Úgy adták el egy 33 milliárdos üzlet keretében egy lengyel cégnek a Szallas-csoport egészét, hogy a magyar vállalat vezetése alakítja át a vevő szállásportálját a Szallas-modellre. Jövő nyárra újabb cégvásárlásokat is tető alá hozhatnak.
Az idei év egyik legnagyobb magyar exitsztorija az, ahogy a Portfolion kockázatitőkealap-kezelő kiszállt a Szallas.hu-ból. Önmagában inspiráló történet, ahogy a 2008-as válság idején indult magyar online szállásközvetítő sikerrel vette fel a versenyt az olyan globális mamutokkal, mint a Booking.com, vagy az Airbnb, és az is magáért beszél, hogy a tranzakcióban 33 milliárd forintot fizetett a lengyel Wirtualna Polska (WP) a Szallas-csoport egészéért.
Ezek után minimum nem szokványos, hogy november végén arról beszélgetünk az épp új tulajdonoshoz került Szallas-csoport vezetőjével, milyen tervei vannak Lengyelországban. Azt is meséli mosolyogva Szigetvári József, hogy a lengyeleknek egyelőre nagyon furcsa, hogy az anyanyelvük helyett angolul kell beszélniük a menedzsmentmítingeken, oda ugyanis bekerült a magyar szakember is, aki exportálja a Szallas-modellt a felvásárló céghez.
Mi is történt pontosan? A Szallas-sztorit az elmúlt kilenc évben több cikkben is követtük a Forbesban, november elején az exit hátteréről is írtunk a Forbes.hu-n, ebből kiderül, hogy a tizennégy komoly érdeklődő közül miért pont a WP-nek érte a legtöbbet a sikeres magyar társaság, és hogy milyen komoly feladatai vannak a továbbiakban is a Szallas-csapatnak. Röviden: „Megvett minket az anya, és örökbe adta nekünk az egyik gyerekét” – idézzük a cikkben Szigetvári Józsefet, és ennél frappánsabban valóban nehéz összefoglalni a tranzakciót. Kiszállt ugyanis a szallas.hu portált üzemeltető cégből az eddigi nagybefektető, de az új lengyel tulajdonos rögtön a magyar céget bízta meg, hogy állítsák át az ő szállásportálját is arra a modellre, amivel a szallas.hu sikeres lett.
A covid és a háború sújtotta világban mindenképpen jó, ha a munkahelyet is megpróbáljuk színessé varázsolni, mondja Boros Judit, a Dessin Design kreatív dekorációs ügynökség alapító tulajdonosa. Szerinte a szép és otthonos irodának ráadásul egyre nagyobb szerepe lesz a munkaerő megtartásában is. Néhány tipp tőle irodadizájnhoz.
A hibrid munkavégzés miatt az irodákban olyan funkciókra is gondolni kell, amikhez otthon hozzászoktunk. • Legyen az irodában valamilyen elvonulós hely, például kanapés sarok, ahol nem széken ülve, lábat lógatva kell dolgozni. Otthon is átülünk a kanapéra, ha már unjuk az asztalnál ülést.
• Azokban a közösségi terekben, ahol a munkatársak együtt töltik az idejüket (konyha, terasz, étkező), érdemes inspiratív dizájnt használni. Itt ne feltétlenül a brand köszönjön vissza, hanem olyan legyen a dekoráció, ami kellemes érzéseket kelt, csökkenti a napi stresszt.
• Amíg mindenki az irodában élte a mindennapjait, addig sok helyen a babzsák-csocsóasztal-pingpongasztal háromszög volt a legelterjedtebb rekreációs közös tér, de mostanra ez egyre inkább háttérbe szorul. Ha hetente csak egyszer vagy kétszer megy be valaki, akkor meeting meetinget ér, és azokat a dolgokat végzik el, amiket otthon nem lehet. Emiatt jogos igény, hogy az irodában lehessen teamekben dolgozni. Ehhez praktikusak a könnyen mozgatható, több funkciós irodabútorok, például a tárolásra is alkalmas gurulós ülőkék, amik egy csapatmegbeszéléshez is praktikusak, ha épp nincs szabad tárgyaló.
• Mivel egyszerre csak ritkán van az irodában az egész csapat, sok helyen nincsenek állandó íróasztalok. Különféle mobil dizájneszközökkel, tárolókkal személyessé tehetik a kollégák azt az asztalt, ahol éppen ülnek.
Az open office előnye és átka: igen, mindenki hall mindenkit. • A hangszigetelésre és hangelnyelésre több eszköz is van: földre rakott akusztikai paravánok, mobilfal, illetve plafonról belógatott panelek vastagabb, hangelnyelő anyagból. Ezeket arculati dekorációnak is használhatjuk. A panelek ideális kiosztásában érdemes hangmérnök segítségét igénybe venni.
• Használhatunk hangszigetelt telefonfülkéket: ezek közül a teljesen zártak működnek jobban, persze elég nagy a helyigényük. Viszont a legtöbb irodabútor-gyártó kínál magasított háttámlás foteleket is, ezek dekorelemként is látványosak, és praktikusak, ha el kell intéznünk egy-egy fontosabb telefonhívást.
Kis büdzséből is fel lehet dobni. • A tárgyalóban vagy a bejárattól a tárgyalóig vezető folyosókon népszerűek az idővonalak, timeline-ok. Felvillantják a cég életének fontos állomásait. Ezek a terek alkalmasak arra is, hogy a fontosnak gondolt üzenetet, életérzést eljuttassák a vendégeknek. Kedveltek a térképek is, a cég terjeszkedése, országos vagy nemzetközi jelenléte prezentálható rajtuk.
• A tárgyaló ajtaján jól mutat a vállalat színeivel készülő szabad vagy foglalt jelzés. Az egyedi irányjelző- és névtáblák is feldobják a tereket.
• A tárgyalókban egyre gyakoribbak a szekrényre ragasztható, írható, letörölhető fóliák, jól helyettesítik a flipchartot vagy a falra szerelt táblákat.
• Az ablakokra a megszokott matricák mellett kapható homokfújt fólia, öntapadós textil is: nyomtatható, körbevágható és a végtelenségig dekorálható.
Legyen zöld az irodánk! • Mivel a belső terek tervezésénél egyre inkább előtérbe kerül a „ne dobd ki, inkább hasznosítsd újra!” filozófia, a különféle öntapadós anyagokkal itt is csodákat lehet létrehozni. Húsz–huszonöt éves ajtókat, bútorokat tudunk újjávarázsolni velük úgy, hogy senki sem mondaná meg, hogy nem vadiújak.
• Népszerűek a zuzmófalak, a növényfalak, illetve a természetes anyagokat, virágokat, füveket felhasználó látványos dekorációk is.
Érdekes pénzmozgás nélküli tranzakció keretében talált egymásra a legnagyobb online ingatlanhirdetési portál és a vezető offline hitelközvetítő. A Hitelnet bebiztosította magát a hitelezés komoly visszaesése ellen is.
Mit fog csinálni, aki önvezető autóban utazik? Milyen társadalmi innováció adhat választ a hulladékkezelés problémáira? A 2020 végén alakult Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium (TINLAB) az ELTE koordinálásával hasonló kérdésekre is keresi a választ. A cél, hogy partnereikkel – a Miskolci Egyetemmel, a Pannon Egyetemmel és a Hárfa Alapítvánnyal – együttműködve elősegítsék a társadalmi innovációt Magyarországon, […]
Hosszú volt ez az év, kegyetlenül hosszú. A még mindig szürreális, de a mindennapokban megszokottá váló háború, a magyar autokrácia megerősödése, az infláció elszabadulása és egy gazdasági válság kezdete sok így együtt. Az általam ismert, megszokott és talán számomra már örökre normálisnak tartott világ 2016-ban kezdett látványosan megváltozni. Jött a brexit, majd Trump megválasztása, aztán 2020-ban a covid, és idén a háború. […]
Orvos, filmes, rapper, háborús szakértő. Róluk is szólt 2022. Valakinek fordulópont, másnak lehetőség, hogy másokat segítsen át rajta. Vállaltan szubjektív és vállaltan tízes lista tíz magyarral.