Nyugat-Európában egy élvezetes, hosszabb túrázáshoz már szinte alapkellék az ebike, és lassan elér Magyarországra is a hájp. Legalábbis a Balaton-felvidékre, ahol egy kisebb síoktatóbanda gondolt egyet, és jól bevásárolt elektromos kerékpárokból. Egyrészt bérbe adják őket egy- vagy többnapos tekerésekhez, másrészt vezetett túrákra viszik velük az aktív kikapcsolódásra vágyókat, például a Tihanyi-félszigetre vagy a dimbes-dombos Káli-medencébe. A Balaton Bike Tour – télen ismert nevén a Sítanoda – sztorija.
Csak egyszer estem fenékre, és az sem fájt – örvendezek az ebike-túra után, aminek pár kilométerét a Tihanyi-félsziget hepehupás erdei ösvényein tettük meg. A terepbringa kereke biztonságosan széles, egyszerűen elbénáztam, hogy nem elég lendülettel indultam neki egy kisebb, de annál hirtelenebb buckának, és mint egy lassított felvétel, eldőltem – persze közben vigyorogva magamon.
„Mindig a legalacsonyabb fokozaton kezdünk, hogy ne ugorjon ki alólunk a kerékpár. És a motor csak akkor segít rá, ha tekersz, nem olyan, mint a robogó, hogy beindítod, aztán megy magától” – mondja el induláskor az alapokat Mózes Krisztián, a Balaton Bike Tour (BBT) túravezetője. Az apátság mellett legurulva gyönyörködünk a délutáni, szinte giccses balatoni képeslapban, aztán tekerünk közvetlenül vízparton, Sajkod intim magánöblei és buja fügeültetvényei közt – Bacsó Péter is filmre vitte a Tanúban, hogy a szocializmusban megpróbáltak itt (is) citromot és narancsot termeszteni, innen a Citromos elnevezés.
Eljutunk az Apáti templom romjáig, ahol Krisztián elmeséli például, hogy I. András az egyetlen Árpád-házi király, akinek maradványai az eredeti temetkezési helyén vannak, és tudjuk is, hogy hol (az altemplomban), aztán azt, hogy tulajdonképpen ciki, hogy magyar szavak is felbukkannak az apátsági alapítólevélben, hiszen illett volna latinra lefordítani őket, és hogy annak idején a Vata-féle lázadásban azt kérték a felkelők a királytól, hadd rombolják le a templomokat, és belezzék ki a papokat. (Mint később, az interjún kiderül, Krisztián a legtöbbet beszélő, egyben a legnagyobb tudású BBT-túravezető.)
Az talán mindenki számára egyértelmű, hogy a Balatonon és a Balaton körül közlekedni hajóval a legmenőbb. A BAHART most azon dolgozik, hogy az utasok igényeihez szabott praktikusabb menetrenddel, online jegyvásárlással, modern, új arculattal, és nem
utolsósorban jövőbe mutató formatervezésű hajóflotta-frissítéssel tegye rutinná a balatoni hajózást. Veigl Gábor siófoki vízparti irodájában, a felújítás alatt lévő kikötő közepén már hajómakettekben is gyönyörködhettünk.
Forró nyári nap van, de a kikötő és a zsilip felújítása egy percre sem áll meg Siófokon. A fotót a cikkhez természetesen egy csodás nosztalgiahajón készítjük – meg is állapodunk gyorsan abban, hogy ilyenkor hajón a legjobb. Akinek pedig nincs saját, annak ott a BAHART flottája és a bővülő lehetőségek. „Idén fontos mérföldkőhöz érkeztünk, hiszen egy modernebb, letisztultabb, fiatalosabb irányba tettünk lépéseket. Az arculatváltásunk érinti a hajóflotta külső és belső felületeit, mind a 18 balatoni kikötőt, a szolgáltatásokat, a weboldalt, valamint egyéb online és offline felületeket is. Már él az online jegyrendszer, ami nagyon megkönnyíti idéntől a foglalást, az utazás tervezését – az éves utaselégedettség-felmérésünkben ez az igény került elő a legtöbbször. Átalakítottuk a menetrendeket is, újragondoltuk a keleti-medence járatait, több lett a direkt járat Tihanyba és Balatonfüredre, és a Balatonföldvár környéki járatokat is újraterveztük. A megújulás egyik fő eleme a nyár elején debütált BAHART-dal, melyet a New Level Empire zenekarral együttműködve készítettünk el, Áthajózhatnánk címmel” – meséli a vezérigazgató. A dal Dimb Kata marketingvezető ötlete volt, aki maga is sokat tesz hozzá a márka modernizálásához. „Hiszünk benne, hogy ha Balaton, akkor a hajózás az elsők között van, ha élményt keresünk, vagy ha csak célba szeretnénk érni. A fiatalabb korosztály felé nyitás szerves része az is, hogy komolyabban vesszük a gasztronómiai kínálatot és a programokat” – mondja. Izgalmas ötlet a BAHART kézművessörök-sorozat, melyeket a balatonvilágosi Hedon sörfőzdével közösen álmodtak meg, de neves balatoni borászatok kiemelt termékeivel is találkozhatunk a hajók büféiben. Ősszel pedig a Balatoni körrel közösen készülnek a Gasztrokomp nevű rendezvényre. Nagy hangsúlyt fektetnek a balatoni hajók fedélzetén megrendezésre kerülő sporteseményekre, gyerekprogramokra, kerékpáros együttműködésekre, kulturális kikapcsolódásra. Továbbá olyan programokkal is készülnek, mint például a siófoki PLÁZS-zsal közösen megálmodott PLÁZS Bulihajó, ahol a nyár folyamán 5 alkalommal híres DJ-kkel találkozhat majd a közönség, vagy a Be Massive Horizon partisorozat, melynek egyik szeptemberi állomása a Kossuth komp fedélzetén lesz, de az ősz folyamán egy hajós New Level Empire koncert is megrendezésre kerül.
„A kompozás a legnépszerűbb szolgáltatásunk jelenleg, de szeretnénk, hogy az utazók újra rátaláljanak a személyhajókra is, és kihasználják, hogy maga az utazás is lehet élmény. A leglátványosabb dobás egészen biztosan az új hajók megérkezése lesz: érkezik 2 komp, és lesz 2 új katamaránunk, amiknek nemcsak a designja modern, de a legmagasabb környezetvédelmi normáknak és utasigényeknek felelnek meg. Az új kompok a révben, a katamaránok a keleti-medencében, illetve a Fonyód–Badacsony vonalon állnak majd munkába, és akár 10 perccel is gyorsabbak lesznek, mint elődeik” – meséli a vezérigazgató izgatottan. A felfokozott várakozás nem véletlen, a hajókat a Sión hozzák fel, és minden a vízálláson múlik – a tervek szerint ősz végén vagy télen érkeznek meg.
Az 5,7 milliárd forint értékű flottafrissítés csak a fejlesztések első üteme. „Hosszú távra tervezünk. Nemsokára izgalmas, gyorsabb, futurisztikus, műszakilag fejlettebb hajókon utazhatunk a Balatonon. Terveink szerint 2030-ra fejeződik be a BAHART megújítása, kibővült flotta, új eszközök, új kikötők, és egy fenntartható, előremutató cég leszünk” – mondja Veigl Gábor, aki 7 éve van a BAHART-nál, és közel 2 éve a cég első embere. Azt meséli, azóta nagyot fordult a világ, egy eredményes cég jött létre, stabil árbevétellel. A Kormány és a Magyar Turisztikai Ügynökség szerepvállalásának és támogatásának köszönhetően pedig itt az ideje a fejlesztéseknek ‒ nincs megállás.
A BAHART nagykövetei az idei évben Tilla és Nánásiék lettek, akik a tó szerelmeseiként a nyár folyamán is többször ellátogatnak a Balatonra, hogy átéljék a hajózás élményét és kipróbálják a legújabb BAHART-os programokat.
Elindult a BAHART podcast, ahol szakmai hírekkel hanganyagok, interjúk formájában számolnak be az aktuális érdekességekről, menetrendi információkról.
Kutyaévekben érdemes számolni: egy év a kriptopiacon hétnek számít a mainstream üzleti életben. Az AsicMinerz másfél év alatt jutott el egy szétfagyáshoz közeli első estétől az impozáns irodaházig, az első érméktől a gigantikus energetikai tervekig. A két alapító nagyon egy hullámhosszon van, és úgy érzik, végre sikerült, amiről húsz éve álmodnak: csinálni valami igazán nagyot.
Maroknyi magyar egyetemista elhatározta, hogy barátságukkal támogatják a velük egyidős ukrán menekülteket. Pénzbeli adományra nincs szükségük, szakértelemre, kapcsolati tőkére és tapasztalatokra annál inkább.
Őrültség a magyar cipőipar romjain cipőgyárat nyitni? Nem, de nem is annyira egyszerű. Gondi Sándor és Tóth Máté, a tiszaföldvári GT Sportcipő Manufaktúra két fiatal alapítója nagy fába vágta a fejszéjét az olcsó importtal telített piacon, de nulláról felépített márkájukkal és tiszta bőr sportcipőikkel jól veszik a kanyarokat. Évente tízezer pár cipőt gyártanak, és az utóbbi hat évben a korábban őket kigúnyolók véleménye is megváltozott.