Nagy ugrások, helycserék és izgalmas új dobogósok. Idén minden eddiginél több szempontot vettünk figyelembe a magyar celebvilág osztályozásánál, részletes módszertanunk alaposan átrendezte a mezőnyt. A fő kérdés azonban most sem változott: kik voltak képesek énmárkájukat valós üzleti sikerré, üzleti értékké kovácsolni?
Nagyjából százötven fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük harmincöt főre. Módszerünk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében: a celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét és közösségi médiás követését mérték. Újdonság, hogy az NRC a „hagyományos” (magazinos, tévés) követésekre is rákérdezett, valamint arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e egy-egy celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
Idén először a Sentione online médiafigyelő platform is segítette a hazai sztárok teljesítményének értékelését. A Sentione az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki, egyedi algoritmusukkal pedig az egy-egy celebről szóló összes említés elérését és facebookos követőtáboruk interakcióinak arányát vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, pontoztuk a címlapszerepléseket is a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. A celebek Instagramját is megállás nélkül pörgettük, megszámoltuk a posztok, hirdetések számát és arányát, valamint a követők aktivitását. Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai top márkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, valamint reklámügynökségek vezetőiből álló 13 fős zsűri és a Forbes szerkesztősége is pontozta a listára kerültek pénztermelő képességét, láthatóságát, tartalmi profizmusát és hitelességét.
Öt éve csúcsra pörgette a videózást. Sokan azt mondják, azóta lelassult, eltűnt.
Csak látszólag van így, a következő lépésre készül.
Szirmai Gergő csendben ül. Már fél perce. A negyvenöt perces interjú alatt először. A Hollywood Hírügynökség atyja eddig mindenre csípőből válaszol. „Mit akar Szirmai Gergő?” – ezen még ő is eltöpreng. Kint ülünk. A nyári hőséget hidegfront és erős szél váltja. A csendes budai környék az ő svungjához idomul, nagy a reggeli forgatag a kávézó terasza körül. A beszélgetés elején szájához húzza a mobilomat, végig úgy tartja a zajban, mint egy mikrofont. „Dolgozni” – válaszol végül. Nagy erővel. Szerintem a szomszéd asztalnál is hallják.
Nagyon jó helyen tartok.
Filmes csatornája a magyar Youtube hőskorának hajnalán, 2011-ben indult. Gergő öt éve szerepelt a Forbesban, akkor 380 ezer feliratkozó felett járt, ma alig 420 ezernél. Hiába, influenszeres, tiktokos időket élünk, nem a tízperces filmkritikákét, bár régi, legendás videói (Alkonyat, A szürke ötven árnyalata) ma is jól pörögnek, erős a visszanézhetőségük, az algoritmus csípi az ilyet. Azért volt olyan szakasz Gergő életében, mikor a lassú növekedés bosszantotta volna. Amikor a heti három videó és az átlagnézettség volt a fontos. „Már nem kell a feliratkozószámot üldöznöm, vagy a nézettségért pánikolnom. Két dologra figyelek. Hogy a videók jelezzék azt a komolyságot, ahogyan a tartalomgyártáshoz állok. És hogy előkészítsem a következő lépést, hogy amit a szakmából kivettem, abból valamennyit visszaadjak.”
Öt éve kicsit elkényelmesedett, mondja. „Megvolt a sikerem, az elérésem, azt hittem, megtaláltam a formátumomat. De ez megváltozott. Új területeken kísérleteztem, most pedig a továbblépést tervezem, tanácsadó céget építenék az internetes tartalomgyártásra.” Médiavállalkozói és videós céljait nem keverné. „Rengeteg kreatív energia van még bennem, nagyon jó helyen tartok.” Ugyanakkor érdekli az üzleti vonzat, a szakmai feladat. Nem a megélhetés hajtja, kényelmesen megvan így is. Már azt is leküzdötte, hogy nem lenne-e visszalépés, ha a kamerák mögé vonulna. „Meg kell férnie egymás mellett a két iránynak.”
Control freaknek tartja magát, ma is egyedül dolgozik, szerinte a Youtube mégiscsak önkifejezési forma. Bizonyos projektek vágását azért kiadja, az őt menedzselő Special Effects ügynökség is szokott neki segíteni (nem kívántak nyilatkozni Gergőről és együttműködésükről), még személyi asszisztenst is keresni kezdett. „Pontosabban kezelem a napjaimat, a hiperfókusz helyett a szinten tartás van előtérben. Sokat dolgoztam azon, hogy könnyebben elengedjek dolgokat. Gyerekfejjel bepánikoltam, hajnalig tudtam dolgozni, pedig csak a munkát kellett volna elnapolni.”
Nem sokkal a 2017-es cikk után kezdett el videóiban lelki bajokról beszélni. 2019-ben huzamosabb időre el is tűnt a Youtube-ról, a 2020-as járványév sem volt a legtermékenyebb a mozis korlátozások miatt, pláne nem utazós csatornáján, az AFK Légión. Aki követi Gergőt, tudja, hogy gyakran előre ígér témákat, viszont van, hogy megcsúszik velük, vagy csak simán nem lesz videó. „Kreatív kiégés volt. Borzasztó stresszes és megterhelő munka ez, ha komolyan csinálják. Idővel mindenki elfárad, főleg, aki egyedül viszi, folyton kamerák előtt van, és nem veszi magát körbe másokkal. Kicsit belereccsentem. Hosszú idő az ember lelkével foglalkozni, előbb-utóbb el kellett mennem terápiára. Sokat dolgoztam magamon, kifizetődő volt.” Reggeli rutin, saját testsúlyos edzés, extrém sportok, a hét egyik fele Budapesten, a másik a Balatonnál. Ezek mind fontosak lettek, a covid után pláne. „Harminc fölött oda kell figyelni, ha az ember egyszer az unokái után akar rohangálni.”
Régóta tartó együttműködése egy nagy telefongyártó céggel ráment a gyógyulási folyamatra. A Kiss Imrével indított videójátékos csatornát, a Gameday Irodát utólag túlvállalásnak tartja (Imrével évek óta különváltak, az okokról azóta sem beszélnek nyíltan). Úgy hiszi, videóinak többször is átgondolatlan, felszínes üzenetei voltak a régi rohamtempóban. Voltak rossz üzleti döntések. Voltak tanulságok is. Megbánás viszont alig maradt benne. „A friss videók mellett már teljes mellszélességgel tudok kiállni, de az idióta poénok öröme ugyanolyan maradt.”
Vége az interjúnak, Gergő felkerekedik forgatni. Még visszajön a kávézóba videót vágni, hétvégi Twitchstreamet előkészíteni (már olyanja is van). Utána könyvelővel egyeztet, klímát szereltet a stúdióban, végül elmegy az Elvisre az új epizód miatt. Totál átlagos nap, mondja.
Lakatos Péter kommentje:
Tényleg más generáció… De a média működése, a brand és a népszerűség mindig megfoghatatlan dolgok voltak számomra. Márkaautista vagyok. Harminc fölött? Mit harminc, hatvan!
Lett idén Tiktok-profilunk. Nem várhattunk vele tovább. A világ egyik legnagyobb közösségi médiás platformja ma már nemcsak az idióta táncokról, kihívásokról szól, hanem ugyanúgy a tájékozódásról is. Még szép, hogy nem akarunk kimaradni belőle. A táncból meg a kihívásból sem, de ahhoz még gyűjtenünk kell némi kurázsit. Addig is megmutatjuk, mi mindent találsz helyette
a @forbeshungary-n.
Egyszerre kínál kompromisszummentes csúcsminőséget, barátságos hangulatot és történelmi miliőt a FELIX Kitchen & Bar, ami mind ételválasztékában, mind borlapjában az eddigieknél is vonzóbb lett.
Takkra töltött elektromos Porsche, száz kilométer szabad száguldás a szerpentineken, e-hajókázás ebéd után – huszonnégy tömény óra Szardínián, ahogy a zöld világ tehetősei csinálják.
Bódi Gabriella kifejezetten szerencsésnek érzi magát, holott 2022 Magyarországán van annál nagyobb ajándék, mint kétszeresen másnak lenni. Vállalkozást és üzleti kultúrát épít, vezetőket és csapatokat jobbít, és minden mondatával, gesztusával, puszta megjelenésével előítéleteket oszlat.