„Még folyik az almaszárítás gőzerővel!” – írta e-mailben pár nappal az érkezésem előtt Novák Mariann, de hogy a gőzerő kifejezés egyáltalán nem túlzás, csak akkor értem meg, amikor tetőtől talpig védőruhába öltözve és fertőtlenítve állok a mátészalkai üzemben. A maszk ellenére is bódító almaillattal körülvéve nézem végig, hogyan tisztítják, válogatják, magozzák, szeletelik és szárítják a különböző berendezések a több száz láda szabolcsi jonatánalmát, és hasonlóan telítődöm a belga étcsokoládé illatával is a szomszédos üzemházban, ahol a különböző gyümölcsök drazsírozása folyik.
A munka három műszakban, éjjel-nappal zajlik. Nem csoda, a Novák család ilyenkor már versenyt fut az idővel. Az almaszezon októbertől nagyjából áprilisig, májusig tart, ennyi ideig tárolhatók a gyümölcsök jó minőségben. Pihenésre a nyár eljövetelével sincs idő, a Nobilis másik fő profiljának számító meggy júliusban érik – az almával ellentétben viszont nem áll el sokáig.
Tíz éve mi akartunk lenni a legnagyobbak. azóta Rájöttünk: a növekedést nem a mennyiségben kell keresni.
Bár Mariann és pilóta férje 2015 óta elköltöztek Dubajból, Mátészalkához most sincsenek sokkal közelebb, Mariann Angliából irányítja a Nobilis marketingjét. Az üzemben húga és sógora, Novák Éva és Dávid Loránd vezetnek körbe, a házaspár tavaly költözött haza Calgaryból. Nem sokkal később autóba ülünk, hogy megmutassák a Nobilis egyetlen márkaboltját is – egyelőre a mátészalkai lakosságon tesztelik az üzletet, de tervezik, hogy máshol is nyitnak majd.
„Éva kitalálja, én legyártom, Mariann pedig eladja” – foglalja össze röviden Loránd a jelenlegi munkamegosztást. A gyerekkora nagy részét Dániában és Kanadában töltő egykori olajmérnök felel ma a termelésért és a műszaki tevékenységekért, az élelmiszeriparban tanuló Éva pedig az innovációért és a termékminőségért. A velős kijelentésen felesége és a beszélgetésbe online csatlakozó sógornője nevetnek, de gyorsan pontosítanak is: a legfontosabb döntések közösen születnek, viszont maximálisan megbíznak egymásban. „Tudom például, hogy Éva addig nem enged el egy terméket, amíg az nem tökéletes, így ezzel nekünk nem kell foglalkoznunk” – mondja húgáról Mariann. A cég életébe mindketten már az egyetem alatt belefolytak.
A vezetést egy gazdasági igazgató segíti, valamint a lányok édesanyja, Erika. A nyugdíjazása előtt ő volt a termelési igazgató, józanságával jól kiegészítette Tibort. Lányai szerint ma is mindent tud, és bár csak három órát töltök Mátészalkán, az irodában Erika is feltűnik egy időre, hogy egyeztessen pár dologról a könyvelőkkel. A kezében néhány szem alma – ebéd utáni édesség egykori kollégáinak. A fluktuáció nemcsak az irodában, az üzemben is ritka, Éváék azt mondják, a munkavállalók nagyobb része legalább egy évtizede velük van.
Novák Éva és Dávid Loránd tavaly költözött haza Calgaryból. A covid alatt a forgalmuk csak kis mértékben csökkent, kapóra jöttek azok a vásárlók, akik egészséges alternatívákkal akarták megoldani az otthoni snackelést.
„Apa szellemisége annyira beleivódott a cégbe, hogy szinte automatikusan visszük tovább. A kíváncsisága, a türelmetlensége, hogy ezt lehet jobban is, a meggyőzőképessége, a vezéregyénisége, a perfekcionizmusa, mind velünk vannak.” Tibor egy éve nincs már velük, de lányai azt mondják, nincsenek kérdőjelek, pontosan tudják, mit kell tenniük.
Éva és Loránd régóta tervezték, hogy hazaköltöznek Kanadából. A covid megnehezítette a tervezést, Tibor halála miatt viszont azonnal léptek. „Fontos volt, hogy minél hamarabb jöjjünk, hogy mutassuk a stabilitást, hogy ne legyen a dolgozókban kérdés, mi lesz ezután” – mondja Loránd. „Szerintem ők is vártak ránk” – teszi hozzá Éva. Nehéz időszak volt, foglalják össze csendesen.
A Nobilis számokban
→ Évente 15 millió almát dolgoznak fel. Ha mindet egymás mellé tennénk,
10 hektár földterületet borítana alma.
→ Az almaszirmok kíméletes szárítása időbe telik, majdnem 5 órán át utaznak
a 200 méteres szállítószalagon.
→ A kemencében egyszerre nagyjából 600 ezer almakarika szárad.
→ Egy nap alatt 115 ezer tasak csokoládés almaszirom készül az üzemben.
→ Évente 70 millió meggyszemet vásárolnak fel: ha mindegyik egy fáról származna, becslésük alapján az égig érő fa 11 kilométer magas lenne.
(Pont ilyen magasan szállnak a repülőgépek.)
→ A meggyszemek egyesével kerülnek a magozókelyhekbe, a tüskék másodpercenként
108 szemből szúrják ki a magot.
→ Éves csokoládéfelhasználásuk (tej- és étcsokoládét, ruby csokoládét és bio-étcsokoládét használnak) 100 tonna.
Ez az utolsó napja, mennie kell harcolni
Az elmúlt években drasztikusan leszűkítették a portfóliót. A Nobilis az első években szinte semmire sem mondott nemet, így tíz éve még több mint kétszáz termékük volt. Ezt mára ötvenre szelektálták, leginkább almából és meggyből készítenek snackeket. „Tíz éve mi akartunk lenni a legnagyobbak – mondja Mariann. – A kapacitásra koncentráltunk, azt akartuk növelni. Azóta rájöttünk, hogy a növekedést nem a mennyiségben kell keresni.” Az árbevétel emiatt némileg csökkent az elmúlt években (1,5 milliárd forintról 1,1-re), a cég EBITDA-jának növekedése (adózás, kamatok és értékcsökkenési leírás előtti eredménye) viszont 15 százalékról 23-ra nőtt 2019 és 2021 között.
Az árbevétel nagyjából fele származik az exportból, 2022-ben is ötven-ötven százalékos arányt várnak. A snackek Kanadától Dél-Afrikán át Japánig összesen huszonegy országban kaphatók, gyümölcsvágataikat olyan márkák használják müzlikben vagy ízesített csokoládéban, mint a Nestlé, a Cerbona és a bébiételeiről ismert Hipp.
Hogy még inkább a gyártásra és az innovációra koncentrálhassanak, tavaly kiszervezték a magyarországi kiskereskedelmet is, a tárgyalásokat ma már disztribúciós partnerük végzi. „Fontos változás az is – mondja Mariann –, hogy ma már nem kell például pisztáciát hoznunk Iránból. A nagy hozzáadott értékű termékekre koncentrálunk, amivel más is foglalkozik, azzal mi nem, mert nem forgalmazócég vagyunk, hanem innovatív gyártócég.”
Harminc éve ők voltak az elsők idehaza, akik belevágtak az almaszirom gyártásába, ma is ez a zászlóshajó, tízszerannyi almát dolgoznak fel, mint meggyet. Azóta megjelentek mások is a piacon, de igyekeznek nehezen másolható termékeket kialakítani. „Az a célunk, hogy mire egy termékünket lemásolják, mi már kijöjjünk a következővel.”
Van terület, ami hét éve is, most is ugyanúgy nagy falat: Amerika. „Az amerikai nagyon nehéz piac, másképp lehet bekerülni, mint az európai piacokra, az íztrendek sem ugyanolyanok.” Elsősorban gyerekeknek szánt termékekkel próbálkoznak, de abban mindannyian egyetértenek, hogy komoly presztízs lenne, ha Kanada mellett itt is megvetnék a lábukat. Részben az Egyesült Államok miatt az elmúlt években egyre inkább a gyerekeknek szánt nasik felé vették az irányt, úgy látják, komoly rés van a kölesgolyók és gyümölcspépek által uralt piacon.
A háború miatt az ukrán Nestlé jelenleg nem termel, egyelőre abban maradtak velük, hogy nyár elejére átteszik a rendeléseket.
A legújabb irány most Skandinávia – amikor ez szóba kerül, érezhető az izgatottságuk. Az értékesítést a norvég, svéd és dán piacon a Carepacks nevű norvég cég végzi. Stig Ola Johansen társalapító nem gondolkozik sokat, amikor arról kérdezem, mi győzte meg, hogy érdemes kipróbálni a Nobilist északon is. „Ez a legjobb minőségű almacsipsz, amit valaha kóstoltunk” – mondja tárgyilagosan.
Száz tonna az NSZK-ba
Az évtizedek alatt öt diplomát szerző Novák Tibor már családos emberként lett téeszelnök a Mátészalka közelében lévő Fábiánházán, ahol többek között dohányt szárítottak és esztergáltak, de gyártottak csomagolóanyagokat, női ruhákat, sőt balettcipőt is. Az almaszárításba még a rendszerváltás előtt, egy véletlen megkeresés révén vágott bele, és már az első évben száz tonna szárított almát exportált az NSZK-ba.
Egy méhészkedéssel töltött kitérő után 1991-ben ismét megcélozta a német piacot – akkor diákcsemegével –, telephelyük 1996 óta van, ekkor vásárolták fel a mátészalkai állami tangazdaság egyhektárnyi ipari területét 12,5 millió forintos hitelből (a fedezet a családi ház volt). Az egészségtudatos snackekkel a 2000-es évek eleje óta ismertek, a magyar mellett a Nobilis márka kezdettől ott van a német és az olasz piacon is. A cég történetét a 2015. novemberi Forbesban írtuk meg.
Johansen szerint az egészségtudatos vásárlóknak még Skandináviában sincsen sok lehetőségük, ezért folyton keresik az új lehetőségeket. A Nobilistől sokat vár: egyelőre csak a norvég piacon voltak eladások, a számok alapján az almaszirmok nagyon jó esélyekkel startolhatnak. Az előrejelzések szerint még az sem zárható ki, hogy Skandinávia már az első évben lepipálja a most legnagyobbnak számító német piacot, ahova a Nobilis már harminc éve belépett.
A békeidőkben ott voltak Ukrajnában is. Az orosz háború miatt az ukrán Nestlé jelenleg nem termel, egyelőre abban maradtak, hogy átteszik nyár elejére a rendeléseket. De a háború természetesen őket sem csak üzletileg érinti. „Évek óta nagyon jó viszonyban vagyunk az ottani kapcsolattartónkkal. Egyik napról a másikra jött a mail, hogy átadja a munkát másnak, mert ez az utolsó napja, mennie kell harcolni.”
Az ukrán határ közelsége miatt érzik is, látják is a háború következményeit. Az elmúlt hetekben élelmiszerrel támogatták a helyi gyűjtőpontokat, a cég harmincéves fennállását ünneplő rendezvény költségvetését végül felajánlották az ukrán SOS Gyermekfalvaknak – de ha elhúzódik a háború, igyekeznek hosszabb távon is segítséget nyújtani. Például azzal, hogy munkát adnak a környéken letelepedő menekülteknek.
A mátészalkai üzem melletti kertben élénk madárélet zajlik, természetesen ők is almát esznek.
Nobilis Első Hazai Zrt.
Tulajdonosok:
Novák Éva, Westbrooke (Novák) Mariann
Létszám:
59 fő
Árbevétel
(milliárd forint):
2019
1,2
2020
1,1
2021
1,2*
(2022-ben 20–30 százalékos növekedést várnak a hazai és az exportértékesítésben is.)
Adózott eredmény
(millió forint):
2019
91,5
2020
85,5
2021
89,9*
*Előzetes.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés