Megtalálták a tréningpiac Szent Grálját?

A Forbes olvasóinak nagy része biztosan volt már valamilyen tréningen, és az is valószínű, hogy gyakran az esti bulira jobban emlékszünk, mint az elvileg lényegi információkra. „A klasszikus, néhol még most is zajló kétnapos tréningek úgy néztek ki, hogy kiállt a tréner, leadta az anyagot, aztán félig leülepedetten gyakoroltuk a tanultakat” – mondja Kardos Marcell, az ActionLab értékesítési vezetője, alapítója, társtulajdonosa. „Csak az a gond, hogy a felnőtt emberek nem így tanulnak. Lehet, hogy egy-két hétig még lelkes lesz, de ha fél, egy évvel később nézzük meg, akkor a 10–15 százaléknyi legmotiváltabb, leginkább önreflektív emberen kívül nem fogunk valós viselkedésváltozást találni. Márpedig a valós viselkedésváltozás a tréningpiac Szent Grálja.”

A hatékonyságon valamit javított az utóbbi években elterjedt „fordított tanterem” (flipped classroom) megközelítés, ahol a tananyagot előre odaadják a résztvevőknek, és az ezt követő élő – vagy online élő – alkalmakkor már csak a gyakorlás történik, de ezzel is volt egy kis gond. „Kezdetben előfordult, hogy kiküldtek egy 300 oldalas tankönyvet, aztán rövidebb pdf-ek, prezentációk, videók váltották fel ezeket. Az e-learning elméletben nagyon jó, de a valóságban a résztvevők 80–90 százaléka nem nézi át ezeket figyelmesen, innentől pedig megint a tudásátadással kell kezdeni, márpedig kritikus lenne, hogy 95–100 százalékban felkészülten érkezzenek” – meséli saját élményei alapján is Kardos Marcell. A jó hír az, hogy az ActionLab elérte ezt a kritikus értéket. Az ötlet az volt, hogy a hagyományos e-learninget egy interaktív filmsorozatra cseréljék, olyanra, amilyet egyébként is néznek az emberek. „És láss csodát, nálunk valóban lelkes, felkészült emberek érkeznek a gyakorlati tréningekre” – mondja az értékesítési vezető. 

MÉRHETŐ HATÁS