Még mindig a Netflix az éllovas, de növekedése már közel sem annyira dinamikus, mint az újoncoké. Az elmúlt két évben annyi új szereplő lépett be, hogy ember legyen a talpán, aki követni bírja a streamingpiac folyamatait. (És végig bírja nézni a kínálatukat.)
O lyan egyszerűen már nincs, hogy egy médiaóriás vagy egy nagy műsorgyártó ne szálljon be a streamingháborúba. Igaz, akár évekbe is telhet, míg újra visszaszerzi az elmúlt években serényen továbblicencelt műsorainak streamingjogait. A trend Magyarországot is érinti, jövőre alsó hangon is három nagy szereplővel gyarapszik a kínálat.
Uralkodásra készen A Disney+, mint a neve is elárulja, a The Walt Disney Company masszív katalógusát és új saját gyártásokat is összefog: nemcsak családi, rajzfilmes Disney-klasszikusokat, de az elmúlt években bekebelezett Star Wars- és Avatar-franchise-t, a Marvel Studios filmjeit és sorozatait, a Pixar műveit, a National Geographic műsorát, valamint más alstúdiók (például a 20th Century Studios és a Searchlight Pictures) darabjait is.
2019. novemberi amerikai, kanadai, holland indulásakor még a platform családközpontúságát sulykolták, de azóta többtucatnyi országban élesedett már a Star alcsatorna idősebb korosztálynak szóló tartalmakkal. A Disney+ két év alatt bő 118 millió előfizetőt hozott össze, bár ennek jelentős hányadát az indiai változat, a nyomott áron futó Hotstar tábora teszi ki. A mi térségünkben eredetileg 2021 végén akartak terjeszkedni, most 2022 nyara a kelet-európai céldátum.
A kimaxolt médiatár Az AT&T-féle Warnermedia – rövidesen új céget formál a Discoveryvel párban Warner Bros. Discovery néven – 2020 májusában indította el az HBO Maxet. Külön divízióhoz tartozik ez és a névért felelős HBO prémium kábelcsatorna, ahogy a nemzetközi vizeken, így itthon is még működő HBO Go is, ami automatikusan válik majd Maxszé.
Európába idén októberben érkezett meg a platform, a közép-európai régiót, köztük Magyarországot 2022-ben veszi célba. Az ígéretek szerint az árazása a helyi ügyfeleknek is vonzó lehet (a Go jelenleg 1890 forintos, az amerikai Max átszámítva kb. 4600 forintos havidíjjal fut, itt kell majd kompromisszumra jutni). Ami a várható katalógust illeti: Trónok harca, Harry Potter, A Gyűrűk Ura, Jóbarátok és így tovább, tehát minden, ami HBO, Cartoon Network, DC, ehhez pedig az amerikai és nemzetközi gyártásokat hozó Max Originals is társulni fog.
A Budapest Bankot, az MKB Bankot és a Takarék Csoportot egyesítő Magyar Bankholding üzleti stratégiájának hangsúlyos eleme az erős digitalizáció: ennek megfelelően egy merőben új technológiai rendszert álmodott meg, amely révén digitális úttörővé válnak a hazai és régiós piacon, miközben a fintech szolgáltatókkal is felveszik a versenyt. Dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland, a digitális banki szektor nemzetközileg is elismert szakemberei mutatták be a technológiai transzformációra irányuló terveket.
Nemrég jelentette be a Magyar Bankholding, hogy a tervek szerint 2022 tavaszán MKB Bank Nyrt. név alatt egyesül a Budapest Bank és az MKB. Később, 2023 második negyedévében csatlakozik a Takarék Csoport is.
„A három bankból tulajdonképpen egy negyediket építünk, erre pedig gyakran szoktuk történelmi pillanatként hivatkozni: azért, mert adódik számunkra egy egyedülálló lehetőség, hogy újragondoljuk a három tagbank által eddig képviselt technológiai megoldásokat” – kezdi dr. Vinnai Balázs, a bankcsoport idén nyáron kinevezett elnöki tanácsadója.
Ma a pénzintézetek azt a konzervatív elgondolást követik az informatikai rendszerek fejlesztése kapcsán, hogy az ügyfélkiszolgálást biztosító alaprendszer a lelke mindennek, amelyre a többi rendszer is épül, szorosan összefonódva egymással. Ezeket a bankok éveken, évtizedeken keresztül toldozzák-foltozzák, csak hogy tartani tudják a versenytársakkal a tempót.
Napjaink gyorsuló világában azonban ezt nehéz, vagy egyenesen lehetetlen megfelelő módon kivitelezni. Nem csak lakossági oldalról, de a hazai fintech tér részéről is vaskos az igény a technológiai fejlődésre (különösen a nemzetközi fintech trendek üteméhez képest). A technológia szinte napról napra újul meg, az egyes fejlesztések kivitelezése és implementálása viszont akár hónapokat is igénybe vehet, vagyis a vadonatúj megoldások rövid időn belül elavulttá válhatnak.
„15–20 évvel ezelőtt a központi core rendszer volt a bank közepe, mára viszont a digitális bankolás jelenti az új core banking-et” – vázolja fel Pecsenye Roland, a Magyar Bankholding digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese a trendekben bekövetkezett változásokat.
A Magyar Bankholding informatikai építkezésének alapvetése, hogy a bankolási megoldásoknak elsősorban a digitális csatornákra, az ügyfélélményre és az üzletre kell fókuszálniuk. A bankcsoport technológiai transzformációját irányító kulcsemberek szerint a technológia pusztán egy keretrendszer. A fő kérdés sokkal inkább az, hogyan lehet a digitális térben lévő lehetőségeket a rendelkezésre álló technológiák segítségével kihasználni – hiszen a digitalizáció az, amely a technológia révén átalakítja az üzleti lehetőségeket és a bankokat is.
A Magyar Bankholding jelenleg egy olyan új, digitális banki világot épít, ami korszakváltást jelent majd mind a technológia, mind az ügyfélélmény tekintetében. A New World fantázianévvel ellátott megoldás egy jóval vékonyabb, de rugalmas alaprendszert takar, amelyre akár hetek alatt kifejleszthető – és szükség esetén cserélhető – modulok épülnek, hatékonyabb és gyorsabb működést biztosítva. A moduláris rendszerből adódóan jelentősen kibővülnek az ügyfelek lehetőségei is: sokkal egyszerűbbé válik az átjárás az egyes termékek – például a személyi kölcsönök és a jelzáloghitelek – között, egyszerűbbé válik az egyes konstrukciók kombinálása, az eddiginél sokkal inkább személyre szabhatóvá válnak a konstrukciók.
A régi informatikai rendszerek kapcsán a Bankholding fokozatos kivezetést tervez, miközben lépésenként építenék fel az újat; vagyis lesz egy átmeneti időszak, amikor a meglévő ügyfelek által még használt termékekkel futnak a régi rendszerek, de már működnek a friss fejlesztések is. Az új megoldások fejlesztése rengeteg többletfeladattal jár, de dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland egyetértenek abban, hogy ez megéri, hiszen igazi versenyelőnyt nyújthat a Bankholdingnak a hazai, de akár a régiós piacon is.
A bankcsoport a tervek szerint felvenné a versenyt a bigtech és fintech cégekkel, neobankokkal is. Ezek messze nem tudnak olyan pénzügyi eredményeket elérni, mint a nagy, hagyományos univerzális pénzintézetek, mégis rendkívül gyorsan tudnak reagálni a piac változásaira, hetek alatt tudnak új termékeket kihozni, pillanatok alatt tudják változtatni a felületeket az ügyféligényeknek megfelelően. A bankcsoport ezt a rugalmasságot, képességet akarja beépíteni az alakuló rendszerbe.
Vinnai Balázs úgy fogalmazott, hogy „a Magyar Bankholding IT integrációs folyamatát érdemes úgy elképzelni, mintha egy régi autó feltuningolása és egy vadonatúj Tesla vásárlása között kellene választanunk. Mi azért döntöttünk a második mellett, mivel egy teljesen új, a lehető legkorszerűbb rendszer felállításának sem az időigénye, sem a költsége nem nagyobb annál, mintha a meglévő rendszereket próbálnánk összefésülni”.
A szakemberek alapvetően két központi elemre, a technológiai alapokra, valamint a „szürkeállományra”, vagyis a három tagbankból és kívülről érkező tehetségekre építkeznek – utóbbiakból szerencsére nincs hiány Magyarországon. Az új IT-generáció képességeinek lekötése, a legjobb tehetségek bevonzása, a belső tudásközpont kialakítása érdekében hoztak létre egy belső műhelyt, amely Isaac Asimov híres regényciklusa nyomán a The Foundation nevet viseli. A mozgalom azoknak a tehetséges magyar és nemzetközi technológiai szakembereknek, fintech specialistáknak, designereknek és termékfejlesztési menedzsereknek biztosít helyet, akik szeretnének Közép-Európa legmodernebb bankjának létrehozásában részt venni.
A műhely a startupokra jellemző szellemiségben, ugyanakkor egy nagyvállalat stabilitásával a háttérben működik. Pecsenye Roland szerint „a The Foundation több mint név, sokkal inkább egy mozgalom, ami erős identitású munkatársakat fog össze: ők a bankvilág forradalmárai, a legújabb fintech trendek ismerői, kiváló technológiai és termékfejlesztési szakemberek, akik a jövő bankolásának alapjait fektetik le a következő években. Ehhez várunk további magyar és külföldi csapattagokat”.
A formálódó szuperbank márciusban fogadta el ötéves stratégiáját, a csapat viszont az elmúlt hónapokban már működőképes prototípusokat is alkotott. Az új banki világ első megoldásait már a jövő év első félévében tesztelhetik házon belül a fejlesztők, a termék nyilvános bevezetését pedig a jövő év második felére ígérik a szakemberek.
A 2018-ban alapított SIP Food Nonprofit Kft. sok rubrikát pipál ki a tudatos termelők képzeletbeli listáján: elmaradott térségben, megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztatva készítenek prémium hipoallergén kiegészítő kutyaeledelt. A cég ügyvezető igazgatójával, Fülöp Katalinnal beszélgettünk arról, hogy mit jelent számukra a felelős működés, a küldetéstudat, de szó esett a nonprofit nemzetközi terjeszkedésről is.
A játékipar évről évre rekordméretűre duzzad, kiváltképp a covid okozta bezártság és az új generációs konzolok, a Playstation 5, az Xbox Series X és S megjelenése óta. A járvány közepette mégis komoly fejtörést okoz, ki hogyan szállítsa le időben – az iparágban súlyos gondnak számító crunch, azaz betegre túlóráztatás nélkül – most készülő címeit. Gyakori volt, hogy 2020-ról 2021-re halasztottak megjelenéseket, ahogy most épp 2021-ről 2022-re is. Összeállításunk nem egy tagja részesült ebben a bánásmódban.
Amikor nemzetközi ingatlanügynökségek és utazási irodák arról készítenek felmérést nyugati klienseik körében, hogy ha vége lesz a világjárványnak, hová utaznának el, vagy akár hol telepednének le, Bali mindig a három leggyakoribb válasz egyike. Nem véletlen, hogy az apró indonéz szigetet évente hatmillió külföldi turista látogatta meg a covid előtt. Az elmúlt másfél évben egy se, miközben egyre többen költöznek ide hónapokra vagy akár évekre egy kiegyensúlyozottabb, lassabb és zöldebb élet reményében. Most fokozatosan újranyitják a hindu szigetet a turizmus előtt.
Sikerült nekik? Elbuktak? Új bizniszbe kezdtek? Ezentúl minden hónapban megkérdezzük egy öt évvel ezelőtti portréalanyunktól, mi lett vele, amióta utoljára beszéltünk. A Debra net, az erotikus termékek kereskedelmének legnagyobb hazai szereplője köszöni, jól van, a cégnek nagyon bejött, hogy mindenki otthon ült a járvány alatt.
Milliárdosok, sikercégek, magyar vállalkozók, friss és volt címlaposok, díjeső. Minden évben a Magyar 100 Gálán adjuk át a Forbes és a szponzorok díjait – a magyar gazdaság piacbarát krémje a covid árnyékában is megtisztelte legelegánsabb rendezvényünket.