Nyugat-Európában egy élvezetes, hosszabb túrázáshoz már szinte alapkellék az ebike, és lassan elér Magyarországra is a hájp. Legalábbis a Balaton-felvidékre, ahol egy kisebb síoktatóbanda gondolt egyet, és jól bevásárolt elektromos kerékpárokból. Egyrészt bérbe adják őket egy- vagy többnapos tekerésekhez, másrészt vezetett túrákra viszik velük az aktív kikapcsolódásra vágyókat, például a Tihanyi-félszigetre vagy a dimbes-dombos Káli-medencébe. A Balaton Bike Tour – télen ismert nevén a Sítanoda – sztorija.
Csak egyszer estem fenékre, és az sem fájt – örvendezek az ebike-túra után, aminek pár kilométerét a Tihanyi-félsziget hepehupás erdei ösvényein tettük meg. A terepbringa kereke biztonságosan széles, egyszerűen elbénáztam, hogy nem elég lendülettel indultam neki egy kisebb, de annál hirtelenebb buckának, és mint egy lassított felvétel, eldőltem – persze közben vigyorogva magamon.
„Mindig a legalacsonyabb fokozaton kezdünk, hogy ne ugorjon ki alólunk a kerékpár. És a motor csak akkor segít rá, ha tekersz, nem olyan, mint a robogó, hogy beindítod, aztán megy magától” – mondja el induláskor az alapokat Mózes Krisztián, a Balaton Bike Tour (BBT) túravezetője. Az apátság mellett legurulva gyönyörködünk a délutáni, szinte giccses balatoni képeslapban, aztán tekerünk közvetlenül vízparton, Sajkod intim magánöblei és buja fügeültetvényei közt – Bacsó Péter is filmre vitte a Tanúban, hogy a szocializmusban megpróbáltak itt (is) citromot és narancsot termeszteni, innen a Citromos elnevezés.
Eljutunk az Apáti templom romjáig, ahol Krisztián elmeséli például, hogy I. András az egyetlen Árpád-házi király, akinek maradványai az eredeti temetkezési helyén vannak, és tudjuk is, hogy hol (az altemplomban), aztán azt, hogy tulajdonképpen ciki, hogy magyar szavak is felbukkannak az apátsági alapítólevélben, hiszen illett volna latinra lefordítani őket, és hogy annak idején a Vata-féle lázadásban azt kérték a felkelők a királytól, hadd rombolják le a templomokat, és belezzék ki a papokat. (Mint később, az interjún kiderül, Krisztián a legtöbbet beszélő, egyben a legnagyobb tudású BBT-túravezető.)
Tiger Woods és LeBron James az első két sportoló, akik aktív pályafutásuk alatt milliárdosok lettek – ezzel kövezve ki az utat új sportolómágnásoknak. Az amerikai Forbes cikke.
Írta: Matt Craig és Chase Peterson-Withorn / Fordította: Galavits Patrik
Már negyed százada, hogy Tiger Woods először ölthette magára a US-Masters golftorna győztesének járó zöld zakót, és húsz éve, hogy a tizenéves, még középiskolás LeBron James az első, országos televízióban közvetített kosármeccsére készült.
Diadal, sérülés, botrány, bukás és újabb diadal követték egymást mindkettőjük karrierjében, váltakozva. Közben gazdaságilag végig a sportvilág csúcsán maradtak. Pályafutásuk alatt a két legenda együtt 2,9 milliárd dollárt zsebelt be (Woods 1,7 milliárdot, James 1,2 milliárdot) fizetésből, reklámszerződésekből és más módokon.
A sikerszériájuk milliárdossá tette őket – ezt korábban egyetlen sportoló sem mondhatta el magáról. (Michael Jordan, a harmadik sportolómilliárdos csak pályafutása után érte el a tízszámjegyű vagyont, köszönhetően egy jól időzített befektetésnek az NBA-s Charlotte Hornetsbe.)
A negyvenhat éves Woods egymilliárd dollárra becsült vagyonát elsősorban a Nike-val, a Gatorade-del és a Rolexszel kötött óriási reklámszerződéseinek köszönheti. Közben jelentős ingatlanportfóliót is összehozott, és olyan cégekben vannak érdekeltségei, mint a floridai Jupiterben működő étterme, a The Woods. Utóbbi előkelő minigolfkurzusokat is kínál, és Egyesült Államok-szerte akar terjeszkedni.
A harminchét éves James milliárdos vagyonát a valaha volt egyik legjobban fizetett – és leginkább vállalkozószellemű – NBA-játékosként építette fel. Ő is szerződött a Nike-val, 2015-ben élethosszig szóló szponzorációs megállapodást írt alá a céggel; emellett az AT&T, a PepsiCo és a Beats by Dre is partnere. Aztán ott van még a SpringHill, James televíziós és filmgyártó cége (ehhez köthető az új Space Jam és a Muhammad Aliról készült 2019-es HBO-s dokumentumfilm is). Ebbe tavaly a külső befektetők – mások mellett a Fenway Sports Group és az EpicGames – 725 millió dollárért vásárolták be magukat. A legnagyobb részvényes James maradt.
Szupercelebek „Hihetetlenül ügyesen szálltak be üzletekbe, és alakították ki a maguk bizniszeit. Úgy, ahogy korábban egyetlen sportoló sem” – mondja róluk Leigh Steinberg legendás sportügynök – ő ihlette a Jerry Maguire című filmben a Tom Cruise által játszott karaktert. Steinberg már csak tudja. Hiszen emlékszik, hogy az amerikai futball minden idők legnagyobb újoncüzletéről ő tárgyalt 1975-ben. A deal végül az Atlanta Falcons quarterbackjének, Steve Bartkowskinak 600 ezer dollárt fizetett négy éven át. Mai értéken egyébként ez az inflációt is számolva mindössze 800 ezer dollár évente. Kevesebb, mint amennyit tucatnyi NFL-újonc keresett tavaly.
Mi változott? Elsősorban az élő tévés sportközvetítések értéke. A streaming világában gyakorlatilag nincsen más, ami megbízhatóan hozná a tömeges nézettséget. 2011-ben a száz legnézettebb amerikai tévéközvetítésből ötvenegy volt sportesemény. Tavaly ez a szám már kilencvenöt volt. A tévés szerződések értéke kilőtt, és a játékosok fizetését is húzta magával. A legendás golfozó, Jack Nicklaus 5,7 millió dollárt keresett négy évtizedes, 1961-ben megkezdett karrierje alatt (ez az inflációt is számolva negyvenmillió dollárt érne ma), ami kevesebb mint a harmada a Woods által huszonhét év alatt felhalmozott, inflációval korrigált összegnek. Jordan 94 millió dollárt keresett (172 milliót érne ez ma) a tizenhat szezonra nyúló NBA-pályafutása alatt. James ennél csak az utolsó öt szezonban többet kosarazott össze. A hozzájuk hasonló generációs sztárok a nézettségnek is jót tettek. Neal Pilson, a CBS tévécsatorna korábbi elnöke azt mondta, a 2000-es évek elején harminc-ötven százalékkal esett egy golftorna közvetítésének nézettsége, ha Woods nem indult (Woods ma is vonzza a nézettséget, de már nem ekkora mértékben), míg James a legjobb számokat elérő tizenöt NBA-meccs mindegyikén játszott az elmúlt évtizedben. „Bizonyos értelemben a sport építette fel ezeket a szupercelebeket, de közben ők is hozzájárultak a sport népszerűsítéséhez” – mondja Steinberg.
A 20. század első felének meghatározó baseballjátékosától, Babe Ruthtól Arnold Palmer golfozón át Jordanig hosszú a különböző márkákat népszerűsítő sportolók listája. A modern média és technológia egymást erősítő hatásának hála azonban a reklámszerződésekből összehozható bevételek minden korábbinál nagyobbra nőttek. És Woodsnál és Jamesnél még senki sem szedett be ezekből több pénzt. Woods 1,7 milliárd dollárra taksált adózás előtti bevételeiből csak 120 millió dollárt tesznek ki a golfpályán megszerzettek. James 385 millió dollárt keresett a parketten, míg azon kívül 900 milliót. A tapasztalt sportüzleti tanácsadó és a Columbia Egyetem tanára, Joe Favorito ehhez annyit fűz hozzá: „Semmi kétség, Babe Ruth is többet kereshetett volna Twitter-követőkkel.”
Mivel a jelenlegi trendek aligha fognak lelassulni, az sem kétséges, hogy a későbbi szupersztárok még Woodsnál és Jamesnél is többet és gyorsabban fognak keresni.
A legjobban fizetett sportolók A húsz legjobban fizetett sportoló majdnem 1,7 milliárd dollárt keresett az elmúlt egy év alatt. Ezzel rekordot állítottak fel, egyben megduplázták a tíz évvel ezelőtti, hasonló bevételeket. Összeállította: Brett Knight és Justin Birnbaum
Lionel Messi (130 millió dollár) 34 éves – Labdarúgó (Paris Saint-Germain)
LeBron James (121 millió dollár) 37 – Kosárlabdázó (Los Angeles Lakers)
Cristiano Ronaldo (115 millió dollár) 37 – Labdarúgó (Manchester United)
Neymar (95 millió dollár) 30 – Labdarúgó (Paris Saint-Germain)
Stephen Curry (93 millió dollár) 34 – Kosárlabdázó (Golden State Warriors)
Kevin Durant (92 millió dollár) 33 – Kosárlabdázó (Brooklyn Nets)
Roger Federer (91 millió dollár) 40 – Teniszező
Canelo Álvarez (90 millió dollár) 31 – Ökölvívó
Tom Brady (84 millió dollár) 44 – Amerikaifutballista (Tampa Bay Buccaneers)
Giannis Antetokounmpo (81 millió dollár) 27 – Kosárlabdázó (Millwaukee Bucks)
Russel Westbrook (80 millió dollár) 33 – Kosárlabdázó (Los Angeles Lakers)
James Harden (74 millió dollár) 32 éves – Kosárlabdázó (Philadelphia 76ers)
Matthew Stafford (72 millió dollár) 34 – Amerikaifutballista (Los Angeles Rams)
Aaron Rodgers (68 millió dollár) 38 – Amerikaifutballista (Green Bay Packers)
Tiger Woods (68 millió dollár) 46 – Golfozó
Josh Allen (67 millió dollár) 26 – Amerikaifutballista (Buffalo Bills)
Lewis Hamilton (65 millió dollár) 37 – Autóversenyző
Milliárdos játékosok
Hat sportoló, aki több mint egymilliárd dollárt keresett karrierje során (fizetésből, versenydíjakból, támogatásokból, adózás előtt):
Tiger Woods • 1,7 milliárd
Cristiano Ronaldo • 1,2 milliárd
LeBron James • 1,2 milliárd
Lionel Messi • 1,2 milliárd
Roger Federer • 1,1 milliárd
Floyd Mayweather (bokszoló) • 1,1 milliárd
Maroknyi magyar egyetemista elhatározta, hogy barátságukkal támogatják a velük egyidős ukrán menekülteket. Pénzbeli adományra nincs szükségük, szakértelemre, kapcsolati tőkére és tapasztalatokra annál inkább.
Három év szünet után ismét Sziget, a nagy neveken túl is nagy nevekkel. Eléggé 2022-es a felhozatal? Attól függ, honnan nézzük, gitárzenében például igen erős. Tíz koncert és buli, nem a névsor legtetejéről, Justin Bieberen innen, Dua Lipán túl.
Az Auguszt család több mint százötven éve látja el süteményeivel és tortáival Budapestet, a cukrászdinasztia elhivatottsága túlélt világháborúkat, államosítást, kilakoltatást és világjárványt is. A cukrászdákat ma a család különböző ágai, a negyedik és az ötödik generáció tagjai egymástól függetlenül vezetik, de az Auguszt név súlya mindannyiuk feje felett ott lebeg.
Takkra töltött elektromos Porsche, száz kilométer szabad száguldás a szerpentineken, e-hajókázás ebéd után – huszonnégy tömény óra Szardínián, ahogy a zöld világ tehetősei csinálják.