Két konzervgyár, két szakmai befektető, egy jövőkép, egy tőkebefektető partner: ez a jó recept egy tradicionális iparág attraktív jövőképéhez? Erről beszélgettünk Medveczky Péterrel, Mihályi Botonddal és Katona Bencével.
A Rege márkájáról ismert Szatmári Konzervgyár Kft. és a Nagymama lekvárját gyártó EKO Konzervipari Kft. friss, hazai alapanyagokból készített termékeket kínál. Zöldség- és gyümölcs-
mixeik több mint 70 százalékát külföldön értékesítik, emellett kielégítik a bio, az azonnal fogyasztható és a funkcionális élelmiszerek iránti vevői igényeket is.
Amikor mindenki startupokat és diszrupciót emleget, hogy jön szóba a konzervipar?
A Skyscanner alapítója egymillió dollárnyi fantáziát látott abban a magyar jegyzetkészítő appban, amibe nemrég a Creandum is befektetett egy komolyabb összeget. Gareth Williams azt mondta a Forbesnak, üdítő, hogy Orosz Bálint és a Craft nem az adatok eladásából akar pénzt csinálni.
„Csak nemrég jöttem rá, hogy laptopot vagy asztali gépet közel egy éve nem használtam. Mindent az Ipadembe vagy az Iphone-omba jegyzek fel” – meséli Gareth Williams a Forbesnak. Mondhatjuk, hogy a felfedezés vicces, de Gareth mint technológiai befektető, pontosan érti, hogy ez egy korszakváltásról is szól. És ebben annyira hisz, hogy egymillió dollárt tett fel rá. Skócia legsikeresebb startuppere – miután cégét, a repülőjegyfoglaló Skyscannert 2016-ban felvásárolta a globális óriás, a Ctrip – impozáns házi könyvtárát rendezgeti, gondolkodik, és ígéretes tech cégekbe fektet. „Ez egészen elképesztő – mondja hamarjában tett felfedezéséről –, az egyik dolog, ami mindezt lehetővé tette, a Craft.”
Orosz Bálint, a Craft alapítója
A Craft Gareth egyik legújabb befektetése – Orosz Bálint 2019-ben alapított cégének kifejezetten érintőképernyős eszközökre optimalizált jegyzetkészítő, gondolatrendező alkalmazása. Abból a megfontolásból, hogy hamarosan tömegével kerülnek a munkaerőpiacra azok, akiknek már nem a Word, hanem az okostelefon volt a digitális szocializációjuk színtere.
Ha hisztek a sztoriban, szálljatok be pénzzel is.
A Tiktok-generáció olyan komplex feladatokat, mint például a videószerkesztés, simán megold a telefonján, de nemigen van a piacon olyan alkalmazás, ami kiszolgálná őket munka közben. Gareth jegyzetek mellett esszéket is ír a Craftban, gondolatait könnyedén rendezi újra az intuitív szerkesztőfelületen.
A Skyscanner 2014-ben vásárolta fel Orosz Bálint akkori startupját, a Distinctiont (Forbes, 2014/12), innen közöttük a kapcsolat. Gareth a Craft korai bétaverzióját használja tavaly március óta. Bálint ugyanis megmutatta fejlesztését az ismerőseinek, majd azt mondta: ha hisztek a sztoriban, szálljatok be pénzzel is. Az egykori skyscanneres bandából többen így is tettek. Gareth egymaga egymillió dollárt tett a cégbe tavaly, ami nemrég újabb tőkét kapott: a Spotify-ban vagy a Boltban fantáziát látott Creandum vezetésével már nyolcmillió dolláros kört zártak le április elején. A Craft egyik erőssége, hogy nagyon felhasználóközpontú. „A digitális megfigyelés korában üdítő volt látni, hogy a Craft elsődlegesen helyi tárhelyen (vagy offline) működik, és nem hirdetésekből meg a felhasználói adatok eladásából csinál pénzt, hanem az előfizetésekből.” Ehhez egy valami szükséges: nagyon jó terméket kell fejleszteni.
Gareth szerint egy dologra biztosan figyelniük kell a jövőben. „Az a tapasztalatom, hogy nem termék- vagy marketingproblémák megoldására kell embert felvenni, hanem annak a megoldásnak a skálázására, amit egyszer a már meglévő csapatod megtalált.” Orosz Bálint a Forbes.hu-nak adott interjújában beszélt róla hosszabban, hogy a most bevont nyolcmillió dollár nagy részét pontosan ilyen emberekre akarják elkölteni.
Nem volt mire költeni, a járvány csúcsra emelte a megtakarításokat, de mára az oltás sokaknak elhozta a kiszabadulást, fellélegzést, könnyű optimistának lenni a szép tavaszban. A befektetési helyzetkép azonban sokkal árnyaltabb ennél, nagyrészt azért, mert a kiszabadulást, fellélegzést világszerte rég beárazták a piacok. Aki mert, az elmúlt évben kimondottan nagyot nyert, az eddig komoly emelkedést okozó tényezők némelyike azonban halványulni látszik. Öt pontba sűrítettük a legaktuálisabb kisbefektetői kérdéseket-válaszokat, hogy könnyebb legyen eldönteni, érdemes-e – figyelembe véve az egyéni kockázatvállalási hajlandóságot is – túllépni a szuper hozamot kínáló magyar lakossági állampapírokon.
Sikernek érzik, ha egy sokáig magába forduló kamasz elkezd például a testvérével kommunikálni, újra bejár az iskolába, és a szülő ismét tud rá úgy nézni, mint a gyermekére, nem pedig mint egy szörnyetegre. A Pro Juventa Alapítvány szakemberei gyermekpszichiátriai problémával élő családoknak segítenek visszaállni a normális kerékvágásba – nemcsak hagyományos terápiát adnak nekik, hanem művészettel, zenével kombinált, összetett, élményszerű segítséget.