Huszonévesen, kirakós képeslapok gyártásával kezdett vállalkozni az Isaák házaspár, ma Budapest egyik legnagyobb és legszebb papírboltját vezetik. A Green Papír a tollóriások, a kézműves manufaktúrák és a luxuskuriózumok ősforrása.
„Az egy nagyon szép papírbolt volt!” „Ja, tudom! Ha a Westendben jártam, mindig bementem, akár csak nézelődni is, olyan szép dolgaik voltak” – mondják tősgyökeres budapesti barátaim, akik még a bevásárlóközpont-boom hajnaláról, a 2000-es évek elejéről emlékeznek a Westendben lévő kicsi (majd idővel egyre nagyobb) papír-írószer boltra, a Green Papírra. Bár a ma már az Alleeban működő üzlet tulajdonosainak, Isaák Lászlónak és feleségének, Isaákné Szabó Évának egyaránt kereskedelmi végzettsége van, vállalkozásukat, az 1997-ben létrehozott Puzzle Card Kft.-t – ahogyan a cég angol neve is mutatja – az akkor Magyarországon még újdonságnak számító kirakós képeslapok gyártásával kezdték. Igazi szerelemprojekt volt, huszonévesen, gyakorlatilag üzleti tervezés nélkül ugrottak bele, a kereskedelmi irány és a boltnyitás csak később következett.
Valószínűleg nehéz olyan tollmárkát mondani, amit Éva és László ne ismernének
Iroda az érdi garázsban Éva 1994-ben Ausztráliából kapta az ötletadó kirakós képeslapot, rajta az ország nevezetességeivel. Egyből meglátta benne a fantáziát. Ám a képeslap aztán néhány évig a fiókban pihent, Éva ugyanis sokáig nem mert belevágni az üzletbe. „Egyedül hogyan fog bele a gyártásba egy huszonéves lány?” 1996-ban, a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola (ma Budapesti Gazdasági Egyetem) előkészítőjén ismerkedett meg későbbi férjével, Lászlóval. „Mivel egyfelé laktunk, elég hamar elkezdtünk beszélgetni, hogy majd szeretnénk egyszer vállalkozni, akkoriban ez nagyon benne volt a levegőben.” Többedik beszélgetésük után került szóba az a bizonyos ausztrál képeslap, ami Lászlónak is tetszett, így – időközben már egy párt alkotva – céget alapítottak (László egyik barátjával kiegészülve), és belefogtak a gyártásba.
Korábban alkalmazkodott az elvárásokhoz, ma már bátran tart sajtótájékoztatót élre vasalt nadrágban és tornacipőben. Liptay Gabriellának nem csak göndör frizurája karakteres.
Karrier Liptay Gabriella 2017-ben csatlakozott a KPMG-hez marketing- és kommunikációs igazgatóként. Korábban dolgozott a Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációs igazgatójaként, a Design Terminál befektetési kapcsolatokért felelős vezetőjeként és a Libri csoport marketingigazgatójaként is, valamint a nevéhez kötődik a T-Mobile, a T-Home és az Invitel márkák újrapozicionálása. „Leginkább az motivál, ha a munkámmal hatni tudok” – mondja, majd elárulja: a munkatapasztalatából adódó tudását szívesen használja kulturális, oktatási, nonprofit és civil szervezetek segítésére is.
Stílus Ha valaki mögött vezető pozíciók hada sorakozik, adja magát a kérdés, szabadságot ad-e neki a befolyásos munkakör, vagy inkább korlátozza a megjelenését. „Úgy gondolom, a megjelenés nem csak az öltözködésen múlik, inkább összhangteremtésről van szó. Munkaidőben is önmagam lehetek az öltözködésemben, bár korábban előfordult, hogy inkább igazodtam, és megfeleltem az elvárásoknak. Mostani munkahelyem ebben is megfelelő szabadságot ad: fehér blúzhoz és élére vasalt nadrághoz nem kötelező tűsarkú cipőt venni, fehér tornacipőben is tarthatok sajtótájékoztatót – mondja Gabriella. – Fontos, hogy ne legyek se alul-, se túlöltözött. Egy kommunikációs vezető az adott cég pozicionálását a megjelenésével, a személyiségével is segíteni tudja.” Az elegáns stílust esetében árnyalja a minőségi, de funkcionális, kényelmes, visszafogott, természetes és olykor minimál darabokat felsorakoztató ruhatára.
Néhány dologban trendkövető, otthona viszont klasszikus
Munkája miatt fontos, hogy mindig egy lépéssel mások előtt járjon, például zenében, színekben, témákban, képi megoldásokban követi a trendeket, de ha a gardróbjáról van szó, jobban szeret hosszú távon gondolkodni. „Ritkán és szándékoltan impulzívan vásárolok, mégis elég ruhám van. Ha valamit megveszek, azt általában tíz–tizenöt évig tudom hordani. Úgyhogy ma már nem zavar, ha valami – első ránézésre – esetleg kicsit túl van árazva. A minőségben hiszek ezen a téren is.” Elárulja: a fotózáson viselt időtlen fazonú és kifogástalan állapotú Ralph Lauren blézere is lassan ötéves lesz. A Ralph Lauren márka mellett szereti például a Hugo Boss, a Max Mara, a Gant, a La Martina, a Fjällräven és a Patagonia holmijait.
Mivel karakteres, göndör haja alapjaiban határozza meg a megjelenését, a frizurájáról is kérdezem. „Ez egy olyan védjegy, amivel meg kellett tanulnom együtt élni, de rájöttem, hogy tulajdonképpen minden szituációba belevisz egy mosolyt, és az nem biztos, hogy baj.”
Relax Reggelente igyekszik sportolni: biciklizik, túrázik, tornázik vagy néha fut, utána pedig szívesen szaunázik. A Covid hatására mostanában nagyobb hangsúlyt fektet a testi jelenlét tudatosítására, mint a szellemi feltöltődésre. Korábban sokkal több könyvet olvasott – ennek a kötelező bezártság nem tett jót, most inkább minden alkalmat megragad, hogy mozogjon. A kiállítások, koncertek – a jazz és a komolyzene a két legnagyobb szenvedélye –, színház, mozi, baráti és munkával kapcsolatos események viszont nagyon hiányoznak neki.
Liptay Gabriella kedvencei: 1. Túrabot: Black Diamond. A karantén óta szinte minden hétvégén barátokkal túrázik, hogy fitten tartsa magát. 2. Notesz és toll: Moleskine és Waterman. Állandóan jegyzetel, ha egy füzet betelik, rögtön kéznél van három-négy másik. 3. Arcmaszk: Nubu. Több színben is beszerezte. 4. Powerbank: Üzleti ebéd helyett ma már sétára invitálja tárgyaló partnereit. Ezzel a hosszabb megbeszélések idején sem kell attól tartania, hogy lemerül a telefonja. 5. Parfüm: Clinique Aromatics Elixir. Karakteres illat, régóta ragaszkodik hozzá. 6. Hajolaj: Kérastase. Minden nap használja, kicsit rendezettebbé teszi a göndör frizurát. 7. Kulacs: 24 Bottles. Praktikus és szép, a kirándulások elengedhetetlen kelléke.
Több sikeres vállalkozáson át vezetett Guru útja Indiából a győri startupvilágig és a kriptopiaci kereskedőszoftvert fejlesztő B-cube-ig: biztos benne, hogy az utóbbival sikerül is az álma, bejutni a NASDAQ-ra. De ehhez az is kellhet, hogy többször már ne omoljon össze a kriptopiac.
Berta Zoltánt és családját a jó ötletek mellett a kényszer, a tudatos tervezés, a kudarcokból levont tanulságok segítették, és persze a szerencse is. Biogazdaságuk az egyik legsikeresebb lett Magyarországon, és ebben egy kicsit Csernobil is közrejátszott.
Ugyan egy aktuális kormányrendelet miatt visszaesett a termelőcégek értéke, a legvagyonosabb magyaroknak volt a 2020-asnál sokkal rosszabb éve is. A termelőkapacitások az első hullám alatt bevezetett megszorítások mellett épültek vissza, az exportra dolgozók pedig külön jól jártak a forint gyengélkedésével. A járvány ugyanakkor azt is megmutatta: a bajban a kapcsolati tőke bármi mást felülír. Jól látszik ez abból is, hogy az elit szállodái hamarabb és több támogatást kaptak, mint az abban (már nem) dolgozók.