Noszvaj, március eleje. Távol Budapesttől, távol a hírektől, kiszakadunk. Csak egyetlen nap, de azért jó. Kellett. Rügyeznek a fák, az erdőben a levegő mellett a csendet is harapni lehet. Néha belém mar a lelkiismeret-furdalás, hogy más a bombák között, mi meg itt… A lightos túra után teázunk egyet a főutcán, majd beugrunk az élelmiszerboltba kifliért, hogy legyen otthon estére. Idős asszony áll tanácstalanul a tésztáspolc előtt, menekülteknek vásárol. „Májkrémet vegyek, vagy milyen tartós élelmiszert még?” – kérdezi a közelben álló eladótól. Végül a tészta kerül a kosárba, aztán megint megállnak. „Tudja, ez olyan kiszívós gyümölcspüré, a gyerekeknek” – mondja az eladó. Kilépek a kiflis zacskóval a kora tavaszi napfénybe.
Eddig Ukrajna volt Európa éléskamrája, most mi vagyunk az övék, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt.
Lényegében a sütő mellől ment a kórházba második gyermeke születésekor az eleinte csak hobbiból cukrászkodó Tóth Melinda. A hétvégékre eső tortamegrendelésektől menekülve aztán átálltak férjével az előre csomagolt granolákra, magkrémekre és gyümölcsszeletekre.
„Jogász a végzettségem, és a közigazgatásban dolgoztam, de amikor egyéves lett a kisfiunk, gondoltuk, a gyereknevelés mellett kiszállításra sütök tortákat, sütiket” – meséli Tóth Melinda. Találtak is pesthidegkúti otthonuk közelében egy kis kiadó üzlethelyiséget – műhelynek épp elég volt, helyben árusítani nem is akartak. Férje, Lukács Miklós az MKB treasuryjében dolgozott, és munkaidő után szórólapozott, hirdette az induló vállalkozást, ahol tudta. A helyiek és néhány rendezvényszervező hamar megszerette a minőségi alapanyagokból készülő sütiket, és a családi kisvállalkozás – amit Melinda becenevéből keresztelt Mendulára – 2016-ban máris ötmillió forintos forgalmat ért el. „Az első pár évben azért nem nőttünk, mert nem költöttünk marketingre” – mondják. Közben minden hétvégéjüket és az ünnepnapokat is elvitte a munka, a rendelések ugyanis jellemzően ekkorra jöttek, főleg az esküvőszezonban.
Amikor 2017 márciusában Melinda a második gyermeküket várta, rendeltek tőle egy bonyolult csokitortát, éppen arra a napra, amikorra ki volt írva. „Nem tudtam meggyőzni a vevőt, hogy kockázatos lesz, mert nem tudni, mikor fogok szülni. Aztán előző nap, amikor kezdtek jönni a fájások, gyorsan nekiálltam, hogy még elkészüljön. Másnap délben megszületett Panni, a férjem meg kiszállította a tortát. És akkor úgy döntöttünk, elengedjük a sütis vonalat, és inkább az előre készletezhető, csomagolt – mellesleg gluténmentes – granolákra, gyümölcsszeletekre, illetve a különféle olajos magvakból készült magkrémekre állunk át.”
A nagy áttörést a Spar Hungaricool programja hozta meg 2019-ben. Addig jellemzően ötven–hatvan csomag granolát vett tőlük egy-egy üzlet, ám a Spar első megrendelése kapásból hatezerről szólt. „Most már egy hét alatt le tudunk gyártani ennyit, de akkor még nagyon nagy falat volt. Az első beszállításnál még a gyerekek lefektetése után éjszakáig készítettem én magam is a granolákat, ma már a gyártásban nem veszek részt. Nagyon nehéz volt elengedni” – vallja be Melinda. A bevételeik 18 százalékát azóta is a Spar hozza, de viszonylag nagy, ötven százalék a webshop részesedése is, igaz, ez az egyéni vevők mellett kisebb viszonteladókat is magában foglal.
Miklós egészen tavaly szeptemberig másodállásban vitte a családi vállalkozást, akkor mondott csak fel a bankban. Időközben megszaporodtak a megrendelőik (a Herbaháztól a Kifli.hu-ig), és már hét alkalmazottjuk van, igaz, nem mind teljes munkaidős. A hidegkúti üzemet is kinőtték, ott már csak a magkrémeik készülnek – például mogyoróból, mandulából és kesudióból –, a granolagyártást áthelyezték a hajdú-bihari Kabára, ahol Miklós felnőtt. Most egy 900 négyzetméteres üzemet újítanak fel, szintén Kabán, hamarosan a teljes gyártást és logisztikát odaköltöztetik.
Az alapanyagok közül, amit csak tudnak, Magyarországon szereznek be: az almasűrítményt, az aszalt gyümölcsöket és legújabban a zabpelyhet is, amiből találtak garantáltan gluténmentes hazait. Tartósítószereket, pálmaolajat nem használnak, nem cukrozzák agyon a granolákat – azt mondják, csak olyan termékeket készítenek, amit a gyerekeiknek is jó szívvel odaadnának.
Mendula Bakery Kft.
Alapítás: 2015 Tulajdonos: Lukács Miklós és Tóth Melinda Árbevétel (millió forint): 2020 28,4 2021 93,1
Adózott eredmény (millió forint): 2020 0,8 2021 5,6
Nyomtatott magazinos szerkesztőségben megélni a mindennapos online munkát mindig izgalmas volt. Az elmúlt hónapokban még izgalmasabbnak bizonyult. A Forbes.hu a kezedben forgatott lapokkal egyenértékű büszkeségünk. Büszkén mutogatjuk róla márciusban megírt sztorijainkat, nagy dobásainkat. És még a hibákat is.
Az inflációs nyomás drasztikusan átszabja a piaci lakáshitelek helyzetét. A tíz éve nem látott átlagkamat-drágulás miatt kiárazódhatnak, a hitelféktől pedig akár ki is záródhatnak azok a hitelfelvevők, akik nem számíthatnak állami támogatásokra. Két mai és egy leendő adós szemével nézzük meg a kamatkörnyezet utóbbi években tett ugrándozásait, a lakáshitelek piacának múltját, jelenét és volatilis jövőjét.
Kálomista Gábor Pál és üzlettársai lassan kilenc éve, „dzsungelharcban” építgetik kenderes vállalkozásaikat. Csúcsévükben 300 hektáron vetettek, termésüket részben külföldön tudják feldolgoztatni. Most új, maguk nemesítette fajtákkal támasztanák fel itthon a termelést, közben már most kendermagrekorderek.
Hogyan érhető el, hogy egy felnőtt ember önként, lelkesen megváltoztassa a viselkedését úgy, hogy attól neki is, és munkaadójának is jobb legyen? Erre a kérdésre sokan próbáltak jó választ találni a tréningpiacon, de az ActionLabnél úgy tűnik, megvan a megoldás: sorozatnézéssel.