A 2018-ban alapított SIP Food Nonprofit Kft. sok rubrikát pipál ki a tudatos termelők képzeletbeli listáján: elmaradott térségben, megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztatva készítenek prémium hipoallergén kiegészítő kutyaeledelt. A cég ügyvezető igazgatójával, Fülöp Katalinnal beszélgettünk arról, hogy mit jelent számukra a felelős működés, a küldetéstudat, de szó esett a nonprofit nemzetközi terjeszkedésről is.
„A SIP Food Nonprofit Kft. egy innovatív társadalmi vállalkozás, amely fogápolási termékeket készít kutyák számára prémium minőségben. Vállalkozásunk küldetése nemcsak a minőségi állateledel előállítása és értékesítése, hanem az is, hogy egy elmaradott térség hátrányos helyzetű célcsoportja számára munkalehetőséget biztosítsunk” – kezdi Fülöp Katalin.
ÉLETEKET ÉS SZEMLÉLETMÓDOT IS FORMÁLNAK
A Hajdú-Bihar megyében lévő gyártóüzemben korábban nyomda működött, de hosszú évekkel ezelőtt bezárta kapuit, munkanélküliséget hagyva maga után. „Mi kifejezetten elmaradott térséget és meglévő épületet kerestünk, természethez közelit. Amíg meg nem nyitottunk, a legnagyobb számú foglalkoztatás a közfoglalkoztatás keretében zajlott a faluban. Munkalehetőséget és életminőség-javulást hoztunk a településre, és egy olyan terméket, aminek a létjogosultságát is egyre inkább felismerik az itt lakók. Célunk és motivációnk a felelősségvállalás, helyben új lehetőségek és munkahelyek teremtése, és minőségi termék előállítása a fogyasztók, a kutyák felé. Szeretnénk felhívni a társadalom figyelmét is a tudatosabb állattartásra” – mondja az értékesítésért is felelős szakember.
Bő öt év alatt lett piacvezető Magyarországon a CTP az ipari csarnokok területén. A nemzetközi ingatlanbefektető vállalat 2021 végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak, a folyamatos építkezés mellett pedig a létesítmények emberi oldaláról sem feledkezik meg.
Remon L. Vos, holland üzletember néhány partnerével együtt a csehországi Humpolec városában saját szükségletük miatt felépített egy ipari csarnokot, majd bérlői igények jelentkezése okán további csarnokok fejlesztésébe is belevágtak. Az 1998-as indulás óta mára több mint 6,6 millió négyzetméternyi kiadható területtel és tőzsdei jegyzéssel büszkélkedhetnek, alig több mint öt évnyi működés után pedig idén Magyarországon is piacvezetővé tudtak válni.
Ez a CTP története dióhéjban, ám a gyakorlatban ennél sokkal kacskaringósabb út vezetett ahhoz, hogy a cég mostanra csak Magyarországon év végére több mint 850 ezer négyzetméteres portfóliót mondhat magáénak. „2016-ban zárultak le az első magyarországi akvizíciók, melynek keretében Biatorbágyon és Üllőn vásároltunk meg egy-egy ipari létesítményt” – mesél a kezdetekről Huszlicska Dávid, a CTP magyarországi vezetője. Az ezt megelőző időszakban a logisztika igazi mostohagyerek volt: a bérleti díjak rendkívül alacsonyak voltak és rengeteg csarnok állt üresen.
Anekdotákból tudjuk, hogy a gazdasági válság után voltak olyan ipari parkok, ahol akkoriban úgy vitte körbe a bérbeadó a potenciális bérlőket a csarnokok között, hogy tetszőlegesen választhatott az épületekből, hiszen mindben volt szabad terület.
Mindez mára jelentősen megváltozott. Az igazi versenyt az elmúlt egy év hozta el, hiszen a hatalmas bérlői kereslet miatt a logisztikai csarnokok is egyre vonzóbbak lettek az ingatlanszegmensben. A sikerhez azonban ma már kevés az, ha valaki felépít egy csarnokot az autópálya mellett. „A bérlők többsége most klasszikusan raktárat keres, nem gyártani szeretne, bár utóbbira is bőven akad példa” – osztja meg piaci tapasztalatait Huszlicska Dávid, példaként említve az Euronics céget. A vállalatnak hamarosan átadnak egy 28 ezer négyzetméteres csarnokrészt, melyben automatizált raktártechnológia segítségével történik majd a termékek mozgatása. „Sztenderd épületekben gondolkodunk, amiknek folyamatosan fejlesztjük a műszaki tartalmát. Büszkék vagyunk arra, hogy Magyarországon immár kettő éve valamennyi új épületünk BREEAM Excellent minősítést kapott, amely egy épület fenntarthatóságát és környezettudatosságát igazoló független tanusítás, illetve hogy a bérlők nagyra értékelik az olyan újító és energiahatékony megoldásokat, mint a hőszivattyús fűtés, aminek köszönhetően nem csak fűthetők a CTP csarnokok, hanem ezáltal sztenderdként hűthetők is. Ez a gyógyszeripari és élelmiszerrel foglalkozó cégek számára kiemelkedő előnyt jelent.”
A környezettudatosság amúgy is fontos a CTP-nek, és ez nem csak a szavak szintjén mutatkozik meg. „Már idén is karbonsemlegesen működik az operációnk, többek között az olyan akcióknak köszönhetően, mint az erdőtelepítés, vagy a napenergia egyre nagyobb arányú használata. Utóbbi kapcsán jelenleg is keressük azt az energiatárolási megoldást, amivel még inkább meghatározó lehet ennek felhasználása” – mondja el a CTP magyarországi vezetője.
A CTP vezetői értekezletein rendszeresen felmerülő téma, mi lesz ezekkel a parkokkal 30–50 év múlva. A kulcsszó a közösség: valamennyi országban azt szeretnék elérni, hogy ezek az ipari parkok bekapcsolódjanak a közeli település vérkeringésébe és hogy az ott dolgozó emberek megtöltsék azt élettel, a munkaidőn túli kikapcsolódás ideje alatt is. Erre egyre több nemzetközi jó példa van, melyek sorába remélhetőleg Magyarország is hamarosan beáll majd.
Az átlagos Ferrari-vevő laza. Az Aston Martinosok összejárnak. Aki Bentley-t vesz, annak az ideje a legdrágább. Elmentünk három hazai luxusautó-szalonba, hogy megnézzük, milyen ez a világ. Nem a köbcentik, hanem a különc vásárlóik és szokásaik érdekeltek.
Holdraszállás-kaliberű nagy ugrásnak lehetünk szemtanúi, mielőtt véget érne az év – december végén indulhat végre útnak a jövő űrtávcsöve, a James Webb-teleszkóp. Segítségével másfél millió kilométeres magasságból nyerhetünk bepillantást a kozmosz mélységébe, új szempárunkon keresztül megérthetjük, honnan jöttünk. Vagy ami még fontosabb: hová megyünk.
Idén augusztusban újabb áttörést ünnepelhetett a magyar űripar: Föld körüli pályára állt a C3S műholdfejlesztő első – a magyarok ötödik – kisműholdja, a Radcube. Az Európai Űrügynökséggel közös nemzetközi koprodukció után elérkezhet a fordulópont a vállalkozás életében: a sikeres technológiai demonstráció után a hamarosan megjelenő, valódi üzleti igények kiszolgálására készülnek.