A mindig kísérletező és nagy adag bütykölhetnékkel megáldott gyógyszerész, Váncza József és fia saját recept alapján 1924-ben kezdte el gyártani azt a sütőport, amire aztán az ifjabbik Váncza sikeres vállalkozást épített. Kivételes marketingérzékkel gyorsan növesztette nagyra a céget, fejlődését csak a nagy gazdasági válság, majd a második világháború akasztotta meg. Addigra viszont a legtöbb magyar háztartásban sütöttek Váncza sütőporral, az édességrajongók polcán ott lapult a Váncza süteményeskönyv, és nem csak karácsonykor került elő.
„Vidékre költöztünk, és a csomagolás közben ezen értékes könyvet valamelyik ismerős asszony ellopta, és mert annak hiánya a háztartásba nagyon érezhető, miért is bátorkodom bizalommal önökhöz fordulni, és ha lehetséges egy ilyen könyvet utánvéttel az alanti czímemre megküldeni méltóztasson” – a Váncza és társa vegyipai gyárnak címzett 1956-os levelet Verrasztó Gábor idézi A Váncza család című könyvében. A szóban forgó értékes könyv, az ikonikus Váncza süteményeskönyv számtalan kiadást élt meg, és fontos marketingeszköz volt ifjabb Váncza József, a magyar sütőporgyártás atyjának kezében.
Ha valamelyik forgalmas fővárosi helyszínen megjelentek a Váncza zenélő reklámautói, több száz érdeklődő gyűlt köréjük.
Egy rühesség elleni szeren dolgoztak Az idősebb Váncza József a gyógyszerészkedés mellett imádott fényképezni, és 1900-ban ő jutott ötödikként autóhoz Magyarországon. „Egy háromkerekű, nyitott Benz kocsihoz, akkoriban még hátramenet sem volt benne” – meséli dédapjáról a 61 éves Váncza József, a SZTAKI Mérnöki és Üzleti Intelligencia Kutatólaboratóriumának vezetője (a Forbes 2016-os Kód című különszámába készítettünk vele interjút SZTAKI-s munkájáról). Ő a negyedik József a Váncza-dinasztiában.
Az automobilokért nagyapja, az ifjabb Váncza József is rajongott, volt Adlerje, Opelje, bejárta velük a Kárpát-medencét. Kárpátalja különösen közel állt a szívükhöz, mert onnan, Perecsenyről származik a család. „Sokszor olyan terepen ment, ahová most sem mernék autóval behajtani” – mondja róla unokája. A kettes számú Váncza József szíve szerint gépészmérnöknek tanult volna, csak apja kérésére döntött a gyógyszerészet mellett. „De a bütykölhetnékje egész életében megmaradt.”
Ezt a rajongását a patikába is áthozta, apjával sokat kísérleteztek. A családi legendárium szerint a sütőpor megszületése is ennek köszönhető. Apa és fia 1922-ben eredetileg egy rühesség elleni szeren dolgoztak, amikor mellékesen rájöttek a sütőpor receptjére a fővárosi Erzsébet körúti családi fészek egyik hátsó szobájában. Találmányukat 1925-ben Váncza sütő-krémpor néven védjegyezték. Amikor a villámgyorsan felfutó kereslet miatt kinőtték a lakásukat, először a Tavaszmező utcában, majd a Ludoviceum utca (ma Korányi Sándor utca) 28. alatti bérelt házban gyártottak.
Az OTP Global Markets az elemzéstől a tanácsadáson és az üzletkötésen át egészen az üzletzárásig képes teljeskörűen kiszolgálni az ügyfelek pénzpiaci és befektetési igényeit. Ebben a régiós szinten is a legnagyobb szereplők közé tartozó OTP Csoport kollektív tudására támaszkodnak, miközben az ügyfeleknek kaput nyitnak a világpiacokra.
Intenzív építkezést követően másfél éve átalakult az OTP Treasury, amely OTP Global Markets néven folytatja kibővített működését. A színfalak mögött valójában jóval több történt, mint egy névváltás. Az OTP Global Markets Igazgatóság ugyanis ma már nemcsak a hagyományos treasury szolgáltatásokat kínálja ügyfeleinek, hanem gyakorlatilag majdnem minden befektetési, tőkepiaci és pénzpiaci igényre képesek megoldást nyújtani. Ez köszönhető a folyamatos fejlődésnek és innovációnak is, amit az elmúlt másfél évben végrehajtottak. Az átalakulás egyik legfontosabb mérföldköve az volt, hogy 2021. január 1-jétől az OTP Bank privátbanki tevékenységének csoportszintű irányítása is a Global Markets Igazgatósághoz került.
INNOVATÍV MODELL
„Unikális a modell, hogy a pénz- és tőkepiaci tevékenység, valamint a befektetési szolgáltatási tevékenység, beleértve a privátbank irányítását is, egy ernyő, azaz egy szakmai irányítás alá került” – mondja Bánfi Attila, az OTP Global Markets ügyvezető igazgatója. „Ez azt jelenti, hogy az elemzést, a tanácsadást, a termékfejlesztést és magukat a kötéseket is egy kézből kínálunk. Ez hatalmas lehetőséget kínál a szinergiák teljeskörű kihasználására.”
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Röviden összefoglalva azt, hogy az OTP Global Markets ügyfelei tulajdonképpen közvetlenül hozzáférnek az OTP Csoportnál felhalmozott szakértelemhez és tapasztalathoz. „Egy ilyen csoportban nagyon nagy regionális tudás és piacismeret halmozódik fel. Magam is hét évet éltem külföldön, dolgoztam régiós leánybanki oldalon is. A helyi viszonyok ismerete, ezek hatékony megosztása, az újonnan létrejövő megoldások különleges lehetőséget adnak a kezünkbe” – vázolja az ügyvezető igazgató. „Küldetésünknek tartjuk, hogy mind a 11 országban ugyanazt a magas színvonalú szolgáltatást kapják az ügyfeleink, ugyanazzal a termékkörrel. Ez megkönnyíti majd azon ügyfeleinknek is a dolgát, akik több országban is jelen vannak, hiszen így egységes standardok, gyakorlatok mentén tudjuk kiszolgálni őket.”
Ha azt nézzük, hogy csak az elmúlt időszakban milyen ütemben fejlődtek a Global Markets szolgáltatásai, nem lehet kétséges, hogy ez hamarosan megvalósul. Az OTP Global Markets ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások már most sem állnak meg az országhatárnál: nemzetközi, csoportszintű pénz- és tőkepiaci szolgáltatások széles spektrumát, valamint letétkezelési, befektetési és kiegészítő szolgáltatásokat nyújtanak számukra. Több mint 20 ország 40 tőzsdéjét érik el, Japántól az USA piacaiig. „Részvénybrókeri csapatunk már jelenleg is este 8-ig dolgozik, de hamarosan már az amerikai piac zárásáig elérhetők lesznek” – mondta el Bánfi Attila.
E mellett saját multi-asset csapatot állítottak fel, akik a termékek és devizák fundamentális elemzését végzik. Az erre épülő advisory tevékenység segítségével minden kockázati étvágynak és vagyoni helyzetnek megfelelő modellportfóliót képesek kialakítani, de természetesen egyedi igényeknek, megoldásoknak is meg tudnak felelni. Azon ügyfeleknek, akik önállóan nem kívánnak befektetési döntéseket hozni, esetleg nincsenek olyan helyzetben, hogy folyamatosan kövessék befektetéseiket, a Global Markets szakértőinek diszkrecionális portfóliókezelése ideális választás lehet. „Sikerrel léptünk piacra az első strukturált termékünkkel, közben folyamatosan fejlesztjük digitális csatornáinkat is. Ennek keretében új digitális kiszolgálási modellt hoztunk létre, a Direkt Privát Bankot, így távoli elérést is biztosítunk ügyfeleinknek innovatív csatornákon. A privátbanki ügyfeleinknél egyre gyakrabban jelentkező generációváltás kérdésére is a korábbiaknál teljesebb választ tervezünk adni a közeljövőben” – sorolja Bánfi Attila a lezajlott és a megvalósításhoz közel álló fejlesztéseket, amelyek közül többet is közvetlenül az ügyfelek igényei hívtak életre.
A 2021-es Global Private Banking Awards Gálán az OTP Private Banking a legjobb hazai privátbanknak járó elismerést kapta meg, az ukrán leánybank pedig az Ukrajna legjobb privátbankjának járó elismerést vihette haza. A Global Finance magazin pedig első alkalommal választotta az OTP Private Bankinget Közép-Kelet-Európa legjobb privát banki szolgáltatójának. „Mi 11 országból jelentünk kaput a világpiacokra, és a tapasztalat mind a 11 országban elérhető, így az elismerés globálisan jelent sikert” – mondja Bánfi Attila.
Miért érzi fontosnak egy bank a fenntarthatóságot? Mit tesz és mit tehet egyáltalán egy pénzintézet a témában? Erről kérdeztük Tóth Balázst, az UniCredit Bank elnök-vezérigazgatóját.
A játékipar évről évre rekordméretűre duzzad, kiváltképp a covid okozta bezártság és az új generációs konzolok, a Playstation 5, az Xbox Series X és S megjelenése óta. A járvány közepette mégis komoly fejtörést okoz, ki hogyan szállítsa le időben – az iparágban súlyos gondnak számító crunch, azaz betegre túlóráztatás nélkül – most készülő címeit. Gyakori volt, hogy 2020-ról 2021-re halasztottak megjelenéseket, ahogy most épp 2021-ről 2022-re is. Összeállításunk nem egy tagja részesült ebben a bánásmódban.
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
2021 December Támogatói tartalom Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A mezőgazdaságban is egyre nagyobb teret nyer a digitalizáció, ami elengedhetetlen az ágazat szereplőinek versenyképességéhez. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) évek óta eredményesen dolgozik az innovatív digitális megoldások agráriumba csatornázásán. Győrffy Balázzsal, a szervezet elnökével beszélgettünk.
T-Systems Magyarország
2021 December Támogatói tartalom T-Systems Magyarország
A pandémia felgyorsította az üzleti digitalizációt, miközben folyamatosan új trendek kerülnek előtérbe. Milyen vállalati folyamatokat érdemes felülvizsgálni, és mi szükséges ahhoz, hogy egy cég lépést tudjon tartani a technológiai fejlődéssel? Ezekről beszélgettünk Cseresnyés Örssel, a Deutsche Telekom IT Solutions (DT-ITS) Executive Board tagjával, aki azt is elárulta, milyen informatikai tudásra van jelenleg a legnagyobb igény.