100 főrevetített számok
(akik minimum egy dózist kaptak)
Az adatok január 24-25-éről származnak, kivéve a csillaggal jelöltek, amelyek 24. előttről.
Forrás: Forbes, OWiD (Our World in Data)
Illusztráció: Bethlen Júlia

Úgy tűnik, a közelében sem járunk még a hőn áhított, hatvanszázalékos immunitásnak, pedig ez a szint jelentené azt, hogy az életünk visszatérhet a normalitásba. Európai körképünkön hasábokkal jelöltük, hogy a lakosság hány százaléka kapott már legalább egy oltást a koronavírus ellen. Ehhez hozzá kell még számolni azokat, akik átestek a víruson, de az erre vonatkozó adatok csalókák. A tagállami statisztikákba csak azok kerültek be, akiket az orvosi ellátórendszerben regisztráltak, így nincsenek benne azok, akiken tünetmentesen vonult végig a betegség. De így sem érdemes országonként öt-hat százalékpontnál többet rászámolni az oltottsági mutatókra.
100 főrevetített számok
(akik minimum egy dózist kaptak)
Az adatok január 24-25-éről származnak, kivéve a csillaggal jelöltek, amelyek 24. előttről.
Forrás: Forbes, OWiD (Our World in Data)
Illusztráció: Bethlen Júlia

Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Több sikeres vállalkozáson át vezetett Guru útja Indiából a győri startupvilágig és a kriptopiaci kereskedőszoftvert fejlesztő B-cube-ig: biztos benne, hogy az utóbbival sikerül is az álma, bejutni a NASDAQ-ra. De ehhez az is kellhet, hogy többször már ne omoljon össze a kriptopiac.
Két igazi startupper ül velem szemben az online interjún: az egyiknek hosszú, kócos haja van, a másiknak a másiknak erős borostája, mindketten cégük egyenpólójában – elsőre inkább nézném őket egy rockbanda énekesének és dobosának, mint két üzletembernek. A B-cube terméke egy mesterségesintelligencia-alapú kriptovaluta-kereskedelmi szoftver, amely a piaci trendek alapján kereskedik, tanulva a saját hibáiból. Van már a piacon jó pár kereskedőszoftver, ügyfélből is kevés van még, de ők biztosak benne, hogy a B-cube meg se áll a Wall Streetig.
Húsz–harminc bitcoint kaptam az órákért, bárcsak máig megtartottam volna mindet.
Az egyik alapító, az indiai–francia Guruprasad Venkatesha, becenevén csak Guru, már gyerekkorában is lelkesedett a tőzsdézésért. Indiában 16 évesen már befektetési céget alapított, a Sharegiants Wealth Advisors Private Limitedet, már az is automatizált kereskedést kínált az ügyfeleknek. Alapítótársával jó időben szálltak ki a cégből, Guru pedig eligazolt kereskedőnek a Morgan Stanley-hez. „Ott tanultam meg a kereskedés intézményi oldalát, hogy milyen óriási különbség van a B2B és a B2C befektetések közt.”
Nagyjából tíz éve találkozott alapítótársával, Erwan Rouzellel, Guru hobbiból jógázni és meditálni tanította a fiatal programozót. Erwan stílszerűen bitcoinnal fizetett a szolgáltatásért anélkül, hogy mélyebben ismerte volna a kriptovaluták világát. „Erwan 20–30 bitcoint adott az órákért, bárcsak máig megtartottam volna mindet” – meséli vigyorogva Guru.
Helyettünk kereskedik
Guru és Erwan első próbálkozásai a piacon még csak kriptovaluták eladására és vételére korlátozódtak. Viszont egy másik, komoly próbálkozás kifejezetten rosszul sült el: beszálltak egy ICO-ba, egy friss kriptovaluta elsődleges érmekibocsátásába, a tőzsdei IPO megfelelőjébe. Sőt: nemcsak magukat, hanem családjukat és legtöbb barátjukat is rábeszélték, hogy vegyenek részt a kibocsátásban – ám az végül átverésnek bizonyult, a család és barátok egész befektetése ment a levesbe.
A kedvüket azonban nem vette el a piactól, csak rájöttek: olyan kereskedőszoftvert kell csinálni, ahol az alapítónak nincs esélye meglógni mások pénzével. Összerakták kettejük kompetenciáit: Guru a kereskedésben profi, Erwannak a technológiai háttere erős. Az ötlet egyszerű volt: mivel a kriptopiacon a fundamentumok kevésbé számítanak, modelljük a technikai elemzésekre, matematikai modellekre és a piaci hangulat elemzésére alapul, amiből egy mesterséges intelligenciára épülő, automatikus, gépi tanulást alkalmazó szoftver alkot kereskedési stratégiát. A cél egy teljesen automatikus bot létrehozása volt, ami helyettünk kereskedik, és tanul a hibáiból.
A B-cube azért Győrben alakult meg, mert Guru ideköltözött, miután összejött egy siófoki lánnyal, aki a felesége is lett, gyermekének anyja. Erwan maradt Párizsban. A hazai kripto-ökoszisztéma viszont távolról sincs olyan fejlett, kevés a kiállítás, a show, összességében kevesebb az iparági vállalat és befektető. Vannak viszont startupversenyek, az egyiken, a 2019-es Startup Live-on találkoztak a harmadik tulajdonossal, Mikó Imrével.
„Guruék nagyon rövid, alig egyperces pitchet tartottak a termékükről.
Nagyon tetszett. Beszélgetni kezdtünk róla, és hamar rájöttünk, hogy együtt akarunk dolgozni. Három nap múlva már együtt nyertük meg a versenyt” – meséli Imre. Ő is nagyon korán, 17 évesen kezdte a tőkepiaci kereskedést.
Így állt össze a startup magja bő két éve, az indulásra Szabó Krisztián, a StartITup Győr alapítója, a B-cube tanácsadója is emlékszik. „Egy Startup Szerda nevű meetupon keresett meg Guru, hogy ideköltözött, és szeretne kapcsolatba lépni a helyi ökoszisztémával. Én kötöttem össze őket a helyi és a hazai startupközösségekkel, az Input Programmal és a K&H Start it inkubátorával is, majd később bekerültek a Design Terminálhoz is.” Mint mondja, Gurunak vért kellett izzadnia, hogy nyissanak felé a hazai startupszervezetek. A hazánkban inkubált startupcsapatok döntő többsége magyar fiatalokból áll, akik hazai egyetemeken végeztek, és hazai lehetőségeket keresnek. Guru külföldi is volt (most már valamennyit beszél magyarul, de igazán angolul, franciául és hindiül tud, mi is angolul beszélgettünk), témája, a bitcoin pedig sokak szemében érthetetlen terület.

Mikó Imre és Guruprasad Venkatesha: Olyan kereskedési szoftvert kell csinálni, ahol az alapítónak nincs esélye meglógni mások pénzével
„De miután második próbálkozásra bekerültek a Start it győri inkubációjába, kiderült, hogy Guru nagyon tapasztalt startupper, sokat segített a többi csapatnak is, a helyi ökoszisztémát is építette.” Krisztián a B-cube-ból a profi algoritmust, a matematikai modellt és a nemzetközi mindsetet emeli ki, szerinte bőven megvan a cégben a lehetőség, hogy unikornissá váljon. „Ásót árul az aranyláz idején. Senkit sem hallottam még a helyi közösségből panaszkodni a kereskedési eredményekre, sőt két közeli barátom kivételes profitot tudott elérni.”
A felelősség az ügyfélé
Guru büszkén és lelkesen magyarázza szoftverük különlegességét. Egyrészt a bot dinamikus modellben működik, folyamatosan a piachoz igazítja a kereskedési stratégiát, naponta felméri a kockázat és a várható nyereség arányát. A piaci jelzéseket három kategóriába sorolja a kockázatok alapján, ezekhez méri az ügyfél portfóliójának kezelését. A portfólió öt százalékára nyit magas kockázatú pozíciókat, 15 százalékára közepeseket, 30 százalékra alacsony kockázatúakat. A bot tehát nem egyszerre kezeli a teljes ügyfélvagyont.
A szoftvert négy kriptotőzsdére lehet becsatornázni, a világ legnagyobb forgalmú piacának számító Binance-re, valamint a Bitmex, az FTX és a Kucoin nevű, kisebb forgalmú börzékre. A termék első verziója tavaly márciusban indult el. A kereskedéshez használt pénz a felhasználók számláján van, a cég nem kezeli az ügyfélvagyont, így minden felelősség is az ügyfélé, ha esetleg elszáll a pénz.
„Távolságtartó voltam a projekttel, mi is foglalkoztunk szentimentanalízissel és algoritmusokkal, nekünk nem működött” – ezt már Czeglédi Tamás, a Blockchaineum társalapítója, a K&H mentorprogramjának mentora mondja. „A bitcoin jó buzzword, a mesterséges intelligencia még jobban hangzik, de együtt a kettő olyan, mintha ólomból akarnál aranyat csinálni, nyilván mindenkit érdekel, ha lehetséges.”
Guru kereste meg Tamást, stratégiai tanácsadónak szerette volna felkérni a startuphoz. „Akkor nem volt egyértelmű, mekkora potenciál lehet a cégben.” Ha a piac épp emelkedik, könnyű jó eredményeket elérni, de Tamás hangsúlyozza: Guruék a tárcákon lévő bitcoin mennyiségében is hozták az eredményeket. „Vannak fenntartásaim, amikor kriptóra írunk szoftveres megoldásokat: olyan problémákra igyekszünk választ találni, amik azelőtt nem léteztek. A B-cube-ot ugyan nem használom, de közvetve csak eredményességről és pozitív visszajelzésekről hallok.”
Az üzleti modell nincs túlbonyolítva. Kétfajta botot használhat a felhasználó: az egyik szimpla havidíjjal megy az elért profittól függetlenül, a másik díj nélkül, viszont az elért profiton osztozik 80:20 arányban az ügyfél és a cég. Az induláskor még más modellt használtak, kifejezetten a nagy vagyonú ügyfelekre utaztak, öt bitcoin volt a beugró szint. Összesen öt ügyfelet szedtek össze az elején, de több startupmentorral beszélve rájöttek: hiába várnák a gazdagok és intézményi befektetők tömegeit, először a kisbefektetők piacán kell megvetniük a lábukat.
Tavaly novemberben átálltak a mostani, előfizetéses rendszerre és szigorúan a B2C modellre. Jelenleg ötven ügyfelük van, ők átlagosan 8000 dollárnyi kriptovalutát tartanak a tárcájukban. A startup mögött nincs magyar cég, a hátteret Guru egyik, Franciaországban bejegyzett vállalkozása, a Acintya Global Holdings SAS adja.
Hosszú távon kijön az algoritmus előnye
A blockchain technológia ugyanakkor hiába hódítja meg a pénzügyi világ egy részét, a kriptopiac még mindig rendkívül instabil. Jelenleg ugyan felfelé ível, de ki tudja, meddig. A B-cube oldalán több botot is lehet választani attól függően, milyen piacon akarunk üzleteket kötni. Az öt választható bot közül egy a spot piacon kereskedik, nem tud shortolni, de a másik négy a határidős piacon dolgozik, így long és short pozíciót is fel tud venni. A másik megkötés, hogy egy kivételével a botok csak bitcoinra váltható kriptovalutákkal működnek. „Egyedül a bitcoinban van mindig akkora likviditás, hogy érdemes legyen rá alapozni a stratégiát.”
Összesen öt ügyfelet szedtek össze az elején, de több startupmentorral beszélve rájöttek: hiába várnák a gazdagok és intézményi befektetők tömegeit, először a kisbefektetők piacán kell megvetniük a lábukat.
Papp Gábor november óta használja a B-cube egyik botját. Előtte hónapokig tanulmányozta a weboldalt és a módszertant, mire rábízta magát. „Az elején nem hittem el a több száz százalékos hozamot, amit az altcoinokon az elmúlt két évben elértek.” Decemberben lefelé ment a piac, nagyjából húszszázalékos mínuszban volt Gábor portfóliója, de január első három hetében a veszteség már vissza is jött, sőt húszszázalékos nyereségbe fordult. „Nyilván egy-egy döntés lehet rossz, de hosszú távon kijön az algoritmus előnye.”
Hangsúlyos, hogy a modell felépítése miatt a bot nem tart ki hosszú ideig egy coin mellett, így a bitcoinvilágból ismert hirtelen meggazdagodás nem valószínű. A modell működése Guru intézményi befektetői gondolkodását követi: biztos, elvárható hozamra tör a magas kockázatú, magas nyereség hajszolása helyett.
A cégben jelenleg Imrének három százaléka van, Guru és Erwan fele-fele arányban osztoznak a maradékon. Tavaly 60 ezer eurónyi, tulajdonrész nélküli finanszírozást kaptak a Block.IS gyorsulási programból, emellett Erwan és Guru a saját forrásból 75 ezer dollárt raktak be. „Beszéltünk kockázatitőke-kezelőkkel, de túl kevés pénzért kérnek túl magas üzletrészt.”
Hamarosan jön viszont az ICO: február utolsó hetében érkezik az ethereumalapú B-cube-token. Összesen kicsit több mint egymillió dollárnyi friss tőkét várnak a kibocsátásból, a forrásból pedig bővítik a csapatot: két szoftverfejlesztőt, egy adatelemzőt (data scientist) és egy mennyiségi elemzőt (quantitative analyst) vesznek fel. „Az irány, amerre tartunk, olyan tudást igényel, ami jelenleg túlmutat rajtunk.”
Bővítik a marketingbüdzsét is, bár a megközelítésük sajátos. Imre a marketingstratéga pozícióját látja el, ami elsőre kicsit zavarba ejtő, hiszen, mint mondják, erre eddig egy forintot sem költöttek. Náluk ez a tevékenység long form anyagok, gyakorlatilag hosszú cikkek publikálásából áll, amit médiapartnereik weboldalain helyeznek el. Ez gyakorlatilag keresőmotor-optimalizálás, és igen jól működik: az „AI crypto bot” kifejezésre guglizva a fizetett hirdetések utáni első találat a B-cube. „A megközelítésünk: próbálkozz röviden, majd értékeld ki az eredményeket” – magyarázza Imre.
A kérdésre, hogy meddig akarja a céget elvinni, Guru határozottan rávágja: a NASDAQ-ra tartanak. „Kiskorom óta ez az álmom. Otthon Indiában sokat néztem a CNBC-t, ahogy elemzők beszélnek a tőzsdéről, elbűvölt, ahogy becsöngetnek a New York-i tőzsdén. Mindig is be akartam oda kerülni. ”
A MasterGood cégcsoport ugyan a korábbi generációk keze nyomát is magán viseli, de a világ 43 országába exportáló konszern id. Bárány László és fiai keze alatt került fel nemzetközileg is a térképre.
Ez egy nagyon egyszerű intézmény: az üzleti rendezvények tartják el benne a művészetet, mondja az alapító-tulajdonos, Gőz László a Budapest Music Centerről (BMC). Aki csak ismeri a tevékenységét, valamiféle varázslatnak tartja, ahogyan a harsonaművész megálmodta és működteti a zeneházat. Egész Európában ritka, hogy egy magántulajdonú zenei központ például ingyenkönyvtárat ad a köznek a világ összes zeneszerzőjének kottáival, pár ezer forintos jegyárakért pedig a globális jazzszíntér kiválóságait sorakoztatja fel hétről hétre. Ő viszont tovább álmodik: operaházat húzna fel a szomszédban abban bízva, hogy annak alapján, amit eddig felépített, már bátrabban adnak neki kölcsönt a bankok, és talán egyre több cég és magánember is szívesen támogatja ellenszolgáltatás nélkül is a magaskultúrát.
Kalaus Valter a hazai ingatlanpiac szuperhős figurája: nappal a hazai ingatlantanácsadói piac jelentős szereplője, a VLK Cresa ügyvezetője, hajnalban versenyúszóként készül a legközelebbi kontinensviadalra. Sport nélkül nem tartana ott az üzleti életben sem, ahol ma, a VLK Cresával pedig a hazai piacon egyedülálló üzleti szemléletet képvisel sikerrel.
Nagy értékű, luxus ingatlanok, kastélyok, hotelek, irodaházak, ipari és fejlesztési területek értékesítésének szakértője a 20 éves City Cartel. A prémium belföldi és külföldi ingatlanokkal kiemelten foglalkozó országos és nemzetközi ingatlanközvetítő hálózat a piacvezetők között van szakmaiságával és profizmusával, miközben tudatosan megőrizte közvetlen, családias jellegét, ezért is olyan közkedvelt. A vállalkozás ügyvezetője, dr. Vincellér Zsuzsa szerint a sikerük alapja egy olyan bizalmi légkör megteremtése, amelyben minden ügyfél biztonságban van, és kiemeltnek érezheti magát.