Egyszerre kínál kompromisszummentes csúcsminőséget, barátságos hangulatot és történelmi miliőt a FELIX Kitchen & Bar, ami mind ételválasztékában, mind borlapjában az eddigieknél is vonzóbb lett.
„Vendégként és séfként egyaránt volt lehetőségem többször is megtapasztalni, milyen egy Michelin-csillagos étterem. A FELIX esetében nem a csillag, hanem a lehető legmagasabb minőség és a legjobb vendégelégedettség a cél” – vallja Katona Dániel. A FELIX Kitchen & Bar executive séfe hat Spanyolországban töltött év után tavaly novemberben csatlakozott a Várkert Bazárhoz tartozó étterem csapatához, miután az ezt megelőző három évet az éttermein keresztül összesen hat Michelin-csillagot birtokló Jordi Cruz mellett töltötte. Az aktuális Michelin Guide által is ajánlott FELIX Kitchen & Bar kimondottan törekszik arra, hogy sem a tálalás, sem a szerviz ne legyen túlkomplikálva, hiszen a kötetlen és barátságos hangulat mellett még inkább tudnak érvényesülni az egyes fogások. „Onnan szerezzük be az alapanyagot, ahol az a legjobb minőségben elérhető: az osztriga Franciaországból, az A5-ös minőségű Wagyu Ribeye steak Japánból, a marha tomahawk pedig Magyarországról érkezik a FELIX konyhájába” – meséli az executive séf.
A Magyarországon közel sem megszokott hozzáállásnak köszönhetően mára jelentős törzsközönséget gyűjtött a FELIX maga köré. Bár a lokáció miatt a turisták körében is kedvelt megállóhely lett a FELIX – különös tekintettel annak páratlan adottságú és külön menüsorral bíró teraszára –, a vendégek túlnyomó többségét a magyarok adják, akik jellemzően világlátott emberek és nyitottak az újdonságokra. Az ő támogatásukkal is szeretné az executive séf megváltoztatni azt a hagyományos hazai vendéglátós gondolkodást, amiben mindenki eszik egy előételt, egy főételt és egy desszertet, helyette azt szeretné, ha ezeket az összejöveteleket egy közös társasági eseményként élnék meg a vendégek, és megosztanák egymással azokat a fogásokat, amiket rendelnek. A ‘family style’ koncepció mások mellett a gyerekmenüben is tetten érhető, ami úgyszintén nem magától értetődő elem része a csúcsgasztronómiát képviselő éttermeknél.
Az executive séfhez hasonlóan a FELIX wine directora, Czinki Tamás is külföldről érkezett az Ybl Miklós fiáról elnevezett étterembe. Tamás kilenc év után, egy angliai Michelin-csillagos étterem head sommelier pozíciójából tért haza, szakértelmét pedig jelzi, hogy a nemrég a Wine Spectator rangos versenyén az eddigi egy helyett két poharat kapott a FELIX borlapja. „Amikor csatlakoztam az étteremhez, a borlap 350 tételből állt. Mára letisztult a választék, amit folyamatosan alakítunk, optimalizálunk a vendégeink visszajelzései alapján. A nagy francia borvidékek – Bordeaux, Burgundia, Champagne –, és Kalifornia kiemelt vidékek, de ezeken túl is vannak fontos régiók, csak azokat nem 50, hanem – mondjuk Új-Zéland esetében – 6 tételen keresztül mutatjuk be” – avat be a borlap összeállításának elméletébe Czinki Tamás.
Tiger Woods és LeBron James az első két sportoló, akik aktív pályafutásuk alatt milliárdosok lettek – ezzel kövezve ki az utat új sportolómágnásoknak. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Matt Craig és Chase Peterson-Withorn / Fordította: Galavits Patrik
Már negyed százada, hogy Tiger Woods először ölthette magára a US-Masters golftorna győztesének járó zöld zakót, és húsz éve, hogy a tizenéves, még középiskolás LeBron James az első, országos televízióban közvetített kosármeccsére készült.
Diadal, sérülés, botrány, bukás és újabb diadal követték egymást mindkettőjük karrierjében, váltakozva. Közben gazdaságilag végig a sportvilág csúcsán maradtak. Pályafutásuk alatt a két legenda együtt 2,9 milliárd dollárt zsebelt be (Woods 1,7 milliárdot, James 1,2 milliárdot) fizetésből, reklámszerződésekből és más módokon.
A sikerszériájuk milliárdossá tette őket – ezt korábban egyetlen sportoló sem mondhatta el magáról. (Michael Jordan, a harmadik sportolómilliárdos csak pályafutása után érte el a tízszámjegyű vagyont, köszönhetően egy jól időzített befektetésnek az NBA-s Charlotte Hornetsbe.)
A negyvenhat éves Woods egymilliárd dollárra becsült vagyonát elsősorban a Nike-val, a Gatorade-del és a Rolexszel kötött óriási reklámszerződéseinek köszönheti. Közben jelentős ingatlanportfóliót is összehozott, és olyan cégekben vannak érdekeltségei, mint a floridai Jupiterben működő étterme, a The Woods. Utóbbi előkelő minigolfkurzusokat is kínál, és Egyesült Államok-szerte akar terjeszkedni.
A harminchét éves James milliárdos vagyonát a valaha volt egyik legjobban fizetett – és leginkább vállalkozószellemű – NBA-játékosként építette fel. Ő is szerződött a Nike-val, 2015-ben élethosszig szóló szponzorációs megállapodást írt alá a céggel; emellett az AT&T, a PepsiCo és a Beats by Dre is partnere. Aztán ott van még a SpringHill, James televíziós és filmgyártó cége (ehhez köthető az új Space Jam és a Muhammad Aliról készült 2019-es HBO-s dokumentumfilm is). Ebbe tavaly a külső befektetők – mások mellett a Fenway Sports Group és az EpicGames – 725 millió dollárért vásárolták be magukat. A legnagyobb részvényes James maradt.
Szupercelebek „Hihetetlenül ügyesen szálltak be üzletekbe, és alakították ki a maguk bizniszeit. Úgy, ahogy korábban egyetlen sportoló sem” – mondja róluk Leigh Steinberg legendás sportügynök – ő ihlette a Jerry Maguire című filmben a Tom Cruise által játszott karaktert. Steinberg már csak tudja. Hiszen emlékszik, hogy az amerikai futball minden idők legnagyobb újoncüzletéről ő tárgyalt 1975-ben. A deal végül az Atlanta Falcons quarterbackjének, Steve Bartkowskinak 600 ezer dollárt fizetett négy éven át. Mai értéken egyébként ez az inflációt is számolva mindössze 800 ezer dollár évente. Kevesebb, mint amennyit tucatnyi NFL-újonc keresett tavaly.
Mi változott? Elsősorban az élő tévés sportközvetítések értéke. A streaming világában gyakorlatilag nincsen más, ami megbízhatóan hozná a tömeges nézettséget. 2011-ben a száz legnézettebb amerikai tévéközvetítésből ötvenegy volt sportesemény. Tavaly ez a szám már kilencvenöt volt. A tévés szerződések értéke kilőtt, és a játékosok fizetését is húzta magával. A legendás golfozó, Jack Nicklaus 5,7 millió dollárt keresett négy évtizedes, 1961-ben megkezdett karrierje alatt (ez az inflációt is számolva negyvenmillió dollárt érne ma), ami kevesebb mint a harmada a Woods által huszonhét év alatt felhalmozott, inflációval korrigált összegnek. Jordan 94 millió dollárt keresett (172 milliót érne ez ma) a tizenhat szezonra nyúló NBA-pályafutása alatt. James ennél csak az utolsó öt szezonban többet kosarazott össze. A hozzájuk hasonló generációs sztárok a nézettségnek is jót tettek. Neal Pilson, a CBS tévécsatorna korábbi elnöke azt mondta, a 2000-es évek elején harminc-ötven százalékkal esett egy golftorna közvetítésének nézettsége, ha Woods nem indult (Woods ma is vonzza a nézettséget, de már nem ekkora mértékben), míg James a legjobb számokat elérő tizenöt NBA-meccs mindegyikén játszott az elmúlt évtizedben. „Bizonyos értelemben a sport építette fel ezeket a szupercelebeket, de közben ők is hozzájárultak a sport népszerűsítéséhez” – mondja Steinberg.
A 20. század első felének meghatározó baseballjátékosától, Babe Ruthtól Arnold Palmer golfozón át Jordanig hosszú a különböző márkákat népszerűsítő sportolók listája. A modern média és technológia egymást erősítő hatásának hála azonban a reklámszerződésekből összehozható bevételek minden korábbinál nagyobbra nőttek. És Woodsnál és Jamesnél még senki sem szedett be ezekből több pénzt. Woods 1,7 milliárd dollárra taksált adózás előtti bevételeiből csak 120 millió dollárt tesznek ki a golfpályán megszerzettek. James 385 millió dollárt keresett a parketten, míg azon kívül 900 milliót. A tapasztalt sportüzleti tanácsadó és a Columbia Egyetem tanára, Joe Favorito ehhez annyit fűz hozzá: „Semmi kétség, Babe Ruth is többet kereshetett volna Twitter-követőkkel.”
Mivel a jelenlegi trendek aligha fognak lelassulni, az sem kétséges, hogy a későbbi szupersztárok még Woodsnál és Jamesnél is többet és gyorsabban fognak keresni.
A legjobban fizetett sportolók A húsz legjobban fizetett sportoló majdnem 1,7 milliárd dollárt keresett az elmúlt egy év alatt. Ezzel rekordot állítottak fel, egyben megduplázták a tíz évvel ezelőtti, hasonló bevételeket. Összeállította: Brett Knight és Justin Birnbaum
Lionel Messi (130 millió dollár) 34 éves – Labdarúgó (Paris Saint-Germain)
LeBron James (121 millió dollár) 37 – Kosárlabdázó (Los Angeles Lakers)
Cristiano Ronaldo (115 millió dollár) 37 – Labdarúgó (Manchester United)
Neymar (95 millió dollár) 30 – Labdarúgó (Paris Saint-Germain)
Stephen Curry (93 millió dollár) 34 – Kosárlabdázó (Golden State Warriors)
Kevin Durant (92 millió dollár) 33 – Kosárlabdázó (Brooklyn Nets)
Roger Federer (91 millió dollár) 40 – Teniszező
Canelo Álvarez (90 millió dollár) 31 – Ökölvívó
Tom Brady (84 millió dollár) 44 – Amerikaifutballista (Tampa Bay Buccaneers)
Giannis Antetokounmpo (81 millió dollár) 27 – Kosárlabdázó (Millwaukee Bucks)
Russel Westbrook (80 millió dollár) 33 – Kosárlabdázó (Los Angeles Lakers)
James Harden (74 millió dollár) 32 éves – Kosárlabdázó (Philadelphia 76ers)
Matthew Stafford (72 millió dollár) 34 – Amerikaifutballista (Los Angeles Rams)
Aaron Rodgers (68 millió dollár) 38 – Amerikaifutballista (Green Bay Packers)
Tiger Woods (68 millió dollár) 46 – Golfozó
Josh Allen (67 millió dollár) 26 – Amerikaifutballista (Buffalo Bills)
Lewis Hamilton (65 millió dollár) 37 – Autóversenyző
Milliárdos játékosok
Hat sportoló, aki több mint egymilliárd dollárt keresett karrierje során (fizetésből, versenydíjakból, támogatásokból, adózás előtt):
Tiger Woods • 1,7 milliárd
Cristiano Ronaldo • 1,2 milliárd
LeBron James • 1,2 milliárd
Lionel Messi • 1,2 milliárd
Roger Federer • 1,1 milliárd
Floyd Mayweather (bokszoló) • 1,1 milliárd
Lett idén Tiktok-profilunk. Nem várhattunk vele tovább. A világ egyik legnagyobb közösségi médiás platformja ma már nemcsak az idióta táncokról, kihívásokról szól, hanem ugyanúgy a tájékozódásról is. Még szép, hogy nem akarunk kimaradni belőle. A táncból meg a kihívásból sem, de ahhoz még gyűjtenünk kell némi kurázsit. Addig is megmutatjuk, mi mindent találsz helyette
a @forbeshungary-n.
Bódi Gabriella kifejezetten szerencsésnek érzi magát, holott 2022 Magyarországán van annál nagyobb ajándék, mint kétszeresen másnak lenni. Vállalkozást és üzleti kultúrát épít, vezetőket és csapatokat jobbít, és minden mondatával, gesztusával, puszta megjelenésével előítéleteket oszlat.
Valamivel több mint egy éve írtam a kriptóról, ami akkoriban a tőkepiac igazi szent tehene lett. Rosszat senki se mert írni róla, de én elengedtem a polkorrektséget, mint közgazdász és befektető próbáltam elhelyezni. Írásomban arra jutottam, hogy a kriptovaluták nem számítanak pénznek, nem mérnek értéket, és rendkívül körülményesen lehet csak tranzakciókat végezni velük. Míg a VISA hálózata másodpercenként közel 25 […]
Nemrég jelent meg az első Forbes Levegő összeállítás a húsz legmenőbb magyarországi fenntarthatósági projekttel. A zsűri két különdíjast is választott, őket a júliusi magazint ünneplő Kilövés rendezvényünkre is meghívtuk. Éljenek a vércsék és az újrahasználható kajásdobozok!
Írta: Tilesch György A pandémia előtti utolsó San Franciscó-i koktélpartin hosszan beszélgettem egy google-ös mesterségesintelligencia-guruval. Azóta tele lett a nevével a világsajtó. A mérnök-etikus Blake Lemoine szerint ugyanis LaMDA nevű nyelvi MI-modelljük öntudatra ébredt, önálló gondolatokat és valós érzelmeket fejezett ki, sőt még ügyvédet is kért magának, felkészülve a várható viszontagságokra. Bár Blake-et sokan vádolják […]