Raja Ampat mindenhonnan nagyon messze van, ezért sokan úgy gondolták, hogy a Föld egyik utolsó érintetlen természeti csodájára nem leselkednek ugyanazok a környezetpusztító veszélyek, amelyek mára válságba sodorták bolygónk jelentős részét. Ám az eldugott indonéz szigetvilágot ugyanúgy utolérte a műanyagszemét és az emberi mohóság, mígnem környezetvédők egy elszánt csoportja a helyi törvényhozással karöltve tizenöt évvel ezelőtt megálljt parancsolt a pusztításnak. Mára Raja Ampat egy olyan ritka hely, amely azt bizonyítja, hogy a természet képes begyógyítani a sebeit, ha mi, emberek hajlandók vagyunk békén hagyni.
Írta: Cseke Eszter és S. Takács András
Nyugodtan feküdjetek le aludni, szólunk, ha feltűnnek a bálnák a láthatáron” – nyugtat meg Yann Martinie de Maisonneuve, a jóképű francia hajóskapitány. Igazán ramatyul nézhetünk ki – gondoljuk magunkban –, ha reggel kilenckor kedvesen ágyba tessékelik az egész családot. De hát egész éjszaka repültünk, még Baliról is két repülőjáratba telt, mire ideértünk. Yann vitorlása, a párját ritkítóan gyönyörű Senja kihajózik a sorongi repülőtértől tíz percre levő kikötőből, és kezdetét veszi a több mint egyhetes hajóút, hogy felfedezhessük Raja Ampat, a négy királyság csodáit.
A szigetvilág Pápuától nyugatra, a Csendes-óceán és az Indiai-óceán találkozásánál terül el. Az északi és a déli áramlatok évszakonkénti váltakozása miatt olyan gazdag és sokféle vízi élővilágot találni itt, mint ma már szinte sehol máshol a világon. Amikor először a vízbe dugjuk a fejünket egy korallzátony fölött, a sosem látott színkavalkád bűvöletében azonnal megértjük, mibe szeretett bele a La Rochelle-ből származó fiatal hajóépítő-mester, amikor tizenöt évvel ezelőtt ide sodorta a jószerencse. „Megérkeztem a tervrajzaimmal, mire a helyi építésvezető a lábával kezdett rajzolni a homokba közvetlenül a tengerparton” – emlékszik vissza Yann az első értekezletükre, ahol a helyi hajóépítők még akkor is a homokrajz részleteiről egyeztettek, amikor azt már rég elmosta a tenger. Mi lesz ebből? – gondolta magában Yann, és azt biztosan nem gondolta volna, hogy két dán befektető segítségével egész flottát épít és igazgat majd. Ez lett néhány évvel ezelőtt a Pacific High.
A raktározási piacot folyamatosan emelkedő bérleti díjak és csökkenő üresedési ráta jellemzik. A Prologis ügyfélelégedettségi kérdőíve is bebizonyította, hogy a bérlők számára a magas színvonalú, de költséghatékony üzemeltetés, a megújuló energia, valamint a folyamatos szakértői figyelem és jelenlét a legfontosabbak. Gyors reakció, rugalmasság és fenntarthatóság: ezek a fejlesztő vállalat legfontosabb értékei, de a fenntarthatóság számukra […]
A raktározási piacot folyamatosan emelkedő bérleti díjak és csökkenő üresedési ráta jellemzik. A Prologis ügyfélelégedettségi kérdőíve is bebizonyította, hogy a bérlők számára a magas színvonalú, de költséghatékony üzemeltetés, a megújuló energia, valamint a folyamatos szakértői figyelem és jelenlét a legfontosabbak.Gyors reakció, rugalmasság és fenntarthatóság: ezek a fejlesztő vállalat legfontosabb értékei, de a fenntarthatóság számukra nem csak a karbonsemleges épületeket jelenti, hanem a költséghatékony és környezettudatos üzemeltetést és az ott dolgozók well-being törekvéseinek támogatását is. Hunyadi Zsuzsannával, Szoboszlay Mátéval és Szabó Zsolttal beszélgettünk.
„A Prologis teljes európai portfóliójában 98 százalék a kihasználtsági szint, és bár folyamatosan fejlesztünk, a kínálat szinte azonnal találkozik a kereslettel” – kezdi Hunyadi Zsuzsanna, a Prologis magyarországi bérbeadásért és ügyfélelégedettségért felelős igazgatója. 2022 októberében fejezték be a Prologis Park Budapest – Sziget II DC1 14 ezer m2-es egységét és további 18 ezer m2 van fejlesztés alatt. „Ezek az épületek kiemelkedő műszaki tartalommal, zöld és fenntartható megoldásokkal, valamint energiaoptimalizációs elemekkel kínálnak rugalmas opciókat” – mondja Szoboszlay Máté tőkeallokációs igazgató. A Prologis nagy erőssége a gyors reakcióidő, a fejlesztések 9–10 hónapon belül elkészülnek. „A potenciális ügyfelek számára a kiemelkedő lokáció az egyik legfontosabb szempont, és jellemzően már 12 méter tiszta belmagasságú, 7 tonna/m2 teherbírású padlójú épületet keresnek, 150–250 négyzetméternyi irodai területtel” – mondja Szabó Zsolt fejlesztési és kivitelezési manager, aki azt is elárulta, az új fejlesztéseket már ez alapján tervezik.
Az újrahasznosított építőanyagok választása, az építőanyagok minél rövidebb szállítási útvonala, az építési hulladék minimalizálása, az épület jövőbeli újrahasznosíthatósága elengedhetetlen a Nettó Zéró kibocsátás eléréséhez, de fontos az is, hogy minimalizálják a fejlesztés és az üzemeltetés közben kibocsátott szén-dioxid mennyiségét.
WELL-BEING A PARKOKBAN IS
„A partnerek és a kollégák felénk irányuló bizalma az, ami igazán büszkévé tesz” – mondja Szabó Zsolt, amikor a piac egyik legerősebb trendje, a munkavállalói well-being kerül szóba. „E téren a törekvéseink nem állnak meg a Prologis irodáján belül, a ParkLifeTM kezdeményezésünkkel a bérlőink munkatársai számára is igyekszünk többet nyújtani, például crossfit- vagy futballpályákkal, közösségi grillező helyekkel segítjük, hogy a munkavállalók számára még vonzóbbá váljanak a parkjainkban található munkahelyek” – sorolja a példákat Szoboszlay Máté.
És hogy mi a következő időszak legnagyobb kihívása? „Jelenleg úgy érezzük, a gazdaság minden szereplője kivár. A mi legfontosabb feladatunk, hogy a már zajló és a predikciók szerint majd felerősödő turbulens gazdasági helyzetre megfelelően reagáljunk, a jövőben pedig jó időpillanatban lépjünk előre a további lehetőségek kiaknázása érdekében, ahogy tettük ezt a covid idején a Prologis Park Budapest – Sziget II esetében is” – mondja Hunyadi Zsuzsanna.
A 2021-es Bridge Booklist után itt a Bridge Booklist 2022 – üzletemberek, topmenedzserek, a civil szféra gondolkodói, vezetői idén is ajánlanak ötven olyan könyvet, amit egyszer mindenképpen érdemes elolvasni. Értékválasztásban, fenntartható és jövőálló stratégiaalkotásban, vezetői szemléletben adnak kapaszkodókat – a személyes ajánlások alapján bizonyítottan hasznosakat. A listára kerülő könyveket a Bridge vezetői közösség tagjai ajánlották, majd a nyolcfős kuratórium ezt megszűrte, és a maga kedvenceivel is kiegészítette.
Ha a Noma egyik meghatározó sous-séfje önállósítja magát, az garancia rá, hogy valami egészen új jön létre. Riccardo Canella, a gondolkodó séf Velencében alkot.
Jelenleg 170–180 ezer olyan online kassza üzemel az országban, ami ugyan megfelel a NAV követelményeinek, de a törvényi kritériumokhoz hamarosan jóval több adatszolgáltatásra, az ügyféligényekhez pedig innovatívabb fizetési opciókra lesz szükség. Várkonyi Gábor, a számlázó, pénztárgépi és elektronikus fizetési megoldásokat forradalmasító CMO24 ügyvezetője bejelentette: mind adminisztrációs, mind pedig ügyfélkényelmi szempontból új, komplex eszközcsomagot alkottak a […]
2000-ben, negyvenévesen álltál fel egy nemzetközi befektetési bank vezetői pozíciójából, hogy az addig „kapó ágon” élt életed helyett az „adó ágat” válaszd – például a Bátor Tábor elnökeként. Nem bántad meg, hogy kicsekkoltál a pénzvilágból?Soha. Az elején még egy évig a Schroder Salomon Smith Barney pénzintézet közép-európai tanácsadója maradtam, és minden hónap első hétfőjét Londonban töltöttem. Ez egyrészt azért […]