Négy évtizeddel az ikonikus Los Angeles-i berobbanás után, tavaly megérkezett Budapestre a hollywoodi kedvenc Spago, hogy a belvárosi szállóvendégeknek az Oscar-sztárséf Wolfgang Puck szellemében mutassa meg Közép-Európa alapanyagait. De mit várjunk tőle mi, magyarok?
Nem könnyű a Los Angeles-i legenda, a Spago eredeti hatását jól lefordítani a mai Budapestre. A francia konyhán edzett osztrák alapítónak mai áron számolva majdnem egymilliárd forintot dobtak össze 1982-ben a vendéglátóiparon kívülről érkező, de főztjéért rajongó módos befektetői, hogy olyan éttermet nyithasson a Sunset Stripen, ami a formálódó kaliforniai ízlésből beemeli a friss, helyi alapanyagokat, Európából meg a klasszikus technológiákat, de a francia kifejezések elidegenítő pufogtatása nélkül – és ha kell, friss briós híján fatüzelésű kemencében sült pizzát terítve a füstölt lazac meg a kaviár alá. Ezt azóta sem sikerült levenni az étlapról.
Mint egy meglazított nyakkendő – írták körül a hollywoodi elitbe bombaként berobbanó éttermet, és a korai teremfőnökök bevallottan villákat vettek abból, hogy asztalhoz juttatták azt, aki nagyon sürgősen akarta, és rendre hosszasan zárva maradtak a mosdóajtók, amikor egy-egy sztár és környezete nem érte be francia pezsgővel és koktélokkal. Az esszenciálisan Los Angeles-i étterem így lett az Oscar-gálák állandó menübeszállítója, szülővárosában meg tizenkilenc év után nagyobb és nyugodtabb helyszínre költözött kicsit megnyugodni, középkorúvá válni és hozzáírni néhány nullát az eredeti étlap áraihoz.
Ebben az érában kezdődött Puck globális terjeszkedése is, és így ért mostanra – Európában Isztambul mellett elsőként – a Matild Palotába is egy Spago, és még az idei nagy országos Michelin-tányér hullás előtt ajánlást kapott tavaly, majd idén meg is őrizte. A kérdés, hogy mit kellene benne találnunk – alighanem egy jó adag Kaliforniát, bárhogy is kell annak kinéznie a Ferenciek terén novemberben, ötcsillagos szállódíszletek között.
Az óraiparban a legváratlanabb pillanatokban törhet ki addig sosem látott hájp, mindegy, hogy százezer euró vagy százezer forint körüli óráról van-e szó. A Rolex és más, lassan már befektetésként kezelt órák példáját már ismerjük, most az ipar másik feléről, a könnyen elérhető szegmensből kirobbanó különlegességekről lesz szó. Pontosabban egyről.
Írta: Schwarz Gábor és Ligetfalvi Viktor
Idén március közepén a Swatch, majd az Omega Instagram csatornáján is megjelent egy-egy sejtelmes kép valamiféle együttműködésről. Ez persze nem volt akkora meglepetés, hiszen a két márka egy cégcsoportba tartozik, a Swatch mint a csoport névadója, a 80-as évek második felében és a 90-es években elért elképesztő sikerével alapozta meg a svájci óraipar egy jelentős szeletének talpra állását az azt megelőző évek kvarcválságából. Ebből lett a Swatch Group, amibe sok más márka mellett az Omega is tartozik.
A beharangozott március 26-i nap előtt nem sokkal kiszivárgott néhány kép az újdonságról. Az egyik angol nyelvű órás blog valószínűleg rosszul időzített, és már 23-án megjelent a hír: egy Omega Speedmaster Moonwatch formájú, tehát a Holdon is járt legendás, stopperes órára hasonlító Swatchról. Több se kellett a fanatikusoknak. Tudták, hogy ez egy úgynevezett „boutique only”, azaz csak kijelölt Swatch boltokban kapható darab lesz, sátrat vertek a legközelebbi kijelölt üzletnél, és várták, hogy elteljen a hátralevő két-három nap.
Videók százai kerültek fel a netre a boltok előtti sátortáborokról és a 26-i butiknyitás előtti órákat jellemző több száz méteres, akár kilométeres sorokról – akkor még nem tudhatták az érdeklődők, hogy csak az első néhány száz vásárlónak lesz lehetősége megszerezni az új MoonSwatchot. Hivatalosan fejenként két darabot lehetett vásárolni, viszont a szokatlan érdeklődésre való tekintettel ezt az utolsó pillanatban egyetlen darabra csökkentették.
Mi okozta ezt az abszolút kiemelkedő, már-már fanatikus érdeklődést? Elvégre ez csak egy Swatch, a funkys, vidám, színes, műanyag svájci óra. No, igen, a csavar az Omegával való együttműködés volt. Az ikonikus Speedmaster Moonwatch kiköpött mása egy biokerámia nevezetű anyagból készülő óra – a gyártó szerint egyharmad részben ricinusolajból előállított műanyag és kétharmad részben kerámia –, svájci ETA kvarc szerkezettel, Omega logóval a számlapon és a szíjon is – 250 svájci frankért. Tizenegyféle kiadás készült belőle naprendszerünk égitesteinek szentelt üzenetek képében, az adott bolygónak megfelelő különböző színkombinációban.
Széles tömegeknek tették elérhetővé töredék áron a ma már hárommillió forintért kapható Omega Moonwatch-érzést, és ehhez nem egy hamisítványt kellett megvásárolni, csak sorban kell állni egy Swatch butiknál. Több mint fél év elteltével biztosan kijelenthetjük, hogy az évtized óraipari húzása a MoonSwatch. A Swatch még ma sem tud eleget gyártani, szállítani, és amikor megjön a friss készlet, napok alatt elkapkodják. Az értékesítés első heteiben tízszeres (!) áron kínálták a másodpiacon, majd a szürkepiaci ár lassan normalizálódott. Mivel Magyarországon nincs MoonSwatch-értékesítésre kijelölt Swatch butik, legalább Bécsig kell elmennünk érte, vagy az itthoni másodpiacon boldogulhatunk, 130–160 ezer forintos áron elég gyakran bukkannak fel MoonSwatchok.
Az órakedvelő közösséget viszont nagyon megosztotta a MoonSwatch. Volt, aki úgy gondolta, hogy az „olcsó, műanyag” változat beárnyékolhatja az Omega, a Speedmaster Moonwatch nimbuszát, kiábrándulhatnak belőle a rajongói. Most már egyértelmű, hogy nem nekik lett igazuk. A MoonSwatch sokakat húzott közelebb az órák világához, olyanokat, akik eddig egyáltalán nem foglalkoztak vele, vagy nem tudták, hogyan induljanak el, egyből a Szent Grálnál kezdjék-e, vagy fokozatosan lépjenek előre. Sikerült annyira összezavarni az embereket az Omega x Swatch felirattal a számlapon, hogy a hazai Omega (!) butikba több száz érdeklődő járt már az első hetekben, és ma is vannak érdeklődők, akik a MoonSwatchot keresik – noha továbbra is csak a kijelölt Swatch üzletekben kapható, és ez a termék honlapján elég látványosan meg is jelenik. A MoonSwatch kiváló belépő darab. Harsányan üzeni a környezetének, hogy ennyi pénzért ezt nyújtja a svájci óraipar – itt különösen nagy hozzáadott érték a Moonwatch űróratörténete –, ha valaki komolyabbat szeretne, kénytelen lesz sokkal mélyebbre nyúlni a tárcájában.
A tokforma, a csavarok megegyeznek az Omegáéval, a plexi közepén ott a jellegzetes Omega Swatch logó, a gyári „velcro” szíjról megint megoszlanak a vélemények. Van, akinek pont kényelmes, van aki szerint borzalmas. Az ETA G10-es kvarcszerkezetet már nagyon sok órában láthattuk (jellegzetessége a segédszámlapok V alakú elrendezése), és ismerjük megbízhatóságát: tizenöt–húsz évig rendben működik, viszont, ha elromlik, nem javítható, cserélni kell.
Több kérdés is felmerülhet a típussal kapcsolatban. Miért nem tud eleget gyártani belőlük a Swatch? Látják-e egyáltalán a konkrét igényt? Vagy szándékosan nem kapnak eleget a boltok, hogy fenntartsák az érdeklődést? És mi marad ezekből az órákból húsz év múlva? Egyelőre megválaszolatlan kérdések, de az biztos, hogy a MoonSwatch bebizonyította, hogy az elérhető árkategóriában is megvan a lehetőség kiemelkedőt alkotni. Még ha ehhez az Omega is kellett.
Igen, a mai helyzetben személyesen is tapasztalom a kedvenc óramárkám, a gyűjtői Rolex befektetési értékállóságát és fantasztikus nyereségtermelő képességét. A Swatch és az Omega, két erősnek és tradicionálisnak mondható brand együttműködése nem újkeletű. Szerintem mindkét márkának előnyt fog jelenteni.
Írta: Tilesch György Az üvegszilánk az étkezési szilikon forrása, amely a csontozat és kötőszövetek egészséges működéséhez fontos.” Ez a mondat a Meta (leánykori nevén Facebook) mesterséges intelligencia (MI) modellje, a Galactica válasza arra a kérdésre, hogy mik az üvegszilánk fogyasztásának áldásos hatásai. Hasonló segítőkészséggel taglalta az MI az öngyilkosság előnyeit, adott útmutatást a napalm házi elkészítéséhez, vagy vezetett végig azon, hogyan vehetjük […]
Groupama Biztosító
2022 December Támogatói tartalom Groupama Biztosító
A legtöbbször tudjuk, mi lenne egy helyzetben a fair lépés, sokszor mégsem tesszük meg. A Groupamánál sem volt könnyű mindig ezeket a lépéseket megtenni, de hamar kiderült, hogy mind az ügyfelek, mind a cég alkalmazottjai így járnak a legjobban. Nem újdonság, hogy jelenleg számos, részben egymásból következő, részben független, de kölcsönhatásban álló válsághelyzet uralja a világot. […]
Háború és légi káosz, egy pillanat alatt kieső piacok. Szűkülő profitmarzs és zuhanó árfolyam miatt aggódó részvényesek, törölt és sokat késő járatok, majd elhúzódó visszatérítésektől frusztrált utasok. A covid okozta leállás és őrült hullámvasút még csak az előjáték volt, most lesz túl történetének egyik legkeményebb évén a Wizz Air. Ukrán kimenekítésről, hibás döntésekről, a levont tanulságokról és az állandó növekedési dilemmáról is beszélgettünk Váradi Józseffel, a vállalat vezérigazgatójával.
Hajnali négy van, felébredek, kimegyek vizet inni. Ma is korán kezd kattogni az agyam, leginkább azért, mert több hete várok egy cikket egy huszonévestől. Kortünet: nálam az aggodalmaskodás és a türelmetlenség, nála a lazaság és a halogatás. Minden önfegyelmemet összeszedve nem nézem meg a telefonomat, hogy megjött-e. A Hintalovon-alapító Gyurkó Szilvi szavait mantrázom magamban: akkor jött rá, hogy túltolta a munkát, […]