Közel az ördög – vetette oda a szeptember elején a lengyelországi Karpaczban rendezett üzleti fórum kormányfői paneljében Mateusz Morawiecki. Az obskúrus megjegyzés szövegkörnyezetéből egyértelmű volt, hogy a lengyel miniszterelnök Oroszországra és a putyini dezinformációs politikára utal. A beszélgetés két másik résztvevője, a keleti nagytestvérrel de facto háborúban álló Ukrajna, továbbá Szlovénia miniszterelnöke is a Nyugat mellett tette le a voksát Oroszországgal és Kínával szemben.
A Közép- és Kelet-Európa Davosaként is jegyzett 30. üzleti fórumot első ízben rendezték az alsó-sziléziai hegyvidéki üdülőhelyen, a térségbeli politikai és gazdasági – többnyire jobboldali – elit képviselői mellett a belorusz ellenzéki vezető, Szvetlana Tyihanovszkajától a nemzetközi és civil szervezeteken át a nyugati baloldali és liberális gondolkodókig sokan és sokfelől voltak jelen. Geopolitikai és gazdaságstratégiai megfontolások is szóba kerültek, de – még a lengyel kormányzati állásponttal összehasonlítva is – többnyire más megvilágításban, mint arról a magyar hivatalosságok beszélni szeretnek.
„Mit mutatnánk be? Nekem nem volt soha, és most sincs irodám” – válaszolta Bilibók Botond, mikor felkértem, szerepeljen a magyarországi cégvezetők irodáit bemutató sorozatunkban. A Hold Alapkezelő vezérigazgatója világéletében hülyeségnek tartotta, hogy a főnöknek külön szobája legyen. „Mi a nyavalyának jó, hogy a legjobb helyeket a főnök élvezze, ha azt az összes munkatárs megteheti.” A vezérigazgató időnként 0,3 négyzetméteres asztalával helyiségről helyiségre vándorol a szőnyeggyűjteményével kitapétázott folyosón.
Menjünk az ék felé! Az iroda közösségi tere az ék alakú sarokhelyiség, ahol a konyha és egy bárszekrény is helyet kapott (utóbbi egy-egy vészesebb helyzet vagy egy céges buli okán). Az irodában tényleg közvetlen a hangulat (a fotózáskor is rendszeresen fotóbombával próbálkoztak a vezérigazgató háta mögött, de az ő biztatására a munkatársak). A kollégák egy része a koronavírus alatt is szívesebben dolgozott bent, mint home office-ban. Hogy a jövőben hogyan alakul át a működésük, még nem tudják, de biztosak benne, hogy százszázalékos irodai munka nem lesz. „Az már a múlté, mint az antik szőnyegek.”
Szőnyeg A marosvásárhelyi Bilibók családi ingerek miatt már fiatal korában érdeklődött a 16–17. századi erdélyi török szőnyegek iránt. Stoppal bejárta Európát és Anatóliát (Kis-Ázsiát), és felkereste a legnevesebb szőnyegkészítő műhelyeket. „Megnéztem a szőnyegeket, lefotóztam őket, elmentem Isztambulba, megmutattam a képeket, és megkérdeztem, mennyit adnának érte. Felhívtam a kereskedőt, majd autóbuszra tetettem a szőnyegeket. Ebből finanszíroztam az utazásaimat.” A ma is aktív gyűjtő húsz darabot helyezett ki a Hold Alapkezelő helyiségeiben.
Pinokkió, kacsák és a csipkés Fiat A 800 négyzetméteres Alkotás úti iroda belsőépítészeti tervezésére Havadtőy Sámuel képzőművészt kérték fel. A kortárs képzőművészeti körökben világszinten elismert Havadtőy eredeti szakmája szerint belsőépítész, és olyan megrendelőkkel dolgozott, mint John Lennon és felesége, Yoko Ono (Yoko egyébként később két évtizedig Havadtőy élettársa volt). Az Alkotás Point ötödik emeletének kialakítása mégsem harsány képzőművészeti kavalkád, az alapanyagok, így a diófa és a bambusz, sokkal inkább az egyszerűbb, japán vonalat képviselik.
A minimalizmust Bilibók szőnyegei mellett Havadtőy képzőművészeti alkotásai rázzák fel, és pénzügyi munkakörnyezethez képest szokatlan vizuális rendszert alkotnak. A Pinokkió-szobor a folyosó egyik végén sokkol, az egyik tárgyalóban kacsaszobrok várják az ügyfeleket, a másik tárgyaló Havadtőy csipkével borított ikonikus Fiat 500-asának állít emléket.
Jancsa János egy évtizede burgerkritikusként lubickolt a kirobbant street food forradalomban, a jó ételekre vágyók itták szavait, a reformer vendéglátók pedig jó értékelésben reménykedtek. Az ismertséget és a tapasztalatot üzlettársaival a Bamba Marha elindítására fordították, ezzel felkínálták a lehetőséget a „burgerpápa” akasztására. Ehelyett további hat burgerezőt nyitottak, idén pedig a 1,5 milliárd forintos árbevételt is elérhetik.
Egy családi vállalkozás mindig különleges, és mindig különleges értékeket teremt. A K&H családi vállalatok kiválósági díját pedig közülük is azok kapják meg minden évben, amelyek valamilyen tekintetben kiemelkednek, és sikereikkel a többieket is további fejlődésre ösztönözhetik. Tavaly és idén a többségében a K&H-tól független szakmai zsűri 12 ilyen céget választott ki a pályázók közül.
A gasztronómia magyar miniszterelnöke, gasztropápa, az első számú magyar gasztroforradalmár, egyike azoknak, akik a világ egyik legjobb városává tették Budapestet. Molnár B. Tamás mindig megosztó figura volt, de hogy több mint húsz évvel ezelőtt feleségével, Bittera Dórával ők indították el a magyar konyhát és éttermeinket a fejlődés útján, azt még ellenségeik sem vitatják.