Dübörög tovább a Forbes Élő a Facebookon, Galambos Márton főszerkesztő minden csütörtök délután egy-egy Forbes-arccal, menedzserrel, üzletemberrel beszélget. Az elmúlt hetekben itt volt velünk a járványt kőművesmunkával végigrobotoló Cserpes István, Balogh Péter angyalbefektető, akiről kiderült, hogy mindig felmegy a pulzusa, ha végignézi a Forbes gazdaglistáját, és Wettstein Albert – a letűnt korok arisztokratáit idéző név egy igazán újító húszéves startuppert takar.
Január 28. Cserpes István A Cserpes Tejivó alapítója kőművesmunkával nullázta le az agyát a járvány alatt: támfalat épített napi nyolc órában. Azt mondja, így tartotta frissen magát, és tudott tiszta fejjel válaszolni a hetente felmerülő néhány céges kérdésre. Vállalatának irányításába ugyanis már nem nagyon szól bele, inkább hadvezér, mint százados a csatatéren. „Szóval a kollégák küzdenek, mint malac a jégen, én meg próbálok új irányokat kitalálni, van ötletem bőven.”
Február 11. Balogh Péter Nem vágyik a Forbes gazdaglistájára, de mindig felmegy a pulzusa, amikor végiglapozza. Az NNG alapítója és egykori főnöke sok éve már angyalbefektető és a Cápák között című műsor egyik stabil cápája. Portfóliójában most körülbelül 35–40 cég van, de maga sem tudja pontosan felsorolni őket. „Nem néhány nagy buliban szeretek benne lenni, hanem kis tétekkel, egészen korai fázisban sok helyre pénzt tenni.”
Február 18. Wettstein Albert Lelkes egyetemistákból álló startupnak indult tavaly a Munch.hu, a ma már rapid terjeszkedésben lévő ételmentő applikáció. „Ahol ételfelesleg van, ott ne a kukába dobják, hanem dobják fel a Munchra” – mondta el a Forbes Élőben Wettstein Albert, az egyik alapító. Mint kiderült, egyre több befektető keresi meg őket, mert „mostanra egy olyan üzleti kultúra alakult ki, amiben a társadalmi értékteremtés is számít, nemcsak a haszon”.
A pandémiás helyzet kiváltotta visszaesés ellenére az AKH tavaly is újabb beruházásokat és fejlesztéseket eszközölt annak érdekében, hogy ügyfelei Magyarországon egyedülálló kényelemben és biztonságban intézhessék gumiabroncsaik beszerzését és szerelését.
Az 1995-ben alapított Abroncs Kereskedőház Kft., azaz az AKH tavaly ünnepelte 25. születésnapját. A cég az elmúlt években nagy fejlődésen ment keresztül: az alapvetően gumiabroncsok, de egy ideje már más termékek, mint például kenőanyagok kereskedelmével foglalkozó vállalkozás árbevételének még mindig 70 százalékát a nagykereskedelem adja, de egyre erősebbek a pozícióik a végfelhasználók kiszolgálásában és az online kiskereskedelemben is. „Családi vállalkozásból indulva lettünk stabil top 500-as vállalat, hat országban vagyunk jelen, és a gumiabroncsok piacán számos kategóriában vagyunk piacvezetők Magyarországon. Exkluzív vagy félig exkluzív forgalmazói vagyunk a legjobb japán és koreai márkák közül a Falken, a Toyo, a Kumho és a Nexen gumiabroncsoknak, és a Castrol kenőanyagoknak is. Egyedülálló raktárkapacitásunk és -készletünk is segít abban, hogy a Magyarországon felszerelt gumiabroncsokból minden harmadikat mi adunk el” – sorolja a büszkeségre okot adó tényeket Penziás Gábor tulajdonos és vezérigazgató.
ÚJRAINDÍTOTT FEJLESZTÉSEK
A tavalyi év történései természetesen az AKH-t is érzékenyen érintették. Az emberek kevesebbet használták autóikat, elhalasztották az új gumiabroncsok vásárlását, voltak olyan hetek, amikor 50-60 százalékos visszaesést is mértek. Ennek ellenére, folytatták, sőt fel is gyorsították a korábban elhatározott fejlesztéseket, beruházásokat.
„Nyitottunk egy új szervizt, integráltunk egy 2019-ben felvásárolt céget, így saját, budapesti hálózatunkban immár 14 szervizben tudjuk fogadni az ügyfeleket” – mondja el Penziás Gábor. Talán ennél is fontosabb, hogy az időpontfoglaló rendszer átalakításával a cégnél megoldották, hogy saját szervizeikben az ügyfelek online bejelentkezve és fizetve, minden személyes érintkezés nélkül le tudják cseréltetni gumiabroncsaikat. „Az AKH-nál mindig az volt a mottónk, hogy ügyfeleink minden egyes nap biztonságosan közlekedhessenek. Tavaly a biztonság sajnos új értelmezést is nyert, de mi ebben a helyzetben is mindent megteszünk” – hangsúlyozza a cégvezető.
Az AKH saját, gumi.hu címen elérhető webshopja abban is egyedülálló, hogy az ügyfeleket a rendeléstől a szerelésig végig tudja vezetni, tehát az új gumiabroncsot vásárlók rögtön a megrendelés után szervizidőpontot is tudnak foglalni, a cég pedig már a műhelybe szállítja ki a gumit, ahol a lefoglalt időpontban sorban állás nélkül szerelik fel azokat. Ez a szolgáltatás, nemcsak az AKH saját szervizeiben, hanem mostanra már országosan több mint 200 szervizponton elérhető.
„Vannak olyan termékek, mint például egy kenyérpirító, amelyet megvásárol valaki, otthon pedig bedugja és használja, de a gumiabroncs nem ilyen, azt fel is kell szakszerűen szerelni. Ezért is volt fontos ennek a rendszernek a fejlesztése, hiszen így felesleges szállítási díj és cipekedés nélkül az egész folyamatot néhány kattintással el lehet intézni, akár egy telefonról is. Ez egyedülálló Magyarországon” – mondja Penziás Gábor.
MINDENKIRE VIGYÁZTUNK ÉS TESSZÜK EZT MOST IS
Az ilyen fejlesztések egyszerre szolgálják az ügyfelek kényelmét és biztonságát – ahogy az is, hogy az AKH-nál magánszemélyek, valamint flottakezelők által tárolt több százezer gumiabroncs állapotát minden szezon előtt ellenőrzik és a gumicsere előtt tájékoztatást küldenek.
A kollégáik egészsége mellett a munkahelyek megőrzését is prioritásként kezelték. „Ez egy stratégiai döntés volt, hogy egyetlen munkavállalót sem küldtünk el, sőt még beruházásokat is eszközöltünk – fejti ki Penziás Gábor, aki az idei évre is további fejlődést remél. – Tervezzük, hogy tovább bővítjük saját kiskereskedelmi szervizhálózatunkat. Úgy tűnik, megfordult egy trend, mely során a korábban az autózástól elforduló fiatalok körében egyre jobban nő az autóvásárlási kedv. Tudjuk, hogy a gumiabroncs egy kötelező vásárlás, kevesen kelnek fel azzal reggel, hogy milyen új és szuper gumikat fogok most rendelni, de ha már erre szükség van, akkor nálunk a legnagyobb kényelemben és biztonságban lehet ezt lebonyolítani országosan.”
Elmélyedtünk pár adatsorban, és megkérdeztünk néhány piaci szereplőt, hogy sikerült a tavalyi évük. A válaszok jól mutatják, hogy otthon voltunk: többet társasoztunk, de kevesebbet autóztunk.
Teljes vagy majdnem teljes leállás, kimerítő válságkezelés után igen optimistán és felkészülten várják az újranyitást a Zing Burgernél, a Biohairnél és a legnagyobb rendezvényszervező-keresőnél. Történetek leépítésről, kényszerhelyzetekről, próbavágásról, puskaporos hordóról, leereszkedésről.
A vírushelyzet szinte minden szektorban változásokat idézett elő, a vásárlói attitűd is átalakult, felülírva az éves várakozásokat. A tetőfelújítási tervek szintén módosultak, amelyre a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. által készített kutatás is rávilágított. Ám a vállalat mégis az egyik legsikeresebb évet zárta 2020-ban. Milyen lépések vezettek idáig, és hol tart most a cég? Tóth Szabolccsal, a Terrán regionális marketing igazgatójával beszélgettünk.