden hónapban megkérdezzük egy öt évvel ezelőtti portréalanyunktól, mi lett vele, amióta utoljára beszéltünk. A Debra net, az erotikus termékek kereskedelmének legnagyobb hazai szereplője köszöni, jól van, a cégnek nagyon bejött, hogy mindenki otthon ült a járvány alatt.
Magyar Bankholding
2021 December Támogatói tartalom Magyar Bankholding
A Budapest Bankot, az MKB Bankot és a Takarék Csoportot egyesítő Magyar Bankholding üzleti stratégiájának hangsúlyos eleme az erős digitalizáció: ennek megfelelően egy merőben új technológiai rendszert álmodott meg, amely révén digitális úttörővé válnak a hazai és régiós piacon, miközben a fintech szolgáltatókkal is felveszik a versenyt. Dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland, a digitális banki szektor nemzetközileg is elismert szakemberei mutatták be a technológiai transzformációra irányuló terveket.
A mindig kísérletező és nagy adag bütykölhetnékkel megáldott gyógyszerész, Váncza József és fia saját recept alapján 1924-ben kezdte el gyártani azt a sütőport, amire aztán az ifjabbik Váncza sikeres vállalkozást épített. Kivételes marketingérzékkel gyorsan növesztette nagyra a céget, fejlődését csak a nagy gazdasági válság, majd a második világháború akasztotta meg. Addigra viszont a legtöbb magyar háztartásban sütöttek Váncza sütőporral, az édességrajongók polcán ott lapult a Váncza süteményeskönyv, és nem csak karácsonykor került elő.